Ostrekovače svetlometov

Už som z dlhej doby nevedel, čo ďalej, čo si ešte doplním. Chcel som pred zimou vyhrievané sedačky, no cena zatiaľ odrádza. Ostrekovače pôvodne tiež som chcel skladať materiál postupne, no nedalo mi to pokoj a tak som objednal z troch rôznych zdrojov podľa cien všetko v priebehu dvoch týždňoch…

Nie že by som ich extra potreboval. No keď už mám v aute všetky LED-ky, vrátane stretávacích i diaľkových, zbytočne lákať, že je tam niečo čo nemá. Na druhej strane i Rapid má low xenon-y bez ostrekovačov. Ale ja som stále trošku mimo bežný štandard. Zoznam dielov neobsahuje komplet nárazník s otvormi. Ak budete meniť celý nárazník, postup a zoznam dielov si upravte podľa seba.

Montáž mi zabrala dosť času, mal som to rozdelené na asi 4 či 5 dní čistého pracovného času po robote.

Zoznam dielov

  • 1x – 6V0 807 055 A – držiak pre vozidlá s ostrekovačom svetlometov vľavo
  • 1x – 6V0 807 056 A – držiak pre vozidlá s ostrekovačom svetlometov vpravo
  • 1x – 6V0 807 923 – spodný rám ostrekovačov svetlometu vľavo
  • 1x – 6V0 807 924 – spodný rám ostrekovačov svetlometu vpravo
  • 1x – 6V0 955 109 A – vrchný kryt vľavo
  • 1x – 6V0 955 110 A – vrchný kryt vpravo
  • 1x – 6V0 955 965 A – tryska, zdvihový valec vľavo – náhrada je už s indexom B
  • 1x – 6V0 955 966 A – tryska, zdvihový valec vpravo – náhrada je už s indexom B
  • 1x – 6V0 955 970 A – hadice, rozdvojka, spojky
  • 9x – 1J0 971 939 H – svorka na uchytenie hadíc
  • 1x – 6R0 955 681 – čerpadlo ostrekovačov predných svetlometov
  • 1x – 443 955 465 – tesniaci krúžok
  • (1x – 6V0 955 449 A – nádobka so snímačom hladiny a pre ostrekovače svetiel) – nie je nutná, ja som nechal pôvodnú
  • 1x – 1J0 973 722 A – konektor čerpadla (odporúčam objednať komplet, vrátane pinov a tesniacich gumičiek)
  • 1x – N 01 713 115 – poistka 30A (pozícia 11)
  • 1x – pin pre poistku
  • 2x – pin pre konektor čerpadla – v mojom prípade súčasť konektora
  • 4x – pin pre relé (s „jazýčkom“, 2x 6,3mm, 2x 9,5mm)
  • 1x – 4H0 937 528 – držiak pre relé
  • 1x – 004 025 129 – relé (Relé 645) – postačí aj napríklad z autokelly 191 937 503
  • 1x – 000 979 009 E – pin – BCM T46B/34
  • 1x – očko – 8 mm – ukostrenie motorový priestor
  • vodič – fialový – 0,5 mm (relé – BCM) – 0,3 m
  • vodič – hnedý – 0,5 mm (relé – kostra) – 0,7 m
  • vodič – hnedý – 2,5 mm (motorček – kostra) – 0,6 m
  • vodič – červeno-žltý (červený) – 2,5 mm (relé – poistka) – 0,5 m
  • vodič – bielo-čierny (čierny) – 2,5 mm (relé – motorček) – 4 m

Zoznam materiálu je trošku dlhší, položky delené na pravú/ľavú stranu. Farebne som sa snažil rozdeliť diely pre montáž, vodárenskúelektrickú časť.

Reálne fotky

Potrebné náradie

  • zdvihák pod auto, kľúč na kolesá, podpery
  • Torx 20-25, gola/vidlicový/očkový kľúč 10 a 13
  • textilná izolačná páska
  • sťahovacie pásky
  • vrtáky, prípadné vŕtací stromček
  • krimpovacie, odizolovacie, štipacie kliešte
  • orezávací nôž, pilník, nožnice
  • plochý skrutkovač
  • papierová páska
  • fixa, meter, posuvné meradlo
  • brúsny papier (zrno 800-1200) (asi lepšie na brúsenie pod vodou)
  • sada pilníkov (plochý, guľatý, polguľatý; malé aj veľké)
  • modelárska fréza
  • primer na plasty v spreji (plastový základ)
  • sprej a lak podľa farby auta

Postup

Ten sa opäť asi oplatí rozdeliť na niekoľko dielov. Predsa len ide o časovo náročnejší úkon (demontáž nárazníka, stieračov, BCM jednotky, poistiek, výrez diery, natiahnutie hadičiek a podobne). Najzrozumiteľnejšie mi vychádzajú štyri časti – montáž, zapojenie hadičiek, elektrická časť, kódovanie.

Bol som zvedavý už počas kupovania materiálu, ako to bude poskladané ako celok. Preto som si to na skúšku zložil ako Lego už vopred…

Montáž, čerpadlo

Kde začať, ak nie demontovaním predného nárazníka? Teda auto na podpery, dole kolesá, spodný kryt motora, podbehy, povoliť nárazník hore a medzi blatníkom a nárazníkom. Detailne som sa to snažil už popísať v predošlom postupe pri výmene žiaroviek. Pozor si treba dávať na vyššie výbavy, hlavne ak sú v nárazníku predné parkovacie senzory a v spodnej časti radar pre Front Assistant. Stačí odpojiť konektory. Rozdiel oproti výmene žiaroviek je ešte jeden, nárazník musí z auta dole úplne, predné svetlomety ostávajú na svojom mieste. Pre lepšiu manipuláciu s nárazníkom odporúčam demontovať aj predné hmlovky.

Že je sexi bez toho nárazníka???

Takto obnažený predok využijeme pre montáž káblov aj čerpadla či krytiek na ostrekovače.

Poradie dôležité nie je, skôr prístup a výsledok. Začal som navŕtaním dierky do nádržky. Pozor treba dávať na veľkosť, aby ste nedopadli ako ja kedysi, že som musel meniť na vlastné náklady známemu nádržku… Ak si netrúfate vŕtať priamo na aute (dokonca odporúčam skôr jej demontáž, „piliny“ z vŕtania neostanú vo vnútri), stačí povoliť dve matice M10 a plastovú poistku. Do otvoru najprv osadíme tesnenie, do ktorého zastrčíme čerpadlo. Pravdepodobne pôjde dosť ťažko, stačí krém na ruky či iné mazivo (u mňa obľúbená Indulona).

Konektor pripojíme na pripravené miesto vo vrchnej časti čerpadla. Môžte otestovať jeho funkčnosť priamym napojením na 12V, napríklad akumulátor auta.

Výsledok priamo na auta po zmontovaní.

Poz.: kupoval som lacnejšiu náhradu čerpadla, preto som musel mierne upraviť koniec pre napojenie hadičky obrúsením do požadovaného tvaru:

Montáž, nárazník

Nárazník zatiaľ odpočíval bokom, teraz bude mať hlavné slovo. Začal som však na „ňom“ pracovať už pár dní vopred.

Príprava a nástrek krytov

Nakoľko plán bol nechať pôvodný nárazník, objednával som osobitne kryty ostrekovačov. Tie prichádzajú v holom plaste, bez povrchovej úpravy. Pri kúpe nového nárazníka závisí od kompletnosti kúpy. Existujú stránky, kde je možné kúpiť aj používaný a nepoškodený nárazník už aj s krytmi pre ostrekovače.

Skúsenosti nemám, čerpal som z informácii na internete a kolegov. Na plast je lepšie dať najprv základ, použil som sprej od Dupli-Color – Plastový primer (plastový základ). Na zopár stránkach je zmienka o prebrúsení pred striekaním základu brúsnym papierom pod vodou so zrnom 800. To som narýchlo nezohnal, použil som obyčajnú 1200-vku.

Po prebrúsení umyte pod vodou, dôkladne vysušené a ešte odmastené. Vyrobil som si stojany z orechov od gola sady a papierovej pásky. Plastový základ som dal v dvoch vrstvách, medzi vrstvami opatrne prebrúsiť. Suché to je podľa výrobcu po pol hodine. Nasledovala červená farba Corrida v spreji, vrstvy podľa krytia. Finálny výsledok som nefotil, až priamo na nárazníku.

Pri požadovanom výsledku prestriekané transparentným Škoda lakom. Teraz už len dúfať, že som odtieň a hlavne lesk aspoň priblížil stavu nárazníka.

Výrez otvorov

Výrez neviem či má zmysel popisovať. Každý si musí nájsť vlastný spôsob. Ja som si najprv popísal, čo na ktorú stranu ide a oblepil páskou miesto, kde už v žiadnom prípade nesmiem ísť.

Vyvŕtal som 4 vodiace otvory a vyrezal medzi nimi modelárskou frézkou otvor. Nasledovalo nekonečné brúsenie a meranie a prikladanie.

Druhú stranu som išiel iným spôsobom, modelárska fréza a vrták a dierku vedľa dierky po celom obvode. Brúsenia bolo menej, robota o niečo rýchlejšia, pretože som vedel, že sa nesmiem spoliehať na nákres, ale musím ísť trošku ďalej smerom dnu výsledného otvoru.

Oba otvory som ešte zahladil ako som vedel, a hranu pretrel červenou opravnou ceruzkou (lak so štetcom). Čierny spodný rám 6V0 807 923 a 6V0 807 924 som ešte stihol strieknúť dvoma vrstvami červenej farby, aby som zamaskoval rozdiel medzi nim a nárazníkom. Možno to nie je dokonalé, no už pár ľudí mi potvrdilo, že to vyzerá ako originál. Tak zatiaľ nechám tak, na jar možno pôjde na preleštenie, prípadne na nástrek celý nárazník. Pred zimou sa mi asi neoplatí.

Montáž držiakov

Spodný rám je nalepený pripravenou obojstrannou páskou na nárazník.

Šedý držiak 6V0 807 055 A a 6V0 807 056 A je zasunutý v hornej časti….

… a zacvaknutý v spodnej. Netreba sa báť, drží to na svojom mieste spoľahlivo.

Teraz stačí zasunúť trysky 6V0 955 965 A a 6V0 955 966 A až po počuteľné cvaknutie.

Pred nasadením nárazníka na miesto je potrebné zapojiť hadičky, viac nižšie.

Zároveň taktiež môžte osadiť vrchné kryty. Trysky stačí povytiahnúť a kryty zacvaknúť na miesto.

Zapojenie hadičiek

Asi málokto bude osobitne kupovať vodárenské diely, vhodnejšie je kúpiť celú sadu 6V0 955 970 A. Jedna strana sa zapája priamo na čerpadlo, druhá cez rozbočovač (rozdvojku) ide na jednu a druhú trysku ostrekovačov. Uchytenie je realizované pomocou svoriek 1J0 971 939 H priamo do nárazníka. Pravdepodobne postačia aj sťahovacie pásky, len pri nich sa zhorší prístup pre montáž aj prípadnú demontáž v budúcnosti.

Držiaky sú umiestnené na pripravené miesto, pôvodne som napočítal iba 4 kusy, no neskôr som sa dozvedel, že je tam až 9 kusov.

Orientáciu smerom hore alebo dole som neriešil, len som dal všetky rovnako. Tak dúfam, že je to správne (oblúkom smerom dole).

Hadičky vytvarujeme a osadíme do držiakov. Trysky majú zadnú časť kde ide hadička pohyblivú, teda nie je problém smerovanie hadičiek poupraviť podľa potreby.

Na záver nezabudnite pripojiť hadičku aj na prívod, teda na čerpadlo.

Elektrická časť

Pre mňa jedna z ľahších vecí (ak nepočítam kódovanie). 

Potrebné vodiče sú spísané priamo v zozname. Ovládací signál z páčky ostrekovačov ide cez BCM jednotku. Tá však nedokáže utiahnuť priamo motorček, preto je v ceste zapojené ovládacie relé (fialový vodič). Relé musí byť ukostrené (hnedý vodič). Pre tieto dva vodiče stačí menší prierez, ide len o prenos signálu.

Spínaný obvod relé (piny 30 a 87) potrebujú hrubšie vodiče. Pin 30 relé je napojený na poistku v poistkovej skrinke pod volantom, pozícia poistky 11, hodnota 30A. Pin 87 už smeruje priamo na motorček umiestnený do nádržky ostrekovačov. Pre jeho natiahnutie a vedenie odporúčam prejsť postup pre montáž snímača hladiny ostrekovačov, prípadne si rovno doplniť káble aj k nemu (ak nie je vo výbave, či už skôr doplnený). Hrozí menšia pravdepodobnosť toho, že v nádržke s kvapalinou na ostrekovače nič neostane, nakoľko časť sa používa na ostrekovanie svetiel. Druhý vodič k motorčeku sa ukostruje v motorovom priestore, nie je nutné ťahať 4-5 m káblu až do interiéru.

Smer natiahnutia káblov dôležitý nie je. Mínusový kábel som ukostril hneď za pravým svetlometom, v konektore čerpadla je to pin 1, hnedý vodič.. Plusový kábel, pin 2, čierny vodič, som začínal od motorčeka čerpadla na nádržke. Pokračoval pravou stranou pozdĺž pôvodného káblového zväzku poza demontovanú nádržku s chladiacou kvapalinou, potom prechodový plech medzi odtokovým kanálom a motorovým priestorom. Rovnako ako pri snímači. Aj prechod do interiéru som vyriešil rovnakým spôsobom, všetko okolo originál zväzku.

V interiéri je napojený do držiaka relé 4H0 937 528. (Pozn.: držiaky existujú 2 druhy, relé tiež. Odporúčam objednať tie, ktoré sú v zozname).

Na druhý koniec je nakrimpovaný faston 9,5mm, kontakt 87 (pin 5). Odporúčam pred montážou odpojiť a vybrať BCM jednotku z držiaka pre lepší prístup k základnému držiaku relé osadenému v aute. Všetky káble smerujúce k relé som napojiť najprv do držiaka relé 4H0 937 528 a až potom celý držiak vrátane relé osadil na miesto. Držiak dorazil neskôr, preto je možné vidieť na fotkách aj priame napojenie a omotanie izolačnou páskou kvôli testom.

Plusový (napájací) kábel je natiahnutý od poistky č.11 smerom k držiaku relé. Na strane relé opäť faston 9,5mm do držiaka, kontakt 30 (pin 3).

Ukostrenie pre cievku relé mám napojené v spodnej časti A-stĺpika, rovnako ako napríklad Smartgate jednotku. Demontovať páčku otvárania prednej kapoty, odistiť poistky plastu A-stĺpika a vybrať ho von. Gola alebo vidlicový kľúč č.10 na uvoľnenie matice a káblové oko M6x2,5mm na hnedý vodič. Ten následne ťahať smerom hore k držiaku relé, kontakt 85 (pin 2), tentokrát faston 6,3mm.

Posledný fialový signálový kábel je prepoj medzi BCM jednotkou a relé. Napojenie na prostredný hnedý konektor T46b, pozícia č. 34, pin 000 979 009 E. Opačný koniec kábla je napojený na poslednú pozíciu relé, kontakt 86 (pin 1), faston 6,3mm.

Ako som už spomínal, najprv je lepšie osadiť držiak komplet káblami aj relé, až potom ho osadiť v aute na správne miesto, pozícia 7 podľa nákresu.

Tým by bola elektrická časť hotová, vrátime na svoje miesto demontovaný spodný plast A-stĺpika a BCM jednotku. V mojom prípade aj ľavý výduch kúrenia, prepínač svetiel, bočný kryt palubnej dosky a poistkovú skrinku…

Kódovanie

Zapnutie ostrekovačov svetiel:
- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 13 - Bit 3 zaškrtnúť (z 0 na 1)

Prispôsobenie funkcií:
- Modul 09 – Central Electronics
- Security access = 31347
- Adaptation 10
- Windshield wiper-Anzahl Betaetigungen Frontwaschanlage pro SRA Aktivierung zmeniť na 10
  (počet stlačení ostrekovania čelného skla pred ostrekom svetiel)
- Windshield wiper-SRA Einweichpausenzeit zmeniť na 2000
- Windshield wiper-SRA Nachwaschzeit zmeniť na 1100
- Windshield wiper-SRA Waschzeit zmeniť na 600

Finalizácia

Proces finálneho skladania auta späť mám rád. Hlavne ak všetko lícuje a sedí na svojom mieste.

Pred testovaním som si odpojil poistku pre motorček ostrekovača predného a zadného okna, pozícia č. 22. Rovnako aj poistku pre stierače. Tá sa nachádza v motorovom priestore na ľavej strane pod krytom, pozícia č. 8. Zaujímavosťou je, že akonáhle som vybral poistku, auto hlásilo poruchu stieračov. Ani som netušil, že niečo takéto je možné.

Test na záver

 Zdroj a námet:
https://forum.skodahome.cz/
https://skoda.7zap.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore