Úprava a rozšírenie klaksónu o hlboký tón

Fabia III je relatívne malé auto, občas mám pocit že dokonca neviditeľné a hlavne nepočuteľné 🙁 . Áno, píšem o klaksóne. Už nespočetne veľa krát sa mi stalo, že som potreboval niekomu skrz klaksón poriadne vynadať. No ten vysoký tenučký tón akosi ľudia nerešpektujú. Alebo je to iba môj pocit?

Skúsil som trošku pohľadať, aké sú možnosti rozšírenia. Už kedysi dávno sa mi dostali do rúk klaksóny z nebohej bratovej Audi A4 Avant.

Nejaký čas som tomu nevenoval pozornosť, kým som opäť neobjavil zopár fotiek a spomínané klaksóny z Audi. Podľa čísla dielov sú použiteľné aj pre naše autá, aj keď sa nejedná o originál Škoda diel pre Fabia III:

  • 8E0 951 221 A – 400 Hz/12V – hlboký tón
  • 8E0 951 223 A – 500 Hz/12V – vysoký tón

Rozdielna frekvencia uvádzaná priamo na tele klaksónu by mala určovať jeho využitie. Napríklad zvuková ukážka priamo na Youtube:

Samozrejme že v aute to znie úplne ináč ako cez reproduktory počítača či notebooku alebo telefónu.

Online ETKA katalóg rozlišuje taktiež dve dostupné možnosti, rozdelené PR kódom (kódom výbavy):

  • 8Y1 = S dvoutónovou houkačkou (Two-tone horn)
  • 8Y4 = Vysokotónová fanfára (High-sounding horn)

Moja Fabia využíva 8Y4, teda iba vysokotónový klaksón. Zaujímavé je, že aj dielenská príručka počíta s oboma, jak v schéme, tak aj v montážnej príručke. Na jednom zo zrazov som sa dozvedel, že počet klaksónov závisí od výbavy – dva klaksóny mala v ČR výbava Style. Uložený SK cenník z 05.09.2016 nič také neuvádza ani som nenašiel.

  • Vysokotónová houkačka – H2- je umístěna za levým mlhovým světlem.
  • Hlubokotónová houkačka – H7- je umístěna za pravým mlhovým světlem.

Na základe toho som sa rozhodol pokračovať a celé to zrealizovať do finále 🙂 .

Ešte si dovolím jednu zaujímavosť – Fabia III Combi 2017 s motorom 1.4 TDI z dovozu mala klaksón za oboma prednými hmlovkami! Divné ale je, že oba klaksóny boli vysokotónové s označením 5Q0 951 223 B. Na dorábanie to nevyzerá, vodiče, konektor aj držiak s klaksónom boli originál. Zvuk trúbenia aj napriek tomu nebol podľa predstáv, video mi chýba.

Teraz sa konečne dostaneme k podstate článku – výmena a doplnenie klaksónu za kombináciu vysoko a hlbokotónový.

Zoznam materiálu

  • 1x – 5Q0 951 223 B – klaksón (fanfára) pre vysoký tón – pôvodný v aute
  • 1x – 5Q0 951 221 A – klaksón (fanfára) pre hlboký tón
  • 1x – 6Q0 951 107 – držiak
  • 1x – N 106 531 02 – skrutka so šesťhrannou hlavou M8x20 alebo 1x – N 107 367 01 – skrutka s nákružkom s vnútorným mnohohranom, M8x20 (uchytenie držiaka ku karosérii)
  • 1x – N 015 082 10 – matica M6 (uchytenie klaksónu k držiaku)
  • 2x – 1J0 973 722 – konektor klaksónu
  • 1x – 8D0 973 822 – protikus konektora klaksónu
  • 4x – 000 979 133 E (N 906 844 05) alebo 000 979 225 E (N 906 845 05) – pin pre konektor klaksónu
  • 2x – 000 979 134 E (N 103 189 05) – pin pre protikus konektora klaksónu
  • 4-6x – 357 972 741 A – tesniaca gumička
  • 1-1,5 m – husí krk
  • 1x – textilná izolačná páska

Konektory a piny sú závislé od zvoleného postupu pripojenia, viac v článku nižšie.

Skrutka a matica je závislá na zvolenom postupe montáže, viac v článku nižšie.

Namiesto konektorov existuje hotová sada pre pripojenie dostupná na Aliexpress. Pri objednávke je nutné zvoliť sadu pre Audi. Niekoho bude lákať aj VW, ale ten má už aj podľa fotiek iné konektory.

Rovnako je možné zakúpiť aj celú sadu klaksónov, vrátane prepojovacích krátkych káblikov, matíc a plieškov na uchytenie.

Síce sa mi tým skomplikuje postup montáže, ale pokúsim sa to rozdeliť.

Mechanická montáž

Začal by som ale asi demontážou. Postup na vybratie predných hmloviek je uvedený aj v návode od auta, malo by to patriť k ovládaniu základnej údržby. Háčikom z výbavy kufra ťahom k sebe demontujeme predné krajné kryty hneď vedľa hmloviek, ktoré schovávajú dve torx skrutky. Tie vyskrutkujeme a hmlovky vytiahneme, konektory odpojíme.

Slimák klaksónu sa nachádza za ľavom hmlovkou (v smere jazdy).

Pre lepšiu predstavu mám aj staršie fotky bez predného nárazníka.

Demontovať treba obe predné hmlovky.

Na ľavej strane v otvore po demontovanej hmlovke odskrutkujeme skrutku so šesťhranou hlavou kľúčom č. 13 (gola, očko, vidlica – podľa dostupnosti náradia). Konektor odpojíme miernym zatlačením dnu a následným odistením poistky na jeho tele a vytiahnutím. Získame tak pohľad na zadnú stranu a parametre pôvodného klaksónu. Pliešok drží matica M6 pre kľúč č. 10.

Matica sa mi niekde schovala, ale pomocou magnetu som našiel stratený bit! Maticu neskôr samozrejme tiež 🙂 .

Montáž Aliexpress sady

Tá je vďaka kompletnému setu menej náročná. Na ľavej strane prichytíme pliešok na klaksón pôvodnou maticou M6, následne pliešok pôvodnou skrutkou M8 späť do originál otvoru.

Na pravej strane mala dieslová dovozová Fabia klaksón už namontovaný, preto sme museli najprv pôvodný klaksón vybrať rovnako ako na ľavej strane, následne nahradiť novým klaksónom zo sady. Pre ostatné motorizácie bude nutné doplniť káblové prepojenie, viď elektrická časť.

Zvyšné motorizácie bude nutné doplniť držiak a do neho prichytiť klaksón. Tým bola mechanická časť hotová.

Montáž originál klaksónov

Originál klaksón pre hlboký tón 5Q0 951 221 A zo zoznamu dielov som nezháňal, použijem klaksóny uvedené na začiatku, pôvodom z Audi – 8E0 951 221 A a 8E0 951 223 A. Postup sa ale nemení ani pri jeho zakúpení, snáď iba v tom, že originál pôvodný klaksón nie je nutné demontovať.

Porovnanie pôvodného klaksónu s Audi klaksónmi.

Na ľavú stranu som kvôli tvaru použil 8E0 951 221 A, pre pravú stranu sa zvýšil 8E0 951 223 A. Dúfam, že ich prehodenie nebude mať vplyv na výsledok 😀 .

Ľavá strana je upevnená na pôvodný držiak cez M6 matice.

Na pravú stranu použijeme zakúpený držiak, skrutku (našiel som doma o niečo dlhšiu) a maticu.

Kto chce ušetriť, môže si pliešok pre uchytenie klaksónu jednoducho vyrobiť podľa pôvodného pliešku. Mne sa pošťastilo a keďže som na dieslovú Fabiu nemusel použiť pribalené pliešky zo sady z Aliexpress, použil som ich na svojom aute. Vďaka Pavol!

Elektrické zapojenie

Schéma zapojenie priamo pre Fabia III 2016 uvádza možnosť pripojenia oboch klaksónov, teda vysokého aj hlbokého. Len zatiaľ som nezistil, prečo sa nedostala aj do výroby pri našich autách 🙁 . Pripojené sú paralelne na seba, bez dodatočných komplikovaných úprav.

  • H2 – vysokotónový reproduktor
  • H7 – hlbokotónový reproduktor

Na základe toho je možné zvoliť z niekoľkých možností zapojenia. Vo všetkých prípadoch potrebujeme dostať vodiče aj na pravú stranu, preto pozor na dĺžku!

Výroba Y-rozdvojky

Prvá možnosť je vyrobiť si jednoduchú spojku v tvare Y, teda akýsi rozbočovač využitím troch konektorov – 2x 1J0 973 722 + 1x 8D0 973 822 a odpovedajúce piny. Nákres by mohol vyzerať asi takto.

Nezabudnite na tesniace gumičky na každý vodič z dôvodu izolácie. Do jedného z konektorov idú po dva vodiče, teda pri spájaní opatrne aby pin zachytil oba vodiče. Pôvodne som chcel túto variantu použiť aj ja, no som trošku nedočkavý, preto som zvolil inú možnosť.

Podobným princípom je využitie Aliexpress sady.

Pripojenie Aliexpress sady

Druhá možnosť je uvedená v zozname dielov, objednanie hotovej redukcie na Aliexpress. Tá je takmer totožná s prvou variantou, rozdiel je v pracnosti a dobe dodania 🙂 . Pri Aliexpress sa dlhšie čaká, pri výrobe doma sa treba s tým pohrať.

Čo mi akurát prekáža, je dĺžka, minimálne podľa fotografií mi príde ako krátka. Možno pre upevnenie oboch klaksónov na ľavej strane to bude ideálne, pre pravú stranu krátke.

Využitie pôvodného konektora

Tretia možnosť je pôvodný konektor rozobrať, pripojiť ku pôvodným vodičom ďalšie dva a natiahnúť ku druhému klaksónu na pravej strane. Pôvodne som sa chcel tomu vyhnúť a použiť princíp vyrobenej Y-rozdvojky, no nechcelo sa mi objednávať a čakať na konektory.

Konektor klaksónu musíme rozobrať aby sme sa dostali ku pinom. Najprv fialová poistka, potom pomocou vypichovákov (alebo 2 špendlíkov či ihiel) vyberieme piny.

Piny sa snažíme otvoriť aby sme vodiče strihli s čo najmenšou stratou. Tesniace gumičky použijeme pôvodné alebo nahradíme vlastnými pre väčší vnútorný otvor.

Piny zastrčíme do pôvodných pozícii až do zacvaknutia, zaistíme fialovou poistkou.

Teraz potrebujeme dostať vodiče na pravú stranu, Omotáme si ich do textilnej izolačnej pásky a pre lepšiu ochranu pred poškodením pripravíme aj plastovú chráničku (husí krk).

Dosť dlho som si lámal hlavu nad tým, ako sa dostať na pravú stranu. Vrchom zbytočne ďaleko, popod stierače ešte ďalej. Spodkom by som to vedel uchytiť alebo aspoň „položiť“ na spodný kryt motora, ale musel by som stále dávať pozor pri demontáži nárazník. Nakoniec ma napadlo vďaka použitiu plastovej rúrky to celé schovať medzi polystyrénový tlmič nárazu a kovovú výstuhu nárazníka.

K tomu je potrebné demontovať predný nárazník, alebo aspoň vytiahnúť strednú spodnú mriežku.

Keď máme vodiče na pravej strane, nasadíme tesniace gumičky a piny, vodiče zastrčíme do konektora:

  • pin 1 – čierno-žltý 1,5 mm – v mojom prípade červený
  • pin 2 – hnedý 1,5 mm – v mojom prípade hnedý

Využitie Aliexpress konektorov

Táto časť je vhodná skôr pre kompletnú sadu z Aliexpress. Do pôvodného konektora zasunieme pribalenú redukciu, opačnú stranu pripojíme do klaksónu. Nutnosti natiahnúť vodiče na pravú stranu sa asi nevyhnete, čo som pozeral zopár fotiek, tak benzínové prevedenie má stále iba jeden klaksón. Kto má nejaký nápad prečo je tomu tak, podeľte sa v komentároch.

Kompletizácia

V prípade pravého klaksónu som musel najprv na klaksón prichytiť pliešok, následne pripojiť konektor a až na záver prichytiť druhú stranu pliešku cez skrutku do karosérie. Je to hlavne kvôli orientácii konektora smerom dole.

Pravú stranu som si poskladal tiež (pliešok + klaksón + matica), potom cez skrutku do karosérie a konektor až na záver.

Pripojíme hmlovky, nasadíme do nárazníka, zaistíme skrutkami a vrátime na pôvodné miesto oba krajné kryty.

Zvuková skúška

Na výsledný test fotografie nestačia, zvuk bez obrazu je nuda, preto som skúsil video dokumentáciu 🙂 . Porovnanie oboch klaksónov osobitne medzi sebou z Audi je v úvode článku. Aliexpress sada znie približne takto:

Finálne video a porovnanie zvukov Audi a Fabia je na nasledujúcom, výslednom videu:

 

Podľa Wikipedie je 400 Hz frekvencia spektrum ženskej reči. Ako to máte doma so svojimi polovičkami? 😀 

 

PS: Ten prúžok na maske si nevšímajte, iný príbeh – už je to kompletne doplnené 😉 .


Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/594587851828550398/
https://www.drive2.ru/l/594417702404115334/
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/951-951000/
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/951-951005/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore