Zadné elektrické okná

Pokračujem v dopĺňaní cieľov, plánov a výbavy. Plánoval som ako stále nakupovať diely postupne, chystať si to a poskladať v priebehu niekoľkých týždňov či mesiacov. Čiastočne sa mi to podarilo splniť, nakoľko je všade plno vírusu Covid-19. Niektoré zásielky a dohodnuté diely boli stopnuté, musel som hľadať alternatívy. Najhoršie bolo zohnať jeden motorček, s ktorým som pôvodne nepočítal…z toho dôvodu sa to natiahlo na vyše rok a pol od nákupu prvých dielov.

TIP na začiatok: odporúčam do budúcna zvážiť doplnenie vodičov k zadným reproduktorom, BSD+RTA, zadným parkovacím senzorom. Za predpokladu, že zatiaľ nie sú vo výbave auta. V dverách je možné doplniť osvetlenie kľučiek či nástupného priestoru.

Zoznam pri niektorých dorábkach je relatívne dlhý, preto som ho skúsil rozdeliť na zopár celkov.

Zoznam materiálu

Elektro pre dvere
  • 1x – 6V6 971 161 C – zväzok zadné dvere vľavo
  • 1x – 6V6 971 162 C – zväzok zadné dvere vpravo
    alebo namiesto toho osobitné dva konektory pre každú stranu:
  • 2x – 8R0 973 605 – konektor tlačidiel vzadu
  • 2x – 5K0 972 708 – konektor pre motory v zadných dverách
  • 1x – 5K0 972 708 – konektor pre motor v predných ľavých dverách (nie je nutný)
  • 1x – 1Z0 972 726 – konektor tlačidiel vodič
  • 1x – 5C0 937 702 – konektor 32-pinový pre A-stĺpik (zo strany dverí)
  • 1x – 5C0 937 722 – konektor 32-pinový pre A-stĺpik (zo strany interiéru)
  • 1x – 6V0 959 811 A – motorček zadný ľavý
  • 1x – 6V0 959 812 A – motorček zadný pravý
  • 1x – 6V1 959 801 B – motorček predný ľavý
  • 1x – 6V0 839 461 – mechanizmus elektrický zadný vľavo
  • 1x – 6V0 839 462 – mechanizmus elektrický zadný vpravo
Mechanická časť dverí
  • 1x – 6V9 867 023 F FKV – tapacír zadný ľavý combi
  • 1x – 6V9 867 024 F FKV – tapacír zadný pravý combi
  • 1x – 6V1 867 171 – ovládanie okien ľavé predné (alebo 6V1 959 857 WHS – tlačidlá vodiča)
  • 1x – 6V0 867 171 – ovládanie okien ľavé zadné (alebo 5JA 959 855 WHS – tlačidlá vzadu)
  • 1x – 6V0 867 172 – ovládanie okien pravé zadné (alebo 5JA 959 855 WHS – tlačidlá vzadu)
Montážny materiál
  • 4/12x – N  910 104 01 (N  907 657 01) – nit s tŕňom, 4,8×15 mm (iba ak sú v aute zadné reproduktory)
  • 10x – sťahovacie pásky
  • 4x – N 015 082 10 – matica pre mechanizmus
  • 6x – 8Z0 837 691 C – skrutka pre uchytenie motorčeka
  • 6x – AKL 437 D30 – gumová záslepka na prázdne otvory
  • 4x – N 902 631 03 – lisovacia matica pre uchytenie madla M6/0.7-3-ET
  • 4x – N 910 967 01 – skrutka pre uchytenie madla, M6x16 torx
  • 10x – 5J0 867 276 – príchytka tapacíru dverí (nutné len v prípade ulomenia pôvodných)

Pozn.: v mojom prípade pri kúpe zadných tapacírov cez inzerát som mal ako súčasť aj tlačidlá, skrutky pre uchytenie do dverí a plastové príchytky. Preškrtnuté diely nie sú nutné, ale to som zistil až počas montáže. Je možné použiť pôvodné diely.

Piny a ostatný elektro materiál
  • 1x – M6x2,5 – ukostrenie
  • 2x – N 907 327 03 – pin poistka veľká
  • 1x – N 906 844 05 – pin poistka malá (pozícia 30, pre doplnenie chýbajúcich vodičov pre zadné okná)
  • 3x – textilná izolačná páska
  • 2x – N 017 131 14 – poistka 25 A veľká (pozícia 10 – vzadu vľavo, pozícia 45 – vzadu vpravo)
  • 10x – 000 979 020 E (N 103 360 05) – pin pre konektor dverí z interiéru vzadu (malý pin)
  • 4x – 000 979 226 E (N 103 190 05) – pin pre konektor dverí z interiéru vzadu (veľký pin)
  • 6x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor tlačidiel vodič (konektor 726)
  • 1x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor motora vodič (konektor 708)
  • 1x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku
  • 1x – 000 979 151 E (000 979 255 E / A 018 545 85 26) – pin pre konektor motora vodič (konektor 708)
  • 10x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektory tlačidiel vzadu (konektor 605)
  • 6x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre konektor motora v zadných dverách (konektor 708)
  • 4x – 000 979 151 E (000 979 255 E / A 018 545 85 26) – pin pre konektor motora v zadných dverách (konektor 708)
  • + nevyhnutné piny pre prípadnú výmenu konektorov vodičových dverí v A-stĺpiku (viď text)
Vodiče v interiéri auta
  • 3,4 m – vodič – 1,5 mm červený (červeno-fialový) (veľký pin)
  • 4,9 m – vodič – 1,5 mm modrý (červeno-šedý) (veľký pin)
  • 5,0 m – vodič – 1,5 mm hnedý (veľký pin)
  • 5,0 m – vodič – 0,35 mm čierny (čierno-šedý + čierno-šedý)
  • 2,0 m – vodič – 0,35 mm červeno-žltý (červeno-čierny)
  • 2,0 m – vodič – 0,35 mm hnedo-modrý (hnedo-čierny)
  • 5,0 m – vodič – 0,35 mm šedo-oranžový (šedo-červený + šedo-červený)
  • 5,0 m – vodič – 0,35 mm šedý (šedý + šedý)
  • 4,2 m – vodič – 0,35 mm žlto-zelený
  • 4,2 m – vodič – 0,35 mm bielo-modrý (modro-biely)
  • 0,8 m – vodič – 0,35 mm fialový (fialovo-modrý)
Vodiče v dverách
  • 0,6 m – vodič – 0,35 mm hnedý
  • 0,9 m – vodič – 0,35 mm fialový (fialovo-modrý)
  • 1,3 m – vodič – 0,35 mm žltý (zeleno-žltý)
  • 1,3 m – vodič – 0,35 mm bielo-modrý (modro-biely)
  • 1,3 m – vodič – 0,35 mm modrý (červeno-modrý)
  • 1,3 m – vodič – 0,35 mm bielo-červený (červeno-biely)
  • 3,7 m – vodič – 0,35 mm šedo-oranžový (šedo-červený)
  • 2,4 m – vodič – 0,35 mm šedý
  • 2,6 m – vodič – 2,5 mm (červeno-žltý)
  • 2,6 m – vodič – 2,5 mm hnedý
  • 2,6 m – vodič – 0,35 mm (čierno-modrý)
  • 1,2 m – vodič – 0,5 mm hnedý
  • – vodič – 0,35 mm (červeno-čierny)
  • – vodič – 0,35 mm (hnedo-čierny)

Dĺžky vodičov berte skôr informatívne, niekedy je lepšie zobrať viac ako menej. Mne to našťastie pri mojom zapojení a spôsobe vedenia vodičov sedelo. V zátvorke sú farby vodičov podľa schém, pred zátvorkou moje použité farby čo som mal doma.

Teória

Začal som ju študovať už dávno. Mal som stiahnuté a uložené príspevky od Rusov. To ma tiež inšpirovalo k montáži, a utvrdilo v tom, že to nebude nič komplikované.

Montovali zadné elektrické okná síce na Rapid-a, no princíp je podobný. Dokonca aj ich uvádzané dĺžky väčšinou sedia, len ja som si upravil cestu kadiaľ ich povediem.

Príprava bola rozdelená do dvoch káblových zväzkov, dĺžky káblov z drive2.ru:

  1. od zadných ľavých dverí dĺžka 2,2m – 2×2,5mm + 5×0,35mm
  2. od zadných pravých dverí dĺžka 4,5 m (roztiahnutá za rádiom a palubnou doskou) – 2×2,5mm + 5×0,35mm

Ja som si schémy netlačil, ale kreslil na papier.

Postup

Vhodnejšie bude rozdeliť aj tento návod na niekoľko sekcií, napadá ma šesť základných:

  1. elektrické zapojenie v interiéri
  2. elektrické zapojenie vodičových dverí
  3. mechanická montáž vodičove dvere
  4. elektrické zapojenie v zadných dverách
  5. mechanická montáž zadné dvere
  6. kódovanie

Schéma zapojenia je rozdelená na jednotlivé sekcie, ktoré sú navzájom prepojené.

Samotnú montáž som začal pre mňa tou najpríjemnejšou, čiže elektrickou časťou v interiéri.

1. Elektrické zapojenie v interiéri

Pri riešení čiernej stropnice som mal demontované aj stĺpiky a plastový kryt prahu. Začal som si pripravovať káblové zväzky v interiéri. Od predných dverí ku zadným na pravej i ľavej strane, od oboch zadných dverí k poistkovej skrinke a na ukostrenie.

Väčšina s rozobratým interiérom jazdiť nebude. Prahy som snáď popisoval pri zadných reproduktoroch, to isté ako rozpojiť konektor. Poistková skrinka je pri takmer každej elektro dorábke, naposledy asi vyhrievané sedadlá.

Príprava

Pomerne dlho som špekuloval a rozmýšľal, ktorou cestou jednotlivé vodiče ťahať. Ľavé zadné dvere problém nie je, skôr tie pravé. Väčšina vodičov smeruje totiž práve k vodičovým dverám či poistke, tá je tiež vľavo. Časť vodičov je dokonca spoločná pre pravú i ľavú stranu a napojené na vodičove dvere. Správnejšie by asi bolo pravú stranu ťahať pozdĺž pravého prahu, zvolil som však ľavú stranu a prepoj medzi stranami pod kobercom pred zadnými sedačkami.

Vodiče k zadným reproduktorom som natiahol pozdĺž stredového tunela a následne delil pod kobercom na pravú a ľavú stranu. Prečo nevyužiť vedenie pod koberec aj teraz?

V zátvorke sú stále použité farby vodičov ktoré sa mi podarilo zohnať. V zozname materiálu na začiatku sú v zátvorke farby podľa schémy a pred zátvorkou použité.

Dvere vzadu vľavo T28c:

  • T28c/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – 200 cm smer dvere vodič pin 1 + dvere vzadu vpravo pin 1
  • T28c/2 – šedý 0,35 mm (šedý) – 200 cm smer dvere vodič pin 2 + dvere vzadu vľavo pin 2
  • T28c/5 – čierno-šedý 0,35 mm (čierny) – 200 cm smer dvere vodič pin 5 + dvere vzadu vpravo pin 5
  • T28c/13 – hnedo-čierny 0,35 mm (hnedo-modrý) – 200 cm smer dvere vodič pin 13
  • T28c/15 – červeno-čierny 0,35 mm (červeno-žltý) – 200 cm smer dvere vodič pin 15
  • T28c/24 – hnedý 1,5 mm (hnedý) – 300 cm smer dvere vpravo pin 24
  • T28c/25 – červeno-fialový 1,5 mm (červený) – 340 cm smer poistka č. 10

Dvere vzadu vľavo T28d:

  • T28d/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – 300 cm smer dvere vzadu vľavo pin 1
  • T28d/2 – šedý 0,35 mm (šedý) – 300 cm smer dvere vzadu vľavo pin 2
  • T28d/5 – čierno-šedý 0,35 mm (čierny) – 300 cm smer dvere vzadu vľavo pin 5
  • T28d/13 – modro-biely 0,35 mm (bielo-modrý) – 420 cm smer dvere vodič pin 11
  • T28d/15 – žlto-zelený 0,35 mm (žlto-zelený) – 420 cm smer dvere vodič pin 3
  • T28d/24 – hnedý 1,5 mm (hnedý) – 200 cm smer ukostrovací bod A-stĺpik vpravo + prepoj dvere vľavo pin 24
  • T28d/25 – červeno-šedý 1,5 mm (modrý) – 490 cm smer poistka č. 45

Na základe tohto rozpisu je zrejmé napojenie aj vodičových dverí – dvere vpredu vľavo T32a:

  • T32a/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový)
  • T32a/2 – šedý 0,35 mm (šedý)
  • T32a/3 – žlto-zelený 0,35 mm (žlto-zelený)
  • T32a/5 – čierno-šedý 0,35 mm (čierny)
  • T32a/11 – modro-biely 0,35 mm (bielo-modrý)
  • T32a/13 – hnedo-čierny 0,35 mm (hnedo-modrý)
  • T32a/15 – červeno-čierny 0,35 mm (červeno-žltý)

Pripojenie poistiek:

  • poistka č. 10 – 25 A – červeno-fialový 1,5 mm (červený) – smer vzadu vľavo 728c/25
  • poistka č. 45 – 25 A – červeno-šedý 1,5 mm (modrý) – smer vzadu vpravo T28c/25

Pripojenie k BCM jednotke:

  • T73c/14 – fialovo-modrý 0,35 mm (fialový) – smer konektor dverí vpredu vľavo T32a/29

V skutočnosti táto časť komplikovaná nie je 🙂 . Preto som si zistil veľkosti pinov v konektore a mohol si prípravu a rozvetvenie vodičov chystal doma na stole. 

Pokiaľ využívate rozdielne farby vodičov voči postupu, odporúčam si ich označiť. I keď označenie neuškodí v každom prípade.

Zapojenie a montáž

Po príprave všetkých vodičov do zväzku s požadovanými odbočkami som sa mohol vrhnúť na ich zapojenie do dverí vzadu vpravo.

Zväzok som podobne ako pri reproduktoroch dôkladne prichytil aby som predišiel kolízii hlavne s bezpečnostným pásom, využil som textilnú izolačnú pásku. V krajnom prípade postačí aj sťahovacia páska, či obyčajná izolačka.

Spomínané vodiče od pravých zadných dverí som viedol popred zadné sedačky na ľavú stranu, odtiaľ smerom dopredu rovnako ako pri zadných parkovacích senzoroch.

Ukostrenie som zvolil na spolujazdcovej strane v spodnej časti A-stĺpika. Je to jediný vodič, na ktorý zakrimpujeme káblové oko M6. Prahové lišty som mal demontované na oboch stranách, čiže o prekážku menej. Možné je použiť ukostrenie i na ľavej strane, ale tam už mám toho pripojeného podstatne viac.

Samozrejme zapojil som vodiče do konektora i vzadu vľavo, rovnako ako tie pravé.

Prichytené opäť textilnou izolačnou páskou a pozdĺž ľavého prahu všetky ostatné vodiče natiahnuté smerom dopredu.

V mieste vodičových dverí som sa chcel napojiť na pôvodné vodiče konektora dverí. Problém je v počte voľných pinov pôvodného 28-pinového konektora. V prípade Kessy je možno konektor správny, ale to som nemal kde zistiť.

Konektor dverí som teda z pôvodného 28-pinového zmenil na 32-pinový.

Interiérovú časť konektora som si stiahol do priestoru vodičových nôh pokiaľ to dovolila dĺžka zväzku. Treba odistiť fialovú poistku, preklopiť ju a mierne vytlačiť druhú (vnútornú) časť poistky držiacej piny. Niečo podobné ako pri osvetlení zadných dverí. To spôsobí uvoľnenie pinov.

Jednotlivé piny som vyťahoval z pôvodného konektora a prekladal do nového konektora. Pozície/poradie pinov som zachoval podľa pôvodného zapojenia.

Áno, keby to bolo také jednoduché. Až tesne pred pokusom o výmenu konektorov som zistil, že je nutné obmeniť aj piny z dôvodu ich veľkosti. Do nových konektorov idú rovno tri rozdielne veľkosti kolíkov a tri veľkosti dutiniek. Dokonca na niektoré veľké piny sa používajú tenké vodiče, čiže starosť navyše pri hľadaní vhodnej veľkosti a alternatívy.

Pôvodné piny som teda strihal a nahrádzal novými. Rozdelenie veľkosti podľa pozície v konektore:

  • 1 až 22 – najmenšia veľkosť
  • 23 až 28 – stredná veľkosť – 000 979 134 E (N 103 189 05)
  • 29 až 32 – najväčšia veľkosť – 000 979 136 E (N 103 191 03)

Ak dobre pamätám, tak repro vodiče som piny nemusel meniť, pasovali zo starého konektora aj do nového.

Zopár pinov je spoločných pre predné i zadné dvere. K vybraným pinom z konektora som si zároveň pripravil dané vodiče podľa zoznamu nižšie a zakrimpoval nový pin. Pájkovaniu som sa snažil vyhnúť.

  • T32a/2 – šedý 0,35 mm (šedý)
  • T32a/5 – čierno-šedý 0,35 mm (čierny)

Po spojení vodičov novými pinmi putovali na svoje miesto v konektore.

Okrem toho pribudli aj nové vodiče a piny od zadných dverí, tie som osadil na vyhradené miesto podľa schém:

  • T32a/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový)
  • T32a/3 – žlto-zelený 0,35 mm (žlto-zelený)
  • T32a/11 – modro-biely 0,35 mm (bielo-modrý)
  • T32a/13 – hnedo-čierny 0,35 mm (hnedo-modrý)
  • T32a/15 – červeno-čierny 0,35 mm (červeno-žltý)

Ešte nezabudnite pridať vodič na prepojenie konektora vodičových dverí T32a/29 a BCM jednotky. Do BCM jednotky ide bežný pin 009 E, do konektora C na pozíciu 14. Tým bol prvý konektor hotový.

Omotal som vodiče do textilnej izolačnej pásky, zasunul poistky a celý konektor prestrčil na pôvodné miesto v A-stĺpiku.

Zo zväzku od zadných dverí ostávajú predposledné dva vodiče, tie smerujú k poistkám na pozíciu 10 a 45.

  • poistka č. 10 – červeno-fialový 1,5 mm (červený) – 340 cm smer zadné dvere T28c/25
  • poistka č. 45 – červeno-šedý 1,5 mm (modrý) – 490 cm smer zadné dvere T28d/25

Prístup je jednoduchý, popisovaný na stránke niekoľkokrát.

Tým je robota v interiéri pravdepodobne hotová, poupevňujeme zvyšok vodičov aby sa predišlo kolízii s inými časťami či ich poškodeniu a vrátime späť demontované diely.

2. Elektrické zapojenie vodičových dverí

Aj tu je nutné doplniť niekoľko vodičov a vymeniť konektor ovládania okien (z 10 pinového na 12 pinový). Rozdiel je aj v zapojení motora V147 pre sťahovanie okna.

Pôvodné zapojenie konektora sťahovania okien vodičove dvere:
  • T10s/1 – hnedý 0,5 mm – ukostrenie
  • T10s/2 – šedý 0,35 mm – osvetlenie tlačidiel
  • T10s/3 – fialový 0,35 mm – motor V147
  • T10s/6 – čierno-modrý 0,35 mm – poistka č. 30 (7,5 A)
  • T10s/7 – fialovo-zelený 0,35 mm – motor V147
  • T10s/8 – červeno-fialový 0,35 mm – motor V148 spolujazdcove dvere
  • T10s/9 – hnedo-čierny 0,35 mm – motor V148 spolujazdcove dvere
Nové zapojenie konektora sťahovania okien vodičove dvere:
  • T12c/1 – čierno-modrý 0,35 mm – poistka č. 30 (7,5 A)
  • T12c/2 – šedo-červený 0,35 mm – blokovanie zadných okien (cez zadné dvere T28c/1 + T28d/1)
  • T12c/3 – šedý 0,35 mm – osvetlenie tlačidiel (cez zadné dvere T28c/2 + T28d/2)
  • T12c/4 – hnedý 0,35 mm – motor V147 -> vymeniť/doplniť namiesto pôvodného fialovo-zeleného
  • T12c/5 – fialový 0,35 mm – motor V147
  • T12c/6 – červeno-fialový 0,35 mm – motor V148 spolujazdec
  • T12c/7 – hnedo-čierny 0,35 mm – motor V148 spolujazdec
  • T12c/8 – zeleno-žltý 0,35 mm – motor V27 vzadu vpravo T10v/6 + tlačidlá T5j/3 (cez zadné dvere T28d/15) (žltý)
  • T12c/9 – modro-biely 0,35 mm – motor V27 vzadu vpravo T10v/7 + tlačidlá T5j/4 (cez zadné dvere T28d/13) (bielo-modrý)
  • T12c/10 – červeno-modrý 0,35 mm – motor V28 vzadu vľavo T10u/7 + tlačidlá T5h/4 (cez zadné dvere T28c/13) (modrý)
  • T12c/11 – červeno-biely 0,35 mm – motor V28 vzadu vľavo T10u/6 + tlačidlá T5h/3 (cez zadné dvere T28c/15) (bielo-červený)

Konektor som si poskladal po osadení pinov komplet, vrátane jeho krytu. Samozrejme časť zväzku som omotal do textilnej izolačky.

Hnedý vodič z pôvodného zapojenia od tlačidiel (T10s/1) sa nezapája. Ja som na ňom len zaizoloval koniec a nechal schovaný. Pôvodný fialovo-zelený možno použiť namiesto nového hnedého medzi motor a tlačidlá. Ja som si zvolil nový hnedý vodič na prepoj tlačidlá-motor.

Pozor si treba dať aj na rozdielne zapojenie motora sťahovania vodičovho okna, navyše sa asi nevyhnete jeho výmene za číslo 6V1 959 801 B, ktoré je určené pre všetky 4 elektrické okná.

Pôvodné zapojenie konektora motora V147 vodičove dvere:

  • T10p/2 – červeno-žltý 2,5 mm – poistka č. 5 (25 A)
  • T10p/3 – hnedý 2,5 mm – ukostrenie
  • T10p/5 – fialovo-zelený 0,35 mm – tlačidlá T10s/7
  • T10p/6 – fialový 0,35 mm – tlačidlá T10s/3

Nové zapojenie konektora motora V147 vodičove dvere:

  • T10p/2 – červeno-žltý 2,5 mm – poistka č. 5 (25 A)
  • T10p/3 – hnedý 2,5 mm – ukostrenie
  • T10p/4 – hnedý 0,35 mm – prepoj na tlačidlá T12c/4
  • T10p/6 – fialový 0,35 mm – prepoj na tlačidlá T12c/5
  • T10p/7 – fialovo-modrý 0,35 mm – BCM T73c/14 -> natiahnúť nový kábel! (fialový)

Nové vodiče natiahnuté od tlačidiel aj konektora motora potrebujeme dostať až ku konektoru dverí v A-stĺpiku. Odvŕtať nity, alebo sa pokúsiť cez otvor po vybratí gumovej priechodky dostať k sebe celý dverný konektor. Odstránil som starú izolačnú pásku, pridal nové vodiče a komplet odznova zaizoloval.

Podobne ako predošlá kapitola, i v tejto sa mení dverný konektor z 28-pinového na 32-pinový. Pozície/poradie pinov je zachované podľa pôvodného zapojenia plus doplnené nové od motora a tlačidiel podľa zoznamov vyššie.

Ja som konektory menil dodatočne, musel som to rozoberať na dvakrát. Kto to bude robiť podľa postupu, zvládne to na prvýkrát.

Aj tu sú samozrejme tri veľkosti pinov, ten najväčší som musel dodatočne dohľadať pre menší prierez vodiča.

  • 1 až 22 – najmenšia veľkosť
  • 23 až 28 – stredná veľkosť – 000 979 150 E (A 018 545 86 26)
  • 29 až 32 – najväčšia veľkosť – 000 979 152 E (A 018 545 47 26)

Všetky vodiče som domotal izolačnou páskou, upevnil na svoje miesto.

Zväzok je nutné vrátiť do dverí a konektor dostať až ku A-stĺpiku a pripraviť ho na montáž. Vo vnútri dverí by správne mala byť ešte jedna príchytka, len je tam pomerne komplikovaný prístup. No nie nemožný.

3. Mechanická montáž vodičových dverí

Áno, aj tu sa menia diely. Hlavne to je motorček sťahovania vodičovho okna. Spočiatku som nechal pôvodný, no nesedelo ovládanie podľa schémy zapojenia. Vďaka kamarátom sa mi podarilo dopátrať k tomu správnemu číslu.

Musel som objednať navyše aj tento motorček. Výmena je jednoduchá – odpojiť konektor (ak neostal odpojený od realizácie elektro časti), vyskrutkovať tri torx skrutky, motorček vybrať a opatrne vložiť nový.

Prečo opatrne? Kvôli ozubenému koliesku zo zadnej strany. Pokiaľ nepasuje hneď, pomôžte si manuálnym posunutím skla smerom dole (prípadne hore). Pomôcť si môžete strčením ruky cez otvor po demontovanom reproduktore a pridržať mechanizmus sťahovania. Má síce poistky ktoré ho držia vpredu, no pre istotu.

Pri výmene si treba dať pozor na dve rozdielne varianty motorov, ale zatiaľ som to nemal vopred kde overiť. Aby to ale nebolo málo, ani správne číslo nie je žiadna výhra, ako som sa presvedčil.

Najprv som mal v aute zapojený motor pôvodom z Nemecka, ktorý mal v spodnom riadku napísané SVM. Ten fungoval, bohužiaľ opačným spôsobom. Skúšal som prehadzovať vodiče, kontroloval som kódovanie, no stále bez úspechu.

Vyskúšal som iný motor, iný zdroj nákupu – opäť s označením SVM v spodnom riadku.

Nedalo mi to pokoja a na radu kolegov sme jeden motorček obetovali a rozobrali. Pokusne som medzi sebou prehodil (otočil) polaritu cievky. Na plošnom spoji sa nedá nič zmeniť, je zaliaty. Preto sme sa chytali každej maličkosti.

Krokový motorček sa začal chovať divne. Ak dobre pamätám, smer sa upravil, no fakt sa z neho stal krokový motor. Aj keď som držal dlho tlačidlo, okno sa posunulo len o pár centimetrov. Tade cesta neviedla 🙁 …

Rado mi pomohol s požičaním motora pôvodom zo Slovenska v spodnom riadku s písmenami BEP. Ten okamžite fungoval správne!

Môj prvotne zakúpený motor sme skúšali v jeho aute, problém s opačným chodom pretrvával.

Jeden z motorov s opačným chodom 🙁 .

Podarilo sa mi zohnať motor BEP pôvodom zo Slovenska, ktorý som myslel že bude funkčný. Ale dlho som sa z neho netešil, teda pokiaľ som ho neotestoval 🙁 .

Pred kúpou si radšej overte verziu, prípadne ak máte možnosť tak reálne v aute otestovať. Stále nechápem logike, po každej výmene motorčeka nasledovalo kódovanie, kontrola chýb a porovnávania.

Po vyše roku som sa rozhodol dať motorčekom druhú šancu. Nebavilo ma okno ovládať opačne, navyše horný doraz nebol úplne dorazom, pretože spodná pozícia má možnosť zasunúť okno ešte nižšie ako je bežné. Stačí ešte raz-dvakrát stlačiť tlačidlo – u mňa keďže to bolo ovládané opačne, každé zatvorenie som musel potvrdiť ďalšími stlačeniami.

Motorček BEP som opäť zohnal na Allegro.pl, cena nebola až tak závratná.

V inzeráte bolo pre mňa z nezistených príčin uvedené “PP”, predpokladám pravé predné dvere. To by sedelo skôr na anglickú verziu. Mám vymenenú BCM jednotku a z opačného chodu som už podozrieval aj to.

Rozobral som si opäť dvere, vybral BEP motorček a skúsil namontovať ten čo nedávno dorazil.

Výsledok? Konečne funkčný správnym smerom!!!

Rozdiel je ešte v konektore. Ten by som mal asi priradiť do elektro časti. Pri pohľade na konektorovú časť na motorčekoch je posunutý zárez pre vedenie konektora.

Ako napomína zoznam dielov, nie je vyslovene nutné konektor vymeniť. Postačí ho upraviť orezávacím nožom či kliešťami.

Konektor som doma navyše nemal, vymenil som ho až dodatočne.

Konečne sme sa dostali k finále vodičových dverí. Otestovať funkčnosť sťahovania vodičovho okna, vrátiť späť reproduktor (prinitovať alebo priskrutkovať podľa požiadaviek), zapojiť všetky odpojené konektory a nasadiť tapacír.

4. Elektrické zapojenie v zadných dverách

Je identické pre obe strany. Fotky sú kombinované podľa toho, kde sa mi ako podarilo odfotiť.

Pokiaľ sú v aute zadné reproduktory, budete ich musieť odstrániť (odvŕtať nity). Nie je to zábavka, už som to robil niekoľkokrát. Preto som si od posledného rozoberania nity nahradil samoreznými skrutkami.

Prípravu vodičov som si nerobil žiadnu, zapájal som to priamo na mieste v dverách. Je totiž možnosť zakúpiť celý zväzok pre zadné dvere:

  • 1x – 6V6 971 161 C – zväzok dvere vľavo
  • 1x – 6V6 971 162 C – zväzok dvere vpravo

Pokiaľ budete mať celý zväzok, pôvodný postačí vybrať a nahradiť novým. Celá nasledujúca časť je potom zbytočná. Zväzky by mali navyše obsahovať už aj vodiče k zadným reproduktorom.

Ja som volil vlastnú cestu a zväzky si vyrobil. Pre každé dvere potrebujete dva konektory, niekoľko pinov a vodičov.

Prepájajú sa celkovo tri konektory – dverný, motorček a tlačidlá.

Rovnako ako pri zadných reproduktoroch alebo osvetlení zadného nástupného priestoru potrebujeme vodiče dostať od dverného konektora skrz dvere a gumové priechodky. Odstránenie reproduktora som spomínal, odpojený dverný konektor prestrčíme otvormi. Priamo v otvore po reproduktore pravdepodobne budú dve sťahovacie pásky, musia preč. Teraz prestrčíme vodiče aj cez okrúhlu gumenú priechodku a vyberieme ich k sebe. Vodiče som podľa schémy zapájal najprv do dverného konektora.

Zapojenie od dverného konektora vzadu vľavo:

  • T28c/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – 130 cm smer tlačidlá T5h/1
  • T28c/2 – šedý 0,35 mm (šedo-fialový) – 130 cm smer tlačidlá T5h/2
  • T28c/5 – čierno-modrý 0,35 mm (čierny) – 130 cm smer motor T10u/5
  • T28c/13 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – 130 cm smer tlačidlá T5h/4 + motor T10u/7
  • T28c/15 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – 130 cm smer tlačidlá T5h/3 + motor T10u/6
  • T28c/24 – hnedý 1,5 mm (modrý) – 130 cm smer tlačidlá T5h/5 + motor T10u/3
  • T28c/25 – červeno-žltý 1,5 mm (červený) – 130 cm smer motor T10u/2

Zapojenie od dverného konektora vzadu vpravo:

  • T28d/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – 130 cm smer tlačidlá T5j/1
  • T28d/2 – šedý 0,35 mm (šedo-fialový) – 130 cm smer tlačidlá T5j/2
  • T28d/5 – čierno-modrý 0,35 mm (čierny) – 130 cm smer motor T10v/5
  • T28d/13 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – 130 cm smer tlačidlá T5j/4 + motor T10v/7
  • T28d/15 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – 130 cm smer tlačidlá T5j/3 + motor T10v/6
  • T28d/24 – hnedý 1,5 mm (modrý) – 130 cm smer tlačidlá T5j/5 + motor T10v/3
  • T28d/25 – červeno-žltý 1,5 mm (červený) – 130 cm smer motor T10v/2

Farby vodičov som opäť používal čo som našiel, dĺžka je tiež orientačná. Na vodiče do dverného konektora idú dve veľkosti pinov – pre pozície 24 a 25 veľké, pre zvyšok stredné.

Po zapojení vodičov do konektora som ich pretiahol cez obe gumenné priechodky, aby som mohol začať časť zväzku schovanej v dverách spätne omotať textilnou izolačnou páskou.

Dverný konektor som prestrčil späť cez oba otvory po priechodkách a vrátil na pôvodné miesto. V útrobách dverí som zväzok prichytil sťahovacími páskami.

V prípade že sa niektorý z vodičov rozdvojuje na motor aj tlačidlá, narezal som izoláciu a k pôvodnému prívodu pripájkoval ešte jeden.

Tým som mohol začať rozdeľovať vodiče na dve skupiny – motor a tlačidlá.

Presnú dĺžku odmeranú nemám, riadil som sa odhadom a fotkami na internete či v súkromnej zbierke.

Obe časti som omotal do textilnej izolačnej pásky a pripravil na osadenie konektorov. Keď už tu dávam tie “textové” zapojenia, tak budem pokračovať. Piny pre konektor tlačidiel sú malé 009 E, pre motor malé 009 E a veľké 151 E.

Zapojenie konektora tlačidiel sťahovania okien vzadu vľavo:

  • T5h/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – smer konektor dverí T28c/1
  • T5h/2 – šedý 0,35 mm (šedo-fialový) – smer konektor dverí T28c/2
  • T5h/3 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – smer motor T10u/6 + konektor dverí T28c/15
  • T5h/4 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – smer motor T10u/7 + konektor dverí T28c/13
  • T5h/5 – hnedý 0,5 mm – smer motor T10u/3 napojený cez hnedý (modrý) 2,5 mm + konektor dverí T28c/24

Zapojenie konektora motora sťahovania okien vzadu vľavo:

  • T10u/2 – červeno-žltý 1,5 mm (červený) – smer konektor dverí T28c/25
  • T10u/3 – hnedý 1,5 mm (modrý) – smer tlačidlá T5h/5 napojený cez hnedý 0,35 mm + konektor dverí T28c/24
  • T10u/5 – čierno-modrý 0,35 mm (čierny) – smer konektor dverí T28c/5
  • T10u/6 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – smer tlačidlá T5h/3 + konektor dverí T28c/15
  • T10u/7 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – tlačidlá T5h/4 + konektor dverí T28c/13

Konektor som zároveň osadil aj do motora. Ostáva už len vrátiť späť reproduktor a jedna strana auta je hotová.

Rovnakým spôsobom som zapájal a kompletoval aj opačnú stranu.

Zapojenie konektora tlačidiel sťahovania okien vzadu vpravo:

  • T5j/1 – šedo-červený 0,35 mm (šedo-oranžový) – smer konektor dverí T28d/1
  • T5j/2 – šedý 0,35 mm (šedo-fialový) – smer konektor dverí T28d/2
  • T5j/3 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – smer motor T10v/6 + konektor dverí T28d/15
  • T5j/4 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – smer motor T10v/7 + konektor dverí T28d/13
  • T5j/5 – hnedý 0,5 mm – smer motor T10v/3 napojený cez hnedý (modrý) 2,5 mm + konektor dverí T28d/24

Zapojenie konektora motora sťahovania okien vzadu vpravo:

  • T10v/2 – červeno-žltý 1,5 mm (červený) – smer konektor dverí T28d/25
  • T10v/3 – hnedý 1,5 mm (modrý) – smer tlačidlá T5j/5 napojený cez hnedý 0,35 mm + konektor dverí T28d/24
  • T10v/5 – čierno-modrý 0,35 mm (čierny) – smer konektor dverí T28d/5
  • T10v/6 – červeno-čierny 0,35 mm (červený) – smer tlačidlá T5j/3 + konektor dverí T28d/15
  • T10v/7 – hnedo-čierny 0,35 mm (bielo-čierny) – tlačidlá T5j/4 + konektor dverí T28d/13

Dúfam, že som sa nikde nepomýlil v označení a farebnom prepojení medzi konektormi.

5. Mechanická montáž zadných dverí

Začínal som na ľavej strane, pár fotiek mám zamiešaných i z pravej strany. Montáž je identická, len zrkadlovo otočené dvere. Tapacír a jeho demontáž som už popisoval tu a myslím tu, nemení sa nič, preto tento krok vynechám.

Po odhalení dverí som odstránil zadné reproduktory. Sú nitované, ak už v aute sú. Ja už som ich mal na skrutky od posledného rozoberania pri tlmení. V oboch zadných dverách sa na Fabii mení motorček sťahovania, ale aj mechanizmus sťahovania okien.

Prístup k nemu vedie cez plastový kryt. V jeho spodnej časti je výstupok s naznačenými kliešťami. Zároveň s týmto krokom môžeme vybrať aj čiernu gumenú záslepku približne v strede dverí – ide o montážny otvor ktorý budeme potrebovať.

Chytil som a ťahal. Káblový zväzok je iba nasunutý na príchytke. Získame tak pomerne veľký montážny otvor pre prestrčenie ruky.

Okno je nutné ťahať dole až do chvíle, kedy sa v malom montážnom otvore neobjaví plastová poistka.

Vybratie či skôr “vytrhnutie” poistky držiacej okno ma vytrápilo. Podľa dielenskej príručky postačí najprv do plastovej poistky naskrutkovať M5 skrutku a ťahať.

Tak som sa tým riadil a nie je to jednoduché ako sa može zdať, alebo som to blbo pochopil.

Ide to pomerne ťažko. Neskúšal som tam striekať žiadne mazivo či olej, možno by bolo trápenia menej. Môžte sa podeliť so skúsenosťami v komentároch. Keď som vybrať prvý krúžok, nasledoval druhý, väčší.

Na ten údajne platí skrutka M8. Neviem, bola voľná, nemal som to ako prichytiť. Preto som zobral plochý skrutkovač a postupne dookola krúžok uvoľňoval. Vzhľadom na tvar písmena C to šlo asi lepšie ako ťahať skrz skrutku.

Ak sú príchytky vonku, musíme sa zbaviť mechanizmu sťahovania. Drží ho zatiaľ sklo okna. Pomocou kľučky som okno vytiahol hore. Na prichytenie v hornej polohe použil papierovú pásku. Ak sklo drží, opatrne som sťahoval mechanizmus smerom dole mimo skla.

Samotný mechanizmus mechanického okna drží na piatich maticiach M6, dva kusy pre mechanizmus, tri pre pohon.

Po ich komplet odstránení môžeme opatrne vybrať mechanizmus cez montážny otvor von z dverí.

Pri porovnávacej fotke je rozdiel medzi výškou mechanizmu/motorčeka. Po vybratí pôvodného pohonu ostane v dverách diera. Nový motorček sa montuje v mieste pôvodnej sivej záslepky, tej sa zbavíme odlepením alebo prerezaním.

Pre namontovanie nového elektrického mechanizmu postupujeme opačným spôsobom.

Vkladal som najprv časť s mechanizmom, potom samotné vedenie. Pozor na pravú a ľavú stranu mechanizmu. Mechanizmus dotiahneme dvoma M6 maticami, jedna hore a druhá dole ako na pôvodnom mechanizme. Dokonca je možné použiť tie isté matice.

Motorček som zatiaľ nemontoval, aby som mohol aj bez elektrického zapojenia sťahovať okno. Vysunul som cez montážny otvor mechanizmus smerom hore až kým sa nedotkol skla. Pridržiaval som si sklo zospodu a odlepil pásku. Keď sklo zapadlo, zosunul som ho dole k montážnemu otvoru pre uchytenie plastovej poistky. Najprv veľké C, potom to menšie. Ide to ťažko ako von, chce to trpezlivosť.

Keďže sa menia aj tapacíre, mení sa aj spôsob prichytenia. Madlo držia dve skrutky M6. K tomu potrebujeme odlepiť šedé krytie nálepky a nalisovať lisovacie matice M6 do šesťhranných otvorov, dva kusy na obe strany.

Plastový kryt montážneho otvoru zatvoríme, to isté aj gumovú krytku.

Prinitovaná kovová spona sa odvŕtava. Namiesto nej prilepíme šedú nálepku. Rovnako prelepíme aj otvory po pôvodnom pohone sťahovania okien.

Motor je priskrutkovaný troma torx skrutkami. Pri jeho nasadzovaní opäť opatrne aby sa nezničili ozubené kolieska.

Otvor po pohone (veľká diera) sa prelepuje tiež. Číslo dielu som nenašiel, prelepil som to tlmiacim materiálom. Rovnaký postup montáže platí aj pre pravé dvere.

Osobne ma na záver montáže zadných dverí čakali ešte dva úkony, prelepiť zvukovú izoláciu v podobe plátov STP Gold a vyrezať otvory pre osvetlenie dverí. Tlmenie som mal na pôvodných tapacíroch, nerobil som to ja. Teraz som len kopíroval z jedného na druhý. Aspoň niekoľko fotografií pre porovnanie.

Svetielka vyrezané nanovo.

Montáž na auto je už maličkosť 🙂 .

6. Kódovanie

Vychádzal som z kódovania okien auta, ktoré ich malo všetky štyri elektrické priamo vo výrobe. Ďakujem Michalovi a Radovi za poskytnutie potrebných výpisov a screenov.

- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 09 – Long Coding Calculator
- Byte 20 – Bit 0 - zaškrtnúť (z 0 na 1)
- Byte 21 - Bit 0-1 - vybrať z menu 01 Window lift type,PQ25_window_regulator
- Byte 21 - Bit 3 only_ECU_FHSG_Driver_side,0=not installed / 1=installed - zaškrtnúť (z 0 na 1)

- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Window_Regulator_VW_Settings_Driver_Side zmeniť na 
14 04 B0 03 E8 1F 13 00 14 14 00 28 00 26 03 20 01 2C 02 58 0A 
7D 0C 1E 1E 00 32 32 00 F0 00 00 00 00 00 00 00 E4 00 00 3F 05 
9C 4E 20 4D 58 1D 0C 0C 4E 44 A7 4D 9F 32 0A 9C 1F 9C 00 00 00 
00 00 00 00 00 00 FA 00 00 36 41 30 31 03 00 00 00 00 00 00 00 
00 00 C6 90

Pod jednotkou 09-Central Electronics pribudne nová položka – FHSG DRV. V nej som nepotreboval kódovať nič.

Okrem iného je možné konečne aspoň pre vodičove dvere nakódovať “diaľkové” sťahovanie okna. Nie každému to reaguje okamžite a na každý pokus, ja to mám zatiaľ krátko, tak veľa skúseností a možnosti na testovanie nebolo.

Dovolím si citovať vlastný dokument ku kódovaniu:

Upozornenie: aj napriek správnemu postupu kódovania a adaptácii je v mnohých prípadoch funkčnosť sťahovania okien diaľkovo niekedy viac o náhode ako o pravidelnosti! Je to potvrdené z viacerých zdrojov, nejedná sa len o „chybné“ kódovanie v mojej relácii.

Poznámka: nutné mať v elektrike všetky štyri okná. Funkčné skôr pre staršie dátumy vyrobenia Fabia III. V prípade nefunkčnosti overiť nastavenia komfortného sťahovania okien a nastaviť „Iba vodič“.

Kódovanie:

- Modul 09 – Central Electronics
- Security Acces - 31347
- Adaptation 10
Access control 2-Komfortbedienung global zmeniť na active
Access control 2 Comfort opening zmeniť na active
Access control 2-Comfort closing zmeniť na active
Access control 2-Funk Komfort schliessen zmeniť na active
Access control 2-Funk Komfort oeffnen zmeniť na active
Access control 2-Schliesszylinder Komfort oeffnen zmeniť na active
Access control 2-Schliesszylinder Komfort schliessen zmeniť na active
Access control 2-SAD Komfort schliessen zmeniť na active
Access control 2-SAD Komfort oeffnen zmeniť naactive
Access control 2-Menuesteuerung Komfortbedienungeinstellbar zmeniť na adjustable
Access control 2-Fahrertuerbedienung Fensterheber oeffnen zmeniť na active
Access control 2-Fahrertuerbedienung Fensterheber schliessen zmeniť na active
Access control 2-Profilfunktion für Anklappung der Außenspiegel
(Menuesteurung Komfortbedienung einstellbar) zmeniť na adjustable

Ďalšia užitočná funkcia je sťahovanie/vyťahovanie vodičovho okna po vypnutí zapaľovania pred otvorením dverí.

- Modul 09 – Central Electronics
- Security Access - 31347
- Adaptation 10
Access control 2-Freigabenachlauf FH bei Kl 15 aus zmeniť na active
Access control 2-Freigabenachlauf FH bei Tueroeffnen zmeniť na not active
Access control 2-FH SAD Kl15Aus Freigabezeit zmeniť dobu trvania podľa požadovaného (v sekundách)

Oba tieto posledné postupy nutné nie sú. Okná fungujú aj bez nich.

Výsledok

Na počudovanie aj napriek niekoľkým problémom sťahovanie okien funguje. Ak mám počítať náklady, myslím že to ako celok stálo približne 250 €. Ak by som kupoval všetky diely nové, tak len za predný motorček dám vyše 150 €, zadné 2x 50 €, sťahovačky ďalších 2x 50 €. Plus konektory, piny a káble. Tapacíre som online nenašiel v plnej sume nikde, tak by ostávala asi jedine Škodovka.

Ja som si ovládače prispôsobil podľa seba. Podsvietenie som zmenil zo zeleného na biele, tlačidlá som vymeniť za “chrómové“, tesne pred dokončením návodu opäť na čierne ovládače. Ešte sa pohrávam s myšlienkou prerobiť farbu blokovacieho tlačidla sťahovania zadných okien na červenú. To je len tak pomimo 🙂 .

Prikladám ešte zopár zaujímavých fotiek z montáž a výsledku…

Podľa návodu k autu odporúčam nastaviť aj doraz na sťahovanie vodičovho okna. Po tomto nastavení bude fungovať “ťuknutie” ako pokyn, nie je nevyhnutné tlačidlo držať po celú dobu chodu motorčeka.

Zvyšné pokyny pre sťahovanie okien a ich údržbu nájdete v návode k autu.


Zdroje a inšpirácia
https://www.drive2.com/l/503816569885819065
https://www.drive2.com/l/505406463699583795
https://www.drive2.com/l/480472563638600480
https://www.drive2.ru/b/476471990580936710
https://www.drive2.ru/l/472686097168597138/
https://www.carmedia.cz/montaze-autohifi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore