Čierny interiér, vzor facelift Monte Carlo

Monte Carlo síce nemám a nikdy som ani neplánoval sa na to hrať. Niektoré diely sa mi páčia, mám už zadný spoiler. Teraz som sa vrhol na čiernu vrchnú časť interiéru, od stĺpikov až po stropnicu.

Inšpirácia je v spomínanej Monte Carlo verzii s príchodom faceliftu. Interiérové diely pasujú bez zmien, stačí ich objednať a vymeniť.

Cez týždeň som mal možnosť sedieť aj v Rapid-e Monte Carlo, preto som to zneužil na pár fotiek.

Začal som spisovaním materiálu, jednotlivých potrebných položiek. Rozdiel je medzi verziami krátka a kombi, s panorámou a bez panorámy. Kto sa rozhodne pre podobnú prestavbu z nových originálnych dielov, nie je to cenovo žiadna sranda. Za ten pokus a vzhľad luxusu to hádam bude stáť za to 🙂 .

Zoznam dielov

Spoločné položky
  • 2x – 5L6 857 607 M 9B9 – predné stropné madlo, čierna satén
  • 2x – 5L6 857 607 P 9B9 – zadné stropné madlo, čierna satén (pôvodne 5L6 857 607 N 9B9)
  • 1x – 6U0 867 299 9B9 – príchytka stropnice vzadu
  • 2x – 4G0 857 562 9B9 – držiak slnečnej clony
  • 2x – 4G0 857 563 9B9 – kryt držiaka clony
  • 1x – 6V0 868 565 A 9B9 (5JA 868 565 A 9B9) – schránka na okuliare, čierna satén
  • 1x – 3B0 947 105 C 9B9 – predné stropné svetlo, čierna satén
  • 2x – 5N0 947 291 C 9B9 – zadné stropné svetlo, čierna satén (pôvodne 3B0 947 291 B 9B9). alternatíva z Karoq-a 5F9 947 291 9B9
  • 1x – 5JB 857 551 D 3H8 – slnečná clona vľavo
  • 1x – 5JB 857 552 D 3H8 – slnečná clona vpravo
  • 5x – 4A0 867 276 C – svorka pre uchytenie plastov (nie je nutné)
Kombi
  • 1x – 6V0 867 233 C 9B9 – A-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 233 C 9B9 – A-stĺpik vpravo
  • 1x – 6V0 867 243 C 9B9 – B-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 244 C 9B9 – B-stĺpik vpravo
  • 1x – 6V0 867 287 C 9B9 – C-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 288 C 9B9 – C-stĺpik vpravo
  • 1x – 6V0 867 245 A 9B9 – D-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 246 A 9B9 – D-stĺpik vpravo
Hatchback
  • 1x – 6V0 867 233 C 9B9 – A-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 233 C 9B9 – A-stĺpik vpravo
  • 1x – 6V0 867 243 C 9B9 – B-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V0 867 244 C 9B9 – B-stĺpik vpravo
  • 1x – 6V6 867 287 E 9B9 – C-stĺpik vľavo
  • 1x – 6V6 867 288 E 9B9 – C-stĺpik vpravo
Varianty stropnice
  • 1x – kombi s pevnou strechou
  • 1x – 6V6 867 501 AL YE2 – hatchback s pevnou strechou
  • 1x – 6V9 867 501 AE NQ1 – kombi s panorámou (Monte Carlo, Scoutline, príplatok)
  • 1x – hatchback s panorámou (Monte Carlo, Scoutline, príplatok)

Výmena jednotlivých dielov

Bez odstránenia pôvodných dielov to asi nepôjde…

Rozoberanie

Som si už skúsil dvakrát, toto je tretie čo sa týka stropnice. Prvé bolo kvôli zmene hagusov na strieborné, druhé pre opravu preliačín po krupobití PDR metódou.

Ešte pár posledných záberov so svetlou hornou časťou interiéru.

Madlá

Tie vyberám za pomoci plochého skrutkovača, niektorí volia kombináciu dvoch skrutkovačov pre odistenie kovových plieškov. Madlo je potrebné sklopiť a odklopiť plastové kryty.

Všetky štyri aj napriek rozdielnemu dizajnu sa odisťujú rovnako.

Predné stropné svetlo

Závisí od vyhotovenia. Bežné svetlo ak nebolo menené stačí odstrániť starou kreditkou či plastovým páčidlom predné sklíčko (od prednej strany nadvihnúť).

Pod sklíčkom sú dve torx skrutky ktoré musia von, následne potiahnúť za teleso svetla. Odpojiť konektor pre svetlo a mikrofón.

Úchyty slnečnej clony a slnečné clony

Úchyty sú jednoduché, žiadne skrutky. Plastovým páčidlom najprv odstrániť ich kryt, potom jednoduchým potiahnutím smerom dole ich vyberieme.

S clonami stále zápasím. Plastové kryty nie je problém páčidlom.

Horšie je samotný úchyt čo drží clonu. Ideálne sú špeciálne kliešte s označením VAS 6427, alebo ľubovoľné iné ploché kliešte.

Vo vnútri otvoru je potrebné stlačiť odisťovacie pliešky, najprv v zadnej a potom v prednej časti. Chce to cvik a clonu držať v “napnutom” stave, aby sa prvá príchytka nezacvakla späť.

Zadný úchyt nad kufrom

Malá okrúhla príchytka, von pôjde vidličkou alebo aj plastovým páčidlom. Fotka mi chýba.

Stĺpiky

Mám kombi, popisovať a fotiť budem kombi. Hatchback má len A-B-C stĺpiky. A a D-stĺpiky sú iba zacvaknuté kovovými príchytkami. D som popisoval v jednom z prvých návodov, A-stĺpik je na tom podobne. Stále ťahať do prostriedku auta.

Horšie sú B a C-stĺpiky. Kvôli C-čku je dobré demontovať panely kufra, za panelom (bočnicou) je skrytý plastový nit.

Nit som vytiahol úzkymi kliešťami. Na jednej strane sa mi podarilo zlomiť. Pre istotu číslo dielu N 905 369 01. O tom viac pri montáži.

Okrem plastového nitu drží stĺpik na kovovej spone a v hornej časti zasunutý do karosérie.

B-čkový stĺpik nafotený veľmi nemám. V hornej časti je skrutka schovaná za krytkou s nápisom AIRBAG. Opatrne ju odistite a torx skrutku vyberte. Pomáhal som si plochými kliešťami aby neskončila niekde kde nechcem.

Okrem hornej časti B-stĺpika som musel vybrať aj prahovú lištu (snáď postačí tento návod) a spodnú časť stĺpika. Tá je prichytená kovovými sponami zacvaknutá v karosérii.

Ale čo s pásom? Po demontáži prahového plastu je v spodnej časti pás uchytený tisíchranom M10 rovnako ako predné sedačky.

Stĺpik je tým oslobodený a môže ísť von.

Pokiaľ by vám niekde spadla či “zmizla” kovová spona, jej objednávacie číslo je 4A0 867 276 C. Platí pre všetky stĺpiky, aj prahy.

Stropnica

Pokiaľ sa podarilo demontovať všetky diely a ja som na nič nezabudol pri písaní, odporúčam zavolať si na pomoc druhú osobu (frajerku/milenku/manželku/kamoša) a stropnicu zvesiť a vytiahnúť cez otvor kufra.

Zadné interiérové svetielka som odpájal iba konektory, nevyberal som ich zo stropnice. Pomôže aj sklopenie zadných sedačiek a vybratie predných opierok hlavy. Kto sa odváži, môže si stropnicu z auta ťahať i sám (tiež som si tak poradil).

Montáž do auta

Treba kombinovať montáž vzájomne súvisiacich dielov. B a C stĺpiky je lepšie namontovať ešte pred stropnicou (B sa mi podarilo aj po stropnici), A a D stĺpiky až keď je stropnica v aute. Schránka a stropné svetlá je možné osadiť aj na záver. Použijeme prakticky opačný postup ako pri rozoberaní.

Začal som C-stĺpikmi, aby som nemusel jazdiť s rozobratým kufrom.

Najprv v hornej časti zasunúť do karosérie, v spodnej zacvaknúť kovovú príchytku. Na záver osadiť plastový nit. Komu by sa podarilo zlomiť ako mne, číslo dielu som popisoval aj pri rozoberaní (N 905 369 01).

Ešte pre montážou stropnice do auta som si musel upraviť aj otvor pre stropné madlo. Keďže som chcel ušetriť, objednal som zadné madlá namiesto predných. Majú navyše háčik na zavesenie, no aj trošku iný úchyt (plastový výlisok zo zadnej strany). Orezávací nôž to za pár minút hrania vyriešil.

Opäť použijeme druhú osobu alebo sa trápime v jednej osobe.

Nezabudnite dookola celej stropnice nasadiť tesniacu gumu (predné a zadné dvere, hrana kufra).

Stropnica drží položená na spomínaných B a C stĺpikov a pridržiavajú ju stropné madlá.

V zadnej časti nad kufrom je ešte zacvaknutá jedna plastová príchytka.

Skúšal som to ako-tak vyfotiť, ale v tme sa tá čierna fotí dosť obtiažne a hádže sivé odtiene.

Zadné stropné svetielka som nasadil behom chvíľky.

B-stĺpikmi prestrčíme spodný kovový úchyt pásu.

V hornej časti rovnako ako C-stĺpiky nezabudnite správne zasunúť do otvorov v karosérii tak, aby bol viditeľný otvor pre skrutku v mieste nápisu AIRBAG.

Pozor treba dávať na správne osadenie mechanizmu pre nastavenie výšky pásu.

A a D-stĺpiky zacvakneme na pôvodné miesto, rovnako aj spodnú časť B-stĺpika a prahovú lištu.

Vnútorné úchyty pre slnečné clony postačí zacvaknúť na svoje miesta.

Slnečné clony dorazili ako posledné, do auta som ich dával oneskorene. Aj preto sú niektoré fotky s čiernym stropom ale pôvodnými clonami. Pár vecí nedokážem ovplyvniť ani keby som chcel.

Objednával som ich kvôli cene na Aliexpress, len som nepočítal s tým, že objednávku z 25.01.2020 odošlú až 08.03.2020 a dorazí ku mne domov až 11.05.2020 – čakanie takmer štyri mesiace! To je tak, keď chce človek ušetriť. Ináč by jedna z Rapid-a stála toľko ako tieto dve (ktoré mimochodom originál stoja asi 120 €/ks).

Montáž je jednoduchá. Predsa len som urobil niekoľko fotiek. Zídu sa asi pri rozoberaní a vyberaní clon zo strechy.

Na clonách som mal nasadený predný a zadný kryt. Ten je nutné pred montážou demontovať.

Osadené v aute to je zase o niečom inom, môžme vrátiť kryty úchytov clon. Pomaly ale isto sa mi to podarilo priblížiť do finále.

Trošku zamrzí varovanie o vypínaní airbagu, no dúfam že niekoho napadne ako sa toho zbaviť 🙂 .


Alternatívna zmena interiéru

Korunky, teda eurá navyše nemám, ale predsa som riskol trošku iný spôsob zmeny interiéru. Počítal som trochu nižšie náklady, hlavne na stropnicu, no stále si myslím že som cenovo nižšie ako za originál diely. Časť dielov som objednával nové, pretože vzhľadom na kúpnu cenu voči komplikáciám či práce s nimi by sa mi to nevyplatilo riešiť.

Objednané diely:

  • slnečné slony – je to trochu zvláštny materiál, relatívne pružný, asi ťažko by som našiel vhodný sprej. Navyše mám s nimi ešte ďalšie plány
  • držiak a kryt na vnútorné časti clon – zanedbateľná položka
  • madlá – predné sú drahé, asi 40 € za kus, no ak sa zadné v cene 7,50 € za kus použijú aj dopredu, hneď je to zaujímavejšia cena
  • zadná príchytka stropnice – to bola prvá objednaná položka. Bol som zvedavý na farebný odtieň, či je čierna skutočne čierna, matná alebo lesklá, prípadne niečo medzi tým
  • zadné interiérové svetlá – nebol problém ich upraviť, pokiaľ by som mal pôvodné. Nové LED-kové sa mi striekať nechce zvlášť vtedy, keď je možné ich zohnať v čiernej farbe

Upravené diely:

  • stropnica
  • stĺpiky A až D
  • predné stropné svetlo – využívam svetlo Catvision. Toto prevedenie sa nevyrába v čiernej farbe
  • schránka na okuliare

Príprava a úprava dielov

Stropnica

Tejto úpravy som sa bál asi najviac. Čiernych je v bazaroch málo, nová je drahá, používaná svetlá okolo 100 €, ak by sa pokus nevydaril. Mal som aj plán B, pre istotu. Našťastie som ho použiť nemusel, pretože ako sa poznám, mal by som ešte väčšiu zlosť.

Už dávno som mal odložený odkaz na sprej pre úpravy látky. Pôvodne som ho chcel použiť na iné diely v aute, nikdy som ale nemal vážny dôvod a chuť experimentovať. Videí som mal niekoľko prezretých, článkov som moc nenašiel.

Sprej na látku/čalúnenie sa vyrába v Anglicku vo firme SimplySpray. Produktov majú viac druhov, reklamu im robiť nebudem, mňa zaujímal iba Upholstery Spray (Fabric Spray for upholstery).

Dovolím si skopírovať základné vlastnosti:

  • po uschnutí  dosiahnete konzistentne farebné výsledky
  • jedinečné zloženie obsahuje špeciálny plyn, ktorý je bez CFC a je netoxický
  • bezpečná, nejedovatá, nehorľavá farba
  • nerozleptá oblečenie a chrániť pred UV
  • schne pri izbovej teplote – nie je potrebný žiaden sušič  (suché na dotyk za 30 minút)
  • po použití  jednoduché umytie rúk vodou a mydlom
  • bezpečná pre deti
  • jednoduché použitie
  • široký výber farieb
  • pranie pri 40 stupňoch
  • rýchle a čisté výsledky
  • žiadne nepríjemné výpary alebo zápach

Výrobca odporúča použitie hlavne pri zmene svetlej farby na tmavú, čo je aj náš prípad – so svetlo sivej na čiernu (prípadne môžte skúsiť experimentovať aj s inými farbami! Výtvormi sa podeľte v komentároch či mailom.

Výdatnosť 2-3 m2 je nereálna. Stropnica má niečo okolo 3m2, no jej látka je pomerne členitá, pórovitá. Na základe odporúčania som mal hneď kúpiť minimálne 4 spreje. Neposlúchol som, zobral som na skúšku iba 2 a je to žalostne málo.

Kým som sa s tým naučil striekať, jeden sprej bol preč hneď 🙁 . Druhý som sa snažil premiešať poriadnejšie, aj keď určite to nebolo až 5 minút ako uvádza návod priamo na spreji.

Veľa pokusov s dvoma sprejmi nebolo možných. Preto som sa snažil druhý využiť čo najviac a striekal opatrnejšie s tým, aby som pokryl čo najväčšiu plochu.

Niektoré videá ukazovali uhladenie nastriekanej farby rukou. Skúsil som to čiastočne aplikovať aby som sa dostal do pórov. Trochu to pomohlo, nie však veľmi výrazne.

Musel som dokúpiť zvyšné spreje. Koľko však zobrať? Dva či tri? Zvolil som tri. Dva som minul takmer okamžite, tretí som si nechal na dostreky slabo nastriekaných miest. Ďalšie vrstvy som robil s postavenou stropnicou pre lepší dopad svetla. Skúšal som dokonca striekať aj po tme s čelovkou a prisvecovaním mobilom.

Celkovo som teda na kombi stropnicu minul 5 sprejov, pri troche šťastia postačia aj tri-štyri. Predsa len stropnica bude otočená smerom dole, veľa svetla na ňu v aute nedopadá a hore sa často pozerať človek asi nebude. Mrzí ma že som si neskoro všimol že ju mm poškriabanú v strednej časti (pravdepodobne následok prevážania materiálu okolo domu).

Porovnanie s nakúpenými dielmi (madlá a svetielko) som ostal kľudný, čierna je relatívne čierna, štruktúra ostala čiastočne zachovaná.

Ešte z procesu montáže mi ostalo niekoľko fotiek.

Sprejov na trhu je určite viac. Nikoho nenútim používať túto variantu. Kľudne sa podeľte v komentároch s vlastnou overenou možnosťou 🙂 .

Stĺpiky A až D

Jeden stĺpik stojí podľa informácii 7-12 €. Pri kombi variante ich je celkovo 8 (A, B, C a D, všetko krát 2). Ak dobre počítam, vychádza to takmer na 80 €, sprej je preto lacnejšia a pre niekoho dostupnejšia varianta. Keď som nastriekal stropnicu kde je riziko predsa len väčšie v prípade neúspechu, pokúsili sme sa aj stĺpiky. Nestriekal som ich ja ale otec, preto postup bude len nahrubo.

Na základe odporúčania som kúpil základ na plasty a čierny matný sprej, RAL 9005. Plnič pod vrchnú farbu sme mali doma.

Výrobcov je opäť veľa, kvalitatívne posúdiť neviem. Tento bol asi za 5 či 6 € za 400 ml, základ 6,30 €. Podklad je vhodné nastriekať základom na plasty. 

Základ na plasty v jednej vrstve postačil. Následne plnič, ak dobre pamätám, tak ten v dvoch vrstvách.

Nasledovalo prebrúsenie brúsnym papierom zrnitosti 800 pod vodou. Teda brúsny papier namočiť a prejsť všetky plasty. Po prebrúsení utrieť a vysušiť, odmastniť technickým benzínom. Na záver nasledovali 2 vrstvy vrchnej čiernej farby. Stĺpiky sa striekali postupne, najprv B a D, na viac nevyšlo základu (bol už používaný na iné veci doma, tu sa využil zvyšok).

Jazdil som 2 týždne bez stropnice, týždeň bez stĺpikov som zvládol tiež.

A-stĺpiky sú na nástrek rovnako jednoduché ako C či D. B-stĺpiky kvôli vedeniu pásu sú o niečo komplikovanejšie, bolo nutné ich rozobrať. Odistiť pružinku, posunúť vnútorný plast smerom hore a “ohnutím” celého stĺpika do strán vycvaknúť vedenie. Zvyšná časť sa dá rozobrať tiež. Popisuje sa mi to ťažko.

Následné striekanie je už totožné. Pozor si treba dávať pri následnom skladaní.

Osobitne som mal striekané aj kryty skrutiek B-stĺpika s nápisom AIRBAG a pokusnými tlačidlami pre Catvision stropné svetlo.

Na záver odporúčam v mieste vedenia pásu na hranu nalepiť teflonovú alebo inú ochrannú pásku. Ja som si to uvedomil neskoro a musel B-stĺpik opravovať a až následne lepiť pásku. Nevyzerá to najvábnejšie, chce to sa s tým viac pohrať aby páska vydržala aj namáhanie pri ťahaní pásu.

Pre porovnanie spodná časť B-stĺpika voči nastriekanej vrchnej časti.

Vrchný bezfarebný lak som nedával žiadny, existuje však aj v matnej variante kto si to chce poistiť proti zničeniu.

Schránka na okuliare

Schránku som vybral zo stropnice už pred jej striekaním. Na schránke je za mriežkou tlmiaci materiál, ten sa dá jednoducho vybrať. Zbytočne ho striekať.

Využitý je podobný princíp ako pri stĺpikoch. Nie je tu veľa toho na rozpisovanie, aspoň pár fotografií.

Pozor si treba dávať na mechanizmus otvárania schránky, aby farba nestiekla medzi ozubené kolieska. Schnúť som ju nechal v otvorenom stave, vnútro je iba poprašok od základu a plniča, nemal som dôvod ho celý striekať..

Predné stropné Catvision svetlo

To som si nechával ako čerešničku na torte. Postup rozdielny od predošlých dvoch častí veľmi nie je. Len pokiaľ chcete zachovať podsvietenie tlačidiel, je potrebné sa s tým vyhrať.

Svetlo som rozobral a nastriekal jednotlivé diely, vrátane tlačidiel.

Tlačidlám som po nástreku plánoval venovať ešte niekoľko hodín, aby sa mi ich podarilo znovu rozsvietiť. Je to mravenčia práca, ideálne ako z výroby to už ale nebude. Na odstránenie farby z ikoniek je údajne vhodné využiť orezávací nôž, ihlu a podobné dostupné ostré predmety.

Alebo jednoducho nebudete tlačidlá striekať a ostanú pôvodné sivé. Momentálne to je pre mňa vhodnejšia varianta a ľahšia voľba. Prvý pokus sa mi nepodaril, pôvodné svetlo bolo dosť zničené a ikony slabo viditeľné.

Na záver ešte porovnanie počas procesu striekania – madlá a svetielka kupované, stĺpiky po nástreku.

Vnútorné spätné zrkadlo

Požívam samozatmavovacie spätné zrkadlo s funkciou FLA (Front light assist = automatické diaľkové svetlá). V pôvodnom návode je bezrámčekové zrkadlo, ktoré striekanie nepotrebuje, pretože je zvyčajne celo-čierne.

Aktuálne využívané zrkadlo s číslom 3G0 857 511 AG má po obvode šedý rámček.

Keď už dávam do čiernej celý strop, tak aj vnútorné zrkadlo. To je potrebné pred striekaním oblepiť – sklíčko (zrkadlo), senzor pre automatické stmievanie i samotnú kameru. Ja som oblepil všetko vrátane držiaka, zbytočne to striekať (aj keď vo výsledku to zakryjú plasty). Na oblepenie som použil papierovú pásku čo som mal momentálne doma na stole. Nalepil som si toho viac a zvyšok obrezal ostrým nožíkom. Odporúčam novú čepeľ, alebo zakúpiť lekársky skalpel.

Postup striekania je totožný ako v predošlých bodoch, zdrsnenie povrchu, základ na plasty, plnič, vrchná čierna farba.

Po nastriekaní a vysušení som odlepil všetky maskovacie pásky, skontroloval či nie je nastriekané čo nemá byť a namontoval do auta.

Výsledok …

Či už ide o úpravu dielov striekaním, alebo o originálne kupované diely, interiér zrazu ztmavne. Podľa môjho názoru mu to pridáva štipku elegancie a tajomnosti. Používam už niekoľko rokov LED osvetlenie, v prednej časti často vypnuté, postačuje osvetlenie nôh. Zatiaľ sa mi nestalo, že by mi za ten krátky čas tmavý strop vadil… veď niektoré autá ním disponujú už niekoľko rokov, prevažne v športových variantách modelov.

Rozpisovať sa mi už nechce, preto hlavne fotky.

Celkové náklady = 250 € !

  • sprej stropnica – 2x 15,90 € + 3x 17,90 € = 85,50 €
  • sprej stĺpiky, schránka, predné stropné svetlo – 2x 3,99 € = 7,98 €
  • základ na plasty = 6,22 €
  • zadné LED stropné svetlá – 2x 35 € = 70 €
  • madlá – 4x 7,16 € = 28,64 €
  • zadný úchyt stropnice = 0,20 €
  • predné clony = 45,90 €
  • vnútorné držiaky clon = 5,14 €

Poznámka: ušetriť sa dá za zadné stropné svetlá – pôvodné je možné nastriekať, teda -70 €. V sprejoch tiež niečo ostalo, madlá a slnečné clony je možné predať. Alternatíva je madlá neobjednávať vôbec, ale ich nastriekať. To bude ďalších -28,64 €. Koľko to je potom, 150 €? Podľa informácii na internete niektorí za zmenu na čiernu investovali až 600-700 €. Ak sa to tak zoberie, tak okrem sprejov nie je nutné asi nič navyše. Pokiaľ si človek trúfa, je možné všetko prestriekať aj v domácich podmienkach.

Ceny za diely som dával snáď oficiálne, tam občas sa dá tiež ušetriť vhodným nákupom či známosťami 🙂 .


Ako som spomínal v predošlom článku: kto by mal k dispozícii čierne, alebo čierno-červené sedačky, dajte vedieť. Po tejto úprave sa to doslova pýta. Pri čiernom strope ešte viac ako len pri zmene dekoru! Kľudne i s doplatkami podľa stavu 😉 . Moje majú výhrev, ale iba dorobený.


Info
https://jfauto.sk/
https://www.fusion.sk/

3 komentáre článku “Čierny interiér, vzor facelift Monte Carlo

  1. Hi,

    I just saw you have relaxing on the pedals on the left! Can you help me where you bought it and how it is installed?
    Thanks!

  2. I noticed you have led rear ceiling lights, did these have to be modified to work, or did they just plug and play? And nice job on the black conversion 👌

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore