Nakoľko dosť toho najazdím (od septembra 2016 do mája 2017 asi 13 500 km), prišiel čas na výmenu oleja po 15 000 km.
Nie som zástancom výmeny oleja doma, mám predplatený servis priamo od Škody, no 30 000 km prejsť na ten istý olej od výroby, to sa mi už zdá veľa. Do servisu sa mi s tým jazdiť nechcelo, navyše keď som sa dodatočne dozvedel sumu za výmenu oleja (150 € vrátane materiálu), tak som sa rozhodol pre výmenu svojpomocne…
Potrebný materiál:
– olej – zvolil som Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30 (cena 22 € za 4 l)
– olejový filter – originál Škoda, číslo 04E 115 561 H (cena 7.31 €)
– výpustná skrutka – originál Škoda, číslo N 908 132 03 (cena 1,73 €)
Náradie:
– Torx 25
– Gola 19
– handry, fólia, nádoba na starý olej
UPOZORNENIE: postup som si pospájal z rôznych diskusií a nenesiem žiadnu zodpovednosť za prípadné komplikácie pri montážnych prácach ani pri zvolení vhodného materiálu či náradia !!!
Postup:
1. motor zohriaty bežnou jazdou (asi 91°C pri odparkovaní), prezliekol som sa začal chystať veci, auto na rovine s prístupom k motoru zo spodnej časti
2. demontáž spodného plastového krytu, Torx 25
3. podložiť si pod motorový priestor fóliu, nech nie je všetko od oleja. pod výpustnú skrutku postaviť nádobu vhodných rozmerov (použil som z vody na ostrekovače, 5 l, odrezaný vrch)
4. nasadiť gumené rukavice, ak nechcete mať všetko od oleja
5. povoliť výpustnú maticu, kľúč gola 19, nádobu si posunúť mierne za skrutku, pretože „tlak“ olej nepustí presne pod otvor
6. nechať vytekať (ja som mu dal asi 1h 30min, robil som aj iné veci)
7. povoliť a vybrať olejový filter (buď originál kľúčom, alebo čo doma nájdete)
8. podložiť nádobu pod olejový filter a nechať vytiecť olej. pozor ! olej je aj vo filtri, preto je fajn použiť gumené rukavice, alebo obaliť filter handrou
9. nechať vytiecť čo to dá. možno sa to nemá, no použil som kompresor a to kontrolného otvoru fúkal vzduch. ešte niečo vystreklo a vykvapkalo
10. na novom olejovom filtri som namazal tesnenie a závit pár kvapkami nového oleja, to isté aj pre výpustnú skrutku
11. vyčistiť handrou otvor pre olejový filter, nasadiť olejový filter, dotiahnúť
12. vyčistiť handrou otvor pre skrutku, nasadiť a dotiahnúť gola 19
13. naliať 1 l oleja, skontrolovať utesnenie filtra a skrutky či netečie. ak áno, dotiahnúť
14. naliať ďalšie 2 l oleja, nechať samovoľne stiecť
15. naštartovať a nechať bežať na voľnobeh 10 minút
16. skontrolovať výšku oleja a doliať podľa potreby. priebežne kontrolovať výšku, aby nedošlo k preplneniu
17. skontrolovať tesnosť, starý olej preliať do vhodnej nádoby, namontovať späť spodný kryt motora
18. upratať náradie, pre istotu skontrolovať výšku hladiny a prípadne doliať
Záver
Počas výmeny som sa stihol najesť, napiť, pokecať s ocom i manželkou a aj zmoknúť. Našťastie asi meter od auta bol prístrešok, tak som odbehoval. Pod predným nárazníkom som mal dosku zo starého stola, nech neležím na kamienkoch.
Olej – značku či typ či špecifikácie – tu rozoberať nebudem. V predošlej Fabia 2 Combi bol stále Shell Helix Ultra 5W40, v robote používame Shell tiež…a všetko bez problémov 🙂 .
Postup určite nie je dokonalý, nevytieklo určite všetko, no aspoň mám dobrý pocit, že tam nebude olej kysnúť ďalších 15 000 km, to isté aj filter. Ďalšia výmena je v predplatenom servise. Reset výmeny oleja som nerobil, nech to ostane ako bolo z výroby. Postup na rest viem dodať na vyžiadanie.
Veľmi pekne napísané, tak to robím aj ja ešte si dávam dole aj práve predné koleso je ešte lepší prístup. Pomaly sa mi blíži čas na výmenu ak by si mi vedel poskytnúť ten návod na reset palubného počítača bol by som rád. Na Fabii II to šlo v menu tu neviem. Ďakujem.
koleso som nepotreboval demontovať. reset je možný cez diagnostiku, prípadne youtube. neresetoval som nič, nakoľko to bola medzivýmena, servisný interval mám 30 000km
v orig. servise nedokazu zistit ze som si to menil sam doma? da sa to nejako zistit ci nie?
toto som neriešil. servis mi nepovedal nič, záruka mobility mi pokračuje a platí…
ale ruku za to do ohňa nedám. je to len môj názor, postup, nikomu ho nenútim a za nikoho a nič nenesiem zodpovednosť !
ja som vzdy po vypusteni oleja este na par sekund pretocil motor (nastartoval a nechal bezat cca 3sek). Motoru to rozhodne neublizi v tych nizkych otackach, stale ma na trecich plochach olej a pretocenim sa odstreknu zvysky oleja, ktory vytecie. Mnozstvo je cca dalsich 1a1/2 az 2 decilitre, v zavislosti od konstrukcie motora. Tym znizim mnozstvo stareho oleja v novom na absolutne minimum.
Dakujem za tip 🙂 ako som spominal v clanku, kazdy moze mat svoj postup na vymenu
Díky za návod. Neměl bys také návod jak vyměnit chladící směs a odvzdušnit systém?
Nemam, toto som nechaval na autorizovany servis. Len tu medzivymenu oleja a filtrov som si robil sam
Zdravim je nutne meniť olej aj v prevodovke? Mam manual 1.2tsi 66kw 5 stupňova prevodovka.
pokial viem, manual ma uvadzanu dozivotnu napln. na F3 som nemenil a auto sa predalo pri 139 000 km. na aktualne O3 som menil pri 210 ci 220 000 km preventivne. a dobre som urobil, aspon si vsimli uniky na polosi. vymenili nejake tesnenia a zaroven aj olej na moju ziadost