Rovnako ako pri Fabia III, tak aj pri aktuálnej Octavia III sú namiesto niektorých tlačidiel iba prázdne pozície. Ovládanie niektorých menej často používaných vecí je presunuté do infotainmenu (rádia). Fyzické tlačidlá využívajú skôr nižšie výbavy. To ale v niektorých prípadoch neznamená, že ich nie je možné dorobiť alebo rovno prerobiť na inú funkciu aj vo vyšších výbavách.
Aby bolo jasné o čom si budeme písať, tak ide o tlačidlá umiestnené v stredovej časti auta (stredová konzola, tunel) pred radiacou pákou.
Už sme si ich spomínali pri zmene dekoru, alebo aj pri rozoberaní stredového tunela. Výmena tlačidiel ako celku je teda jednoduchá. Demontovať manžetu radiacej páky a tlačidlá zo spodnej strany vytlačiť smerom hore.
Ešte odpojíme oba konektory, jeden pre horný a druhý pre spodný rad tlačidiel.
Zloženie a rozloženie týchto tlačidiel je závislé na výbave auta a čiastočne aj na jeho ročníku. Napríklad si tu môžeme hneď vložiť niekoľko fotiek v rozdielnych konfiguráciách nájdených medzi obrázkami na internete.
Pokiaľ dobre viem, tak tieto tlačidlá sa ani pri výrobe auta konfigurovať nedajú. Sú presne stanovené pre danú výbavu. Našťastie existujú ako náhradný diel vo viacerých kombináciách, osobitne pre horný a osobitne pre spodný rad tlačidiel.
Horný rad tlačidiel
Fyzická konštrukcia a rozdiely
Pre náš trh je zvyčajne minimálne jedno tlačidlo obsadené, možnosť uzamknúť vozidlo vnútorným tlačidlom. Označenie tejto hornej rady tlačidiel je 5E1 927 132 N.
Nestretol som sa ale, že by niekde v rámci slovenského či českého trhu chýbalo tlačidlo na zapnutie/vypnutie SS (start-stop) systému, čiže už máme hneď dve tlačidlá aktívne a použité. Označenie je 5E1 927 132 M a je pomerne často používané. Napríklad aj naša Octavia III Style z roku 2017 takéto tlačidlá využíva.
Okrem týchto dvoch tlačidiel ešte môžeme nájsť kombináciu s tlačidlom pre reset tlaku pneumatík (SET). Tento reset je možné vo väčšine výbav vykonať cez infotainment (rádio). Kde je ale úplne základné rádio bez dotykového ovládania, určite bude vo výbave tlačidlo SET. Toto tlačidlo sa nachádza v strede horných tlačidiel. Z neznámych dôvodov (môžeme si tipnúť, že to je kvôli infotainmentu (rádiu)) sa v nových faceliftových modeloch nedostalo tlačidlo ani do návodu na obsluhu. Zmienka je teda z návodu na predfaceliftový model.
Ďalšia v poradí je prázdna pozícia bez ohľadu na výbavu. Škodovka s týmto tlačidlom absolútne nepočíta, neexistuje pre neho žiadny symbol ani funkcia.
Posledné tlačidlo, najďalej od vodiča, je tlačidlo ASR. Opäť skôr pre nižšie výbavy, ktoré neumožňujú vypínanie tejto možnosti cez infotainment (rádio).
Toto ASR tlačidlo môže mať jednu alebo rovno dve funkcie. Je to závislé od aktuálneho kódovania, pokiaľ sa už s tým niekto stihol hrať. V tom prípade platí, že krátke stlačenie = prvá funkcia cez displej, dlhé stlačenie tlačidla = druhá funkcia cez displej. Rovnako ako to platilo v prípade Fabia III a jeho ASR tlačidla.
Presné označenia hornej lišty tlačidiel je uvedené v tabuľke nižšie a malo by byť možné objednať v Škodovke či na internete.
číslo dielu | zámok | start-stop | SET (tlaky pneumatík) | (prázdne) | ASR |
5E1 927 132 G | áno | áno | nie | — | áno |
5E1 927 132 H | áno | áno | áno | — | áno |
5E1 927 132 J | áno | nie | áno | — | áno |
5E1 927 132 K | áno | nie | nie | — | áno (ASR) |
5E1 927 132 L | nie | nie | nie | — | áno (ESP) |
5E1 927 132 M | áno | áno | nie | — | nie |
5E1 927 132 N | áno | nie | nie | — | nie |
Ak sa teda rozhodneme pre komplet obsadenú hornú lištu, potrebujeme tlačidlá s číslom 5E1 927 132 H.
Aby to celé nebolo úplne jednoduché, tlačidlá majú presne určené poradie a pripojenie. Preto sa celá lišta predáva ako komplet, čo je podľa mňa trochu škoda. Hlavne ak má niekto softvérovo či pomocou nejakého modulu deaktivované SS (start-stop) tlačidlo, tak ho nepotrebuje mať hneď na začiatku, čo najbližšie k vodičovi. Naopak, v zime by nebolo odveci mať ako prvé tlačidlo ASR… Fantazírovať môžeme ale ďalej. No schémy asi veľmi nepustia a málokomu by sa ich chcelo študovať a prerábať jednotlivé pozície. Ak sa nebudeme baviť o výmene celej sady tlačidiel za anglickú verziu, ktorá to má presne opačne.
Elektrické pripojenie
Horná lišta tlačidiel má v schémach a dielenskej príručke všeobecné označenie EX23. Táto lišta pozostáva z jednotlivých tlačidiel (dielčích podzostáv):
- E308 – zámok
- E693 – SS tlačidlo
- E226 – reset tlaku pneumatík
- E256 – ASR tlačidlo
E308 – zámok
Tlačidlo so symbolom zámku slúži na vnútorné uzatvorenie auta, prípadne jeho následné otvorenie. Platí to aj pre odomknutie pri automatickom zamknutí po rozjazde.
Vysvetlivky v skratke:
- EX23 – horná lišta tlačidiel
- E308 – tlačidlo vnútorného zamykania
- K174 – kontrolka vnútorného zamykania
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10f a prepoje sú nasledovné:
- T10f/2 – hnedo-zelený 0,35 – smer BCM jednotka T73c/47
- T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10f/7 – hnedo-žltý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/31
Nie je tu veľmi čo vymýšľať a špekulovať. Tlačidlo je cez L76 podsvietené stále, po stlačení tlačidla E308 prebehne signál medzi tlačidlo – BCM jednotkou – kontrolkou a podľa toho sa farba kontrolky K174 zmení na oranžovú.
E693 – SS tlačidlo
Často najviac nenávidené a možno aj po štartovacom tlačidle najviac používané tlačidlo. Má slúžiť na deaktiváciu SS systému, aby auto nevypínalo motor pri každom zastavení za splnenia naprogramovaných podmienok.
Vysvetlivky v skratke:
- EX23 – horná lišta tlačidiel
- E693 – SS tlačidlo
- K259 – kontrolka režimu SS
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie rovnaké označenie ako zámok – T10f a prepoje sú nasledovné:
- T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10f/5 – sivo-čierny 0,35 – smer BCM jednotka T73c/51
- T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10f/10 – čierno-zelený 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/60
Po stlačení tlačidla opäť prebehne signál voči BCM jednotke, kontrolka K259 zmení farbu na oranžovú a SS systém je tým deaktivovaný.
Deaktivácia môže prebiehať aj automaticky, napríklad pri doplnení jednoduchého modulu. Prípadne zakúpením hotového riešenia a vložením medzi konektor tlačidla a tlačidlo. Napríklad ako na videu pre Fabia III.
Samozrejme pre Octavia III bude schéma mierne odlišná. Namiesto pinu 3 na konektore tlačidiel sa budeme pripájať signálom na pin T10f/10 (čierno-zelený). Ako napájanie musíme doplniť vodič k novej spínanej poistke. Na ukostrenie si nájdeme niekde kovovú skrutku, prípadne sa pripojíme priamo na konektore tlačidiel k pinu T10f/3 (hnedý).
Fotky priamo z auta nie sú, pretože zatiaľ som si zvykol stláčať tlačidlo SS pri každej jazde kde to považujem za vhodné.
E226 – reset tlaku pneumatík
Tlačidlo SET u niekoho používané raz-dvakrát ročne, u niekoho vôbec. Postačí si otvoriť na infotainmente (rádiu) ponuku CAR, preklikať sa ku pneumatikám a resetnúť skontrolované tlaky pneumatík priamo na displeji pri stojacom naštartovanom aute. Jednoduché a účinné.
Základné výbavy bez dotykového rádia tento úkon zvládnu jednoducho stlačením a krátkym podržaním tlačidla SET pred radiacou pákou. S príchodom faceliftu sa dokonca tlačidlo E226 stratilo nielen z návodu na obsluhu auta, ale aj zo schém zapojenia 🙁 . Našťastie je možné prehľadať staršie predfaceliftové schémy (roky 2012-2017).
Vysvetlivky v skratke:
- EX23 – horná lišta tlačidiel
- E226 – tlačidlo kontroly tlaku pneumatík
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
- J104 – riadiaca jednotka ABS
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie rovnaké označenie ako zámok – T10f a prepoje sú nasledovné:
- T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
- T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17c/9 v spodnej časti A-stĺpika
Tlačidlo má na rozdiel od zámku a SS iba jednu kontrolku, pre podsvietenie L76. Oranžová kontrolka pre zmenu stavu chýba. Tlačidlo je pripojené ako pri Fabia III na ABS jednotku s menším rozdielom. Počas výroby sa menili aj verzie ABS jednotiek, preto sú uvedené hneď tri schémy zapojenia. Pre reset tlačíme a krátko podržíme tlačidlo, následne sa na maxidot-e zobrazí potvrdenie o uložení aktuálneho stavu pneumatík.
E256 – ASR tlačidlo
Rýchly prístup k niektorým funkciám je niekedy na nezaplatenie. Predovšetkým v zime pri blbnutí na uzavretom parkovisku, alebo pri pokuse sa vyhrabať zo zapadnutia na snehu či blate. Preklikávať niekoľkokrát na dotykovom displeji infotainmentu (rádia) zaberie určite viac času, ako stlačenie tlačidla. Navyše je možné tlačidlo vidieť periférne alebo dokonca ho nahmatať aj po pamäti bez nutnosti odvrátiť zrak od diania pred autom.
Od výroby je pre toto nastavenie dostupná iba jediná možnosť – vypnutie ASR. Ďalšie možnosti je možné upraviť kódovaním. Naša jednotka (SW: 5Q0 614 517 AM, HW: 5Q0 614 517 AB) podporuje nasledujúce možnosti.
- Modul 03 – ABS Brakes - Coding 07 – Long Coding Calculator Byte 29 – zmeniť HEX hodnotu na požadované nastavenie x9: aktívne / ASR off / ESC Sport x6: aktívne / ESC Sport / ESC x7: aktívne / ASR Off / ESC
Alebo je možné zaškrtnúť jednotlivé bity nasledovne:
- Modul 03 – ABS Brakes - Coding 07 – Long Coding Calculator Byte 29 – zaškrtnúť podľa požiadaviek: 9: aktívne / ASR off / ESC sport = Bit 0 a 3 zaškrtnúť, Bit 1 a 2 zrušiť zaškrtnutie 6: aktívne / ESC sport / ESC off = Bit 0 a 3 zrušiť zaškrtnutie, Bit 1 a 2 zaškrtnúť 7: aktívne / ASR off / ESC off = Bit 0, 1 a 2 zaškrtnúť, Bit 3 zrušiť zaškrtnutie
Systém ESC zlepšuje stabilitu vozidla v dynamických jazdných situáciách, napríklad pri začínajúcom šmyku vozidla. Systém ESC monitoruje, či požadovaný smer jazdy odpovedá aktuálnemu pohybu vozidla. V prípade odchýlky (napr. pretáčavosť), systém ESC automaticky brzdí jednotlivé kolesá pre udržanie požadovaného smeru jazdy.
ASR zabraňuje preklzávaniu kolies poháňanej nápravy. Pri preklzávaní kolies obmedzuje ASR hnaciu silu prenášanú na kolesá. Tým je napríklad uľahčená jazda na vozovkách s nízkou priľnavosťou.
Doplníme si aj schému zapojenia. Tá sa často spája spolu s tlačidlom SET pre reset tlaku pneumatík.
Vysvetlivky v skratke:
- EX23 – horná lišta tlačidiel
- E256 – tlačidlo ASR a elektronického stabilizačného programu
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
- J104 – riadiaca jednotka ABS
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie rovnaké označenie ako zámok – T10f a prepoje sú nasledovné:
- T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
- T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17a/5 v spodnej časti A-stĺpika
Platia podobné poznámky ako pri tlačidle SET. Tlačidlo má na rozdiel od zámku a SS iba jednu kontrolku, pre podsvietenie L76. Oranžová kontrolka pre zmenu stavu chýba. Tlačidlo je pripojené ako pri Fabia III na ABS jednotku s menším rozdielom. Počas výroby sa menili aj verzie ABS jednotiek, preto sú uvedené hneď tri schémy zapojenia. Pre zmenu prvej funkcie stlačíme a krátko podržíme tlačidlo, následne sa na maxidot-e zobrazí potvrdenie o vypnutí/zapnutí požadovanej funkcie. Pre vyvolanie druhej možnosti stlačíme a podržíme tlačidlo asi 4 sekundy. Podobne ako je uvedené na videu z Fabia III.
E308 + E693 + E226 + E256
Ako už možno tušíte a asi aj bolo spomenuté, celý horný rad tlačidiel používa pre pripojenie iba jeden desaťpinový konektor – T10f:
- T10f/2 – hnedo-zelený 0,35 – smer BCM jednotka T73c/47
- T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
- T10f/5 – sivo-čierny 0,35 – smer BCM jednotka T73c/51
- T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10f/7 – hnedo-žltý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/31
- T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17a/5 v spodnej časti A-stĺpika
- T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17c/9 v spodnej časti A-stĺpika
- T10f/10 – čierno-zelený 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/60
Pin T10f/1 sa nezapája a teoreticky by sa asi dal využiť pre vloženie vlastného tlačidla namiesto prázdnej pozície. Ak je v aute namontovaný iba ten základ (zámok a SS), pripojené sú len vodiče k týmto dvom tlačidlám. Ostatné vodiče chýbajú.
Ak to niekomu pomôže, konektor pre hornú lištu má označenie 6R0 972 930 (čierny) a piny do neho sú s označením 000 979 009 E (N 907 647 01).
Výmena tlačidiel kus za kus vyrieši maximálne to, že budú plne obsadené a bude na nich svietiť podsvietenie. Veď čo by sme si pre úplnosť článku neurobili, ako preskúmali možnosť zapnutia aspoň toho podsvietenia 🙂 .
Pretože používam v aute biele podsvietenie, tak najprv musela prebehnúť mierne korekcia 😀 .
Veľa fotiek sa nezachovalo 🙁 . Vybratie tlačidiel z auta je jasné už z viacerých článkov. Rozobratie tiež nie je komplikované. Dielenská príručka uvádza použitie malého plochého skrutkovača v bodoch A. Tento krok môžeme vynechať a rovno tlačidlá posunúť voči sebe, horný rad tlačiť opačne ako ten spodný, sú do seba zasunuté. Montáž je v opačnom poradí, jednu sadu tlačidiel zasunúť zo strany do druhej
Spodný rad tlačidiel
Fyzická konštrukcia a rozdiely
I pre spodný rad tlačidiel existuje niekoľko možností v závislosti od výbavy. Na rozdiel od tej hornej rady, existuje pre spodný rad aj záslepku – prázdny plast pod označením 5E1 927 170 1QB.
Prvé v poradí je tlačidlo MODE. Slúži na prepínanie jazdných profilov (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual a Offroad) a k tomu odpovedajúce prispôsobenie niektorých funkcií auta. Režim Comfort je k dispozícii iba pri vozidlách s adaptívnym podvozkom (DCC) a režim Offroad iba pri vozidlách Octavia Scout. Režimy sú popísané aj v návode na obsluhu auta. Jednotlivé možnosti pre režimy je možné pozrieť a porovnať priamo cez infotainment (rádio), užívateľsky je ale možné upraviť iba režim Individual.
Pri hornej lište je stále prázdna štvrtá pozícia, pri spodnom rade pre zmenu druhá. Žiadna výbava tam nemá tlačidlo, je to len záslepka.
Prostredné tlačidlo slúži na otvorenie/zatvorenie elektrického kufra. Toto tlačidlo pri Octavia III platí iba pre model Combi.
Nasleduje tlačidlo na deaktiváciu predných parkovacích senzorov. To sa dá využiť ako pre deaktiváciu, tak aj pre aktiváciu senzorov podľa požadovanej situácie. Pokiaľ je v aute zabudovaná cúvacia kamera, tak sa týmto tlačidlom zobrazí jej obraz a náhľad auta s parkovacími senzormi je na ľavej strane.
Posledné tlačidlo je PLA, automatické parkovanie. Na to je potrebné mať v aute nielen predné a zadné senzory, ale aj tie bočné. Miernu dávku trpezlivosti a preštudovaný návod, kde a za akých podmienok dokáže auto samé zaparkovať na vytipované miesto.
Presné označenia spodnej lišty tlačidiel je uvedené v tabuľke nižšie a malo by byť možné objednať v Škodovke či na internete.
číslo dielu | MODE | (prázdne) | elektrický kufor | PDC | PLA |
5E1 927 238 | nie | — | nie | áno | nie |
5E1 927 238 A | nie | — | nie | áno | áno |
5E1 927 238 B | áno | — | nie | nie | nie |
5E1 927 238 C | áno | — | nie | áno | nie |
5E1 927 238 D | áno | — | nie | áno | áno |
5E1 927 238 E | áno | — | áno | nie | nie |
5E1 927 238 F | áno | — | áno | áno | nie |
5E1 927 238 G | áno | — | áno | áno | áno |
5E1 927 238 H | nie | — | áno | nie | nie |
5E1 927 238 J | nie | — | áno | áno | nie |
5E1 927 238 K | nie | — | áno | áno | áno |
5E1 927 238 L | áno (vRS) | — | nie | nie | nie |
5E1 927 238 M | áno (vRS) | — | nie | áno | nie |
5E1 927 238 N | áno (vRS) | — | nie | áno | áno |
5E1 927 238 P | áno (vRS) | — | áno | nie | nie |
5E1 927 238 Q | áno (vRS) | — | áno | áno | nie |
5E1 927 238 R | áno (vRS) | — | áno | áno | áno |
Ak sa teda rozhodneme pre komplet obsadenú hornú lištu, potrebujeme tlačidlá s číslami:
- 5E1 927 238 R – vRS MODE (VRS, prázdne, kufor, PDC, PLA)
- 5E1 927 238 G – MODE (MODE, prázdne, kufor, PDC, PLA).
Rozdiel medzi nimi je v ikonke pre prvé tlačidlo s označením MODE. Výbava (model) RS tam má umiestnené svoje logo, obyčajné výbavy zase iba nápis MODE.
Opäť platí, že lišta je predávaná ako celok, rovnako ako i pre horný rad nie je možné pozície medzi sebou úplne jednoduché poprehadzovať. Vlastne vôbec bez mechanického a elektrického zásahu. Každé tlačidlo má svoje definované miesto, funkciu a pripojenie.
Elektrické pripojenie
Spodná lišta tlačidiel má v schémach a dielenskej príručke všeobecné označenie EX30. Táto lišta pozostáva z jednotlivých tlačidiel (dielčích podzostáv):
- E735 – MODE
- E188 – elektrické otváranie kufra
- E266 – PDC – predné parkovacie senzory
- E581 – PLA – automatické parkovanie
E735 – MODE
Spomínali sme si, že existujú dve prevedenia, obyčajné MODE a VRS. Rozdiel je iba grafika ikonky tlačidla, funkcia a pripojenie je totožné pre obe varianty.
Vysvetlivky v skratke:
- EX30 – spodná lišta tlačidiel
- E735 – tlačidlo pre výber jazdných profilov
- K280 – kontrolka pre výber jazdných profilov
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10r a prepoje sú nasledovné:
- T10r/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10r/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10r/9 – fialovo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/34
- T10r/10 – fialovo-čierny 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/21
Po stlačení tlačidla E735 sa odošle signál voči BCM, tá spätne odpovie a pri zmene profilu na iný ako je Normal sa zmení farba podsvietenia tlačidla K280 na oranžovú.
E188 – elektrické otváranie kufra
Toto tlačidlo by malo byť dostupné iba pre model Combi so zabudovaným elektrickým kufrom.
Vysvetlivky v skratke:
- EX30 – spodná lišta tlačidiel
- E188 – spínač diaľkového otvorenia zadnej kapoty
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10r a prepoje sú nasledovné:
- T10r/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10r/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10r/8 – sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka dverí vodiča J386 T32b/23 cez dverný konektor T27a/11
Stlačenie tlačidla E188 odošle signál skrz dvernej jednotky vodiča a kufor otvorí alebo zatvorí. Farba podsvietenia sa nemení.
E266 – PDC – predné parkovacie senzory
Slúži na aktiváciu/deaktiváciu predných senzorov. Ak sú v aute iba zadné, tlačidlo nemá zmysel a vo výbave nebude.
Vysvetlivky v skratke:
- EX30 – spodná lišta tlačidiel
- E266 – tlačidlo pomoci pri parkovaní
- K136 – kontrolka pomoci pri parkovaní
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10r a prepoje sú nasledovné:
- T10r/1 – modro-zelený 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/16
- T10r/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10r/5 – bielo-zelený 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/17
- T10r/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
Po stlačení tlačidla E226 sa odošle pokyn pre aktiváciu/deaktiváciu parkovacích senzorov do riadiacej jednotky PDC J446. Tá následne na rádiu zobrazí parkovacie senzory alebo kameru (podľa výbavy) a zároveň zmení farbu podsvietenia kontrolky K136 na oranžovú.
E581 – PLA – automatické parkovanie
Automatické parkovanie je závislé hlavne na bočných senzoroch a ďalšej výbave ako potrebné ABS snímače kvôli schopnosti zastaviť pred prekážkou.
Vysvetlivky v skratke:
- EX30 – spodná lišta tlačidiel
- E581 – tlačidlo navádzajúceho parkovacieho asistenta
- K241 – kontrolka navádzajúceho parkovacieho asistenta
- L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10r a prepoje sú nasledovné:
- T10r/2 – bielo-sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/4
- T10r/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10r/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10r/7 – modro-sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/3
Samostatne umiestnené tlačidlo E581 pre PLA nebude určite bez kombinácie s tlačidlom E266 pre PDC. Platí podobný princíp, po stlačení signál do jednotky PDC/PLA, zmena farby podsvietenia K241 na oranžovú.
E735 + E188 + E266 + E581
Ako už možno tušíte a asi aj bolo spomenuté, celý horný rad tlačidiel používa pre pripojenie iba jeden desaťpinový konektor – T10r:
- T10r/1 – modro-zelený 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/16
- T10r/2 – bielo-sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/4
- T10r/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
- T10r/5 – bielo-zelený 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/17
- T10r/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
- T10r/7 – modro-sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka pomoci pri parkovaní J446 T26b/3
- T10r/8 – sivý 0,35 mm – smer riadiaca jednotka dverí vodiča J386 T32b/23 cez dverný konektor T27a/11
- T10r/9 – fialovo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/34
- T10r/10 – fialovo-čierny 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/21
Pin T10r/4 sa nezapája a teoreticky by sa asi dal využiť pre vloženie vlastného tlačidla namiesto prázdnej pozície. Ak je v aute iba záslepka namiesto tlačidiel, konektor a vodiče budú pravdepodobne úplne chýbať.
Ak to niekomu pomôže, konektor pre spodnú lištu má označenie 6R0 972 930 A (červený, index A na konci je dôležitý) a piny do neho sú s označením 000 979 009 E (N 907 647 01).
Výmena tlačidiel kus za kus vyrieši maximálne to, že budú plne obsadené a bude na nich svietiť podsvietenie. Za predpokladu, že tam nebola iba záslepka. Veď čo by sme si pre úplnosť článku neurobili, ako preskúmali možnosť zapnutia aspoň toho podsvietenia 🙂 .
Pretože používam v aute biele podsvietenie, tak najprv musela prebehnúť mierne korekcia 😀 .
Pokiaľ plánujeme výbavu dopĺňať postupne, nie je nutné kupovať jednotlivé stupne výbavy pre lišty. Toto platí pre spodnú, aj hornú lištu. Už sme si písali, že pozície tlačidiel sa prehodiť nedajú. Neplatí to ale o piktogramoch (ikonách) na tlačidlách, či nahradenie tlačidla obyčajným krytom z vedľajšej pozície. Napríklad pôvodná lišta iba s PDC v spodnom rade, má využité iba dve pozície. Horná lišta ak je iba s tlačidlom SS a zámok, používa tiež skrátenú pozíciu a verziu plošného spoja.
Viditeľné to je na nasledovnom porovnaní. Dve tlačidlá krátky plošný spoj, štyri tlačidlá dlhý plošný spoj.
No dosť samomluvy. Tlačidlá rozdelíme, rozoberieme a môžeme dať dole aj predné kryty (kryty tlačidiel). Tie si usporiadame podľa fantázie 😀 . Ideálne na zmätenie nepriateľa…
Ostatné možnosti
Vďaka internetu a jeho možnostiam sa môžeme dočítať aj o úplne atypických rozloženiach tlačidiel. Dokonca aj výbava Európskej a Ázijskej verzie môže byť rozdielna.
Postačí si vyhľadať napríklad na Aliexpress „Octavia MK3 A7 Function Button“ a vyberať si podľa požiadaviek a chuti.
Napríklad:
- For Octavia MK3 A7 Car Function Button 5ED 927 132 G – odkaz
- Ming Rui safety lock switch tire pressure start and stop ESP tailgate OPS radar PLA automatic parking switch card slot Octavia – odkaz
Pri týchto sadách ale pozor! Tlačidlá sú poprehadzované, poprehadzované budú aj piny a kontakty. Každá takáto čínska sada môže mať úplne iné pripojenie a je k tomu nutné upraviť zapojenie v aute. Na to môžu poslúžiť vyššie uvedené schémy a premeranie kontaktov pomocou multimetra. Odvážnejší nech kľudne skúsia metódu pokus-omyl 😀 . Ale je to na vlastné riziko a za prípadné poškodenia tlačidiel či auta nenesieme žiadnu zodpovednosť!
Na záver jedna zaujímavosť. Priamo Škoda Octavia III pre čínsky trh môže byť vybavená dokonca USB-C konektormi umiestnenými v tlačidlách.
Toto už nie je Aliexpress kópia, ale originál riešenie. No opäť platí, že zapojenie voči európskej verzii bude iné. Ak má niekto záujem a možnosti, zaujímalo by ma reálne spracovanie a kvalita. Mne sa to objednávať nechce a aktuálne rozloženie v aute celkom vyhovuje potrebám a požiadavkám 🙂 .
Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/7001868/
https://www.drive2.ru/l/8214242/
https://www.drive2.ru/l/540180992829162488/ - pripojenie čínskej sady tlačidiel
https://www.drive2.ru/l/525385139732087777/ - čínska sada
https://www.drive2.ru/l/647849294589604275/ - originál tlačidlá pre čínsky trh
tak nakoniec sa predsa našla Octavia III bez tlačidla Štart-Stop 😉
Kamarat ma octaviu 3 1,6tdi 77kw koniec roku 2013 dovezene z talianska a ta este nema startstop a tym padom nema ani AGM ale EFB baterku
ano, je to mozne 🙂 tak ako niektore posledne dvojkove Superby uz SS mali, tak niektore zacinajuce trojkove Octavie nemuseli
Chtěl bych se zeptat, když budu chtít vyměnit spodní řadu (záslepku za tlačítka), tak je potřeba dodělat i elektriku, např pro vypnutí/ zapnutí PDC? nebo se tu svazky nachází a stačí jen zapojit?
Děkuji
zvazky (vodice) tam pripojene nebudu, nie je dovod. vypnutie/zapnutie PDC sa dorobit len tak neda, resp. neoplati. to tlacidlo je tam dane kvoli prednym parkovacim senzorom, zadne sa osobitne nevypinaju. PLA (automaticke parkovanie) je zase podmienene aj bocnymi senzormi a spravnou RJ pre PDC
Pokud tomu tedy rozumím dobře, když budu chtít dodělat přední parkovací senzory, tak nemá cenu/ nejde pro ně dodělat tlačítko?
naopak. ak su v aute iba zadne senzory, tlacidlo je zbytocne a nebude fungovat.
ak su v aute zadne aj predne senzory, tlacidlo musi byt namontovane
„… ak su v aute iba zadne senzory, tlacidlo je zbytocne…“ Pokud je auto vybaveno couvací kamerou, tak by ji mělo být možné tímto tlačítkem zapnout. To se může hodit, když stojím v koloně a chci vědět, jak daleko za mnou je následující auto, ale hlavně při podélném parkování, když jedu dopředu a vybírám si místo na straně ulice. V tomto režimu se mi zobrazuje lichoběžník udávající délku vhodného parkovacího místa. Bez toho tlačítka musím vždy zařadit zpátečku, aby se kamera zapnula a pak přeřadit a nejet dopředu rychleji než 10 km/h.
„malo by“ je dobra poznamka. nie je tomu tak, a ani schemy s tym nepocitaju. ani pri F3 a ani pri O3. tlacidlo je stale len v kombinacii s prednymi parkovacimi senzormi, pri PLA na O3 je navyse este aj tlacidlo pre automaticke parkovanie (su teda 2 tlacidla).
pri pozdlznom parkovani maximalne na O3, kde je namontovana high (KA2) verzia kamery. pri F3 sa nikdy high od vyroby nedavala, tak nema ako zobrazovat lichobeznik ci prepinat na iny pohlad. dokaze zobrazit iba ciary a pri rovnej jazde su ciary stale rovno. az po otoceni volantu sa nieco zacne diat
navyse si nie som isty, ze by existoval dataset, ktory na 3K (F3) resp. 4K jednotke (O3) dokaze komunikovat s tlacidlo PDC
Pro zajímavost:
Můj otec má O3 z roku 2013 s 1.4 TSI. Start-Stop a ani sledování tlaku v pneu nemá a výbava ambition v té době znamenala mlhovky a kliky v barvě, obrazně řečeno.
A skutečně má tak jen jedno tlačítko – zamykání/odemykání. Celá spodní řada je tak jednolitý kus.
vdaka za info 🙂