FLA – asistent diaľkových svetiel

FLA je celkom zaujímavý a nápomocný asistent. V skratke ide o automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Kedysi výsada drahších modelov značky, dnes dostupné už aj pri facelift verzii Fabia III.

FLA (Front Light Assist), HBA (High Beam Assist), DLA (Dynamic Light Assist), ILA (Intelligent Light Assistant) a podobne. Všetky názvy a skratky znamenajú jedno – automatické zapínanie diaľkových svetiel. Ide predovšetkým o bezpečnostný prvok, ale stále je to len asistent. Nikdy by nemal nahradiť samotného vodiča!

FLA pre túto triedu áut je údajne relatívne “hlúpy”, vyššia a lepšia forma by bolo DLA (Dynamic Light Assist). FLA prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami v noci, pri rýchlosti nad 58-60 km/h.

Doplnenie: DLA (Dynamic Light Assist) Fabia 3 zatiaľ nedokáže využívať. Nemá na to prispôsobené predné svetlomety. Pri DLA totiž dochádza k tomu, že sa svetlá dokážu “uhnúť” protiidúcim autám. V jednoduchosti, pri DLA by sa mal svetelný lúč rozdeliť na viacero smerov tak, aby v hlavnom smere neoslňoval protiidúce autá.

Rusi majú celkom pekný nákres komunikácie jednotlivých modulov medzi sebou na správne fungovanie. Vedieť tak rusky, možno by som si to aj prečítal :).

Bohužiaľ, FLA nie je dostupný pre všetkých. Podmienok je niekoľko:

  • samozatmavovacie spätné zrkadlo
  • svetelný (dažďový) senzor
  • BCM riadiaca jednotka podporujúca asistentov (určite funkčné na 090 D, teoreticky pobeží aj 089 C/D, ak je vo výbave FA – front assistant)

Keďže ja nespĺňam ani jednu z týchto podmienok, montáž bola na kamarátovom aute pre skúšku.

Zoznam materiálu

  • 1x – 3G0 857 511 AE 9B9 – elektrochromatické zrkadlo s funkciou FLA
    • alebo:  
      • (57A 857 511 SMA – rámčekové elektrochromatické zrkadlo s funkciou FLA, originál Fabia 3)
      • (3G0 857 511 G SMA – rámčekové elektrochromatické zrkadlo s funkciou FLA, originál Rapid)
  • 1x – 6V0 858 548 A – predná časť krytu zrkadla (kryt kamery)
  • 1x – 6V0 857 593 A alebo B – spodná časť krytu (kryt káblov) – možné použiť pôvodný
  • 2x – 000 979 034 E (A 021 545 01 26) – pin do konektora zrkadla
  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku
  • 2x – 000 979 012 E – pin pre protikus z BCM jednotky
  • 1x – 4E0 972 575 – konektor
  • 1x – 4B0 971 832 – konektor
  • 2x – vodič – 2,5 m (napríklad 000 979 987 – FLRy 0,35mm CAN BUS)
  • textilná izolačná páska

Potrebné náradie

  • plastové páčidlá
  • štipacie, odizolovacie, krimpovacie kliešte
  • plochý skrutkovač
  • torx skrutkovač

Postup

Inštalácia nie je vôbec náročná, nutné je doplniť iba 2 vodiče, a vymeniť spätné zrkadlo. A samozrejme nakódovať.

Demontáž pôvodného zrkadla

Tú už som čiastočne popisoval pri výmene dažďového senzora. Začnite vybratím sklíčka predného stropného svetla. Pod sklíčkom sú dve skrutky torx, ktoré ho držia. Následne je lepší prístup k demontáži plastového krytu káblov spätného zrkadla. Ten sa vycvakáva ako prvý, spojený je z krytom prednej časti.

Predný plastový kryt treba roztiahnúť v oblasti okolo čelného skla a ťahať smerom dole. Po obnažení základne zrkadla odpojíme 8-pinový čierny konektor. Teleso zrkadla otočíme zhruba o 20° proti smeru hodinových ručičiek. Tým je prvá časť hotová.

Nezabudnite si demontovať horný ľavý plast A-stĺpika a plastové prekrytie palubnej dosky po otvorení dverí.

Prikladám ešte fotky pre porovnanie klasického samozatmavovacieho zrkadla použitého od výroby a bezrámčekového samozatmavovacieho zrkadla použitého pri FLA kamere.

Montáž nového zrkadla

Či už si nové zrkadlo namontujete pred natiahnutím vodičov alebo po, je v podstate jedno. Postup je opačný ako pri rozoberaní, najprv nasadiť zrkadlo a otočiť s ním o 20° v smere hodinových ručičiek až na doraz. Po zaistenie, treba prekonať odpor poistiek, ktoré zrkadlo držia. Nasadiť môžme aj predný plastový kryt kamery do drážok smerom hore ku čelnému sklu. Kryt káblov zatiaľ ostáva bokom…

Zapojenie vodičov, elektro

Schémy na Fabiu 3 som zatiaľ nenašiel, facelift verzia ešte nie sú dostupné. Preto som musel improvizovať a ako základ použiť schému pre Octavia 3.

Z toho a dostupných schém je vytvorená schéma priamo pre Fabia 3.

Nižšie je uvedené pôvodné a nové zapojenie. Pôvodný čierno-modrý vodič z pinu 3 je nutné vybrať a riadne zaizolovať. Nepoužíva sa, namiesto neho je použitý nový pin napojený priamo na BCM jednotku. Ide o pin na komunikáciu kamery a BCM jednotky po linke CAN, preberá funkciu aj automatického stmievania zrkadla.

Pôvodné zapojenie konektora zrkadla:

  • T8 / 1pin – plus (poistka 30)
  • T8 / 2pin – mínus (ukostrenie)
  • T8 / 3pin – pripojenie na BCM T73c/3 (výstup pro žárovku zpětného světla vlevo -M16-, žárovku zpětného světla vpravo -M17-, automaticky zastínitelné vnitřní zrcátko -Y7-)
  • T8 / 4pin až T8 / 8pin – nezapája sa

Nové zapojenie konektora zrkadla:

  • T8 / 1pin – plus (poistka 30)
  • T8 / 2pin – mínus (ukostrenie)
  • T8 / 3pin – pripojenie na BCM T73c/40 – CANH-E (zbernica CAN Extended High)
  • T8 / 4pin – vonkajšie zrkadlo s automatickým stmievaním (nepoužíva sa)
  • T8 / 5pin – vonkajšie zrkadlo s automatickým stmievaním (nepoužíva sa)
  • T8 / 6pin – stropné svetlo (žiarovka W1)
  • T8 / 7pin – nezapája sa
  • T8 / 8pin – pripojenie na BCM T73c/41 – CANL-E (zbernica CAN Extended Low)

Na konce vodičov zapájaných do konektora zkradla použijeme piny 000 979 034 E. Vodiče s pinmi osadíme do konektora.

Vodiče omotané textilnou izolačnou páskou ťaháme pod stropnicou smerom k ľavému A-stlpiku a pozdĺž neho až ku BCM jednotke schovanej pod palubnou doskou nad ľavou nohou.

BCM jednotku odporúčam vybrať po odpojení konektorov von zo svojho držiaka. Získate o niečo lepší prístup. Potrebujete sa napojiť do pravého konektora s označením C, konkrétne na piny 40 a 41 podľa schémy. Ja som nechcel pôvodné káble strihať a krimpovať ku nim druhé, preto som zvolil možnosť použiť konektory 4E0 972 575 a 4B0 971 832 a k nim odpovedajúce piny 009 E a 012 E. Vyrobil som si tzv. Y rozdvojku.

Prikladám aj nákres, tak hádam to bude aspoň trošku zrozumiteľné. Dôležité je dodržať správne zapojenie vodičov. Spôsob a farba nie sú podstatné.

Pôvodné vodiče (oranžovo-šedý a oranžovo-hnedý) sú z konektora BCM vybraté a presunuté do konektora 4B0 971 832. Vodiče od zrkadlá spolu s asi 15cm kúskami sú zakrimpované a zapojené cez piny 012 E do konektora 4E0 972 575. Voľné konce 15cm kúskov sú osadené pinmi 009 E, ktoré presne pasujú do konektora BCM jednotky.

Keď to máme všetko zapojené, môžme vrátiť na svoje miesto BCM jednotku a zapojiť všetky 3 konektory. Rovnako bočný plast palubnej dosky aj A-stĺpik, i zvyšný kryt spätného zrkadla pre zakrytie vodičov. 

Osadíme stropné svetielko a vrátime späť obe skrutky a krycie sklíčko. Tým je mechanická aj elektrická robota hotová. Ostáva už len pripojiť notebook a nakódovať.

Kódovanie

Kódovanie:
- Modul 19 – Gateway
- Installation list
- 20 - High Beam Assist. zaškrtnúť
- Modul 09 - Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptations 10
Assistance light functions-Fernlichtassistent Reset zmeniť na not active
Erweiterte_Fernlichtsteuerung zmeniť na Basic, FLA
Assistance light functions-Menuesteuerung Fernlichtassistent zmeniť na present
Assistance light functions-Menuesteuerung Fernlichtassistent Werkseinstellung zmeniť na present

- Modul 09 - Central Electronics
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 2 - Bit 0-2 – zmeniť na PR-8ID+8G1
- Byte 18 - Bit 3 - zrušiť zaškrtnutie (z 1 na 0)
- Modul 20 - High Beam Assist
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 0 - Bit 0-7 - 01 Low Beam, halogen
- Byte 1 - Bit 0-7 - 01 High Beam, halogen
- Byte 2 - Bit 0-7 - 00 Steering, Left Hand Drive (LHD)

Mechanická úprava páčky

Nie je nevyhnutná ani potrebná. Len pri zapínaní FLA je potrebné páčku nie len zatlačiť dopredu (pre aktiváciu), ale aj vrátiť späť.

Možno mi niekto prepošle fotky tejto úpravy. Zatiaľ sa môžte inšpirovať u Poliakov. Princíp zapínania a vypínania FLA je uvedený v skratke aj vo videu. Rovnako i rýchly test za jazdy.

Výsledný vzhľad a video

Podľa môjho názoru, ale aj názoru majiteľa auta je fajn, že som ho presvedčil na bezrámčekové zrkadlo. Posunie to úroveň interiéru trošku vyššie ako menšie zrkadlo s plastovým rámčekom.

Zdroje:
https://www.drive2.ru/l/464123650367292271
https://www.drive2.ru/l/463613751849910956
https://www.drive2.com/l/469496963692232816
https://www.drive2.ru/b/464193469355655683
https://vagdrive.com/
https://forum.golf6.pl
https://forum.skodahome.cz/
https://www.drive2.ru/l/462302584233787961
https://www.drive2.com/l/477943961772621950/

19 komentárov článku “FLA – asistent diaľkových svetiel

    1. Nevkem ci to nebude len oznacenie farby. Podstatne su 511 AE a vyssie (F, G,…). Google podla toho cisla nic nevyhodil. Alebo sa orientovat podla fotiek ak to mas v nejakom inzerate

  1. ano su u poliakov ze celkom dobru cenu. Tak ako som dobre pochopil minamalne musi byt 511 AE a prave ze Googl vsemocny v tomto zlyhal

    1. Lane Assist neviem ci nepotrebuje farebnu kameru. tato je obycajna ciernobiela. az tak do detailov som nesiel, navyse nemam to u seba v aute a ani na com testovat. dokonca LA je skor asi vysadou O3 a vyssie

  2. wirer i have a question , the orginal connector in the mirror (with the SMA code) can this one be re-used in the new FLA mirror , or is this a different connector

  3. And is hatchback same as station ? so if i get this right
    the new cables -> pin 3 and pin 8 go to pin 40 and pin 41 on the bcm

    then why all the connectors ? i asked at dealer it was almost 30 euro for the pins set and connectors you used to Y , is it possible to just solder pin 3 and pin 8 on pin 40 and 41

    1. Y connectors are not required. I chose this option for the case of dismantling and selecting the FLA. of course you can connect directly – solder or just replace the pin and connect 2 wires to one pin

  4. i did everything and when i put the battery back on it says ACC not working

    is this because i have not code it yet ??

  5. and some codng my car dont have

    I did this worked: Assistance light functions-Fernlichtassistent Reset changed to not active
    this one dont see in my list : Erweiterte_Fernlichtsteuerung change to Basic, FLA
    i did this worked: Assistance light functions-Menuesteuerung Fernlichtassistent change the present
    i did this worked: Assistance light functions-Menuesteuerung Fernlichtassistent Werkseinstellung change the present

    1. “Erweiterte_Fernlichtsteuerung” there is no need to be set. it works even without all the cars I’ve been doing

  6. Wirer , nevermind the Front assist error is fixed so the other 2 posts witch are waiting for aprove can be removed , only problem is that i can´t seem to find one of your coding in my vcds i show you

    codering:
    check worked- Module 19 – Gateway
    checked worked 20 Grootlichtassistent. teek
    check worked- Module 09 – Centrale elektronica
    check worked- Beveiligingstoegang – 31347
    – Aanpassingen 10
    check worked Hulplichtfuncties-Fernlichtassistent Reset naar niet actief
    this one i cant seem to find.. Erweiterte_Fernlichtsteuerung wijzigen in Basic, FLA
    check workedHulplichtfuncties-Menuesteuerung Fernlichtassistent veranderen naar heden
    check worked Hulplichtfuncties-Menuesteuerung Fernlichtassistent Werkseinstellung wijzigen in presenteren

    – Module 09 – Centrale elektronica
    – Codering 07 – Lange codeercalculator
    – Byte 2 – Bit 0-2 – Wijziging in PR-8ID + 8G1
    – Byte 18 – Bit 3 – Deselecteer (van 1 tot 0)
    – Module 20 – Grootlichtassistent
    – Codering 07 – Lange codeercalculator
    – Byte 0 – Bit 0-7 – 01 Dimlicht, halogeen
    – Byte 1 – Bit 0-7 – 01 Grootlicht, halogeen
    – Byte 2 – Bit 0-7 – 00 Left Hand Drive (LHD)

    i see the light assist in my menu but i can not select it

    1. if I remember well, just set up
      – Module 09 – Central Electronics
      – Coding 07 – Long Coding Calculator
      – Byte 2 – Bit 0-2 – Change to PR-8ID + 8G1
      – Byte 18 – Bit 3 – Uncheck (from 1 to 0)

      and the light assist option is turned on on the radio. even on ordinary Swing radio
      it is difficult to remotely, when I do not know if you are well involved

      Front assist uses radar in the bumper below. The FLA camera has nothing to do with it unless you have something else. try to clear any errors that may have occurred by disconnecting the BCM unit

  7. wirer i have sended you my photos on skoda forum czech because i cannot upload my pictures here to show you what i mean 🙁

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore