Výmena čelného skla, dažďový senzor, zatmavovacie zrkadlo

Áno, som si vedomý toho, že ten názov je dlhý. Ale tak to je, všetko v jednom, všetko prišlo neplánovane.

Ako to začalo

Tak trošku nevinnou debatou cez správy na sociálnej sieti. Dokonca už som dostal aj ponuku na nové čelné sklo s prípravou na dažďový senzor. Korunky či eurá nazvyš na niečo podobné nie sú nikdy, snažil som sa to vypustiť z hlavy.

Čo však čert nechcel a ja už vôbec nie, je prasklina na čelnom skle od kamienka :(. Kameru bohužiaľ nemám ako dôkazný materiál, v havarijnom poistení som si nepriplatil…

Neostávalo mi nič iné, len začať riešiť nové čelné sklo na vlastné triko. Spoluúčasť mám 165 €, výmena skla vychádzala na vyše 200 €. Tak či tak by ma čakalo zaplatiť chýbajúci rozdiel. Keď som si to tak prepočítaval a začal riešiť možnosti, zvolil som pre mňa tú zaujímavejšiu možnosť a cieľ, či skôr výzvu urobiť z toho auta čo to dá. Slovo dalo slovo, mal som pomoc od kamarátov, tak som ju využil. 

Cestou z roboty som sa išiel informovať o možnostiach výmeny. Objednali ma na piatok poobede. Pôvodne som očakával že auto tam bude musieť ostať, no bolo mi povedané, že o 2 hodiny sa môžem zastaviť. Hodinka roboty a hodinka vyschnutie lepidla. Paráda, rýchlovka. Cestou domov nám spŕchlo, nikde nepretekalo. Našťastie…

Ako som už spomínal, čelné sklo už mám vymenené, mohol som sa pustiť teda do ďalšieho zháňania materiálu.

Potrebný materiál

  • 1x – 6V0 845 011 T NVB – čelné sklo pre senzor
  • senzor:
    • 1x – 5Q0 955 559 A – dažďový senzor (pre automatickú klimatizáciu je vhodnejšia varianta 5Q0 955 547 B – dažďový senzor + senzor vlhkosti) 
    • 1x – 8U0 955 609 – gélová fólia pre dažďový senzor (teoreticky nutná nie je, ak príde nový senzor s nepoškodenou gélovou vrstvou)
    • 1x – 1C0 973 119 B – konektor pre senzor
    • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor dažďového senzora
  • zrkadlo:
    • 1x – 3G0 857 511 E SMA – elektrochromatické zrkadlo. Možné použiť aj 3G0 857 511 AE 9B9 – elektrochromatické zrkadlo s funkciou FLA
    • 1x – 6V0 858 548 – kryt prednej časti
    • 1x – 6V0 857 593 B – kryt na vodiče
    • 1x – 8K0 971 833 – konektor pre zrkadlo
    • 4x – 000 979 034 – piny do konektora zrkadla
    • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku
    • 2x – 000 979 012 E – pin pre protikus z BCM jednotky
    • 1x – 4E0 972 575 – konektor
    • 1x – 4B0 971 832 – konektor
  • 2x – ISO pin – pin pre poistku
  • vodiče (3x pre senzor, 2x pre FLA, 2x napájanie zrkadlo)

Postup

Výmenu čelného skla popisovať nebudem. Skôr sa budem snažiť popísať montáž a zapojenie dažďového senzora a automaticky stmievaného vnútorného spätného zrkadla. Pekne postupne, snáď na nič nezabudnem a bude to spätne použiteľné pre montáž i na iných autách.

Zrkadlo, držiak, plasty

Cesta domov bez zrkadla bola trošku divoká. Na dodávkach nejazdím, vnútorné spätné zrkadlo používam pravidelne. Našťastie mám kamarátov, čo dokážu pomôcť. Zrkadlo mi doniesol jeden z nich, montáž spočíva v pretočení v predpripravenom držiaku prilepenom na čelnom skle (predpokladám, že je súčasť daného skla s prípravou pre dažďový senzor).

Zrkadlo sa montuje otočením a zaistením do držiaku asi o 20° v smere hodinových ručičiek (pre demontáž proti smeru). Už som mal dušu na pokoji a mohol som jazdiť s výhľadom čo sa deje za mnou. Plastové kryty sú iba nacvaknuté, niečo som pofotil a popísal v návode pre dažďový senzor a FLA.

Pár dní som tomu musel dať pokoj, čakal som na objednaný dažďový senzor, konektory a gélovú fóliu.

Dažďový senzor

Z tohto som mal trochu obavy, hlavne keď senzor síce dorazil s gélovou vrstvou, no bola zaprášená a znečistená. Našťastie onedlho na to prišla aj nová fólia. Tak než riešiť dodatočnú výmenu, pôvodnú vrstvu som odstránil hneď a využil novú. Koniec-koncov radí to aj dielenská príručka.

Bol som aj trochu skeptický k tomu, či to správne pripravím a nalepím. Nechcelo mi to “držať” ako by som si predstavoval, vznikali mi bublinky a dosť sa to hýbalo pri snahe to pritlačiť.

Obavy zmizli takmer okamžite po osadení senzora do držiaka na čelnom skle. Prach žiadny, bublinka ani jedna, senzor zacvakol a doľahol celou gélovou vrstvou (fóliou) voči čelnému sklu. Dielenská príručka píše o možnosti vytvorenia bublinky, ale tá by mala v priebehu asi 10 minút zmiznúť. Ak nie, bude nutné použiť bohužiaľ novú gélovú vrstvu.

Po nasadení senzora môžme teoreticky nasadiť aj zrkadlo, alebo počkať na napojenie a zapojenie konektora.

Elektrické zapojenie, schémy

Na zapojenie v tomto prípade čakajú 2 zariadenia:

  • zrkadlo
  • dažďový senzor

Schémy som trošku poupravil pre naše použitie, časť by sa na stránke už niekde určite našla.

Pri pohľade na schémy sa dá v skratke napísať stručný popis zapojenia. Popísané farby vodičov sú podľa dostupných schém a popisov. Samozrejme nie každému sa podarí tieto farby dodržať, postačí si jednotlivé vodiče správne označiť.

Zapojenie – zrkadlo bez FLA:
T8k/1 – čierno-šedá – poistka č. 30
T8k/2 – hnedá – ukostrenie
T8k/3 – čierno-modrá – BCM T73c/3
 
Zapojenie – zrkadlo s FLA:
T8k/1 – čierno-šedá – poistka č. 30
T8k/2 – hnedá – ukostrenie
T8k/3 – oranžovo-šedá – pripojenie na BCM T73c/40 – CANH-E (zbernica CAN Extended High)
T8k/8 – oranžovo-hnedá – pripojenie na BCM T73c/41 – CANL-E (zbernica CAN Extended Low)
 
Zapojenie – dažďový senzor – G823:
T3e/1 – červeno-žltá – poistka č. 14
T3e/2 – hnedá – ukostrenie
T3e/3 – fialovo-žltá – pripojenie na BCM T73c/15 – LIN
 

Poznámka: Do budúcna určite plánujem zapojiť a namontovať aj automatické zapínanie diaľkových svetiel cez FLA v spätnom zrkadle, preto som použil zapojenie zrkadla s FLA. To znamená napojiť 4 vodiče namiesto 3. Aj keď zrkadlo s FLA funkciou zatiaľ nemám, automatické stmievanie zrkadla funguje spoľahlivo.

Na základe schém a nutnosti napojiť 6, resp. 7 vodičov na rôzne miesta, nakreslil som si poznámky na papierik s orientačnými dĺžkami, neskôr prekreslil a doplnil.

Všetky vodiče cestujú od hornej časti čelného skla smerom dole k poistkám a BCM jednotke. V hornej časti sú rozdelené na 2 samostatné zväzky, jeden s troma vodičmi k dažďovému senzoru a druhý s troma, resp. štyrmi vodičmi ku spätnému zrkadlu. 

Potrebné dĺžky som si pripravil a omotal pre pevnosť a odolnosť do textilnej izolačnej pásky a vytvoril komplet zväzok.

Vrchná časť zapojenia

Zrozumiteľnejšie to bude asi formou obrázku s nákresom, vrátane popísaných konektorov a pinov k nim.

Pre lepší prístup som demontoval A-stĺpik, slnečnú clonu, predné madlo na vodičovej strane, predné stropné svetlo a schránku na okuliare. Nie je to nutné, ale chcel som si celý zväzok poriadne upevniť k pôvodným vodičom ktoré vedú cez A-stĺpik hore na strop. Kto sa na podobné rozoberanie necíti, vodiče stačí zastrčiť pod stropnicu a medzi čelné sklo.

Konektory pre senzor i zrkadlo som osadil na správne miesto a pokračoval v uchytení zväzku najprv mierne dozadu (okolo vodičov stropného svetla), následne stočením doľava k A-stĺpiku.

Na prichytenie použité obyčajné sťahovacie pásky v pravidelných rozostupoch.

Keď mi zväzok trčal dole vedľa palubnej dosky, mohol som začať vrch skladať a kompletovať. Vrátiť stropnicu do pôvodnej polohy, schránku, clonu, svetlo a zakryť vodiče k zrkadlu prichystanými krytmi. Predpoklad je mať zrkadlo už namontované…

Spodná časť zapojenia

V spodnej časti je opäť nutné rozdeliť zväzok pre viacero smerov. Ukostrenie, poistky a BCM jednotka.

Dva vodiče smerujú k poistkám (čierno-šedý a červeno-žltý), jeden vodič na ukostrenie (hnedý) a tri k BCM jednotke (fialovo-žltá, oranžovo-hnedá, oranžovo-šedá). Pri rozhodnutí v budúcnosti neriešiť FLA, postačia k BCM dva vodiče, jedne pre zrkadlo (čierno-modrý) a druhý pre senzor (fialovo-žltý).

Neviem či a ako to viac popísať. Tak len stručne, ukostrenie je jednoduché, použiť môžte niektorý z už uverejnených postupov (USB, startstop, smartgate, ostrekovače a podobne). Dobrý prístup je k ukostrovaciemu bodu za spodným plastom A-stĺpika, prípadne sa napojiť na hociktoré kovové miesto auta, ktoré je prepojené v mínusom akumulátora. Správne by sme mali mať k obom zariadeniam osobitný vodič, ale tak či tak sa musia niekde spojiť. Ja som si ich spojil priamo v osem pinovom konektore zrkadla.

Tri vodiče vedú k BCM jednotke. Keďže ako som spomínal, plánujem do budúcna FLA, napojil som komplet CAN linku. Mám chudobnejšiu výbavu, požadované piny 40 a 41 som nemal využité. Stačilo pripojiť piny na správne pozície. Ak už pozície 40 a 41 obsadené sú, odkážem rovno na postup zapojenia pri FLA (využitie Y-rozdvojky).

Odporúčam pre lepší prístup k BCM odpojiť všetky tri konektory a jednotku vybrať z držiaku. Používať budeme len konektor úplne vpravo (najbližší k pedálom).

A ostáva priviesť k senzoru a zrkadlu napájanie z poistkovej skrine. Demontujeme kryt, odskrutkujeme ju a vytlačíme smerom dole. Zozadu stiahneme dole kryt a vytiahneme poistku. Nájdeme pozície 14 a 30 a ku nim napojíme posledné dva vodiče podľa schémy.

Ja som pôvodné piny ostrihol a nahradil novými pinmi s pridaním nových vodičov a vrátil na svoje miesto.

Dokončíme mechanickú montáž poskladaním rozobratých dielov, hlavne poistkového boxu a krycích plastov v spodnej časti interiéru. Vrhnúť sa môžme na predposledný krok, ktorým je kódovanie.

Kódovanie

Priznávam sa, kódovanie je v tomto prípade trošku oriešok. Skôr skladačka z predošlých článkoch o výmene dažďového senzora a montáži svetelného senzora v palubnej doske. Veľa vecí som mal upravených už vopred pri pokusoch a podobne.

- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 6 – Bit 0-1 zvoliť 02 Light sensor installed [PR-8K9+8N6]
- Byte 7 – Bit 0-1 zmeniť na 03 Coming/Leaving-Home Type: Seat/Skoda/Volkswagen
- Byte 7 – Bit 5 zaškrtnúť Light Switch with Assistance Driving Light (ADL) installed [PR-8K3]
- Byte 13 – Bit 5 – zaškrtnúť (z 0 na 1)
  (potvrdiť uloženie)
- Coding – zvoliť RLHS z menu – Long Coding Calculator
- Byte 0 – Bit 1 Rain Light Function active zrušiť zaškrtnutie (z 1 na 0)
- Byte 1-2 – Bit 0-15 zvoliť 185E Model: Skoda Fabia (NJ) / Skoda Rapid (NH)
- Adaptations 10
- Windshield wiper - Regensensor aktivieren zmeniť na activated
- Assistance light functions-Assistance_lighting_sensitivity_adjustable zmeniť na present
- Comfort illumination-Coming Home Verbaustatus zmeniť na automatic
- Comfort illumination-Leaving-Home Verbausstatus zmeniť na Enabled
- Comfort illumination-Menuesteuerung Coming Home Werkseinstellung zmeniť na active
- Comfort illumination-Helligkeitsschwelle Infrarot-Messung zmeniť na 72.0
- Comfort illumination-Helligkeitsschwelle Forward-Messung zmeniť na 100.0
- Comfort illumination-lho_zeit zmeniť na 10
- Comfort illumination-lho_aktiviert zmeniť na active
- Comfort illumination-Coming Home Leuchten zmeniť na Fog light/Low Beam podľa požiadaviek
- Comfort illumination-Coming-home Einschaltereignis zmeniť na Driver door/Ignition
(volí sa možnosť, odkedy má počítať nastavený čas coming home)

Pri zvolení stretávacích svetiel:
(5)-Leuchte6ABL LB44-Light_Function_B_6 zmeniť na Coming Home Leaving Home
(5)-Leuchte7ABL RB5-Light_Function_B_7 zmeniť na Coming Home Leaving Home

Pri zvolení hmloviek:
Leuchte12NL LB40-Light_Function_C_12 zmeniť na Coming Home Leaving Home
Leuchte13NL RB3-Light_Function_C_13 zmeniť na Coming Home Leaving Home

Video ukážka a potvrdenie funkčnosti

Na záver ako zvyčajne test. Položky pre aktiváciu v infotainmente sa zobrazili okamžite po nakódovaní.

Komu by prekážalo automatické zapínanie v určitých prípadoch, je možné si to dočasne deaktivovať. Všetko je popísané v návode k autu.

Senzor fungoval na prvý pokus, automatické zapínanie svetiel tiež. Z palubnej dosky som mohol kľudne vybrať pôvodný svetelný senzor vrátane kabeláže.

Ešte ma tak napadá, ak niekto montuje dažďový senzor bez predošlého svetelného senzora v palubnej doske, je nutné vymeniť prepínač svetiel za ten s polohou AUTO a od neho napojiť jeden vodič k BCM jednotke, viď easy light senzor v palubnej doske. Bez toho zapínanie svetiel nebude fungovať. Ako som spomínal pri kódovaní, je to skôr o spojení viacerých návodov. Ak to niekto bude dorábať a zapájať, kľudne mi napíšte či niečo náhodou nechýba.

Alternatíva

Komu by sa nechcelo meniť čelné sklo, môže sa inšpirovať článkami z Drive2.ru:

Len upozornenie, je to riešenie pre Rapid. Fabia III má trošku odlišné diely držiakov i samotného senzora.


Zdroje:

https://www.drive2.ru/l/467660229518033389/

https://www.drive2.ru/l/452853381304680815

https://www.drive2.ru/l/456097490362433829

2 komentáre článku “Výmena čelného skla, dažďový senzor, zatmavovacie zrkadlo

  1. I came here just to confirm that the sensor works without the first light sensor on the dashboard (for cars with climatronic and dimmable rear view mirror without light/rain assistance). Both features, light and rain detection are working as expected. 😉
    Thanks for the tips Wirer!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore