Dvojitá podlaha, medzipodlaha (PR-PK3)

Možno to poznáte. Neplánovaný letný výlet, bez poriadneho plánovania, bez možnosti ubytovania v chatkách či hoteloch. Na predošlej Fabii 3 som bol zvyknutý mať v pohotovosti kempingovú deku priamo v kufri, dvojitú podlahu (medzipodlahu) a doma odložené dva spacie vaky. Dokonca aj zvýšenú podlahu kufra predĺženú až po sklopené predné sedačky posunuté úplne dopredu. V prípade núdze ideálne na prespatie, ako sme to realizovali cestou na a z dovolenky.

Octavia III Combi má kufor ešte väčší ako Fabia III Combi, prespať by v ňom nemalo robiť problém. Za predpokladu rovnej podlahy bez zbytočného schodu a výškového rozdielu kufor / sklopené operadlá. V opačnom prípade to môže dopadnúť napríklad ako na fotkách nižšie.

Polovička má 155 cm, teoreticky jej to čiastočne stačilo. Ja som uprednostnil spanie na zemi za autom. Mali sme celú zadnú časť „uzatvorenú“ stanom pripevneným o auto a strčeným pod nárazník.

Na časté používanie to nie je nič moc, rozloženie kufra majitelia poznajú.

Vyspal som sa, predsa len v prírode je to iné ako doma. Úprava kufra bola v pláne dávno, realizácia nabrala rýchly spád až vtedy, keď sa objavil inzerát na jej predaj. Toto si presne pamätám, prišiel som z roboty domov, sadol k notebooku a len tak otvoril bazos.sk, či tam nie je niečo zaujímavé. Samozrejme že bolo! Chvíľa rozhodovania a komunikácie s Martinom, či mi to nevyzdvihne. Nakoniec som sadol do auta a išiel na „výlet“…

Komunikácia bola rýchla, diely vyzdvihnuté, stihol som sa vrátiť v požadovanom čase späť.

Pár drobností som dokúpil, niektoré možno aj zbytočne. Preto sa asi rovno vrhneme na zoznam potrebných dielov a materiálu.

Zoznam dielov

Na niektorej stránke sa dokonca objavila tiež na predaj ako komplet, link už asi nenájdem 🙁 .

Pre predstavu zloženie medzipodlahy (dvojitej podlahy) z katalógu ETKA.

  • 1x – 5E9 861 411 B – podlaha, horná doska (prípadne 411 A)
  • 1x – 5E9 863 463 E – koberec spodný
  • 1x – 5E9 867 427 xxx – tapacír kufra (číslo preveriť podľa výbavy auta)
  • 1x – 5E9 867 428 xxx – tapacír kufra (číslo preveriť podľa výbavy auta)
  • 1x – 5E9 864 511 B 9B9 – podlahový upevňovací systém
  • 1x – 5E9 863 555 – bočný kryt pre podlahový upevňovací systém, mal by to byť súčasťou dielu 5E9 864 511 B 9B9
  • 1x – 5E9 864 512 B 9B9 – podlahový upevňovací systém
  • 1x – 5E9 863 556 – bočný kryt pre podlahový upevňovací systém, mal by to byť súčasťou dielu 5E9 864 512 B 9B9
  • 1x – 5E9 858 857 F 9B9 – výplň ľavá, bez CANTON
  • 1x – 5E9 858 858 E 9B9 – výplň pravá
  • 1x – 5E9 858 857 E – kryt výplne vľavo
  • 1x – 5E9 859 858 B – kryt výplne vpravo
  • 1x – 5E9 861 527 A – nosná tyč (zadná výstuha) vľavo
  • 1x – 5E9 861 528 A – nosná tyč (zadná výstuha) vpravo
  • 6x – 5E9 853 909 A 9B9 – spojovací materiál
  • 2x – 5E9 853 994 A 9B9 – spojovací materiál
  • 2x – 5E9 860 245 A – podložka
  • 2x – 8V0 863 503 C 4PK – voliteľné – prídavné závesné oko (staršie označenie 8V0 863 503 B 4PK)

Zoznam je určený pre autá bez CNG (tam ani neviem či je možné podlahu namontovať) a bez CANTON-u. Pre CANTON je rozdiel v ľavej výplni, kde namiesto 5E9 858 857 F potrebujeme 5E9 858 857 D 9B9 – výplň ľavá – iba pre CANTON. Rozdielne môžu byť čísla tapacírov (bočníc) kufra, napríklad farebné prevedenie či doplnková magnetická baterka. Napríklad moja Octavia III Combi z roku 2017 mala tapacíre (bočnice) kufra v čiernej farbe, zakúpené bočnice a podlaha sú skôr sivé, či antracitové. Rozhodujúci je ale hlavne tvar v spodnej časti tapacírov kufra, ako bude viditeľné na fotkách v priebehu montáže. Napríklad tapacíre čo sa mi podarilo pozháňať z predfaceliftovej verzie majú čísla 5E9 867 427 AN (ľavá strana, vrátane odistenia sedačiek) a 5E9 867 428 AE (pravá strana, vrátane odistenia sedačiek, bez magnetického osvetlenia kufra). Pôvodné tapacíre/obloženie malo čísla 5E9 867 427 BF WR9 (ľavá strana, vrátane odistenia sedačiek) a 5E9 867 428 AS WR9 (pravá strana, vrátane odistenia sedačiek, s magnetickým svetlom).

Voliteľné je prídavné závesné oko pre upevnenie nákladu 8V0 863 503 C 4PK.

Montáž

Rozoberanie kufra

Časť rozoberania kufra sme už spomínali pri montáži cúvacej kamery. Koberec kufra je iba položený a stačí ho vybrať, roletka sa odisťuje na potlačením do strany. Odporúčam vybrať aj komplet rezervu (ak je ňou auto vybavené) a aj zvyšok doplnkovej výbavy, aby ostal prázdny kufor.

Preto aspoň stručne:

  • vybrať obe svetielka
  • uvoľniť plastové nity a plastové skrutky upevnenia hrany kufra
  • D-stĺpik potiahnuť smerom dopredu a do stredu auta, držia ho kovové spony
  • uvoľniť sedacie časti zadných sedačiek, najprv kryty, tak isofix držiaky ak je nimi auto vybavené
  • uvoľniť plast medzi sedadlom a rámom dverí. V prípade airbagu venovať zvýšenú pozornosť odpájaniu konektora! Ideálne v tomto prípade odpojiť aj batériu auta.
  • Uvoľniť a vybrať zadné operadlá. Najprv ich treba sklopiť, odklopiť plastový kryt medzi operadlami a pod nimi uvoľniť torx skrutku. Plech preklopiť smerom hore a dopredu, kým sa úplne neuvoľní. 
  • Operadlá zadných sedadiel následne nadvihneme v mieste ich „stredného“ spoja a postupne najprv jedno a potom druhé potiahneme do strany pre uvoľnenie z čapu navareného v karosérii. Tu je trošku rozdiel voči Fabia III, kde bolo nutné preklopiť poistku na uvoľnenie. Ak je v aute výhrev zadných sedačiek, konektory odpojíme.
  • bočnica je prichytená na niekoľkých skrutkách, ktoré postupne vyberieme
  • panel (tapacír, bočnicu) odklopíme. Brzdiť nás ešte budú podľa výbavy tiahla zadných sedačiek. Tiahlo sa dá odpojiť aj samostatne, alebo je možné celý ovládací mechanizmus uvoľniť a cez otvor pretiahnúť.
  • od magnetického svetielka (ak je vo výbave) a na opačnej strane od 12 V zásuvky odpojíme konektory
  • ešte zopár plastových príchytiek
  • aby som nezabudol, zadné operadlá drží bezpečnostný pás, ktorý prechádza aj skrz tapacíre (bočnice). Uvoľníme preto skrutky v spodnej časti pásu a pás prevlečieme cez otvor
  • rovnako postupujeme aj na opačnej strane až kým sa nezbavíme oboch tapacírov/bočníc kufra

Príprava nových dielov na montáž

Keď máme auto krásne vyprázdnené a odľahčené, skontrolujeme nevyhnutné upevňovacie prvky pre inštaláciu bočníc a držiakov dvojitej podlahy.

Dôvod nutnosti výmeny tapacírov/bočníc kufra je celkom jednoduchý. Spočíva v nutnosti namontovať plastové bočnice v jeho spodnej časti. Stretol som sa aj s prípadmi, kedy si ľudia jednoducho pôvodné tapacíre/bočnice upravili vyrezaním nadbytočného koberca.

Pekne viditeľný rozdiel je aj na ďalších fotografiách, dokonca aj v zozname materiálu spomínaný farebný rozdiel. Faceliftové sú tmavé, čierne – predfaceliftové sú svetlenejšie, sivé či antracitové. Menší rozdiel je ešte v tom, že tapacíre/bočnice pre dvojitú podlahu majú zo zadnej strany akúsi polystyrénovú výplň. Ale opäť nič, čo by sa nedalo vyriešiť…

Podľa výbavy je rozdiel aj v magnetickej baterke. Upraviť či vyrezať dodatočný otvor je po predošlých skúsenostiach pomerne jednoduché. Navyše ak máme k dispozícii presné rozmery pre umiestnenie držiaku.

Ak spomínané magnetické svetielko v kufri nie je, je možné si ho dopojiť alebo úplne predošlý krok vynechať.

Posledná kontrola úplnosti a kompletnosti dielov a hurá na montáž!

Montáž tapacírov/obloženia

Je možné, že fotky budú pomiešané a pri písaní kombinovaná pravá aj ľavá strana kufra. Nič to nemení ale na fakte, že obe strany sú až na pár výnimiek rovnaké. Základné zloženie dvojitej podlahy pre Octavia III Combi.

Podarilo sa mi nájsť dokonca aj verziu pre CNG, zoznam dielov ale zistený a preverený nemám.

Začneme zľahka, nasadením vejárových podložiek (10) (5E9 860 245 A) na trčiace skrutky navarené v kufri.

Následne priskrutkujeme plastové držiaky (9) (5E9 853 994 A 9B9).

Netreba ich ale doťahovať úplne, ešte ich budeme potrebovať. Slúžia pre prichytenie bočných spodných plastov tapacíru/obloženia. Preto musíme postupne nasadiť nové tapacíre/obloženie kufra. Nesmieme zabudnúť na pretiahnutie mechanizmu sklápania operadiel, ak je nimi auto vybavené. Navyše pre tiahlo je na tapacíroch/obloženiach pripravená kovová spona.

V prednej časti tapacírov/obloženia cez otvor vrátime na pôvodné miesto aj zadný bezpečnostný pás.

Na každej strane sú ešte v hornej plastovej časti po dva výklopné háky pre zavesenie batožiny. Tie jednoducho do tapacíru/obloženia vložíme, neskôr prichytíme skrutkou.

V prednej spodnej časti tapacíru/obloženia sa veľa nemení a iba po správnom nasadení vložíme do otvorom plastové príchytky. V zadnej časti na pripravenú plastovú maticu tapacír/obloženie zhora nasunieme, zatiaľ stále bez doťahovania na maximum.

Spodný plastový diel tapacírov/obloženia (1) (5E9 864 511 B 9B9) nasleduje ako ďalší krok. Výstupok v zadnej časti musíme prestrčiť medzi vejárovú podložku a nedotiahnutú plastovú maticu, ktorú môžeme konečne dotiahnuť. Pre zábudlivcov pripomínam nutnosť pripojiť konektor 12 V zásuvky.

Bočný kryt pre spodný upevňovací systém (5E9 863 555) vložíme do základne (5E9 864 511 B 9B9, 5E9 864 512 B 9B9), preklopíme a cez otvory vložíme dve plastové matice (2) (5E9 853 909 A 9B9).

Ľavá zadná výplň pre autá bez CANTON (12) (5E9 858 857 F 9B9) je iba nasadená a zacvaknutá.

Jedna strana by bola takmer hotová…

Na výplň (5E9 858 857 F 9B9) ešte nasadíme hornú kryciu dosku (13) s kobercovým vzhľadom (5E9 858 857 E).

Opačná strana je rovnaký postup. Podložku a maticu máme pripravenú, na to pôjde tapacír/obloženie. Samozrejme opäť cez otvory pretiahneme pás a madlo pre odistenie zadného operadla. Pripojíme konektor pre magnetické osvetlenie kufra (pokiaľ je vo výbave).

Spodný plastový upevňovací systém (1) (5E9 864 512 B 9B9) zasunieme medzi vejárovú podložku a plastovú maticu, ktorú dotiahneme. Vložíme vnútorný kryt (5E9 863 556) a zaistíme dvojicou plastových matíc (2) (5E9 853 909 A 9B9).

Pravá zadná výplň (15) (5E9 858 858 E 9B9) je rovnako ako ľavá iba zhora zasunutá.

Horná krycia doska (14) (5E9 859 858 B) má svoje využitie i na pravej strane a montáž je jednoduchá.

Tým by bola dokončená aj pravá bočnica kufra.

Nasadíme zadné operadlá na trčiace čapy z karosérie. V strede ich vložíme do pôvodného držiaku, zaistíme plechovým držiakom a skrutkou. Opticky schováme za plastový kryt.

Na záver vrátime späť všetky zvyšné skrutky, držiaky a plastové matice na oboch stranách kufra. Zasunutím nasadíme aj plastové kryty D-stĺpikov.

Doplnková voliteľná montáž

Ideálne je tento krok urobiť zároveň s montážou tapacírov/bočníc kufra. No vďaka približne určeným a nafoteným rozmerom je možné prídavné háky namontovať kedykoľvek aj v prípade neskoršej potreby. Háky sú určené pre upevnenie nákladu, pôvodné sa totiž skryli pod hornú dosku dvojitej podlahy.

Miesto pre upevnenie sa dá preveriť z fotiek ešte pred samotnou inštaláciou.

Pomocou niekoľkých záchytných bodov si určíme základné vzdialenosti a rozmery.

Vrtákom urobíme prvú dierku a skontrolujeme, či sme sa aspoň približne trafili do navarenej matice. Na základe toho obkreslíme pripravený hák a otvor vyrežeme. Odporúčam rezať na začiatok trochu menší otvor a následne doladiť po priložení háku.

Zadnú časť háku priskrutkujeme priloženou skrutkou. Na záver vložíme plastový kryt.

Opačný postup platí aj na druhej strane.

Popis a využitie sú uvedené priamo v návode k autu.

Spodný koberec a horná doska

Namiesto pôvodného spodného koberca (5E9 863 463 J) vložíme do kufra nový koberec (5E9 863 463 E).

Rozdielov na prvý pohľad veľa nie je.

Samozrejme keďže mám zakúpené diely na predfacelift verziu, prvý a dosť výrazný je rozdiel vo farbe.

Viditeľné sú aj zárezy na oboch stranách.

Ešte porovnanie hrúbky, spodný koberec je pôvodný pre autá bez medzipodlahy, horný je pre autá s medzipodlahou. Pravdepodobná príčina rozdielu je šetrenie materiálu? Alebo skôr zbytočnosť tlmenia navyše, keď to zakryje druhá vrstva podlahy.

Možná úprava koberca

Ako spodný koberec je možné po niekoľkých „korekciách“ použiť aj ten pôvodne osadený v aute. Postačia nožnice, alebo ostrý nôž a upraviť pár rezmi potrebné drobnosti.

Ideálne je použiť nožnice na plech, ktoré sú pevné a nehrozí, že by sa do koberca „zakúsili“. Samozrejme za predpokladu, že nebudú tupé 😉 .

Podľa návodu k autu by sa mal háčik na gumičke nachádzať aj pri obyčajnej podlahe, tak asi sme ochudobnení o ďalšiu drobnosť?

Pokiaľ už máme nový (bazarový) koberec zakúpený a nevyhovuje stavom či farbou, môžeme ho aspoň zneužiť na rozoberanie. Predovšetkým ak na pôvodnom koberci chýbala gumička s háčikom. Príchytku pre gumičku vypreparujeme plochým skrutkovačom.

Gumička drží len za kovové spony podobné spinkovačke na papiere. Následne je zasunutá smerom dopredu.

Kovovú časť gumičky zasunieme do pripraveného otvoru na pôvodnom koberci. Poistíme sponkovačkou alebo nahradíme spony kúskom drôtika.

Až pred montážou plastového držiaku som zistil, že vnútro má podobný princíp ako plastové nity. Preto je potrebné ho mierne vytlačiť, nasadiť do dosky a späť zatlačiť. Zatlačením sa plastová základňa roztiahne a drží bez pohnutia a vypadnutia.

Ešte ukradneme tlmiaci materiál a ten prilepíme pod koniec háku.

Preložené diely a upravený spodný koberec otestujeme v aute.

Zároveň pre ukladanie nevyhnutnej výbavy pod koberec využijeme jeho upravenú verziu s gumičkou a háčikom na konci.

Horná doska

Horná doska je predávaná ako celok, aj keď v zloženom stave vyzerá ako spojenie troch dielov.

Pre jej upevnenie v prednej časti (v smere jazdy) sú zo spodnej strany pripravené plastové otočné diely.

Tie musia zapadnúť na kovové nosné tyče (5, 6) (5E9 861 527 A5E9 861 528 A) upevnené v kufri. Svoje miesto majú vyhradené v prednej časti plastových spodných dielov tapacírov/obloženia kufra. Na nosnú tyč nasadíme plastový kryt a cez otvor si pripravíme skrutku. Celú pripravenú sadu priložíme a zaskrutkujeme do bočníc kufra.

Problémom bude dĺžka, preto si musíme obe tyče mierne vyhnúť a jednu zasunúť do druhej.

Spojené tyče sa musia dať pretočiť zo spodnej polohy do dolnej a naopak.

Pre montáž hornej dosky medzipodlahy musí byť tyč v hornej polohe. Dosku položíme do kufra tak, aby zárez v jej prednej časti (v smere jazdy) zapadol na nosnú tyč.

Dosku nadvihneme tak, aby jej predná časť (v smere jazdy) ostala položená. Z vnútornej strany pretočíme všetky tri plastové otočné diely a tým spojíme hornú dosku so zvyškom konštrukcie.

Horná doska sa v prvej tretine (počítané od prednej strany v smere jazdy) ešte prichytí za zobáčiky v bočniciach. Doska sa po uvoľnení plastových poistiek dá nadvihnúť celá, bez tohto uvoľnenia iba jej zadné 2/3.

Výsledok

Čo dodať ešte na záver? Základná obsluha a používanie je popísané aj v návode k autu, vrátane maximálneho rozloženého zaťaženia dvojitej podlahy – 75 kg. Pri podložení pod celou doskou (napríklad oblečením) je možné podlahu využiť aj pre núdzové prespávanie. Ale to už je na vlastné riziko…

Hornú dosku podlahy je možné presunúť aj do spodnej polohy podľa inštrukcií v návode.

Dovolím si ešte inšpiráciu nájdenú na internete, kde do pravej bočnice pekne pasuje originál ťažné lano (GAA 500 001).

Priestor nad zadnými malými krytmi môže slúžiť na odkladanie drobností.

Aj prídavné oká si našli svoje uplatnenie 😉 

V tomto konkrétnom prípade by prekážal horný navíjací kryt (roletka). Konštruktéri na to mysleli a pod dvojitou podlahou pripravili možnosť roletku schovať.

Aj na originál aktuálne nevyužívané strešné nosiče je určené miesto pod podlahou. Tie ale doma nemám, preto fotky chýbajú.

Variabilita je rôznorodá, zdvihnutá podlaha môže uľahčiť aj prevoz dlhších krabíc.

Prípadne je možné aj ľubovoľné iné využitie.

Keby sa pôvodné tapacíre/obloženie kufra nepredalo, plánoval som dokončiť článok postupom ako tapacíre/obloženie upraviť a namontovať do auta. Nestalo sa tak, preto ostávajú iba články v odkazoch. Moje tapacíre/obloženie putovalo novému majiteľovi, tak snáď ešte poslúžia 🙂 .

Háčiky na zadné operadlá sú originál diely určené pre Karoq, ale pasujú aj na iné modely. Ich označenie a objednávacie číslo je 57A 867 785 A 9B9. Upevňuje sa na zadné sedadlá do kotviaceho systému detskej sedačky „TOP TETHER“.

Sieťky so suchým zipsom pre upevnenie na koberec je možné zakúpiť napríklad na Aliexpress. Nájsť je možné aj iné rozmery. Tie moje netuším odkiaľ presne sú, dostal som ich ako nevyužívané ešte pred montážou dvojitej podlahy.

Prístrešok za autom v úvode je kempingová prútová predsieň. Ak som to dobre našiel, tak je to predsieň Arpenaz Base M (pre 6 osôb). Je to celkom dobrá vychytávka na občasne prespanie mimo domu či kempu. Nevýhoda je otvorený kufor, to nám ale neprekážalo. Polovička spala v kufri, ja som si na zem položil deku a spacák. Výhoda je v uzavretej spodnej časti, nestojí to iba na bočniciach.


Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/529675159225761884/
https://www.drive2.ru/l/500066960357196668/
https://www.drive2.ru/l/601777833240431881/ - vlastná podlaha
https://www.drive2.ru/l/576708968127135974/ - vlastná podlaha
https://www.drive2.ru/l/626226573795657513/ - vlastná podlaha sedan
https://www.drive2.ru/l/7527284/ - vlastná podlaha sedan
https://www.drive2.ru/l/10276298/ - vlastná podlaha sedan
https://forum.skodahome.cz/skládací-mechanismus-podlahy-v-kufru/
http://www.elcats.ru/skoda
https://nemigaparts.com/cat_spares/etka/skoda/oct/753/867860/

1 komentár na článok “Dvojitá podlaha, medzipodlaha (PR-PK3)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore