Alarm ako originál zabezpečenie vozidla

Výbavu dopĺňam priebežne, niektoré diely nestoja malé peniaze. Aj keď zvyčajne neparkujem pred bytovkou, ochrana sa zíde. Anti-theft mám nakódovaný, teda základná ochrana pre začiatok by stačila. Ako zvyčajne, narazil som na niekoľko stránok a článkov ohľadom doplnenie originál alarmu.

Spomínaný anti-theft nakódovaný mám, nie je to komplikované a ochráni to aspoň vtedy, keď niekto rozbije okno a pokúsi sa z vnútra otvoriť dvere kľučkou. Auto začne trúbiť a blikať, aspoň tak v skratke.

Kompletný alarm pozostáva zo senzorov (čidiel), tlačidla na deaktiváciu a sirény v motorovom priestore. Využiť sa dá aj jednotlivo, po namontovaní senzorov funguje zvuková výstraha cez klaksón vozidla. Siréna má však v sebe zabudovanú záložnú batériu v prípade výpadku napájania či pri pokuse o odpojenie akumulátora vozidla. Preto odporúčam dorobiť alarm kompletný, no je to umožnené aj po častiach 🙂 .

Zoznam materiálu

Senzory a snímače
  • 1x – 5Q0 951 172 – RJ pre 3 senzory, vrátane senzoru náklonu

alebo

  • 1x – 5Q0 951 171 – RJ pre 2 senzory, bez senzoru náklonu
  • 1x – 6V0 951 199 A – držiak RJ a čidiel (snímačov)
  • 1x – 8E0 971 832 – konektor pre RJ senzorov
  • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor RJ senzorov

Existujú dve alternatívy pre riadiacu jednotku alarmu, jedna je vrátane senzoru náklonu, druhá je bez senzoru náklonu. RJ bez senzoru náklonu využíva iba dve čidlá/snímače na kontrolu vnútorného priestoru (umiestnené na stranách držiaku), stredové čidlo/snímač chýba. Zapojenie je totožné pre obe varianty.

Tlačidlo
  • 1x – 5JA 962 109 9B9 – tlačidlo pre deaktiváciu vnútorného alarmu (možné použiť aj 5J0 962 109 alebo 6Q0 962 109 B; pozor na správny konektor)
  • 1x – 4D0 971 636 – konektor tlačidla pre deaktiváciu (alebo 1J0 971 974, 1J0 972 722 podľa typu tlačidla)
  • 4x – 000 979 009 E – pin pre konektor tlačidla (alebo N 906 844 05, ISO pin, podľa typu konektora)

Tlačidiel existuje niekoľko druhov, napríklad z Fabia II5J0 962 109 9B9, ktoré je lacnejšie ale funguje tiež. K nemu je potrebný konektor 1J0 972 974, piny N 906 844 05.

Chýba mu akurát druhá LED dióda na zmenu stavu (indikácie) alarmu.

Originál tlačidlo pre Fabia III má označenie 5JA 962 109 9B9, konektor k nemu 4D0 971 636 a piny 000 979 009 E.

Rozdiel je v použití druhej LED diódy priamo v tlačidle, obe diódy už sú typu SMD.

Tretia možnosť je staršia rada, 6Q0 962 109 B z obdobia Octavia II. Podľa dostupných informácii aj najdrahšia, preto o nej neuvažujeme.

Siréna
  • 1x – 5Q0 951 605 – siréna elektronická
  • 1x – 3D0 973 703 (1J0 973 703, 8K0 973 703) – konektor sirény
  • 3x – N 103 357 07 – pin konektora sirény
  • 3x – 357 972 740 E (D) – tesniaca gumička červená
  • 1x – 6C0 951 217 – držiak pre uchytenie sirény
  • 1x – N 106 092 01 – kovová matica šesťhranná s nákružkom, M8x1,5
  • 2x – N 905 113 02 – nit s tŕňom 6×10
Ostatný materiál
  • 1x – N 102 615 02 – poistka 7,5 A
  • 1x – N 907 326 03 – pin pre poistku (RJ aj siréna)
  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor dažďového senzora (pripojenie RJ senzorov)
  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku (pripojenie tlačidla)
  • 2x – 000 979 150 E – pin pre BCM jednotku (pripojenie tlačidla)
  • 1x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku (pripojenie sirény)
  • 1x – káblové oko M6x2,5 – ukostrenie (pripojenie sirény)

Piny sa môžu líšiť podľa spôsobu zapojenia a výbavy.


Riadiaca jednotka a čidlá/senzory alarmu

Umiestnenie senzorov a jednotky

„Riadiaca“ jednotka pre alarm a všetky čidlá/senzory sú umiestnené v strope, za predným stropným svetlom. V prípade pevnej strechy vo väčšine modelov ako súčasť schránky na okuliare, pokiaľ je ňou auto vybavené. Monte Carlo a príplatková panoráma zvyčajne schránku na okuliare nemajú, no riadiaca jednotka a čidlá/senzory sú na rovnakom mieste.

Milan mi poslal aspoň pár fotiek pre inšpiráciu 🙂 .

Pre prístup demontujeme schránku, resp. kryt za stropným svetlom vložením plastového páčidla alebo starej kreditky medzi stropnicu a schránku/kryt na odistenie dvoch kovových príchytiek. Odporúčam demontovať aj predné stropné svetlo (hlavne pre nutnosť dopojiť vodiče). Popisoval som to aj pri výmene stropnice za čiernu z Monte Carla.

Podarilo sa mi objednať používanú jednotku so senzormi a predným krycím plastom ako celok. Svoju schránku na okuliare mám čiernu, preto som musel preskladať komplet jednotku s držiakom a čidlami/senzormi do nej. Pre rozoberanie postačí sledovať príchytky a západky a nebude problém. Pri nových dieloch je to jednoduhšie a postačí namontovať.

Upraviť musíme tlmiaci materiál na pôvodnej schránke, pokiaľ neplánujeme výmenu za novú schránku. Pôvodný tlmiaci materiál opatrne odlepíme z pôvodnej schránky a oddelíme čiernu látku. Látku pomocou lepidla alebo obojstrannej pásky prilepíme na pôvodné miesto na schránke.

Viditeľnosti senzorov to neprekáža a vytvára dojem, že mriežka je vyplnená.

Riadiaca jednotka je osadená vo vlastnom držiaku, rovnako aj čidlá/senzory. Všetko má svoje presne definované miesto. Na držiaku je naznačená aj farba vodiča daného senzoru, nemôže sa teda stať, že dôjde k zámene. Vodiče majú odpovedajúcu dĺžku a presné miesto na uchytenie.

Po zložení a namontovaní riadiacej jednotky osadíme celý držiak na pripravené miesto schránky okuliarov/kryte až po zacvaknutie. Príprava je hotová, schránku/kryt ale zatiaľ montovať nebudeme.

Elektrické pripojenie riadiacej jednotky

Umiestnenie je teda známe a jednoduché na montáž. Pripojenie nie je taktiež žiadna veda, potrebujeme tri vodiče – napájanie (poistka + ukostrenie) a signálový LIN vodič pripojený na BCM jednotku. S tou komunikuje a posielajú si navzájom dáta, či nedošlo k narušeniu vnútorného priestoru vplyvom pohybu v interiéri alebo pri treťom senzore k náklonu vozidla. Okrem toho BCM jednotka sleduje aktuálny stav otvorenia prednej kapoty, dverí, či po správnom nakódovaní aj odpojenie prívesného vozíka pri originálnom ťažnom zariadení.

Zo schémy zapojenia nás zaujímajú spomínané tri vodiče.

Pri ukostrení a signálovom vodiči je možné využiť pripojenie k dažďovému/svetlenému senzoru v čelnom skle, pokiaľ je senzor vo výbave. 

Pripojenie poistky je možné tiež nahradiť pripojením na dažďový senzor bez nutnosti ťahať vodič priamo do poistkovej skrinky. Pokiaľ to chceme mať ale oddelené a zapojené podľa schémy, natiahneme vodič až k poistke. Poistka je spoločná pre sirénu alarmu v motorovom priestore aj pre senzor v stope.

Pokiaľ dažďový senzor (spojený so senzorom vlhkosti automatickej klimatizácie a svetelným senzorom) nie je vo výbave, je nutné pripojenie LIN signálu priamo na BCM jednotku. Ukostrenie v spodnej časti A-stĺpika a poistka ostávajú bez zmeny. Popisovať budeme verziu so senzorom v čelnom skle.

Pre prístup ku konektoru senzoru potrebujeme demontovať vnútorné spätné zrkadlo, predtým však ešte jeho kryty a odpojenie konektora. Popisované to bolo pri výmene dažďového senzora, alebo aj pri montáži senzorov či FLA. Inšpiráciou môžu byť aj fotografie v uvedených článkoch.

Získame tak prístup ku konektoru senzora, ktorý odpojíme.

Na konektore odklopíme poistku a dostaneme sa ku vybratiu pinov, ku ktorým pripojíme ďalšie. Zaujímajú nás piny 2 a 3, teda hnedý a fialovo-žltý vodič. Oba vodiče budú neskôr pripojené priamo k riadiacej jednotke alarmu v schránke, dĺžka vodičov bude iba zopár centimetrov. Všetko ako zvyčajne chránené v textilnej izolačnej páske.

Druhá voľná strana vodičov je zapojená do konektora T4aa riadiacej jednotky alarmu podľa schémy a alebo popisu:

  • T4aa/1 – nezapája sa
  • T4aa/2 – hnedý 0,35 mm (hnedý 0,5 mm) – ukostrenie – pripojené na dažďový senzor T3e/2
  • T4aa/3 – fialovo-žltý 0,35 mm (fialový 0,5 mm) – pripojené na dažďový senzor T3e/3 (LIN), alebo na BCM T73c/15 (LIN)
  • T4aa/4 – červeno-čierny 0,35 mm (červený 0,5 mm) – poistka č. 17

Vodiče v zátvorke sú použité v našom prípade, pin 1 sa nezapája, hnedý vodič je v skutočnosti potrebný iba jeden, ja som potreboval prerobiť pripojenie pre make-up svetielko a pripraviť ukostrenie pre budúce úpravy. Po osadení pinov na správne pozície konektora omotáme vodiče do izolačnej pásky.

Konektor zapojíme do riadiacej jednotky alarmu a tú s celou stropnou schránkou/krytom namontujeme na pôvodné miesto v stropnici.

Zostávajúci červený vodič (v prípade bez senzora v čelnom skle všetky tri vodiče) natiahneme smerom dole pozdĺž stĺpika rovnako ako pri FLA alebo catvision.

Nesmieme zabudnúť vodiče vhodným spôsobom prichytiť, napríklad použitím sťahovacích pások. Stropné svetlo vrátime na pôvodné miesto, rovnako aj A-stĺpik.

Vnútorné prepojenia

Asi najkomplikovanejšia časť, predovšetkým pre obmedzené prístupy ku konektorom BCM jednotky.

Začneme jej odpojením ako pri takmer každom pripájaní. Na všetkých troch konektoroch odistíme a preklopíme poistku, tým sa konektor uvoľní. Jednotku v spodnej časti odtlačíme smerom dopredu (v smere jazdy) a po uvoľnení vytiahneme smerom dole. Získame tak o niečo viac priestoru na manipuláciu. Samotné konektory sú chránené krytom, ktorý uvoľníme v hornej časti na oboch stranách a stiahneme smerom dole.

Demontujeme aj prahovú lištu a spodnú časť A-stĺpika.

K BCM jednotke potrebujeme pripojiť vodič od sirény a štyri vodiče od tlačidla. V krajnom prípade aj vodič ku riadiacej jednotke alarmu, pokiaľ nie je senzor na čelnom skle  (spomínané to bolo pri zapojení riadiacej jednotky alarmu vyššie).

Pozor si treba dávať na správny výber konektora BCM jednotky, nie všetky vodiče idú do jedného!

  • T46b/25 – fialovo-biely 0,35 mm (fialový 0,5 mm) – siréna alarmu v motorovom priestore T3ad/1
  • T73a/37 – modro-sivý 0,35 mm (bielo-modrý 0,5 mm) – tlačidlo deaktivácie alarmu T6v/2
  • T73a/38 – modro-žltý 0,35 mm (bielo-oranžový 0,5 mm) – tlačidlo deaktivácie alarmu T6v/1
  • T73a/68 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny 0,5 mm) – tlačidlo deaktivácie alarmu T6v/4
  • T73c/69 – červeno-čierny 0,35 mm (bielo-červený 0,5 mm) – tlačidlo deaktivácie alarmu T6v/3
  • T73c/15 – fialovo-žltý 0,35 mm (fialový 0,5 mm) – LIN riadiacej jednotky alarmu

V prípade senzora v čelnom skle máme už LIN vodič pripojený v hornej časti, môžeme ho vynechať. Namiesto pinov T73a/68 a T73c/69 sa môžeme napojiť na stropné svetlo W1. Príde mi to ale zbytočne komplikované ťahať vodiče až úplne hore a následne okolo prahu k B-stĺpiku, preto volíme radšej pripojenie k BCM.

Začneme asi tým prostredným konektorom s označením B. Do neho zapojíme vodič ku siréne alarmu na pozíciu 25 s pinom 009 E. Vodič budeme následne viesť smerom cez motorovú prepážku k siréne alarmu pod čelným sklom, preto potrebujeme dostatočnú dĺžku.

V konektore A pripojíme nasledujúce tri vodiče. Pre pozície 3738 použijeme piny 009 E, vodiče sú samostatné a teda ich rovno osadíme do správneho otvoru a smerujeme okolo prahu k tlačidlu v B-stĺpiku.

Tretí pin A konektora na pozícii 68 už vodič obsadený má. Vyberieme ho teda von a pripojíme k nemu ďalší vodič ku tlačidlu. Tentokrát ale využijeme pin 150 E, do ktorého krimpujeme pôvodný+nový vodič. Komu viac vyhovuje spájkovanie, tak nech volí túto alternatívu.

Rovnaký postup zvolíme aj pre posledný C konektor a pozíciu 69, opäť s pinom 150 E.

Oba posledné pridané vodiče tiež vedieme smerom k tlačidlu. Samozrejme chránené v textilnej izolačnej páske.

Okrem signálového vodiča smerom k siréne alarmu pôjde aj vodič od poistky a ukostrenie. Na ukostrenie využijeme skrutku v spodnej časti A-stĺpika a káblové oko M6x3,5.

Ako posledné pripojíme vodiče ku poistkám. Vodiče budú dva – jeden od riadiacej jednotky alarmu v strope, druhý priamo k siréne alarmu v motorovom priestore. Oba vodiče spojíme do jedného pinu a osadíme do poistkovej skrinky na pozíciu 17 v spodnom rade. Poistku kvôli voľnému koncu ku siréne zatiaľ neodporúčam osadzovať, jej hodnota bude 7,5 A. Pri riadnom zaizolovaní predovšetkým vodiča od poistky môžeme poistku osadiť a tým túto časť uzavrieť.

Dokončíme si prípravu všetkých troch vodičov smerom k siréne alarmu omotaním do textilnej izolačnej pásky.

Tlačidlo deaktivácie alarmu

Elektrické zapojenie

Pripojenie tlačidla je dosť špecifické podľa zakúpenej verzie. Líšia sa samotné tlačidlá, ale aj piny či konektory. K BCM jednotke je pripojené dvoma vodičmi pre signál vypnutia a komunikáciu s BCM. Dvoma vodičmi pre sledovanie stavu otvorenia dverí je tlačidlo napájané priamo na stropné svetlo.

Po stlačení tlačidla prestane BCM reagovať na signály zo senzorov. Využitie to nájde predovšetkým vtedy, keď je auto zamknuté ale nachádzajú sa v ňom osoby či zvieratá. V tomto režime spustí alarm sirénu len za predpokladu odomknutia dverí vložkou zámku alebo pri otvorení prednej kapoty.

Pripojenie tlačidla je vďaka pripraveným vodičom jednoduché. Potrebujeme iba rozlišovať typ tlačidla (5J0 z Fabia II alebo 5JA z Fabia III). Keďže som si prešiel oboma variantami, tak môžem spísať základné rozdiely. Začneme tlačidlom 5J0 962 109, k nemu odpovedajúci konektor 1J0 972 974 a piny N 906 844 05. Schéma z Fabie II nás zaujíma predovšetkým pre správne pripojenie pinov na tlačidle.

Z toho vyplýva nasledovné zapojenie T4y:

  • T4y/1 – modrý 0,35 mm (bielo-oranžový 0,5 mm) – BCM T73a/38
  • T4y/2 – nezapája sa (bielo-modrý 0,5 mm)
  • T4y/3 – červeno-čierny 0,35 mm (bielo-červený 0,5 mm) – BCM T73c/69
  • T4y/4 – hnedo-žltý 0,35 mm (bielo-čierny) – T73a/68

V zátvorke sú použité vodiče, ktoré som mal k dispozícii pre lepšie porovnanie voči fotografiám. Bielo-modrý vodič je navyše, aj keď sa do pôvodného tlačidla z Fabie II nezapája. Pridával som ho hneď na začiatku pre plánovanú výmenu za tlačidlo Fabia III. Vodiče sú stále chránené v textilnej izolačnej páske, pozície pinov sú vyznačené priamo na konektore.

Originál riešenie určené pre Fabia III je tlačidlo 5JA 962 109 9B9, konektor k nemu 4D0 971 636 a piny 000 979 009 E. Rozdiel je aj v zapojení, ako napovedá schéma. Kto plánuje prechod z tlačidiel 5J0 na 5JA, bude musieť vymeniť konektor aj jeho piny.

Pridaný je štvrtý vodič, konektor je 6-pinový (dve pozície prázdne). Tlačidlá sa líšia aj vnútorným zapojením, novšie využíva dve SMD LED diódy (podsvietenie a deaktivácia), staršie iba jednu 3 mm LED diódu (deaktivácia).

Zapojenie konektora tlačidla T6v:

  • T6v/1 – modro-žltý 0,35 mm (bielo-oranžový 0,5 mm) – BCM T73a/38
  • T6v/2 – modro-šedý 0,35 mm (bielo-modrý 0,5 mm) – BCM T73a/37
  • T6v/3 – červeno-čierny 0,35 mm (bielo-červený 0,5 mm) – BCM T73c/69
  • T6v/4 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny 0,5 mm) – BCM T73a/68

Opäť v zátvorke použité vodiče, stále sú chránené v textilnej izolačnej páske, pozície pinov sú vyznačené priamo na konektore.

Mechanická montáž

Tlačidlo je umiestnené v spodnej časti B-stĺpika v dosahu ovládania rukou. Je to uvedené aj v návode k autu, aj v dielenskej príručke.

Umiestnenie definované nie je, no pokúsime sa ho zachovať. Škoda, že Škodovka nevymyslela podobne ako pri senzorov vpredu či vzadu, alebo ako pri ostrekovačoch svetiel podobný systém naznačenie priestoru pre otvor tlačidla.

Podľa dielenskej príručky by sa mala najprv rozobrať vrchná časť B-stĺpika. Ide to však aj bez toho. Postačí hornú časť mierne odtiahnúť v jej spodnej časti. Odporúčam pred natiahnutím vodičov od BCM jednotky smerom k tlačidlu demontáž prahovej lišty, popisoval som to už párkrát. Následne vycvaknúť spodný plast B-stĺpika, niečo som písal pri zadných elektrických oknách, niečo pri čiernom strope z Monte Carla.

Plastové obloženie je na kovových sponách, ktoré som sa kedysi snažil aj utíšiť 😉 .

Celý spodný plast B-stĺpika som nový ani nehľadal, napadlo ma to až pri písaní tohto postupu. Našiel som k tomu jediný obrázok, ale číslo dielu tam chýba 🙁 .

Našťastie si Milan opäť našiel pár minút svojho času a pokúsil sa približne odmerať pozíciu tlačidla vypnutia alarmu. Spodná hrana problém namerať nie je, horšie je meranie od prednej hrany.

Na základe rozmerov si môžeme začať kresliť. Odporúčam použiť na kreslenie papierovú pásku.

Pozor musíme dávať na správne rozmery, meraný sme mali vonkajší obvod tlačidla, nie jeho vnútornú časť! Preto musíme otvor po celom obvode na každej strane podľa prepočtov asi o 2,5 mm zúžiť 😀 .

V rohoch si navŕtame otvory pre ohraničenie, vyrežeme lámacím nožom či modelárskou frézkou. Ale opatrne, nie ako ja! 🙁 

Rezanie som musel prerušiť, palec mi chýbal. Dal som tomu čas a mohol pokračovať. V spodnej aj hornej časti tlačidla sú výstupky, na základe nich vyrežeme zárezy.

Pre budúce generácie je výhodnejšie značiť si rozmery zo zadnej strany, je sa o čo oprieť. Snáď to sedí s originálom aspoň približne … ďalšie dva rozmery sa dajú zistiť podľa rozmerov tlačidla.

Tlačidlo na skúšku na mieste.

Pred namontovaním celého spodného B-stĺpika nesmieme zabudnúť pripojiť konektor k tlačidlu. Pozor si treba dávať aj na vodiče, aby nedošlo ku kolízii s bezpečnostným pásom! Ideálne je snažiť sa ich zasunúť čo najhlbšie do stĺpika a hlavne smerom dopredu (v smere jazdy).

Nasadenie plastov B-stĺpika už zložité nie je, pokiaľ si dáme pozor na správne zarovnanie. Horná časť je pred spodnou, spodná časť je za prahovou lištou. Pokiaľ je prahová lišta demontovaná ešte z montáže vodičov, je to príjemnejšie. Odporúčam hornú časť v spodnej časti mierne odtiahnuť (odistiť kovovú sponu), uvoľníme si aj tesnenie okolo predných aj zadných dverí. Získame prehľad o priestore pre uchytenie kovových príchytiek.

Výsledok je podobný tomu originálnemu 😉 .

Ešte pred dokončením sa mi podarilo zohnať aj originál tlačidlo pre Fabia III, preto prikladám porovnávacie fotografie.

Otvory v B-stĺpiku sú rovnaké, preto nie je problém so zámenou aj neskôr.

Hlavne pokiaľ nechceme kupovať drahšiu variantu určenú pre Fabia III hneď na začiatku. Samozrejme je nutné vymeniť aj konektor tlačidla a odpovedajúce piny!

Siréna alarmu

Samotnú sirénu a jej montáž som si nechával na záver. Alarm totiž funguje aj bez nej, ako zvukové zariadenie sa využíva klaksón, rovnako ako pri Anti-Theft systéme spomínanom v úvode. Po nakódovaní funguje samozrejme aj akustické potvrdenie odomykania a zamykania, opäť cez klaksón a nie cez sirénu alarmu.

Klaksón je ale pomerne hlučný, predovšetkým v nočných hodinách, aj preto odporúčam pre kompletné využívanie použiť sirénu. Siréna alarmu ma navyše v sebe integrovanú záložnú batériu a fungovať môže nezávisle od batérie auta. Nevýhoda je však v tom, že batéria má podľa návodu udávanú životnosť iba 5 rokov a potom je nutné vymeniť celú sirénu. Áno, už sa prišlo na to ako to obísť, no o tom snáď niekedy inokedy.

Umiestnenie sirény

Podľa dielenskej príručky sa siréna nachádza v motorovom priestore, konkrétnejšie v strede pod čelným sklom, schovaná je za plastom pod stieračmi.

Už pri montáži bi-LED svetlometov na druhej Fabia III Monte Carlo som si vyfotil aspoň orientačnú pozíciu.

Siréna je namontovaná k držiaku maticou M8. Siréna ma na svojom tele drážku, ktorá presne pasuje do vyhnutej časti držiaku. Nehrozí teda pri montáži otočenie či zlá orientácia.

Držiak je napevno prinitovaný do karosérie dvoma nitmi 6×10. Údajne môžeme použiť aj neoriginálny hliníkový nit s oceľovým čapom/tŕňom (nie však oceľový s oceľovým čapom/tŕňom).

Pokiaľ máte obavy podobne ako ja ohľadom miesta pre nitovacie kliešte, vhodná alternatíva môže byť aj nerezová skrutka, veľkoformátová podložka a samoistná nerezová matica, všetko M5.

Montáž sirény

Začneme demontážou stieračov, ideálne pomocou sťahováku. Popisovali sme to na stránke niekoľkokrát, naposledy bol rovnaký postup potrebný pri bi-LED svetlometoch.

Šikovnejším postačí demontovať plast pod stieračmi a sirénu tam prestrčiť. Pre lepší prístup, viac miesta a dôkladnejšie prichytenie demontujeme aj „čelnú“ stenu – plechový štít.

Ako som spomínal pár riadkov vyššie, obával som sa možnosti využitia nitovacích klieští. Preto zvolíme nerezové skrutky, podložky a matice.

Držiak sirény montujeme zo spodnej strany privarených držiakov priamo na karosérii. Nit smeruje tŕňom smerom dole, skrutka ma smerom dole zase hlavičku.

Skrutkový spoj nie je taký pevný ako nitovaný, ale na druhej strane je to o starosť menej pri výmene sirény v budúcnosti kvôli batérii 🙂 .

Elektrické pripojenie sirény

Siréna je čiastočne nezávislá, obsahuje priamo v hermeticky uzatvorenom tele NiMH akumulátor. Presne z toho dôvodu výrobca udáva životnosť sirény iba 5 rokov, po tejto dobe je nutné ju vymeniť. Akumulátor sa nabíja automaticky a neustále priamo z autobatérie cez poistku, ktorá je spoločná aj pre vnútorné senzory. LIN vodičom komunikuje s BCM jednotkou, aby dostávala správny signál ohľadom nutnosti „hulákať“.

Všetky tri vodiče prichádzajú z interiéru cez priechodku rovnako ako pri iných elektrických dorábkach týmto smerom. Preto je vhodné vybrať aj kompletný mechanizmus stieračov a vodiče vhodným nástrojom vytiahnúť skrz motorovú prepážku. Nezabudnite si vopred vodiče omotať textilnou izolačnou páskou či inou vhodnou náhradou pre ich ochranu.

Pokiaľ sa rozhodneme skôr pre prípravu vodičov skôr ako montáž sirény, pre istotu zvolíme o niečo dlhšie vodiče.

Pripojenie sirény T3ad je nasledovné:

  • T3ad/1 – fialovo-biely (fialový) 0,5 mm – LIN – BCM T46b/25
  • T3ad/2 – hnedý 0,5 mm – ukostrenie
  • T3ad/3 – červeno-čierny (červený) 0,35 mm – poistka 17 (7,5 A)  + pripojenie senzora

Konektor sa pripája v motorovom priestore priamo do tela sirény. Aj z toho dôvodu nesmieme zabudnúť najprv nasadiť tesniace gumičky, až potom zakrimpujeme piny. Piny osadíme na správne miesto, v zátvorke opäť u mňa použité farby vodičov. Konektor je očíslovaný, po osadení všetkých troch vodičov nesmieme zabudnúť vo vnútornej časti zaistiť fialovú poistku.

Pripravený konektor zapojíme do tela sirény až po zaistenie. Prívodné vodiče vhodným spôsobom upevníme, napríklad textilnou izolačnou páskou, prípadne aspoň sťahovacími príchytkami.

Po namontovaní držiaku so sirénou a pripojení konektora môžeme vrátiť na svoje miesto demontované diely – mechanizmus stieračov, plech, plast pod stieračmi, stierače s tesnenie.

Kódovanie

Kódovanie je možné údajne realizovať aj postupne podľa zapojenia jednotlivých dielov – senzor -> tlačidlo -> siréna. Adaptácie sú čiastočne podobné ak nie úplne rovnaké ako zatrúbenie pri zamykaní/odomykaní a anti-theft alarm bez závislosti na fabrickom alarme, viď video na začiatku článku. Kto ma nakódovanú niektorú z možností, postačí skontrolovať nastavenia.

Kódovanie po namontovaní senzorov
- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 - Long coding
Byte 12 – Bit 0 Anti_Theft-System installed/active [PR-7AL] zaškrtnúť (z 0 na 1)
Byte 12 - bit 5 Anti-Theft-System Inclination Sensor installed [PR-7AL] zaškrtnúť (z 0 na 1)
Byte 12 - bit 7 Anti-Theft-System Interior Monitoring installed [PR-7AL] zaškrtnúť (z 0 na 1)
- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Anti-theft system interior monitoring zmeniť na 100 % (nastavenie citlivosti kontroly vnútorného priestoru)
Anti-theft alarm system vehicle inclination sensor zmeniť na 100 % (nastavenie citlivosti snímača náklonu)
DWA Interior monitoring parameter set zmeniť na 01 0A 08 00 43 53 0A C6 01 14 0A 33 81 33 0C FF 00 00 01 01
06 06 00 0F 1E 00 85 04 3D F7 65 23 65 42 57 9B 26 42 3E 3A 3C 35 85 2D 0A A3 02 7A 06 56 00 0F 17 00 89 10 2F F7 69
0F E3 42 87 1B 06 34 3F 3A 69 58 83 08 0A A3 03 44 46 2A 00 0F 1C 00 88 0E 2F E7 69 1E 65 42 77 1B 06 24 3F 3A 69 47
83 08 0A A3 04 FF F6 46 00 0F 1E 00 85 1E 32 F7 44 0C 42 20 57 1B 06 24 3F 3A 69 58 82 05 0A A3 05 64 26 06 15 0C 12
16 86 09 30 33 66 23 65 42 57 9B 26 24 0C FA 0A 34 85 2D 0A A3 11 03 00 02 02 02 02 02 02 91 41 61 28 FB

Pri DWA Interior monitoring parameter set to bohužiaľ nie je také jednoduché. Auto zvyčajne danú adaptáciu zoberie aj cez VCDS diagnostiku, údajne to ale nedokáže korektne zapísať. Preto by bolo vhodnejšie to prispôsobiť cez ODIS, ktorý je na tento riadok vhodnejší. Nestihol som to ale vo finále doriešiť ani otestovať, či to čidlo náklonu skutočne funguje. Iné zdroje uvádzajú že je nutná ešte nejaká parametrizácia navyše, ale ako som spomínal, nemal som to dotiahnuté do konca. Kto získa k tomu viac informácii, nechám sa poučiť…

Vo výpise jednotky BCM 09 sa teraz zobrazí položka/podsystém navyše, a to Anti-theft alarm system sensor s odpovedajúcim číslom HW i SW.

Kódovanie po pridaní tlačidla
- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 - Long coding
Byte 11 - bit 7 Anti-Theft-System Deactivation Button directly connected to BCM zaškrtnúť (z 0 na 1)

Funkciu tlačidla si môžeme overiť cez Merané hodnoty (Advanced Measuring Values) vyhľadaním frázy „button“ pri anglickej verzii programu VCDS.

Kódovanie po pridaní sirény
- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 - Long coding
Byte 12 - Bit 4 Anti-Theft-System Alarm Horn/Sounder installed [PR-7AL] zaškrtnúť (z 0 na 1)
Byte 20 - Bit 2 Sounder _LIN,0=not installed/1=installed zaškrtnúť (z 0 na 1)

Vo výpise jednotky BCM 09 sa teraz zobrazí ďalšia položka/podsystém navyše, a to Alarm horn s odpovedajúcim číslom HW i SW.

Akustické potvrdenie

V prípade alarmu sa na rozdiel od klaksónu využíva pri odomykaní/zamykaní siréna alarmu, zvuk je teda decentnejší a neprebudí každého v okolí.

- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Acknowledgement signals-Akustische Rueckmeldung entriegeln zmeniť na active
Acknowledgement signals-Akustische Rueckmeldung verriegeln zmeniť na active
Acknowledgement signals-Dauer der Akustischen Rueckmeldung vom Einfachhorn zmeniť na short (platí v prípade alarmu)
Acknowledgement signals-Optische Rueckmeldung 3.Bremsleuchte zmeniť na not active
Acknowledgement signals-Optische Rueckmeldung Komfortschliessen zmeniť na active
Acknowledgement signals-Optical feedback during locking zmeniť na Decelerate
Anti-theft
- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Anti-theft protection-DWA Alarmverzoegerung zmeniť na delay_driver_door_contact_thatcham
Anti-theft protection-DWA Camper Modus zmeniť na not active
Anti-theft protection-Alarmsignal zmeniť na frequency modulated
Anti-theft protection-Sirenen Alarmzahl zmeniť na 10 Alarme
Anti-theft protection-Akustischer Alarm Signalhorn zmeniť na active
Anti-theft protection-Verzoegerung Panikalarm zmeniť na keine verzoegerung
Adaptation_theft_protection_2-RHF_Panikalarm zmeniť na active
Access control-Deaktivierung_SAFE_ueber_DWA_Deaktivierungstaster zmeniť na active

Úprava DWA Alarmverzoegerung spôsobuje iba reakciu na odomknutie auta kľúčom v zámku (napríklad pri vybitej batérii v kľúči). Bez alarmu je to immidiat_driver_door_contact_thatcham – pri otáčaní vložky zámku a otváraní dverí sa nedeje nič, alarm nefunguje. Pri namontovanom alarme z výroby alebo po jeho doplnení sa hodnota zmení na delay_driver_door_contact_thatcham, čo spôsobí, že alarm bude reagovať až po otvorení dverí zvonku. Ak teda odomkneme kľúčom v zámku ale dvere neotvoríme, nič sa nedeje, alarm sa nespustí. Tretia možnosť je delay_driver_door_lock_cylinder_skoda, kde sa alarm spustí okamžite po otočení kľúča v zámku dverí.

Ostatné doplnkové funkcie a adaptácie
- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Acknowledgement signals-pa_quittungston_beim_zweiten_ZV_Auf_Befehl zmeniť na not active
Acknowledgement signals-pa_quittungston_beim_zweiten_ZV_Zu_Befehl zmeniť na not active
Acknowledgement signals-Akustische Rueckmeldung global zmeniť na active
Acknowledgement signals-Akustische Rueckmeldung Signalhorn zmeniť na not active (platí v prípade alarmu)

Acknowledgement signals-pa_quittungston_beim_zweiten_ZV_Zu_Befehl (a Acknowledgement signals-pa_quittungston_beim_zweiten_ZV_Auf_Befehl) spôsobí iba to, že zvukové potvrdenie zamykania budeme počuť až po druhom stlačení zamykania diaľkovým kľúčom. Pri odomykaní kufra (stredovým tlačidlom na diaľkovom) je zvuková výstraha stále aktívna. Odomykanie (Acknowledgement signals-pa_quittungston_beim_zweiten_ZV_Auf_Befehl) s druhým stlačením odomykacieho tlačidla moc zmysel nedáva, zamykanie ale áno. Hlavne v tichej lokalite a parkovaní v noci.

Výsledná skúška

Aj keď je možné jednotlivé diely zapojiť, namontovať, nakódovať osobitne, predsa len ako celok sa to testuje lepšie. Odporúčam prečítať aj návod k autu pre pochopenie správnej funkčnosti.

Faceliftová verzia už má inú BCM jednotku a deaktiváciu sledovania vnútorného priestoru rieši cez infotainment (rádio) a jeho nastavenia.

Predfaceliftová verzia, ako v našom prípade, využíva na deaktiváciu kontroly vnútorného priestoru tlačidlo na B-stĺpiku.

Laicky povedané, keď sa otvoria niektoré z dverí, tlačidlo deaktivácie alarmu sa zvýrazní červenou farbou. Podsvietenie tlačidla zhasne spolu s vnútorným osvetlením, keďže sú prepojené. Pokiaľ stlačíme tlačidlo v čase keď je červené, BCM jednotka príjme signál od tlačidla, aktivuje druhú diódu a zmení tak farbu na oranžovú. To znamená, že BCM jednotka bude od tejto chvíle ignorovať signál zo senzorov pripojených k riadiacej jednotke alarmu v stropnej schránke.

Dôležité je ešte spomenúť, že BCM jednotka reaguje na stlačenie tlačidla iba vtedy, keď sú otvorené dvere vodiča!

Ak chceme skontrolovať vyššie uvedené fakty a celý alarm, otvoríme okno (napr. vodiča), vystúpime z auta a zamkneme auto diaľkovým kľúčom. Počkáme asi 30 sekúnd, kým sa jednotky uspia, kontrolná LED dióda v dverách začne blikať. Cez otvorené okno strčíme do vnútra ruku, hlavu alebo iný vhodný predmet a siréna alarmu by mala začať hulákať 🙂 . Druhý test môžeme vykonať pri zamknutom aute a pokuse o ukradnutie kolies – postačí nadvihnúť niektorú stranu ako pri demontáži kolesa. V tomto prípade musí zareagovať čidlo/senzor náklonu, pokiaľ ním bude riadiaca jednotka alarmu vybavená.


Zdroje a info
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/951-951040/
https://www.drive2.ru/l/4262875
https://www.drive2.ru/l/4307769
https://www.drive2.ru/l/4307857 - kódovanie, nákres zapojenia
https://www.drive2.ru/l/468956828605088129/
https://www.drive2.ru/l/455068347478835243/
https://www.drive2.ru/l/457722843426214575/ - postupné kódovanie O3
https://www.drive2.ru/l/5443415/ - tlačidlo 5J0 z Fabia II
https://www.drive2.ru/l/613114073000716804/
https://uk-polos.net/viewtopic.php?p=582606#p582606
https://uk-polos.net/viewtopic.php?p=582163#p582163
https://uk-polos.net/viewtopic.php?p=582000#p582000
https://uk-polos.net/viewtopic.php?p=581703#p581703
https://www.drive2.ru/l/599690135537201217/
https://drive.google.com/file
https://www.vwvortex.com/threads/chirp-alarm-siren
http://skoda-ural.ru/repair/remont-zamena-sireny

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore