Zadné parkovacie senzory

Po neúspechu, následnom úspechu a záverečnej demontáži cúvacej kamery to chcelo nejakú vhodnú náhradu „sledovania“ situácie za autom pri cúvaní. Mám spätné zrkadlá, nebojím sa ich používať, no pri kombi mám občas problém odhadnúť tesné parkovanie. Aj to ma viedlo k inštalácii zadných parkovacích senzorov.

Ale aj menšia nehoda, kde som po dvoch bezproblémových dňoch parkovania pred vozíkom na tretí deň túto vzdialenosť neodhadol podľa predstáv.

Senzory boli v pláne dávno, zháňanie a zisťovanie zoznamu materiálu priebežné. Najprv som mal dorobiť u seba zadné a až následne sa pustiť do kamarátových predných, ale napokon sa to otočilo. Aspoň som si vŕtanie dier otestoval na inom nárazníku než svojom…

Potrebný materiál:

  • 1x – 5Q0 919 283 D (G*) – riadiaca jednotka
  • 1x – 6V0 919 121 – držiak riadiacej jednotky
  • 1x – 4E0 972 726 – konektor riadiaca jednotka, 26 pinový
  • 11x – 000 979 009 E – piny riadiaca jednotka
  • 2x – 000 979 009 E – piny BCM jednotka
  • 1x – 5Q0 919 279 – reproduktor pre zvukové varovanie
  • 2x – N 038 501 2 – plastový nit pre reproduktor
  • 1x – 4B0 972 623 – konektor pre reproduktor
  • 2x – 000 979 009 E – pin pre konektor reproduktora
  • 1x – N 102 615 02 – poistka 7,5 A (pozícia 30)
  • 1x – ISO pin pre poistku
  • 1x – káblové oko M6x2,5
  • 3x – 5Q0 919 275 B GRU – ultrazvukové čidlo
  • 3x – 5Q0 919 133 – tesniaci krúžok
  • 1x – 6V6 919 485 / 6V9 919 485 – držiak čidla vľavo
  • 1x – 6V6 919 485 A / 6V9 919 485 A – držiak čidla uprostred
  • 1x – 6V6 919 486 / 6V9 919 486 – držiak čidla vpravo
  • 3x – 4F0 973 703 – konektor do senzora
  • 9x – 000 979 034 E – piny do senzora
  • 9x – 357 972 740 E – gumové tesnenia pre piny konektora senzorov
  • 1x – 1J0 973 713 – prepoj voči nárazníku
  • 6x – 000 979 131 E – pin prepoj voči nárazníku
  • 1x – 1J0 973 813 (3B0 973 813) – prepoj voči nárazníku
  • 6x – 000 979 132 E – pin prepoj voči nárazníku
  • 12x – 357 972 740 E – gumové tesnenia pre piny prepojovacieho konektora
  • 1x – 3D0 971 497 B – držiak svorkovnice prepoja nárazníka
  • 1x – 1J0 971 903 – gumová priechodka
  • 5x – 3D0 971 838 L – páska viazacia s úchytom
  • 2x – 3D0 971 838 – páska viazacia
  • 25x – N 909 377 02 – páska viazacia
  • 2x – 000 971 010 A (N 909 377 02) – samolepiaca príchytka
  • 4x – samolepiaca molitanová páska 20x50mm
  • 4x – samolepiaca molitanová páska 25x100mm
  • textilná izolačná páska

Podobne ako pri predných parkovacích senzoroch, namiesto vytvárania kabeláže zadných senzorov je možné použiť hotový výrobok s označením 6V6 971 065 (pre verziu hatchback) alebo 6V9 971 065 (pre verziu kombi). Ten v sebe zahŕňa tri konektory pre senzory (4F0 973 703, vrátane pinov), konektor pre spojenie s kabelážou v priestore zadného nárazníka (1J0 973 813, vrátane pinov), vodiče omotané do izolačnej pásky a osadené príchytkami 3D0 971 838 L.

Taktiež sa dá zakúpiť originál príslušenstvo Škoda s originál sadou zadných parkovacích senzorov, označenie 6V0 054 630.

V tejto sade dostanete komplet všetky potrebné diely na montáž a inštaláciu (okrem náradia), vrátane návodu

Pre mňa by to bola asi nuda, navyše chcel som skúsiť ušetriť aspoň pár drobných na iné dorábky, tak som si to skladal sám.

Pozn.: * V oboch prípadoch si treba dať pozor na softvér v riadiacej jednotke. Tie staršie ročníky či určené pre Rapid mali vzadu 4 parkovacie senzory, nové modely Fabia III už majú vzadu len 3 parkovacie senzory. Výhodnejšie je použiť riadiacu jednotku s indexom G, teda 5Q0 919 283 G. Je to jednotka určená už priamo pre facelift model použiteľný i v predfacelift autách.

Interiér

Zapojenie riadiacej jednotky

Väčšina si najskôr bude chcieť doplniť zadné senzory ako predné. Ja som tieto dva postupy medzi sebou prihodil.

Zapojenie zadných senzorov vyžaduje zvolenie miesta na montáž riadiacej jednotky. Pri dodatočnom sete zakúpenom na e-shope Škody je riadiaca jednotka uchytená v kufri.

Kto však do budúcna plánuje zapojenie aj predných senzorov (áno, dá sa to), lepšie mu bude umiestniť riadiacu jednotku na pripravené miesto za palubnou doskou na ľavej strane. Aj originál katalóg dielov uvažuje o montáži jednotky vpredu. Obe riešenia majú svoje výhody a nevýhody. Pre montáž v kufri stačí do prednej časti natiahnúť 3 vodiče (poistka, CAN linka), pri zvolení jednotky vpredu treba dozadu ťahať 7 vodičov (senzory, reproduktor). Podľa toho je nutné prispôsobiť dĺžky jednotlivých vodičov. Pri mojej voľbe dať jednotku na svoje miesto som mal odhadom namerané:

  • od jednotky ku senzorom – 5x 650 cm
  • od jednotky ku poistke – 1x 80 cm
  • od jednotky ku kostre – 1x 85 cm
  • od jednotky k reproduktoru v zadnej časti – 2x 530 cm
  • od jednotky k BCM jednotke – 2x 50 cm

Nebudem teda popisovať to, čo je v originál návode na montáž, ale postup sa bude odvíjať od vlastného vyskladania celej sústavy a sady parkovacích senzorov.

Podľa schémy som si urobil prípravu na stole, konkrétne zapojenie a poskladanie komplet 26-pinového konektora riadiacej jednotky T26a. Pomôže k tomu schéma zapojenia.

Alebo riadkový výpis konektora T26a jednotky parkovacích senzorov J446:

6 – fialovo-žltá – vzadu vľavo G203 – pin 2
9 – zelená – varovný bzučiak vzadu H15
13 – ukostrenie
14 – čierno-sivá – napájanie svorka 15 z poistky (7,5 A)
15 – hnedo-červená- varovný bzučiak vzadu H15
18 – čierna – vzadu vľavo G203 + prepoj na pin 1 všetkých zadných senzorov
20 – fialovo-biela – vzadu uprostred G796 – pin 2
21 – fialovo-zelená – vzadu vpravo G206 – pin 2
22 – hnedá – vzadu vľavo G203 + prepoj na pin 3 všetkých zadných senzorov
23 – oranžovo-hnedá – J519 T73c/45
24 – oranžovo-čierna – J519 T73c/44

Na všetky vodiče sú použité rovnaké piny, 009 E, každý pin na osobitný vodič. Zväzok som zjednotil omotaním do pásky a zasunutím krytu konektora. Pri omotávaní pozor, nie všetky vodiče je dobré spojiť do jedného celku, nakoľko nevedú na rovnaké miesto a ani nie sú rovnako dlhé.

Osadenie riadiacej jednotky

Ako aj pri predných senzoroch, jednotka je osadená za palubnou doskou, za prepínačom svetiel pod ľavým výduchom kúrenia.

Natiahnutie zväzku

Od riadiacej jednotky sú ťahané všetky vodiče správnym smerom. Najkratšia cesta a najbližšia je k BCM jednotke umiestnenej hneď pod jednotkou senzorov. Na stránke je spomínaná pomerne často a takmer v každom postupe. Rozdiel je v zapojených pinoch, pre parkovacie senzory je to konektor C, piny 44 a 45. Ide o CAN komunikačnú linku.

Ďalší v poradí je vodič ku poistke. Priznám sa, nechápem rôzne pozície zapojenia. Originál poistka podľa návodu k autu je na pozícii 32, v dielenskej príručke a v návode pre zadné senzory pre zmenu pozícia 30. Nakoniec som využil voľnú pozíciu 35. Teoreticky nie je problém použiť ľubovoľnú spínanú pozíciu, č. 35 som používal kedysi i pre cúvaciu kameru.

Tretí, resp. štvrtý vodič je ukostrenie. Pri neskoršom vedení vodičov pozdĺž prahov odporúčam napríklad postup na smartgate alebo osvetlenie nôh. Je v ňom popísaná demontáž prahovej lišty a krytu spodnej časti A-stĺpika. Za plastom stĺpika je ukostrovacia matica, na ňu je napojený pripravený ukostrovací vodič riadiacej jednotky parkovacích senzorov.

Zvyšné vodiče idú smerom do zadnej pravej časti auta. Od prednej časti pozdĺž prahu ako som už spomínal až pred zadné sedačky ako pri zadných reproduktoroch.

Z ľavej strany je potrebné sa dostať na pravú stranu, využil som priestor za kobercom pred sedačkami. Zväzok tam drží, ničomu neprekáža a je chránený. 

Po prejdení na pravú stranu ostáva rozobrať pravý tapacír kufra ako pri osvetlení kufra, s tým rozdielom, že sedačky môžu ostať na svojom mieste ak sa podarí prestrčiť káble okolo pôvodného zväzku vedúceho smerom dozadu a prichytíme sťahovacími páskami.

Tu je ďalšie delenie, dva vodiče ku reproduktoru pripojenému cez konektor 4B0 972 623 a piny 009 E, polarita vyznačená v schéme alebo podľa fotografií.

Reproduktor je prichytený dvoma plastovými nitmi pod zadným bočným okienkom (v prípade kombi verzie).

Zvyšok zväzku sťahovacími páskami prichytený ku pôvodnému zväzku a prestrčíme spodným otvorom.

Zadný nárazník

Demontáž

Otvoríme kufor a demontujeme zadné svetlá vyskrutkovaním dvoch torx skrutiek a vytiahnutím svetiel smerom k sebe. Takto by sa malo začať, pretože nárazník drží zasunuté v držiakoch pod zadnými svetlami a na bokoch. Pri zadnom nárazníku nemusia ísť dole kolesá, dokonca ani komplet podbehy aj napriek tomu, že na to navádza dielenská príručka.

Nárazník je uchytený zo spodnej strany troma torx skrutkami, ďalšie 3 sú následne na každej strane a držia podbeh, blatník a nárazník dokopy. Prístup k nim nie je zložitý, postačí malá „račňa“ na povolenie hlavne tých dvoch skrytých skrutiek hneď za kolesom.

Nárazník bude držať i bez skrutiek. Demontáž odporúčam v dvojici alebo dávať pozor aby sa nešmykol a nespadol na zem. Medzi nárazníkom a blatníkom sú plastové držiaky, do ktorých sú bočnice nárazníka uchytené. Postupným „odtrhovaním“ so začiatkom od zadného kolesa sa budú uvoľňovať. To isté na opačnej strane. Na záver už len nárazník stiahnúť smerom dozadu a vytiahnúť z úchytov pod svetlami a v mieste nakladacej hrany.

Nárazník si položíme na vhodné miesto, ideálne staré handry či kartón poukladané na zemi.

Vŕtanie dier

Miesto pre vŕtanie dier je rovnako ako pri prednom nárazníku a predných senzoroch naznačené a pripravené. Začínal som rovnako, najprv malý 3 mm vrták, neskôr stupňovitý vrták (stromček) na veľkosť 18 mm.

Odporúčam sa držať dielenskej príručky a začať z vonkajšej strany a dočistiť z vnútornej strany. Vzniknuté nerovnosti a piliny čiastočne zakryje prechodová tesniaca gumička. V prípade veľkých nezrovnalostí hranu otvoru zatrieť vo farbe nárazníka opravnou ceruzkou.

Osadenie a montáž senzorov

Keď sú otvory vyvŕtané na požadovanú veľkosť, nalepíme z vnútornej strany plastové držiaky. Všetky tri majú svoje označenie:

  • 6V6 919 485 / 6V9 919 485 – držiak čidla vľavo
  • 6V6 919 485 A / 6V9 919 485 A – držiak čidla uprostred
  • 6V6 919 486 / 6V9 919 486 – držiak čidla vpravo

navyše aj na nárazníku je zvýraznená poloha držiakov a ich správne otočenie. Označenie 6V6 a 6V9 je určené podľa karosárskej verzie, hatchback/kombi.

Senzory sú všetky tri rovnaké, stačí ich už len po nástreku osadiť tesniacimi gumičkami a nasadiť na držiaky.

Podklad je vyčistený od špiny a mastnoty. Postupným sledovaním vonkajšej a vnútornej časti nárazníka som držiaky s gumičkami a senzormi prilepil na svoje vyznačené miesta.

Smerovanie konektorov je jasné, netreba sa tým príliš trápiť.

Prepoj ku nárazníku

Pôvodne táto časť mala nasledovať hneď za interiérom, ale s namontovaným zadným nárazníkom sa pokračovať nedá. Za nárazníkom je gumová upchávka, tej sa zbavíme vytiahnutím alebo prestrčením z vnútra kufra smerom von a odhodíme do triedeného odpadu 🙂 .

Namiesto upchávky vytiahneme v kufri pripravený zväzok a prestrčíme cez gumovú priechodku. Pozor na jej správne osadenie. Po prestrčení vodičov odporúčam omotať izolačkou, pre zabránenie vniknutia vody. Na voľné zvyšné konce použijeme tesniace gumičky a piny 000 979 132 E.

Konektor osadíme podľa číslovania:

  • T6y/1 – fialovo-žltá – jednotka PDC J446, pin 6
  • T6y/2 – fialovo-biela – jednotka PDC J446, pin 20
  • T6y/3 – fialovo-zelená – jednotka PDC J446, pin 21
  • T6y/5 – hnedá – jednotka PDC J446, pin 22
  • T6y/6 – čierna – jednotka PDC J446, pin 18

Samozrejme treba počítať s dostatočnou dĺžkou trčiaceho zväzku pre prípadnú demontáž nárazníka.

Zapojenie nárazníka

Podobne ako pri predných senzoroch, aj tu som si kabeláž vyrábal sám na základe stručných poznámok.

Pomôžem si textom z predných senzorov, poupravím farby podľa schémy.

Na každom senzore sú tri vodiče – signál, a dva napájacie. Napájacie vodiče sú navzájom prepojené, signálové vedú z každého senzora osobitne.

  • T3a/1 – čierna – plusové napájanie
  • T3a/2:
    • fialovo-žltá
    • fialovo-biela
    • fialovo-zelená
  • T3a/3 – hnedá – ukostrenie, mínusové napájanie

Všetkých 5 vodičov je privedených na spojovací konektor 813 a 713 s odpovedajúcimi pinmi a gumennými tesneniami. Poradie zo strany nárazníka (parkovacích senzorov) je nasledovné:

  • T6y/1 – fialovo-žltá – vľavo G203
  • T6y/2 – fialovo-biela– uprostred G796
  • T6y/3 – fialovo-zelená– vpravo G206
  • T6y/5 – hnedá – vľavo G203 + prepoj na pin 3 všetkých predných senzorov
  • T6y/6 – čierna – vľavo G203 + prepoj na pin 1 všetkých predných senzorov

Pozície pinov sú vyznačené na konektore. Vodiče ku konektorom senzorov som ťahal jednotlivo a spájkoval na rovných úsekoch, aby som sa vyhol krimpovaniu dvoch alebo viacerých vodičov do jedného pinu. Je to individuálne, správne riešenie nepoznám, robil som podľa seba. Dôležitý je funkčný výsledok. Nezabudnite na koncoch konektorov na tesniace gumičky.

Príchytky je vhodnejšie osadiť najprv na nárazník. Keďže som mal približné vzdialenosti namerané, aspoň som si poznačil orientačne ich umiestnenie (biele sťahovacie pásky).

Na nárazníku sú použité rovnaké príchytky so sťahovacími páskami 3D0 971 838 L ako vpredu, len ich je iba 5. Pre konektor som použil originál držiak 3D0 971 497 B osadený na poslednú zostávajúcu pozíciu (úplne vpravo v smere jazdy).

Montáž nárazníka

Keď už máme nárazník kompletný a z auta trčí zväzok s osadeným konektorom, môžme nárazník nasadiť na auto. Treba začať zapojením a prichytením konektora. Na rozdiel od predného nárazníka, nie je tu žiadny vhodný otvor na dodatočné zapojenie či uchytenie (ak nepočítam ľahnúť si pod auto a skúsiť tam strčiť aspoň jednu ruku).

Nárazník nasadíme na nakladacej hrane kufra. Je nutné si dôkladne obzrieť nárazník i karosériu kufrovej časti, ktorá obsahuje čierny držiak do ktorého musia zapadnúť výstupky nárazníka. Aj mne sa stalo, že som sa netrafil, nedal som to do správnych otvorov ale nad ne. Nárazník je potom vysoko a nie je možné ho nasadiť do bočných držiakov. Radšej dvakrát meraj ako zase rozoberaj.

Keď zadná hrana sedí komplet vrátane západiek pod svetlami, bočnice stačí zaraziť na pôvodné miesto. Opäť platí to čo vzadu, umiestniť do to správnej polohy a diery. Na záver skladania zaskrutkujeme všetky torx skrutky a osadíme zadné svetlá.

Kódovanie

Bohužiaľ zobrazovanie parkovacích senzorov na rádiu nestačí aktivovať v domácich podmienkach, ak človek nemá prístup k programom ODIS či VAS.

Ten majú zvyčajne iba servisy, preto rovnako ako pri dopĺňaní tempomatu je nutné sa objednať.


Základné kódovanie a nastavenia sú dostupné cez adaptácie aj cez bežne dostupný program VCDS. Ak vám postačí zvuková signalizácia bez obrazu, senzory sú použiteľné. Chýba ale možnosť si upravovať tóny či hlasitosti (dostupné iba v kódovaní).

Ani ja neviem všetko, ale nakoniec sa podarilo. Zistil som neskôr na fóre, že mi chýbal 1 riadok adaptácii aby mi to správne fungovalo. Tak prikladám kompletný postup kódovania, na základe ktorého som postupoval.

- Modul 19 – Gateway
- Installation list
- 10 - Park/Steer Assist - zaškrtnúť

- Modul 10 - Park/Steer Assist
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 2 - bit 0 Optical Parking System (OPS) active zaškrtnúť (z 0 na 1)
(Prikladám aj orientačne niekoľko screenov.)

- Modul 5F - Information Electr.
- Adaptations 10
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_pdc zmeniť na activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_pdc_after_disclaimer zmeniť na not activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_pdc_clamp_15_off zmeniť na not activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_pdc_over_threshold_high meniť na activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_pdc_standstill zmeniť na not activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-parking_assist_0x0A zmeniť na activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-parking_assist_0x0A_msg_bus zmeniť na Terminal 15

Ako som spomínal, bez návštevy autorizovaného servisu nebude možné meniť nastavenia priamo na rádiu. Úprava hlasitosti je možná iba aj diagnostikou:

- Modul 10 - Park/Steer Assist
- Security Access - 71679
Park assist activation tone (východzie On) - aktivačný tón parkovacích senzorov
Switch-off speed for parking assist (východzia 15 km/h) - rýchlosť pre vypnutie parkovacích senzorov
Speaker volume for rear park assist (nastavená Stage 5) - hlasitosť
Speaker frequency for rear park assist (nastavená Stage 4) - tón (frekvencia)

Poznámka: montoval som si už používanú riadiacu jednotku parkovacích senzorov. Pri novej jednotke je nutné skontrolovať jej kódovanie a adaptácie kompletnejšie.

Finalizácia

Senzory som na predošlých autách nemal, toto je prvé. Musím sa s nimi ešte „naučiť“ cúvať a využiť naplno ich potenciál. Bez zobrazovania na rádiu je to bolo trochu náročnejšie, našťastie aj ten maličký reproduktor dokáže správne vysielať a „hrať“ akoby stereo pre rozlíšenie pravej a ľavej strany.

Často a aktívne navštevuje české fórum, kde sa občas riešia aj ceny. Tu ma to zaujalo, že podľa autorizovaného servisu takáto úprava/dorábka je odhadovaná na približne 11 000 Kč (asi 430 €). Pokiaľ si človek vie zohnať diely lacnejšie (vrakovisko, výpredaje, zahraničie a podobne), tak sa to dá odhadom urobiť za 3 800 Kč až 5 200 Kč (150 € až 200 €), čo je takmer tretinová/polovičná cena. Je to fakt individuálne, niekto si radšej priplatí, niekto sa s tým pohraje vo voľnom čase…u mňa sa cena počíta ťažko, niektoré piny a konektory beriem vo väčšom množstve.

Zdroje a odkazy:
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/919-919055/
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/971-971001/
https://forum.skodahome.cz

Alternatíva

Neoriginálne parkovacie senzory + zobrazenie na rádiu

Zaujala ma aj táto možnosť, no našiel som iba pár odkazov montáže a zapojenia na Rapid-a. Staršie ročníky mali základ elektroniky postavenej z Fabia 2, využiteľnosť pre Fabia 3 je teda otázna. Za prečítanie a pozretie fotiek pre inšpiráciu to však stojí.

https://www.drive2.ru/l/10437919
https://www.drive2.ru/l/450835502589804769

22 komentárov článku “Zadné parkovacie senzory

    1. Hello, I know its an old thread but I have an issue with this retrofit and i hope for some help. 🙂
      It turned out that the connector C, pins 44 and 45 are already occupied for me (with the same wires colouring but with a white dots). I tried to replace them with the new ones but i started receiving brake errors. Which apparently means that those pins are for something else…
      The BCM unit is 6C0 937 089 D and the car is 2016 model.
      What could be the reason for the difference?

  1. Ahoj, měnil jsem blues za swing, parkovací senzory mám z výroby, ale displej swingu mi po zařazeni zpátečky neukazuje tu vzdálenost od překážky, musí se to zapnout přes VCDS, případně jak vypadá konkrétní kódování této funkce? Děkuji za odpověď 🙂

  2. Zdravím, chcel by som sa opýtať či viete o nejakých rozdieloch medzi parkovacími senzormi z rapidu a fabie. Uvažujem kúpiť sadu z rapidu (je ich viacej na bazoši a sú lacnejšie ako fabia cez skoda eshop) a potom z allegra kúpiť už len riadiacu jednotku. Preto neviem či by senzory z rapidu spolupracovali s jednotkou pre fabiu.
    Za odpoveď vopred ďakujem

    1. závisí od ročníka výroby. Rapid je delený, do 2015/16 je tam elektronika z Fabie 2, od 2016 je elektronika z Fabie 3. rozdiel je aj v riadiacej jednotke a pravdepodobne zapojení. prvé Rapidy (v čase výroby F2) mali vzadu 4 senzory, nové majú už len 3 senzory. na to treba dávať pozor pri výbere kabeláže (3-4 senzory) a hlavne riadiacej jednotky. tu opäť pozor nielen na ročník ale aj na správny dataset (údaje ktoré jednotka obsahuje). často sa na allegro/bazos/mihocar a podobne objavujú jednotky z Octavie/Pola/golfa atď. tie sú však určené pre montáž so 4 senzormi. prehratie jednotky nie je lacná záležitosť bez prístupu k ODIS diagnostike a nejakým skúsenostiam. často sa stáva, že za prehratie/prekonvertovanie jednotky zo 4 na 3 senzory zaplatí človek cenu ďalšej jednotky…

      osobne lepšie zvoliť priamo diely zo zoznamu a zohnať správnu jednotku. nejakú by som možno doma našiel určenú originál pre 3 zadné senzory pôvodom z Fabia 3

  3. Please ignore the previous comment and delete both. It looks like I needed to “connect” the pins with the already used (can+ / can -).

    1. I can leave both comments. yes, it is the case that several units are connected to the CAN line and communicate with each other. that’s why the original equipment depends on every modification. the brake error could have been caused by the front assist, which I didn’t have and won’t have anymore, because the car was sold

    2. I’ll correct it a bit, it’s not can+ and can-, but rather it’s listed as CAN-L (low) and CAN-H (high). it’s a logical zero and one from the binary system 🙂 but that’s a detail

  4. Piny CAN 44 i 45 mam zajęte w module BCM. Czy mogę do już podłączonych przewodów dolutować równolegle przewody potrzebne do modułu PDC czujników?

  5. I’m sending again my question as some incorrections have appeared in Polish during sending it off.
    Pins 44 and 45 are busy in my BCM. Can I connect extra wires to the existing ones parallelly in order to connect PDC modul?

        1. staci si pozriet schemy. vsetky CAN linky maju svoje smerovanie. rozdiel je akurat v tom, ze sa nespajaju priamo pri konektore BCM, ale kdekolvek inde v aute, pozdlz jeho sirky a dlzky

    1. Hi Robert, did you handle how to connect pins 44/45?
      Hej Robert, poradziłeś sobie z podłączeniem pinów 44/45?

    1. I don’t have 🙁 all the photos I had are published in the article. the pin positions are numbered, the type designation of the pins is in the material list

  6. Hello, i have a problem with problem with step 22.
    I would be grateful if someone navigate me where is pin 44/45 of BCM unit.
    Can you please send me pictures of this wires?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore