Projekt ticho – 4. Textilná izolačná páska

Textilná izolačná páska sa zvyčajne používa na ochranu káblových zväzkov. Oproti obyčajnej izolačnej pásky má výhodu v tom, že by mala byť kvalitnejšia vďaka vláknu a inému druhu lepidla. Aspoň toľko k môjmu laickému vysvetleniu. Chcete sa tiež zbaviť zopár zbytočných hlukov v aute? Možno toto je jedno z riešení…

Ďalšia výhoda je jej vlas či chlp. Nie je hladká ale drsná, má vlastnú štruktúru. Existujú viaceré druhy, krátky i dlhý vlas. Aj preto je možné ich použiť pre zmiernenie hlučnosti. Výrobcov je viacero, známe sú Tesa či Anticor Electric.

Najčastejšie miesta výskytu nepríjemného vŕzgania či slabého klepotania (niektoré závislé na type auta):

  • budíky a ich osadenie
  • výduchy kúrenia
  • A-B-C-D stĺpiky a ich dotyk voči zvyšku interiéru
  • A-B-C-D stĺpiky a ich uchytenie voči karosérii skrz kovové príchytky (spony)
  • palubná doska voči čelnému sklu
  • stredový panel okolo radiacej páky či ručnej brzdy
  • madná dverí
  • ovládanie sťahovania okien
  • bočný kryt palubnej dosky
  • kryt poistkovej skrinky
  • ďalšie skryté miesta, o ktorých sa môžte podeliť v komentároch…

Zvuky sú to častokrát nepríjemné. Niekedy len krátke, inokedy trvajúce celú cestu. Slabšie cvrlikanie či šialené drkotanie. Občas ma to dosť vytáčalo, hlavne stredný výduch kúrenia na určitej ceste pri určitej rýchlosti.

Auto som mal rozobraté nespočetne krát. No sťažujú sa aj ľudia čo od kúpy len tankujú a jazdia, predpokladám že to nebude len moja chyba. Jeden príklad z fóra, hučiace budíky.

Ako nájsť správny „zdroj“ zvuku?

Na to jednoznačná rada bohužiaľ neexistuje. Ak má človek dobrý sluch, nájde si zdroj aj sám. Pomôcť môže aj spolujazdec alebo iná nezávislá osoba. Dobrý tip je aj kúsok čistej handry vložený medzi kritické miesta palubnej dosky. Handra sa dá použiť na bočný kryt palubnej dosky voči zatvoreným dverám. Stredový panel okolo radiacej páky sa dá demontovať a jazdiť bez neho (prípad Octavie 3) a vylúčiť tak toto miesto. Na budíky nie je problém opatrne zatlačiť počas jazdy a skúsiť hluk eliminovať ručne. Skúsim svoje hlavné nedostatky popísať hlavne fotkami.

Madlo otvárania prednej kapoty

Tu som izolačnú pásku nepoužil, ale penové tesnenie s obojstrannou páskou. Pomáhal som si aj tavnou pištoľou aby som vyrovnal členitý povrch madla.

Kovové spony, príchytky

Pri rozoberaní stĺpikov a obloženia je lepšie kovové príchytky rovno meniť aby nestratili na pružnosti. Ale to by som sa nedoplatil pri každom rozoberaní. Preto som hľadal dôvod, ako si pomôcť.

Napadli ma dve možnosti:

  • textilná izolačná páska
  • zmršťovacia bužírka

Obe varianty sa ľahko aplikujú a používajú. Bránia spojeniu kov na kov pri osadení plastov interiéru voči karosérii. Pre ešte lepšie využitie som si to „vylepšil“, oblepil som aj otvor kadiaľ bude prestrčená kovová príchytka. Postupne počas jednotlivých úprav som to všetko realizoval snáď na každej dostupnej príchytke. Výnimka bola akurát bočnice kufra, tie zatiaľ z miesta vodiča nevnímam a držia pekne pokope.

Kovové oko pre zadné sedačky

Keď som spomínal vyššie že kufor nevnímam, mal som pocit že sa predsa stále niečo zozadu ozýva. Prevoz materiálu to pomohol identifikovať, keď som mal sedačky sklopené.

Omotal som celé oko natrhanými kúskami izolačnej pásky. V celku sa tam dostať nedá, takto som mal lepší prístup pre prsty.

Prechod medzi plastovými dielmi obloženia

Stretol som sa s tým, že u pár áut hlavne A-stĺpik obsahoval v spodnej časti na stĺpiku mäkký filc, niečo na spôsob u mňa používanej textilnej pásky. Má to zabrániť treniu plastu o plast predovšetkým v chladnejšom počasí. Vtedy sú plasty stvrdnuté a menej poddajné. Rovnaké riešenie som použil počas úprav interiéru do čiernej farby na B-stĺpiku medzi jeho spodný a horný diel tak, aby bola páska v mieste spoja ale neviditeľná z vonkajšej strany.

Mriežka vedľa kľučky dverí

Tu izolačná páska využitie nenašla, iba mäkké tesnenie s obojstrannou páskou. Pozor však na umiestnenie a jej hrúbku.

Keď tak dodatočne uvažujem, možno by tiež stačilo zopár vrstiev izolačnej pásky. Nejakú hrúbku s ňou nie je problém vyrobiť a teda mriežku vypodložiť.

Bočné kryty palubnej dosky

Na kryt som nalepil penové tesnenie s obojstrannou páskou, snažil som sa po celom obvode. V hornej a spodnej časti je to na viac vrstiev z dôvodu členitosti palubnej dosky.

Na hlavnú časť palubnej dosky pekne okolo každého otvoru sadla izolačná páska pre ďalšie zabránenie vibrácii.

Výduchy kúrenia

Tie bočné som mal vyriešené ako prvé, pretože boli vyberané častejšie. Paradoxne mám k nim iba jednu fotografiu. Kúsky penového tesnenia na styčné plochy.

Stredný výduch som upravoval doma v teple. Opatrne som odtiahol ozdobný rámček aby som mohol dookola omotať izolačnú pásku.

Kovové spony na všetkých troch výduchov som tiež prelepil páskou.

Prelepil som aj spoje priamo na strednom výduchu. Komu sa nepozdáva takéto riešenie, môže to prelepiť aj tavnou pištoľou. Ale s ňou opatrne aby sa nezliala tam, kde nemá.

Vnútro stredného výduchu v palubnej doske prelepený izolačkou…

Ostatné spoje a zdroje

Ostatné miesta odporúčam riešiť podobným spôsobom. Identifikovať miesto, pokúsiť sa použiť vhodný tlmiaci materiál kľudne i vo viacerých vrstvách a užívať si utlmenie hluku v aute. Neberte to celé ako presný postup, tu platí „čo auto, to unikát“. Minimálne to moje unikát je 😀 .

Alternatívne riešenia

Podobným spôsobom je možné využiť aj penovú obojstrannú pásku, prípadne kombinácia tenká obojstranná páska a tenučná vrstva molitanu. Najlepšie riešenie je v podobe čierneho molitanu, v robote nám občas prídu spolu v krabici so zabalenými prístrojmi. Je to už na prvý pohľad kvalitný materiál, ale nehodí sa všade kvôli svojej hrúbke. Je s tým viac roboty ako pri textilnej izolačnej páske. Dajú sa zakúpiť aj rôzne tesnenia s obojstrannou páskou.

Ak to situácia dovolí, vhodnou možnosťou a riešením sa môže stať i niekoľkokrát spomínaná tavná pištoľ. Už som to spomínal, treba s ňou ale opatrne aby nezatiekla do pohyblivých častí.

Inšpirovať sa dá aj v odkazoch nižšie. Ďalšie uvítam aj v komentároch prípadne mailom a doplním to so súhlasom do článku.

Zdroje a info:
https://www.drive2.com/l/515413943657693806/
https://www.drive2.ru/l/549212656217621789
https://www.drive2.com/l/475565168365929208

Ďalšie diely projektu ticho:
  1. tlmenie stropného madla
  2. vedenie predných pásov
  3. tlmenie interiéru
  4. textilná izolačná páska

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore