Osvetlenie – veko batožinového priestoru

Budem trošku opakovať svoj vlastný postup z čias Fabie – pridanie osvetlenia do veka batožinového priestoru. Princíp montáže a zapojenia je prakticky rovnaký, dokonca aj využitie potrebného materiálu.

O pripojení na zámok kufra som už ani neuvažoval, už na začiatku bolo jasné využitie spomínaného pripojenia ako pri Fabii. Octavia už má druhé svetlo v kufri priamo od výroby, niektoré modely dokonca ešte aj tretie – magnetické osvetlenie kufra.

Zapojenie sa nemení voči tomu z Fabia III, prikladám aj zjednodušený nákres.

Zoznam materiálu

  • 2x – svetielko do kufra
  • 3x – 4B0 971 832 – konektor do svetielka
  • 6x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor svetielok
  • 1x – kolískový alebo iný vypínač podľa uváženia
  • 2x – faston piny pre vypínač
  • 1x – textilná izolačná páska

Zoznam materiálu je krátky, navyše je možné ho mierne upraviť. Svetielka môžeme použiť rovnaké ako pri výmene žiaroviek za LED moduly v kufri.

Vypínač (+ piny) povinný nie je, svetlo sa dokáže vypnúť po zatvorení kufra rovnako ako pôvodné osvetlenie. Jeden z konektorov môžeme vynechať, ak pôvodný konektor k svetielku v aute rozoberieme, piny vyberieme a pripojíme k nim nové vodiče. Prípadne piny odstrihneme a spojíme nové vodiče k pôvodným a zakrimpujeme spolu do nových pinov N 906 844 05 (000 979 021 E, 000 979 133 E). Pri použití svetielok z Aliexpress sa dajú v krajnom prípade použiť pribalené krátke kábliky a menšie konektory na nich, je nutné ale prispájkovať vodiče na predĺženie prepoja.

Veko kufra, príprava svetielok

Demontujeme tapacír (plastové obloženie) veka kufra rovnako ako pri kamere. Jedna skrutka v priestore madla a zvyšok iba kovové príchytky.

Rozmery a umiestnenie svetielok je iba informatívne a na individuálnom zvážení. Udávané rozmery sú od hrany tapacíru v centimetroch. Pri danom umiestnení by nemali svetielka prekážať kovovej časti veka kufra.

Na vyrezanie použijeme ostrý nôž, lámací nožík, modelársku frézku či vŕtačku. Pozor na prsty!

Zapojenie, vypínač

Na rozdiel od Fabie je možné pripojenie realizovať na ľavej, ale i pravej strane z dôvodu umiestnenia osvetlenia kufra na obe strany. Rozhodujúca ešte pre niekoho bude prechodová guma medzi veko kufra a karosériu auta.

Ak na pravej strane chýba, je možné ju doplniť (5E9 971 829 A) alebo pripojiť sa na ľavú stranu. Pri pripájaní vľavo bude postup montáže zrkadlovo otočený 🙂 .

Obloženie (tapacír) kufra demontujeme rovnako ako pri cúvacej kamere. D-stĺpik ťahom do interiéru, prahovú lištu po uvoľnení skrutiek a nitov smerom hore, šesť skrutiek obloženia.

Keď sa dostaneme za obloženie kufra, získame možnosť pripojiť dvojpinový konektor:

  • pin 1 – čierny/hnedý vodič, mínusový
  • pin 2 – červený/oranžový vodič, plusový

Vodiče pre ochranu omotáme do textilnej izolačnej pásky a vedieme okolo pôvodného zväzku smerom hore.

Keďže som nechtiac zabudol na pridanie plánovaného vypínača, musel som sa k tomu vrátiť. Vypínač umiestnime na ľubovoľné miesto koberca alebo plastového obloženia podobne ako na fotografiách.

Prerušíme jeden z prívodných vodičov, zakrimpujeme odpovedajúce faston piny pre pripojenie k vypínaču a ochránime zmršťovacou bužírkou (izolačnou páskou).

Druhý voľný koniec vrátime do konektora svetielka, izolačná páska pre spevnenie a ochranu.

Dôvod pre spomínané posunutie vypínača? Neuvedomil som si, že presne v tom mieste je kovová časť karosérie 🙁 . Pomohlo iba ohnutie pinov vypínača, chcelo by to posunúť ďalej aspoň o 5 cm. Pri ďalšom aute budem múdrejší…

Osadený vypínač a pripojené pôvodné svetielko kufra.

Pokračujeme v pretiahnutí vodičov okolo zadného okna až do veka kufra, rovnako ako pri vodičoch k cúvacej kamere.

K privedeným vodičom priložíme ešte po jednom vodiči pre druhé svetielko a zakrimpujeme do jedného pinu spomínané dva vodiče. Piny osadíme do konektora – pin 1 mínus, pin 2 plus.

Oba pridané vodiče omotáme izolačnou páskou, po natiahnutí k druhému svetielku veka kufra zakrimpujeme piny a osadíme konektorom.

Alternatíva montáže vypínača a svetielok môže byť využitie ľavej strany kufra, hlavne ak na pravej strane chýba priechodka. Podobne sme to riešili na kamarátovej Octavii ešte v dobe, keď som o Octavii ani nesníval.

Montáž, testovanie

Pred nasadením tapacíru veka kufra prestrčíme vodiče cez vyrezané otvory. Tapacír nasadíme na pôvodné miesto zaistením všetkých kovových sponiek. Pokiaľ sú všetky osadené, prichytíme torx skrutku.

Pripojíme a osadíme svetielka 😉 .

Pri využití pridaného vypínača ho prepneme do zapnutej polohy. Bez vypínača postačí nechať otvorený kufor.

Výsledok výmeny osvetlenia za LED a doplnení ďalších dvoch svetielok do veka kufra.

Výhoda osvetlenia veka napríklad pri nakladaní batožiny na dovolenku 🙂 .

Porovnanie klasického žiarovkového osvetlenia voči LED modulom sme si spomínali už v nedávnom článku. Tak ešte niekoľko nočných pohľadom a dám vám pokoj 😀 .

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore