Výmena Swing+ za Amundsen

Ďalšia výmena infotainmentu (rádia) je predo mnou. Táto je však o niečo zaujímavejšia a bohužiaľ aj náročnejšia. Finančne i časovo, ale tešil som sa na ňu už dávno 🙂 . Okrem iného sa aj celkom hodí do môjho plánu zmeny Fabie na čo najvyššiu možnú výbavu. Táto výmena by mala pomôcť aj k ďalším úpravám, o ktorých snáď neskôr…

Úvodom

Nižšie verzie infotainmentu (rádia) neumožňujú napríklad montáž bočných parkovacích senzorov (PLA) či montáž high (najvyššej) verzie cúvacej kamery (vrátane dynamických vodiacich čiar). Ja som iná porucha, časom sa možno dokopem aby som sa pustil aj to podobných experimentov. Fabia III bola kedysi predstavená so štyrmi druhmi infotainmentu (rádii). Ich rozdelenie je možné do troch skupín, Basic, Entry Plus a Standard.

  • Blues – základné rádio, monochromatický okrúhly displej
  • Swing, neskôr Swing+ (s príchodom faceliftu) – 5″ dotykový displej (rezistívny), rozlíšenie 400 x 240 pixelov; neskôr 6,5″, rozlíšenie 800 x 480 pixelov
  • Bolero – 6,5″ dotykový displej (kapacitný), rozlíšenie 800 x 480 pixelov
  • Amundsen – 6,5″ dotykový displej (kapacitný), rozlíšenie 800 x 480 pixelov, navyše navigácia

Prvé dva modely, Blues a Swing, sú z jedného kusu, Bolero a Amundsen majú riadiacu jednotku mimo zobrazovacej displejovej časti (schovanú za palubnou doskou). Z dôvodu rozdielnosti mechanického prevedenia sa dá výmena za najvyšší Amundsen model popísať dvoma spôsobmi:

  1. zmena palubnej dosky + montáž osobitne riadiacej jednotky + prepojovacieho kábla + displeja
  2. výmena iba riadiacej jednotky
    1. bez výmeny displeja
    2. vrátane výmeny displeja

Mňa zaujíma hlavne prvá možnosť, keďže prechádzam zo Swing+ na Amundsen. Ak sa mi dostane do rúk možnosť výmeny Bolero -> Amundsen, pokúsim sa to spísať v samostatnom článku.

Moje predošlé výmeny:

  1. Swing (pôvodný od kúpy auta) za Swing s bluetooth, plus doplnenie mikrofónu, zmena orámovania na lesklo
  2. Swing s bluetooth za Swing+ bez podpory cúvacej kamery
  3. Swing+ bez podpory cúvacej kamery za Swing+ s podporou cúvacej kamery

Okrem toho prvého základného Swing-u bez bluetooth sa mi podarilo zatiaľ predať všetky infotainmenty (rádiá). Pevne verím, že slúžia naďalej svojim majiteľom, terajší Swing+ už má tiež vybratého svojho kupcu 😉 . Piatym rádiom v poradí v jednom aute za 4 roky sa asi nemôže pochváliť každý 😀 .

Očakávania od Amundsen-a?

  • zlepšenie kvality zvuku, pridanie podpory FLAC
  • zobrazovanie obrázkov albumov a skladieb až do rozlíšenia 800 x 800 pixelov (pôvodne maximálne 500 x 500 pixelov)
  • automatické priradenie obrázkov rádiostaníc
  • schopnosť prijímať digitálne rádio DAB+
  • navigácia s pridaním kompasu do maxidot budíkov
  • aktivácia tlačidla hlasové ovládanie na volante a jeho reakcia na povely hlasom
  • zobrazenie fotografií kontaktov pri pripojení mobilu cez bluetooth
  • zobrazovanie a možnosť čítať SMS správy na displeji
  • zobrazovanie obrázkov z SD karty alebo USB
  • pridanie režimov „Šport“ a „Offroad“ do ponuky CAR
  • podpora Android Auto a Apple CarPlay
  • inštalácia high kamery (snáď v budúcnosti)
  • podpora pre bočné parkovacie senzory (snáď v budúcnosti)
  • chrómové orámovanie displeja

Zoznam materiálu

  • 1x – 5Q0 035 874 C – riadiaca jednotka
  • 1x – 6V0 919 604 C – displej pre Amundsen Fabia III
  • 1x – 8Z0 972 112 – konektor pre displej
  • 6x – 000 979 009 E (N  907 647 01) – piny pre konektor displeja
  • 4x – 000 979 009 E (N  907 647 01) – piny pre konektor rádia
  • 1x – LVDS kábel
  • 1x – 5Q0 035 726 E – USB konektor
  • 1x – 6V2 857 225 – tesnenie do schránky spolujazdca pre otvor k SD karte – ukončená výroba
  • 1x – 18D 035 507 alebo 8F0 919 889 alebo 8S7 035 503 B – GPS anténa
  • 1x – DAB anténa
  • 1x – SD karta s mapami
  • 1x – 6V1 857 009 H – palubná doska

Dovolím si pár poznámok k zoznamu materiálu.

Riadiaca jednotka je vhodná aj z modelov Octavia III, prípadne Superb III, zvyčajne je to to isté. Vyhovuje aj jednotka s číslom 5Q0 035 874 B. Rozdiel v koncovom písmene je akurát v tom, že index C znamená uvedenie v roku 2018. Tým by mala byť zabezpečená aj podpora pre WiFi a prístupový bod. Rovnako vo verzii C je údajne nainštalovaný modernejší a presnejší navigačný čip.

Na zakúpenej riadiacej jednotke sú uvedené tri MAC adresy:

  1. WiFi
  2. Bluetooth
  3. hotspot

Amundsen 5Q0 035 874 C hardvérovej verzie HW H41 (rovnako ako HW H30) sa môže pripojiť cez WiFi k domácemu prístupovému bodu alebo k hotspotu povolenému v mobile. Zároveň môže byť hotspotom a distribuovať internet až ôsmim pripojeným zariadeniam skrz WiFi. Infotainment Amundsen totiž podporuje LTE adaptér Škoda CarStick s objednávacím číslom 000 051 409 F, ktorý je totožný s modelom Huawei E8372.
Do CarStisk, resp. Huawei modemu môžete vložiť vlastnú SIM kartu a pripojiť ju k USB portu. Amundsen sa prostredníctvom neho pripojí k internetu a cez WiFi bude distribuovať internet v celom aute. Šikovne vymyslené 🙂 , no budem to skúmať niekedy inokedy.

Displej je nutné použiť priamo pre Fabia III kvôli atypickému tvaru. Ten sa nedá nahradiť z iného modelu, ani Octavia, ani Superb, ani Rapid. Použiť je možné aj displej pôvodne určený pre systém Bolero. Rozdiel je v rozmiestnení tlačidiel vedľa displeja. Nevýhoda je chýbajúce tlačidlo NAV pre vstup do navigácie. Navigáciu je možné teda spustiť len cez tlačidlo MENU a zvolením na displeji.

LVDS kábel je špeciálny kábel na prepojenie riadiacej jednotky rádia s displejom. Je možné zakúpiť aj na Aliexpress, bez tohto prepoja systém nebude funkčný. Postačí aj kratší ako 1 m, ale neviem kde by som ho zhánal alebo nechával vyrábať…

USB port je rozdielny pre podporu smart funkcií – smartlink, mirrorlink. Na bežné prehrávanie hudby postačí aj pôvodný (ak beriem ako východzie rádio Swing+). Pri Blues sa musí meniť stále.

GPS anténa postačí jednoduchá napr. z Aliexpress, podmienka je FAKRA konektor.

Nedávno sa dokonca objavila originál GPS anténa na Škoda eshope vo výpredaji (stála ma 3 € i s dopravou na pobočku), objednávacie číslo AAN800002AN. Väčší hardcore by bolo ťahanie GPS antény do originál plutvy na strechu, to som zatiaľ nemal v pláne.

DAB anténa nie je pripojená a podporovaná všetkými jednotkami rádia, jej objednávka je podmienená podporou riadiacej jednotky rádia. Odporúčanie som dostal na nákup cez Aliexpress. Originál anténa je v zadnom skle, čínsku stačí prilepiť na čelné sklo mimo zorné pole vodiča. Zatiaľ anténu nemám, FM rádio hraje aj bez nej.

Výmenou palubnej dosky by som si uľahčil trápenie s montážou riadiacej jednotky aj displeja. Spomínaný Swing+ má odlišné uchytenie voči Bolero/Amundsen. Chýba mi priestor pre montáž jednotky a pevné uchytenie displeja.


Elektrická príprava

Rádio mi prišlo v kombinácii displej + riadiaca jednotka, ako bonus som mal priložené aj krátke kúsky vodičov s konektormi.

Pohľad na zadnú stranu riadiacej jednotky so zapojenými pribalenými vodičmi a označenie konektorov.

  • čierny FAKRA konektor – DAB anténa, fantómové napájanie 8,5 V
  • biely dvojitý FAKRA konektor – FM anténa, ľavá časť konektora na pripojenie anténneho zosilňovača AM/FM na streche, pravá časť na pripojenie k anténnemu zosilňovaču FM2 v okne kufra (ak je nim auto vybavené), fantómové napájanie 8,5 V
  • modrý FAKRA konektor – GPS anténa, fantómové napájanie 5 V
  • ružový HSD konektor – LVDS prepoj pre displej
  • žltý HSD konektor – USB/AUX pripojenie
  • šedý MOST150 konektor – optika pre prístrojový panel AID (Active Info Display) a/alebo zosilňovač Canton (nevyužiteľné pre Fabiu)

Konektory displeja sú len dva, LVDS a napájací 12-pinový.

Prepojovací kábel displeja voči jednotke je teda potrebné pripraviť a vyrobiť, v aute nie je. Prikladladám aj schému zapojenia.

Zo strany displeja pripájame 12-pinový konektor 8Z0 972 112 nasledovne:

  • T12f/1 – červeno-biely 0,35 mm (bielo-červený) – napájanie (+12 V)
  • T12f/3 – oranžovo-fialový 0,35 mm (oranžovo-fialový) – smer šedý konektor quadlock konektora rádia T12d/1 (CANH-INF)
  • T12f/5 – fialový 0,35 mm (fialový) – smer šedý konektor quadlock konektora rádia T12d/8 (ZR_Reset)
  • T12f/7 – hnedo-fialový 0,75 mm (hnedo-oranžový) – ukostrenie (svorka 31)
  • T12f/9 – oranžovo-hnedý 0,35 mm (oranžovo-čierny) – smer šedý konektor quadlock konektora rádia T12d/7 (CANL-INF)
  • T12f/11 – modrý 0,35 mm (modrý) – smer šedý konektor quadlock konektora rádia T12d/2 (KP_Reset)

Dĺžku prepoja som volil asi 40 cm, v zátvorke uvedené moje použité farby vodičov.

Opačná strana smeruje ku pôvodnému quadlock konektoru odpojenému z pôvodného Swing+ rádia. O tom viac informácii nižšie v ďalšom postupe.

Menší pokusný bonus

Keďže rádio dorazilo aj so spomínanými vodičmi a mne sa nechcelo čakať na nový LVDS kábel na prepojenie displeja a riadiacej jednotky, skúsil som si taký kábel „vyrobiť“ spojením dvoch odstrihnutých dielov.


Prvý pokus o zapnutie

Keď som mal všetok potrebný materiál doma, mohol som sa pustiť do otestovania priamo na stole, aj keď u mňa podobné pokusy nie sú zvykom.

Nezabudnite do displeja pripojiť oba konektory, ináč sa displej ani nerozsvieti. Zatiaľ nikto nevedel zistiť prečo tomu tak je, pravdepodobne LVDS kábel prepája a spúšťa nejaké skryté procesy. Ak na to niekto príde, podeľte sa v komentároch. Navyše aby to nebolo úplne ľahké, ani u mňa zapnutie nebolo na prvýkrát. Najprv som nemal istotu či je problém v „upravenom“ LVDS kábli, ale priamo vadný displej či jednotka. Nedalo mi to pokoj, na druhý deň som si prerobil napájanie quadlock konektora a skúsil to zapnúť znovu. A huráááá 🙂 .

Rádio je možné ovládať a skontrolovať v akom aute bola jednotka namontovaná :O . V mojom prípade išlo priamo o Fabiu 3 combi.

Menu je možné prepínať cez nastavenia medzi mriežkou a posuvným systémom.

Navigáciu nemám ako overiť, chýbala mi doma SD karta s mapami 🙁 .

Ponuka zdrojov a skúška bluetooth.

Informácie o systéme.

Dlhým stlačením tlačidla MENU sa dostaneme do servisného režimu.

Zároveň som si v aute odfotil všetky nastavenia, aby som nemusel loviť v pamäti čo som mal ako nakódované a nastavené.


Mechanická montáž

Pár riadkov vyššie som spomínal rozdiel v palubnej (prístrojovej) doske. Riešil som podobné pokusy už skôr, keď som mal k dispozícii displej Bolera. Pre predstavu niekoľko porovnávacích fotografií.

Rapid, Octavia III a Superb III sú na tom lepšie, tam je riadiaca jednotka rádia montovaná osobitne do schránky pred spolujazdcom.

Pri Fabii sa asi šetrilo a riešilo aj miesto. Riadiaca jednotka je preto zasunutá v držiaku priamo v palubnej doske:

  • 6V1 857 009 Ppalubná doska pre Blues/Swing/Swing+
  • 6V1 857 009 Hpalubná doska pre Bolero/Amundsen

Palubnú dosku sa mi ale meniť nechce. Čo s tým?

Bude sa rezať! 😀

Demontáž pôvodného rádia

Na vybratie rádia sú potrebné špeciálne prípravky, rovnako ako to bolo pri pôvodných výmenách. Odporúčam demontovať aj dekor palubnej dosky, predovšetkým veľkú pravú časť.

Pre prístup na umiestnenie riadiacej jednotky sa treba zbaviť aj schránky pred spolujazdcom.

Po demontovaní schránky a odpojení konektoru pre vypínanie airbagu sa neodporúča zapínať zapaľovanie. V opačnom prípade auto vyhodí chybu airbagu na maxidote aj diagnostike.

Pre prístup k montáži GPS antény je vhodné vybrať stredný výduch kúrenia.

Montáž displeja

Bez úpravy uchytenia displeja sa displej nedá upevniť ani uchytiť a namontovať. Z toho dôvodu je nutné vyrezať pôvodné úchyty predovšetkým v hornej časti displeja. Nie je tu už toľko roboty ako s riadiacou jednotkou.

Pri rezaní pozor na viditeľnú časť palubnej dosky medzi displejom a stredným výduchom kúrenia. Tie plasty sú dosť náchylné na zarezanie ostrým nožíkom alebo čepeľou pílky. Nemám presný postup ako a kde rezať, čerpať musíte iba zo zverejnených fotografií.

Pokiaľ je možné displej jednoducho „položiť“ do otvoru po starom rádiu, máme vyhraté a hotové 😉 .

Montáž riadiacej jednotky

Teraz je správny čas na to komplikovanejšie rezanie, teda úpravu priestoru za palubnou doskou. Opäť neviem neviem či dokážem popísať a nasimulovať presný postup, je to kombinácia metódy pokus a omyl. Kliešte, nožík, pílka. Fantázii sa medze nekladú, Išiel som na to postupne. Vedel som, kde má byť približne riadiaca jednotka umiestnená podľa pohľadov porovnávky rádii.

Miesta je tam pomerne dostatok, treba však rozmýšľať a špekulovať.

Reže sa pravá časť otvoru zhora aj od otvoru po vybratí schránky pred spolujazdcom.

Pre istotu si odpojte káble od tlačidiel pod rádiom a ideálne vyberte aj panel klímy/kúrenia.

Keď som mal vyrezané nepotrebné plasty, musel som vyriešiť uchytenie riadiacej jednotky aby nepadala a nelietala podľa gravitácie a odstredivej sily 😀 . Na to poslúžil vyrobený kovový držiak, rozmery sú približné a uvedené na fotkách.

V hornej krátkej časti je ešte vyvŕtaný 5 mm otvor pre skrutku na uchytenie.

Vo vnútornej časti som nalepil pre tlmenie hluku tesnenie.

Vyrobený držiak je uchytený o kovovú výstuhu za palubnou doskou v spodnej pravej časti priestoru pre budúcu riadiacu jednotku.

Riadiaca jednotka je na vyrobenom držiaku položená, na fotke je držiak posunutý, ináč bude asi v strede jednotky. Z jej oboch strán som ešte použil tvrdý penový materiál na vypodloženie proti posunu.

Do schránky je v jej ľavej časti pripravený otvor, ktorý stačí prerezaním štyroch prepojov otvoriť. Okolo otvoru patrí ešte tesnenie, no nepodarilo sa mi ho nikde kúpiť, pretože všade hlásili ukončenú výrobu.

Pre zaujímavosť koľko odpadu je možné odstrániť :-O .

Pred úplným osadením jednotky ešte dopojíme elektrický prepoj displeja a jednotky.


Pripojenie

Pripravený 40 cm prepojovací kábel musíme zapojiť do quadlock konektora.

Všetky štyri dátové vodiče sa zapájajú do šedého 12-pinového konektora. Ten vyberieme odistením poistky z quadlock konektora. Na oboch stranách odklopíme plastové kryty pinov, aby sme mohli zapojiť nasledovné:

  • T12d/1 – oranžovo-fialový 0,35 mm (oranžovo-fialový) – smer konektor displeja T12f/3 (CANH-INF)
  • T12d/2 – modrý 0,35 mm (modrý) – smer konektor displeja T12f/11 (KP_Reset)
  • T12d/7 – oranžovo-hnedý 0,35 mm (oranžovo-čierny) – smer konektor displeja T12f/9 (CANL-INF)
  • T12d/8 – fialový 0,35 mm (fialový) – smer konektor displeja T12f/5 (ZR_Reset)

Všetky pozície sú v mojom prípade doteraz prázdne, nie je problém tam zastrčiť nové piny 009 E.

Napájanie + a – som pripojil na dva najhrubšie vodiče, hnedý pre mínus a červeno-žltý pre plus. Podľa originál schémy má plusový vodič osobitnú poistku, mne sa nechcelo ťahať samotný vodič až do poistkovej skrinky.

Všetky vodiče som omotal do textilnej izolačnej pásky.

Nový čierny 12-pinový konektor neskôr zapojíme do displeja. Do druhého konektora displeja pripojíme LVDS kábel, opačný koniec zapojíme do riadiacej jednotky rádia.


Montáž príslušenstva

Pre správne fungovanie dokončíme inštaláciu nevyhnutného príslušenstva pre správnu a kompletnú funkčnosť. GPS anténa a SD karta pre navigáciu, USB konektor pre USB kľúč a CarPlay, DAB anténa pre využitie digitálnych rádii.

GPS anténa

Existuje viacero vhodných miest. Moja objednaná anténa disponuje magnetom pre pripevnenie na kovové časti karosérie. Čo som našiel dostupné informácie, správne má byť GPS anténa schovaná pod palubnou doskou hneď pod svetelným senzorom, preto som ju tam umiestnil aj ja.

Konektor je nutné natiahnúť popod stredný výduch a centrálnu trubku tak, aby po nasadení výduchu kábel neprekážal. Modrý konektor antény sa pripája na riadiacu jednotku rádia.

Alternatívne je možné GPS anténu natiahnúť podobne ako mikrofón a umiestniť ju až pod vrch ku stropnému svetlu. Obe antény mali v sebe skrytý aj magnet, miesta medzi stropnicou a plechom strechy je dosť.

DAB anténa

Od 20. decembra 2018 v Európskej únii musia byť všetky vyrobené automobily vybavené prijímačmi DAB+.

Digitálny balíček vysielaný na Slovensku toho veľa zatiaľ neposkytuje. Pokryté sú hlavné Bratislava a Košice, v Prešove pravdepodobne veľa toho nechytím. Anténu zatiaľ nemám, preto bude jej inštalácia v popise chýbať.

SD karta s mapami

Priznávam, s tým veľa skúsenosti nemám. Prišlo mi rádio bez SD karty, riešil som teda jej kúpu skrz Motorr Diag, najaktuálnejšie mapy už boli nahraté. Možno niekedy v budúcnosti sa povenujem aj tejto téme.

Základné využívané mapy by mali byť rozdelené do niekoľkých skupín, nás zaujíma asi hlavne Európa.

Európske krajiny – balíček 1
Albánsko *, Andorra, Rakúsko, Bielorusko *, Belgicko, Bosna a Hercegovina *, Bulharsko *, Chorvátsko, Cyprus *, Česká republika, Dánsko, Estónsko *, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Gibraltár , Grécko, Maďarsko, Írsko, Ostrov, Taliansko, Kosovo *, Lotyšsko, Lichtenštajnsko, Litva, Luxembursko, Malta, Macedónsko (Bývalá juhoslovanská republika) *, Moldavsko *, Monako, Čierna Hora *, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko *, San Maríno, Švédsko, Švajčiarsko, Srbsko *, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Ukrajina *, Spojené kráľovstvo, Vatikán

* krajiny s čiastočným pokrytím

Mapy sú dostupné aj ako aktualizácia cez servery Škoda, prípadne VW. Podľa VIN čísla aktualizácie vyhľadávať nemôžem, keďže som Amundsen nemal vo výbave od výroby.

Našiel som na fóre celkom zaujímavo vyzerajúci postup, tak aspoň citácia:

Na stránke VW vybereš vůz (Golf VII, rok 2017) a vyskočí ti na výběr dvě verze infotainmentu
1. Discover Media (Amundsen)
2. Discover Pro (Columbus)
Vybereš Amundsen (Discover Media) a dole na stránce máš výběr mapových podkladů – Západní/Východní Evropa. Takže zřejmě stáhneš jako většina variantu č.1, kterou pak rozbalíš na originální SD kartu z Amundsena.
Slot na SD kartu

Ten dodatočne montovať netreba, je súčasťou riadiacej jednotky rádia 🙂 . Mne osobne ale prekáža, že jeden slot na SD kartu je schovaný a neprístupný bez vybratia schránky pred spolujazdcom. Vhod príde predlžovačka SD karty, vhodnejší názov ma nenapadá. Slovenských obchodov som veľa nenašiel s vhodným adaptérom, preto radšej Aliexpress. Zatiaľ mám mapy v slote 2 (ten schovaný) a hudbu v slote 1 (dostupný v schránke).

Do voľného slotu na riadiacej jednotke rádia zastrčíme koniec v podobe SD karty, opačný koniec vyvedieme a vhodne upevníme napríklad v schránke pred spolujazdcom. Pomôžem si fotkami z internetu, moja predlžovačka zatiaľ nedorazila 🙁 .

Teraz už nemám problém vychutnávať si obľúbenú hudbu ako som bol zvyknutý priamo z SD karty. Ak vám postačuje USB a bluetooth, tento krok je možné vynechať 😉 . Prípadne sa inšpirovať nasledovne, nie moje auto.

USB konektor

Pre plnú funkčnosť celého systému je nutné ho vymeniť. AndroidAuto síce funguje aj bez výmeny USB konektora, no napríklad USB kľúč mi nenačítalo rádio vôbec, ani po snahe upraviť kódovanie. Podobne ako pri osvetlenom zapaľovači či svetielku pod klímou, „vylúpneme“ celý spodný plast páčidlom, odpojíme konektory a vyberieme ho von.

USB moduly by správne mali mať rozdielne napájacie konektory. Preto je nutné na prívodnej kabeláži upraviť konektor pre USB odrezaním ľavej spodnej zarážky.

Na záver už len pripojiť konektor, nasadiť ho späť do plastu a celé to poskladať.


Kódovanie

Pokiaľ je rádio namontované, zapojené všetky konektory a namontovaná schránka pred spolujazdcom, môžeme pokračovať v nastavovaní a kódovaní.

Stlačenie zapínacieho tlačidla celý systém zapne. Za zapnutí a nabehnutí komunikácie s autom bude väčšina rádii hlásiť chybu „ochrana komponentov aktívna“, už som to riešil pri každom mojom predošlom rádiu. Na odblokovanie je nutné navštíviť autorizovaný servis alebo niekoho s online prístupom aby to odblokoval a povolil aj základné funkcie, prípadne rovno aktualizuje celý systém. Existujú ale maniaci, ktorí dokážu dodať už odblokované rádio, aspoň čo som sa dozvedel. V tom prípade stačí upraviť kódovanie rádia podľa výbavy auta.

Ako alternatívu môžem odporúčať firmu Motorr Diag v Košiciach.

Zvláda odblokovanie, aktualizovanie a povolenie väčšinu viacerých zaujímavých vychytávok 🙂 .

Keď už som mal istotu, že základ funguje a rádio hraje, mohol som sa pustiť rovnako ako pri Swing+ do svojich úprav. V mojej réžii ostali už len drobnosti a správne nastavenie doplnenej výbavy:

  • nahraté logá rádiostaníc – Amundsen si ich vie stiahnúť automaticky
  • úprava kódovania
    • úvodné logo Laurin&Klement
    • vypnutie AM pásma
    • vypnutie Front Assist
    • Virtual Subwoofer a Škoda Surroud
    • pridanie fader pre zadné reproduktory
    • zapnutie Lane Assist (+ vyparkovanie)
    • zapnutie cúvacej kamery
    • zobrazenie ponuky Navigácia na maxidote
    • zapnutie Offroad režimu
    • zapnutie Sport režimu (Motorr Diag)
    • zapnutie komplet podpory pre Smartlink – Android Auto, Mirrorlink, Apple CarPlay (Motorr Diag)
    • odblokovanie VIM (Video in Motion) pre sledovanie videí počas jazdy (Motorr Diag)

Úprava kódovania sa môže líšiť v závislosti na výbave darcovského auta (z ktorého je rádio) a auta, do ktorého sa montuje. Jedine čo ma mrzí, že na rozdiel od Swing/Swing+ zmizla z menu stierače položka „servisná poloha stieračov“. Riešili sme to na fóre, z neznámeho dôvodu snáď žiadne Bolero ani Amundsen túto možnosť ani pri správnom kódovaní neponúkajú.


Finálne testovanie

Ešte pred osadením do auta som musel displejovú časť zobrať do dielne a rozobrať. Zatiaľ všetky verzie Fabia III prichádzajú so zeleným podsvietením, ktoré mi neladí ku bielemu zvyšku. Swing, Swing+ aj Bolero som rozobraté mal, preto žiadny výrazný rozdiel. Displej po kompletnej montáži odporúčam prilepiť aspoň na štyri body tavnou pištoľou, alebo vyrobiť iný vhodný úchyt.

Nové verzie softvéru umožňujú zobrazenie hlavného menu do mriežky dlaždíc alebo ako otočné menu.

Autíčko mám zmenené na Fabia III Combi facelift, ako som mal aj na pôvodnom Swing+. Model autíčka by mal byť závislý na verzii softvéru a dátumu uvedenia na trh, bližšie som to neskúmal, facelift model mi nevadí.

Cúvacia kamera funguje.

Parkovacie senzory už dokážu po nakódovaní zobrazovať aj trajektóriu, keďže mám prednézadné. Swing a Swing+ túto možnosť ani po nakódovaní neponúkajú.

Po vypnutí rádia sú dostupné tri režimy hodiniek.

Navyše v ponuke CAR pridané režimy Šport a Offroad. Režim „Šport“ pozostáva zo stopiek a ukazovateľov teploty chladiacej kvapaliny, preťaženia (G senzor), teploty oleja a tlaku turba. Poradie je možné usporiadať podľa uváženia.
„Offroad“ režim som mal už na pôvodnom Swing+, vtedy ale fungovalo len natočenie kolies, teplota oleja a teplota chladiacej kvapaliny. Nadmorská výška a kompas pribudli až pri doplnení originál GPS modulu a navigácie. Rovnako ako Sport režim, poradie je možné usporiadať a meniť. Ponuka „Komfortné spotrebiče“ je zatiaľ pokusná a musím sa pohrať so zvyškom kódovania.

V ponuke maxidotu pribudla nová položka „Navigácia“, v hornom riadku zase ukazovateľ svetovej strany.


K navigácii sa dostaneme stlačením horného pravého tlačidla NAV vedľa displeja, alebo po stlačení MENU a zvolením ponuky Navigácia. Zamrzí ale nedostupnosť slovenského hlasu ku povelom. Ohľadom nastavení nagigácie je toho dosť popísaného priamo v návode k Amundsen-u od Škody.

Amundsen s verziou HW H41 dokáže súčasne prijímať signály z troch satelitných systémov, GPS, Galileo a Glonass alebo Compass (alias BeiDou).
Smartlink ponuka je dostupná priamo z hlavného menu.

Po novom je dostupná pre Android telefóny len ponuka AndroidAuto. Mirrorlink je už takmer mŕtvy, ale ešte sa s tým budem hrať a skúmať to. Zoznam aplikácii kompatibilných s Android Auto je dostupný priamo v obchode Play. Už len prísť na to, ako plne zrkadliť obrazovku mobilu a využiť sledovanie videí počas dlhého čakania v aute.

Android Auto je vyrobený tak, aby ste napr. mohli spúšťať online rádiá alebo hudbu a súčasne používať navigáciu v Mapách Google aj svoj mobil. Dlhým stlačením tlačidla ovládanie hlasom na volante (alebo ikonou mikrofónu na obrazovke rádia) sa zapne Google Assistant (hlasové ovládanie)
Ak stlačíte tlačidlo MENU na rádiu počas spusteného Android Auto, ikona SmartLink sa zmenila na Android Auto. Podobne sa mení ikona aj pri MirrorLink či Apple CarPlay.

Ponuka zdrojov multimédii sa veľmi nelíši. Pribudlo navyše WLAN pre WiFi pripojenie, zatiaľ som to neskúšal testovať. Označenie „Navigácia“ je pre SD kartu s mapami. Keď som vložil do druhého slotu SD kartu s hudbou, v zozname sa to zobrazilo ako SD karta.

Pre chýbajúcu DAB anténu mám dostupné len FM vysielanie, AM pásmo som vypol cez diagnostiku.

Toľko asi z rýchleho prehľadu. Je zaujímavé, ako sa dá prejsť z takmer základného Swing rádia ktoré nemalo ani bluetooth až na najvyšší model s navigáciou 🙂 . Na záver sa ešte rozlúčiť so starým Swing+ a užívať si nového Amundsena! 🙂 Musím si zvyknúť hlavne na využívanie navigácie a pripájanie telefónu pri každej jazde, ak chcem využívať aj smart funkcie 😉 . Teraz je hlavné, že to funguje a dotiahol som to do konca…

Kto má radšej video ako fotky, tak rýchly prehľad. Dúfam, že aspoň niekomu pomôžem pri rozhodovaní sa o retrofite/zmene infotainmentu na najvyššiu verziu.


Zdroje, info a inšpirácia:
https://www.drive2.ru/l/564622861436715133 - príprava
https://www.drive2.ru/l/564671514826245265 - výmena, inštalácia antén, jednotky
https://www.drive2.ru/l/565369704709881906 - AndroidAuto, Mirrorlink
https://www.drive2.ru/l/565679492111008055 - príprava hudby a jej  kvalita
https://www.drive2.ru/l/574649307970404656 - VIM, obraz za jazdy
https://www.drive2.ru/l/573301856470565083 - USB konektor a jeho výmena
https://www.briskoda.net/multimedia-upgrade
https://sk.wikipedia.org/wiki/Dotyková_obrazovka
https://www.delock.com/infothek/FAKRA_HSD/fakra_hsd_e.html

14 komentárov článku “Výmena Swing+ za Amundsen

    1. Hi Wirer,
      I have retrofitted this a couple of days ago but some functions are not working.
      Could you send me your 5f module long code so i can check what is different.
      Thanks!

  1. Ahoj, parádni návod, jsi borec. Prosim tě, ohledne toho VIM (video on motion) – Amundsen umi přehrávat videa? Diky za info

    1. udajne ano, ale nemam cez co to momentalne pustit. root mobilu sa mi nepodarilo urobit (Huawei P30), mirrorlink je viacmenej mrtvy…

      1. Myslíte že je to stejné i u Škoda Octavia III? Mám v plánu vymenit Swing bez BT za Amundsen akorát nevím co je k tomu potřeba, mám tam ještě multifunkční volant.

        1. vymeniť schránku pred spolujazdcom, predpokladám že tam bude chýbať otvor. predĺžiť kabeláž, doplniť chýbajúce vodiče pre displej, namontovať, odblokovať ochranu komponentov, prípadne dodatočne vymeniť USB

  2. Ahoj narazil jsem na Allegru na par jednotek se stejnym oznacenim ale podle popisku z Karoqa, podle fotografii i hw revize sedi. Otazka je, je to pouzitelne pro fabii kdyz jednotky ze superba nebo oktavky udajne zamenitelne jsou?
    Navic nekde sem se docetl ze smartlink musi byt uz „zataveny“ v aute aby se pak dal aktivovat i v radiu, pokud je to pravda tak s fabii MY14 mas asi smulu ze?

    diky a pekna prace.

    1. ak sa bavime o jednotke pre Amundsen displej, Smartlink sa da aktivovat a funguje. ja som predtym na 2016 nemal a uz mam. rovnake cisla jednotiek sa pouzivaju pre viacere modely, teda je mozne ze aj Karoq a Kodiaq

      1. promin *mam ne mas. Jo mluvil jsem o amundsenu. Kdyz tedy poridim jednotku 5Q0035874C musim splnit jeste nejake dalsi predpoklady aby tam fungoval smartlink? Treba jestli tam uz musi byt v jednotce predinstalovan(ne nutne aktivovan) nebo uz to vsechny tyto jednotky v sobe maji?

        diky

    1. zavisi od nakupu dielov. jednoznacne sa to napisat neda, nove diely kupovat je nezmysel. vela aj zavisi ci jednotka bude uz pri kupe odblokovana, alebo ju treba dodatocne odblokovat cez ochranu komponentov. pri vymene Bolero za Amundsen sa da usetrit na prepojovacich kabloch a displeji, pri Swing/Swing+ na Amundsen je to komplikovanejsie, vid clanok
      celmi hruby odhad 630-730 €

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore