Brzdy – madlo ručnej brzdy

Opäť doplnok ku článku o rozoberaní stredového tunela, tentokrát pre úplné odstránenie ručnej brzdy. Po zmene dekoru a výmene hlavice radiacej páky pôjde prioritne samozrejme pre jej madlo, ale ku zvyšku to nemá ďaleko. Ručná brzda nie je tak často používaná ako radiaca či volant, no škrabance sa na nej podpíšu rovnako.

Dôvodom na demontáž či výmenu radiacej páky môže byť je opotrebovanie alebo poškodenie. Aj kožu je možné opotrebovať či poškodiť. Octavia III už má za sebou najazdených vyše 225 000 km.

Potrebný materiál

  • 1x – 5F0 711 333 A 2ZZ – chrómové tlačidlo pre páku ručnej brzdy

Kto uvažuje iba výmenu madla, tak objednávacie čísla madiel:

  • 5E0 711 503 – plastové madlo pre páku ručnej brzdy
  • 5E0 711 503 A – kožené madlo pre páku ručnej brzdy

Ak niekomu štrajkuje ručná brzda ako celok, tak objednávacie čísla sú nasledovné:

  • 5E0 711 301 B RYP – kompletná páka ručnej brzdy vrátane držadla, plastové madlo
  • 5E0 711 301 C XWI / 5E0 711 301 D EBD – kompletná páka ručnej brzdy vrátane madla, prevedenie čierna / chróm, kožené madlo

Do tretice ešte manžety a ich čísla:

  • 5E0 711 457 E EGY – manžeta páky ručnej brzdy, čierne prevedenie so šedým prešívaním
  • 5E0 711 457 E EGF – manžeta páky ručnej brzdy, čierne prevedenie s červeným prešívaním

Demontáž madla ručnej brzdy

Jednu výmenu madla ručnej sme realizovali kedysi na Fabia III ako doplnok interiéru do edície Cherry Red. Rozdiel vo výmene bol pre mňa v tej dobe ale značný.

Kde pri Fabii stačil na výmenu plochý skrutkovač, na Octaviu potrebujeme dokonca podľa dielenskej príručky aj vŕtačku :O .

Oficiálny postup podľa dielenskej príručky

Začneme asi tým, že sa zbavíme manžety ručnej brzdy rovnako ako pri vyberaní stredového tunela.

Buď ju vyberieme komplet pretiahnutím cez celé madlo ručnej, alebo len zosunieme smerom dozadu.

Podľa dielenskej príručky si vyznačíme miesto vŕtania. Správne čítate, budeme musieť tlačidlo pre povolenie ručnej brzdy odvrat. Presnejšie urobiť otvor priemeru 10 mm pre prístup k poistke a uvoľneniu tlačidla.

Dvakrát čítaj a raz vŕtaj. Myslel som že bude stačiť malá dierka, no nakoniec to môže byť aj 10 mm otvor.

Väčšia dierka pomôže pre jednoduchšie uvoľnenie západky/poistky.

Pri uvoľňovaní je odporúčané držať ovládaciu páku istenia ručnej brzdy a plochým skrutkovačom nájsť ten správny bod pre uvoľnenie. Tlačidlo sa bude vyberať potiahnutím smerom dopredu.

Pozor na pružinku pod tlačidlom, aby nevystrelila a neurobila nejakú neplechu či ujmu na zdraví.

Pohľad na zobáčik, ktorý bránil k demontovaniu tlačidla.

Pre madlo ručnej sa odporúča sťahovací prípravok T10055. Išlo to dole ale aj bez neho, treba sa poriadne zaprieť a ťahať smerom dopredu. Pozor pri prudkom uvoľnení na smerovanie madla voči displeji infotainmentu (rádia).

Porovnanie nového a zničeného tlačidla :/ .

Rozoberanie ala wirer 😀

Táto metóda bola v skutočnosti realizovaná ako prvá, no najprv sme si museli ukázať ako sa to má robiť a až potom špekulovať a vymýšľať alternatívne metódy a postupy. Je to síce možno o niečo náročnejšie na správne meranie a princíp, ale za to je možné ušetriť chrómové tlačidlo 🙂 

Ručnú sa pokúsime vytiahnuť na maximum ako sa podarí.

Princíp tejto metódy spočíva v podobnom využití ostrého skrutkovača alebo bodca, ako to bolo pri Fabia III. Lenže tu nie je možnosť nahmatať presné miesto vpichu, musíme improvizovať.

Keďže som mal poruke už nové tlačidlo, nebolo veľmi zložité to otestovať v reálne. Zo spodnej strany tlačidla je otvor na neznáme použitie 😀 .

Pomocou ostrého a hlavne pevného skrutkovača vyrobíme dierku. Použiť by sa dala možno aj vŕtačka, ale to už je na vlastné riziko.

Cez tento otvor následne prestrčíme tenší skrutkovať a pokúsime sa opatrne cez spodný otvor tlačidla uvoľniť zobáčik (poistku) držiacu tlačidlo.

Otvor zo spodnej strany nebude viditeľný a nemal by ničomu prekážať. Zobrazený je na nasledujúcej fotke.

Pozor na pružinku aj pri tomto postupe.

Zvyšok ako vyberanie madla sa už nemení.

Málo viditeľná vytvorená dierka v spodnej časti madla ručnej brzdy.

Pre kompletnú dokumentáciu ešte pohľad na obnažené telo a vnútornosti ručnej brzdy.

Mierne znetvorený zobáčik. Zaistenie je ale funkčné stále.

Bez manžety je ručná brzda takmer nepoužiteľná. Pružinka je krátka a nemá sa o čo oprieť.

Jediná možnosť je ručnú potiahnuť hore a druhou rukou mierne vytiahnuť smerom dopredu tú plastovú časť. Vtedy zúbky zapadnú aj bez pružinky.

Takmer „nedeštruktívna“ metóda

Prvé dva postupy stále niečo demolovali a ničili. Oficiálny postup tlačidlo, môj výmysel madlo v spodnej prednej časti. Niekedy medzi týmito dvoma postupmi mi dorazila na inzerát kompletná ručná brzda na pokusy 😉 . Na tomto si môžeme ukázať a prezrieť jej zloženie.

Stiahnutie manžety je rovnaké ako už sme spomínali. Na jej užšom konci je iba gumička.

Madlo je trošku zničené, ale pre pokusy to nevadí.

Zaujíma nás opäť spodná predná časť madla, tesne v okolí tlačidla. Pre porovnanie s priloženým novým tlačidlom.

Už len dúfať, že sa to podarí…namiesto vytvorenia dierky v spodnej časti, strčíme tenký pevný plochý skrutkovač tesne pred koženú časť madla do otvoru v spodnej časti tlačidla.

Fotí sa to trošku blbo, keď na správne uchytenie potrebujeme ideálne obe ruky. Skrutkovač zatlačíme smerom hore (pri pohľade zo spodnej strany madla). Tlačidlo sa už vyberá rovnako ako v predošlých postupoch, opäť pozor na pružinku. Madlo už len vytiahneme.

Náš obľúbený zobáčik.

Samotné teleso s celý mechanizmus zaistenia ručnej brzdy. Na poslednej fotke vrátane zúbkov, o ktoré sa opiera vnútorná čierna plastová časť. Práve za tú treba zatiahnuť, ak chceme ručnú brzdu zaistiť bez predného tlačidla s pružinkou.

Úprava madla ručnej brzdy

Z kontextu je možno jasné, čo sa bude diať s madlom. Ako moje pôvodné, tak aj „nové zakúpené s telesom ručnej je dosť poškodené.

Náš čalúnik, ktorý prerábal hlavicu radiacej páky mal toho dosť veľa. Našťastie som sa dokázal dohodnúť s Mariánom a ten dokázal vybaviť čalúnenie až v Prahe. Zrada nastala iba jedna, keď bez jedného dňa cestovala zásielka do Prahy mesiac! Späť to už bolo rýchle, z Prahy do Prešova za 2 dni! To je asi opačný extrém. Tlačidlo na fotke bolo objednávané osobitne.

S obšívaním a celkovou kvalitou som spokojný a vyzerá podľa predstáv.

Určite ak máme pre porovnanie originál koženú verziu.

Montáž nového madla ručnej brzdy

Montáž madla sa rozdeľuje na dve možnosti, iný postup je pre kožené a iný pre plastové madlo. Plastové madlo sa má iba naraziť prípravkom T 40015 až na doraz.

Pre naše kožené madlo platí iný postup a na to je aj iný, zahrievací prípravok V.A.G 1939 A. Ak sa teda nepodarí kožené madlo naraziť až po doraz (šípka) na prvýkrát, je potrebné spomínaným prípravkom madlo na 15 minúť zahriať.

Prípravok doma má asi málokto. Neostáva nič iné, len to skúsiť hrubou silou. A kde nepomôže ani tá, tak pomôže ešte väčšia sila.

Manžetu nasunieme na manžetu roztiahnutím gumičky.

Vložíme pružinku a nasadíme tlačidlo až po jeho zacvaknutie na známy zobáčik.

Výsledok

Platí to isté čo pri radiacej páke, s výsledkom som nadmieru spokojný.

Konečne ďalšia časť skladačky vo vzhľade perforovanej kože, volant, radiaca páka a aj ručná brzda.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore