Výmena akumulátora

Asi začneme novú rubriku s názvom Servis 😀 .Raz to prísť muselo, aj keď mohla to byť lepšie naplánovaná doba. Na druhej strane to ale mohlo dopadnúť aj horšie. Trošku nezvyčajné je ročné obdobie, akumulátory odchádzajú skôr v zime a s priebežným varovaním ťažšími štartmi.

Predošlá Fabia III si s nami prežila toho tiež dosť, raz som si dokonca myslel že som akumulátor zničil dlhodobým vybitím. Nakoniec sa spamätal a ešte pri predaji auta bol pôvodný (zhruba 6 rokov). 7 rokov, 2 mesiace, 2 dni, 236 172 km. Približne takto vydržala baterka v našej Octavia III Combi.

Na servisnej prehliadke v utorok realizovaný aj test akumulátora s výsledkom dobrá, nabiť. Ešte aj kryt na plusovom póle zabudli namontovať späť.

neboli nájdené žiadne obrázky

Problémy s akumulátorom

Smrť akumulátora prišla u nás bez nejakého varovania. Žiadne komplikácie pri štarte, pri jazde už vôbec nie. Štart-stop systém aktívny – vypínaný iba tlačidlom v interiéri. Konektor na mínus póle akumulátora pripojený. diagnostikou bol kedysi vypnutý, no všetko vrátené do pôvodného stavu. Maximálne oproti tomu ako zišla Octavia z výrobnej linky, niečo najazdila, má doplnenú výbavu navyše. Pri pokuse o štartovanie na sobotňajšom zraze v okolí Vinianskych jazier povedala jednoducho dosť…

I keď som ostal na tráve posledný, Jozef sa obetoval po mojom telefonáte, vrátil a nakopol auto cez káble.

Cesta domov bola bezproblémová, doma otvoriť kapotu a napojiť nabíjačku cez noc. V nedeľu nejaké nákupy, prvé dva obchody a teda celkovo tri štarty zvládla v pohode, ten ďalší už bol s problémami. V aute stále vozím jednoduchý multimeter, naštartované auto ukazovalo cca 13,9 – 14,0 V.

Skúšali sme ešte hodnoty napätia pri štartovaní cez externé zariadenie pripojené k mobilu a napätie pokleslo až niekde na úroveň 6,5 – 6,7 V. To už je žalostne málo na 12 V sieť.

Alternatívna pomoc

Poobede teda opäť nabíjačka a preventívne prichystať štartovaciu powerbanku ako zálohu.

Pondelok ráno odpojená nabíjačka, zapnuté zapaľovanie… no štart sa nekonal 🙁 . Tak otvoriť kapotu, pripojiť powerbanku a skúsiť naštartovať. Chytila, hurá do roboty. Už vopred bolo jasné, že poobede rovnaká procedúra.

V priebehu pondelka sondovanie s hľadanie vhodnej alternatívy za mŕtvu Exide EFB 59 Ah 320A DIN. Podľa čísla dielu 1S0 915 105 A budeme predpokladať, že ide o baterku určenú do prvovýroby.

Výber nového akumulátora

Stále sa bavíme o modeli Octavia III Combi 2017 s motorom 1.4 TSI. Pre ten bol schválený a namontovaný akumulátor typu EFB s kapacitou 59 Ah a štartovacím prúdom 320 A (podľa normy DIN), resp. 640 A (podľa noriem EN/SAE/GS). Pre iné motorizácie, ročníky a hlavne výbavy môže byť použitý úplne odlišný akumulátor, jeho technológia (EFB/AGM) a kapacita. Napätie palubnej siete sa pri osobných spaľovacích autách zvyčajne nemení a je stanovené na 12 V. Preto je výber akumulátora individuálny! V tomto prípade odporúčame výber na základe pôvodného akumulátora a obrátiť sa na špecialistov/predajcov.

Značka

Našťastie existuje plno výrobcov, známych i menej známych. Tento parameter bol v našom prípade jasný od začiatku, ostávame pri overenej Exide. Máme s nimi dobré skúsenosti aj z roboty, i keď tam je to o menších kapacitách. Dokonca bol pri výrobe auta namontovaná na predošlej Fabia III, aj na aktuálne Octavia III.

Typ akumulátora

Tu bolo mierne váhanie, ktorú technológiu výroby zvoliť. Pre autá so štart-stop systémom sa odporúčajú:

  • EFB (Enhanced Flooded Battery) – aktuálne namontované v aute, vhodné pre autá bez nezávislého kúrenia
  • AGM (Absorbent Glass Mat) – „vyššia“ trieda a kvalitnejšia technológia výroby, vhodné pre autá s nezávislým kúrením

Rozdielov medzi oboma typmi je určite viac, všetko je dostupné v článkoch na internete. Netvrdím, že toto rozdelenie je jediné a správne. AGM akumulátor môže byť namontovaný napríklad aj v aute bez nezávislého kúrenia, naopak EFB už asi veľmi nie.

Čiastočné rozdelenie dokonca uvádza aj dielenská príručka.

Nami zvolená značka Exide má na svojej stránke pre EFB uvedené:

EFB technológia

Technológia EFB batérií s výhodami Carbon Boost 2.0 pre vozidlá s i bez systému Štart-Stop, ktoré majú vysoké požiadavky na cyklický výkon a spoľahlivosť.

Najnovšia generácia EFB batérií s výhodami technológie Carbon Boost 2.0. Podporuje všetky vozidlá, s i bez systému Štart-Stop, ktoré majú vysoké požiadavky na cyklický výkon. Pri inštalácii do automobilov so systémom Štart-Stop ukazuje nová batéria EFB neprekonateľnú schopnosť obnovy energie a výnimočnú dynamickú akceptáciu nabíjania. Pokiaľ je batéria inštalovaná vo vozidle s konvenčným pohonom, profituje z celkovo dlhšej životnosti.

Alebo v prípade AGM:

AGM technológia

Najnovšie, inovatívne AGM batérie s elektrolytom viazaným v sklenenom flíse a novou technológiou LifeGrid®, ideálnou pre pokročilé systémy Štart-Stop.

Najnovšie, inovatívne AGM batérie sú vybavené novou technológiou LifeGrid®, ideálnou pre pokročilé systémy Štart-Stop, kde sa batéria musí rýchlo dobiť pomocou energie, ktorú poskytuje systém regeneratívneho brzdenia.

Nová technológia LifeGrid®, kombinujúca sklený separátor s vysokou hustotou kapilár, pokročilé zliatiny olova a cínu a jedinečné uhlíkové aditíva v aktívnej hmote, poskytuje batérii stály výkon a ešte dlhšiu životnosť.

Táto nová generácia AGM batérií tiež plne podporuje úspornú jazdu zotrvačnosťou a iné, inteligentné funkcie úspory paliva a znižovanie emisií.

O kompletných technológiách si môžeme prečítať na tomto odkaze. Okrem toho je možné priamo špecifikovať vhodný akumulátor cez Exide katalóg, či mobilnú aplikáciu EXIDE Battery Finder. Stránky som otvoril a študujem až počas písania tohto článku. Nejedná sa o žiadnu sponzorovanú reklamu, len o osobný názor či voľbu.

Kapacita

Kapacita akumulátora je závislá na výbave, dostupných možnostiach jednotlivých výrobcov, peňaženke a rozmeroch 😀 . Zbytočne budeme dávať 105 Ah najdrahšiu AGM baterku do auta bez výbavy so slabším motorom. A naopak, nepoužijeme obyčajný olovený akumulátor Classic o kapacite 40 Ah pre výkonný motor a bohatú výbavu doplnenú o nezávislé kúrenie. Všetko sú to len príklady samozrejme 😉 .

Pre našu Octaviu postačuje 59 Ah akumulátor. Na základe toho a podľa stránky výrobcu Exide si vieme zvoliť napríklad nasledujúce:

  • Exide EFB EL600 – 60 Ah, 640 A (EN), rozmery 242x175x190 mm
  • Exide AGM EK600 – 60 Ah, 680 A (EN), rozmery 242x175x190 mm

Oba akumulátory majú totožné rozmery s aktuálnou 59-tkou, EFB dokonca aj rovnaký štartovací (vybíjací) prúd 640 A (podľa normy EN). AGM je na tom prúdovo o niečo lepšie.

Alternatívne môžeme siahnuť po vyššej kapacite, menšia nemá kvôli výbave zmysel. Pri EFB vylúčime 54 Ah, pri AGM 50 Ah.

Rozmery a orientácia

Rozmery sú závislé hlavne od kapacity. Výška veľkú rolu niekedy nehraje, pokiaľ nebude veľmi málo miesta pod kapotou, najčastejšie ide ale o výšku 190 mm. Šírka je zvyčajne 175 mm. Dĺžka už je rozhodujúca, no Octavia III má k tomu pripravený a prispôsobený držiak akumulátora.

Orientáciou máme na mysli správne umiestnenie kontaktov. Je rozdiel, či je plus na pravej alebo ľavej strane. Preto je stále lepšie porovnávať s pôvodným akumulátorom v aute.

Správna voľba?

Sondovanie a výber bol relatívne rýchly, nebol dôvod na niečo čakať. Google a zadať Exide EFB 59 Ah, prípadne Exide EFB 60 Ah. Hneď to vypíše niekoľko výsledkov na rôzne stránky. Jednu z nich som otvoril, podľa kontaktov to nemám dokonca ďaleko a nemusím tŕpnuť, či kuriérovi niekde nespadne pri prekladaní a podobne. Ešte zopár minút na stránke, kontrola dostupných možností a vytvorená objednávka. Pobavil email, aj zobrazený stav priamo na stránke 😀 .

Áno, už je jasné, že objednávka bola vytvorená na filtreaoleje.sk. Opäť upozorňujem, že sa nejedná o reklamu ani žiadnu spoluprácu!

Zvažované možnosti:

  • EFB 60 Ah – 100 €
  • AGM 60 Ah – 126 €
  • EFB 70 Ah – 108 €
  • AGM 72 Ah – 140 €

Ceny sú orientačné v čase písania článku, môžu sa v priebehu roka meniť. Cenový rozdiel medzi 60 a 70 Ah akumulátorom nie je veľký. Rovnako ako keď porovnáme cenu EFB voči AGM, stále sa pohybujeme v rozmedzí zhruba 40 €. Ak by vydržal nový akumulátor opäť aspoň 7 rokov, alebo kým auto nepredáme, je to približne 5,70 € ročne navyše pokiaľ správne počítame. Plusom by bola nielen iná technológia, ale aj vyššia kapacita. Tá sa ešte určite zíde pri dopĺňaní výbavy…

Výsledok objednávky – Exide AGM 12V 72AH 760A EK720. Pre model Škoda dostupné pod číslami dielu 000 915 105 CC, 7L0 915 105 alebo 7P0 915 105.

Objednávka vytvorená v pondelok, v utorok dorazila správa o možností vyzdvihnutia. Časovo to nevyšlo, tak vyzdvihnutá až v stredu.

Dokonca dodržali aj darček uvedený pri objednávke – pero. Vraj aby bolo čím zapísať výmenu akumulátora. Drobnosť, ale poteší. Samozrejme faktúra a záručný list so stručnými pokynmi nesmú chýbať.

Podľa tabuľky na stránke je náš akumulátor podľa všetkého vyrobený v januári 2024, ale overené to nie je na 100 %.

Prvé meranie po vyložení z auta. Vďaka za HOLD funkciu na multimetri 😉 .

Ešte pred montážou do auta nejaké to nabíjanie. Fotky v poradí 16:17, 18:20, 19:26 a na druhý deň 15:34.

Výmena akumulátora

Na výmenu najvyšší čas! Posledné zapnutie zapaľovania pre odfotenie spotrieb a auto sa vzpiera a začína hlásiť nedostupné jednotky 🙁 .

Odpojenie

Pre niekoho možno banalita, niekto sa môže vytrápiť.

Na začiatok vypneme zapaľovanie, pokiaľ bolo zapnuté. Otvoríme prednú kapotu, otvoríme obal akumulátora (pokiaľ je namontovaný).

Pri kompletnom odpájaní akumulátora ako prvý hľadáme mínusový pól, ten je zvyčajne viac vzadu, prepojený s ukostrovacím bodom a môže byť chránený plastovým krytom.

Kľúčom číslo 10 (očkový, vidlicový, gola) uvoľníme skrutku a celú svorku vytiahneme hore. Pozor na dĺžku malého konektora pre riadiacu jednotku akumulátora.

Rovnaký postup platí aj pre plusové pripojenie.

Vyberanie starého akumulátora

Pre demontovanie akumulátora z auta musia byť odpojené oba napájacie vodiče a umiestnené mimo plochu akumulátora, aby neprekážali.

V niektorých prípadoch je vhodné najprv vytiahnuť ochranný obal (číslo 4), a až tak pokračovať ďalej. Vyskrutkujeme kľúčom 13 skrutku a tým uvoľníme kovový držiak v prednej časti baterky (v smere jazdy) (čísla 1 a 2).

Akumulátor vyberieme nadvihnutím smerom hore. Ešte porovnanie s novým akumulátorom.

Pre lepší pocit si môžeme povysávať a poupratovať držiak akumulátora.

Pokiaľ je veľmi znečistený, je jednoduché ho vybrať a napríklad vystriekať vodou mimo auta. Držia ho iba tri skrutky na vyznačených miestach, plus jedna skrytá matica v zadnej časti (v smere jazdy).

Pripojovacie plusové vodiče sú prichytené sťahovacími páskami s úchytmi.

Držiak opláchneme, aby na ňom boli viditeľné všetky tri montážne otvory pre skrutku kovového držiaka akumulátora v závislosti od jeho rozmerov.

Montáž je v opačnom poradí – nasadiť a prichytiť skrutkami.

Montáž nového akumulátora

Počas čítania dielenskej príručky narazíme na zaujímavú skutočnosť. Platí to pre vozidlá vybavené riadiacou jednotkou kontroly akumulátora (J367) (so systémom štart-stop a nezávislým kúrením). Je to tá malá „krabička“ na mínusovom póle akumulátora, ku ktorej je navyše pripojený dvojpinový konektor.

Tento malý konektor máme odpojiť ešte pred zapojením mínusového pripojenia. Čo akurát nie je zrejmé je fakt, či sa toto odpájanie aj áut bez nezávislého kúrenia. Konektor pripájame až po pripojení mínusového pólu akumulátora.

Pri montáži je potrebné dávať pozor na jeho správne umiestnenie do držiaka v jeho zadnej časti (v smere jazdy). Po obvode akumulátora je hrana, ktorá presne zapasuje do držiaku.

V prednej časti (v smere jazdy) nasadíme kovový držiak a priskrutkujeme. Ak máme dostupný obal akumulátora, nasadíme ho ešte pred pripojením svoriek.

Nám obal pre zväčšenú kapacitu a rozmery zatiaľ chýba, preto bude dočasne bez ochrany.

Pripojenie nového akumulátora

V prípade odpojenia oboch svoriek ako prvé začíname pripojením plusového pólu, plusovej svorky.

Po pripojení plusu pokračujeme mínusovým pólom. Zatiaľ bez pripojeného malého konektora.

Pri pripájaní mínusu sa nezľaknite mierneho zaiskrenia. Je to bežný jav, nakoľko niektoré spotrebiče sú napájané stálym napätím a teda ich týmto úkonom prebudíme.

Uťahovací moment je predpísaný na 6 Nm.

Až keď sú obe svorky zapojené, vrátime na svoje miesto maličký konektor.

Nasadíme ochranné plastové krytky na kontakty. Použijeme z pôvodného akumulátora, prípadne tie, s ktorými prišiel nový.

Už len počkať na nový obal a je to takmer ako bolo pred výmenou.

Po pripojení akumulátora a prvom zapnutí zapaľovania bude auto hlásiť niekoľko chýb, podobne ako pri výmene volantu.

Ak je všetko správne pripojené, kontrolky zhasnú po prejdení niekoľkých metrov s naštartovaným autom a otočením volantu (otočenie môže byť aj pri stojacom aute) do oboch krajných polôh.

Okrem toho sa nám vynuloval aj čas, ktorý nastavíme podľa typu infotainmentu (manuálne alebo podľa GPS). Môžu sa resetnúť aj polohy (dorazy) pre sťahovanie okien. Postačí ich úplne otvoriť a pri otváraní v spodnej polohe podržať tlačidlo sťahovania okna asi 2-3 sekundy navyše. Rovnaký postup aj smerom hore.

Kódovanie!

Opäť existujú dva tábory a teda dva názory, kódovať či nekódovať. Môžeme sa riadiť dielenskou príručkou.

Tá jasne uvádza, že akumulátor kóduje v prípade výmeny za nový, výmeny za iný typ či zmene kapacity. Teda neplatia diskusie že to má byť len pri zmene typu či kapacity, ale stále! Samozrejme za predpokladu, že je v aute namontovaná riadiaca jednotka akumulátora J367 na mínusovom póle.

Dôvod

Dôvodom kódovania, teda presnejšie adaptácie je naučiť auto komunikovať s novým akumulátorom. Pôvodný akumulátor vekom starne, kapacita klesá a nedrží už ani pôvodnú hodnotu napätia. Tým, že je na mínusovom póle riadiaca jednotka, si dokáže auto priebežne merať a zisťovať kondíciu akumulátora. Je rozdiel nabíjať nový akumulátor a akumulátor po niekoľkých rokoch. Vedia to aj riadiace jednotky v aute. Do detailov určite nebudeme zasahovať a nemáme chuť to tu rozoberať, ale logiku to má. Zvlášť pokiaľ vieme, že nové moderné autá využívajú rôzne riadiace jednotky a inteligentné dobíjanie. Už to nie je stabilné napätie na úrovni 14,5 – 14,7 V, ale podľa štýlu jazdy a využívania uskladnenej energie kľudne od 12 do 14,7 V. Keď sa akumulátor odpojí a nabíja externe, po vrátení do auta sa po pár jazdách jeho napätie zníži a upraví tak, aby bolo na úrovni maximálne 80 %. Keď do auta vložíme nový akumulátor a nepovieme autu, že je nový, nemá to sám ako od seba zistiť. Áno, dobíjanie fungovať bude, ale až také inteligentné nie je a bude sa správať ako ku starému akumulátoru. Pokiaľ mal teda starý akumulátor už problém udržiavať kapacitu a držať si úroveň napätia, zbytočne sa bude nový ničiť rovnakou dobíjacou charakteristikou. No ak ho nakódujeme, autu už bude jasné, že sa niečo udialo a musí si upraviť nabíjacie charakteristiky.

Snáď je to napísané aspoň trošku zrozumiteľne 🙂 .

Postup prispôsobenia

Na kódovanie (adaptácie) postačí bežný VCDS kábel. Výrobca Ross-tech má dokonca postup uvedený aj na svojej stránke, vrátane videa.

Pre Octavia III platí až tretí postup v poradí, približne od času 4:47. VIS (Vag Info Systém) uvádza podobný postup, no v češtine.

Adaptácie realizujeme v jednotke 19 – CAN Gateway.

- Modul 19 - CAN Gateway
- Adaptation 10
(vyhľadať battery)

Pôvodné parametre akumulátora od výroby:

IDE03256-MAS06105-Battery adaptation-Rated battery capacity,59 Ah
IDE03256-MAS06106-Battery adaptation-Battery technology,EFB
IDE03256-MAS06107-Battery adaptation-Battery manufacturer,JCB
IDE03256-MAS06108-Battery adaptation-Battery Serial Number,1111111111

Kapacita aj typ akumulátora sú zadané správne, no výrobca a sériové číslo nesedia so štítkom. Správne by mal byť výrobca TU3 (Exide) a sériové číslo HH4742OA.

Pre nový akumulátor nastavíme jednotlivé parametre podľa výrobného štítka. Niektoré baterky obsahujú tzv. BEM kód, kde je to uvedené kompletne vrátane sériového čísla. Napríklad naša pôvodná Exide.

Aj bez tohto kódu vieme nastaviť všetko potrebné:

  • Rated battery capacity (kapacita) – uvedená na akumulátore, prípadne pri objednávke na faktúre, údaj v Ah. Hodnotu prepisujeme.
  • Battery technology (typ) – EFB alebo AGM. Tu ale pozor, AGM akumulátor nastavujeme ako Fleece. Láka aj použitie Binary – AGM vo VCDS, ale to nie je správne. Hodnotu volíme z rozbaľovacieho menu.
  • Battery manufacturer (výrobca) – na výber je niekoľko možností, pokiaľ nevyhovuje ani jedna, nastavíme other (iné).
  • Battery Serial Number (sériové číslo) – pokiaľ nie je na akumulátore nikde uvedené, postačí v pôvodnom čísle zmeniť poslednú hodnotu o číslo vyššie (napríklad 1111111111 na 1111111112). Alebo sa riadiť VIS-om, kde je to uvedené ako 0123456789. Dôležité je, aby sa zmenila aspoň jedna číslica!

Pre náš nový akumulátor bude teda platiť postup:

- Modul 19 - CAN Gateway
- Adaptation 10
IDE03256-MAS06105-Battery adaptation-Rated battery capacity zmeniť na 72 Ah
IDE03256-MAS06106-Battery adaptation-Battery technology,EFB zmeniť na Fleece
IDE03256-MAS06107-Battery adaptation-Battery manufacturer zmeniť na TU3
IDE03256-MAS06108-Battery adaptation-Battery Serial Number zmeniť na 2024236477

Sériové číslo som si vymyslel, je to kombináciu roku (2024) a stavu kilometrov pri výmene (236 477 km).

Skontrolujeme a zmažeme zvyšné chyby po odpojenom akumulátore.

Výsledok a zhodnotenie

Auto konečne štartuje bez zaváhania! Powerbanka a jej použitie prinieslo nové možnosti a skúsenosti. Na posledné nabitie powerbanky sa podarilo auto naštartovať vyše 10-krát. Ďalej ju trápiť nemá zmysel, ale bol by to zaujímavý test i skúsenosť.

Pôvodný akumulátor ešte stále ukazuje po vybratí z auta 12,306 V, čo určite nie je najhorší výsledok. Bohužiaľ kapacita už je mizerná a stačí zapnuté zapaľovanie a hodnota behom pár sekúnd/minút klesne na 9 V a menej.

Výroba bola podľa vyrazených číslic bola v apríli 2017, teda tesne pred vyrobením auta.

Čo sa týka rozdielu a príplatku z EFB na AGM, je to skoro hodnotiť. Leto nie je vhodné obdobie na zaťažové skúšky 😀 .

Na záver ešte poznámočka. Kto si potrpí aj na dizajn v motorovom priestore, bude musieť pri zväčšení kapacity akumulátora a tým aj jeho rozmerov objednať nový obal.


Zdroje a info:
https://exide.sk/sk/technologie
https://www.exidegroup.com/eu/battery/EK720
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement
https://www.jaguarforums.com/forum/f-type-x152-72/battery-date-ident-241836/
https://dieselpower.cz/forum/
https://www.audizine.com/forum

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore