Tento rom som sa rozhodol trošku zainvestovať aj do audia. Po vzore z predošlej Fabie II Combi som teda zakúpil sadu originál zadných reproduktorov. Montáž je slušne popísaná aj v priloženom tlačenom návode, no občas viac napovedia fotky či osobné skúsenosti.
Potrebné náradie:
- torx – stačí aj ten, čo je súčasť výbavy
- plastové páčidlá + pliešky na vytiahnutie rádia
- nitovacie kliešte
Materiál:
- 6V0 051 416 – sada zadných reproduktorov
- 6Y0 867 260 – úchyt tapacíru dverí (počet kusov podľa potreby, mne stačil 1)
- textilná izolačná páska
Samotnú montáž reproduktorov som si rozdelil na dve fázy.
Prvá fáza – interiér
V prvej (pondelok) som sa pustil do rozoberania interiéru a natiahnutie kabeláže od rádia smerom k zadným dverám. Postupovať som sa snažil podľa pribalenej príručky:
– demontáž schránky pred spolujazdcom – 3 skrutky po otvorení dvierok, jedna schovaná v schránke, 2 skrutky zo spodnej časti schránky, odpojiť konektor k svetielku a ovládania airbagu
– demontáž rádia – použiť vyťahovacie prípravky a vytiahnúť rádio k sebe
– demontáž stredového tunela – madlo ručnej brzdy, radiaca páka, 2 skrutky vpredu pod gumovou prekrytom, jedna vzadu pod gumovým prekrytom
– demontáž lakťovej opierky (pokiaľ je vo výbave) – bočné kryty ťahať od seba, vybrať skrutku, vysunúť opierku smerom dozadu
– demontáž zadných sedákov
– demontáž spodného B-stĺpika – ťahaním smerom k prostriedku auta
– demontáž prahov – ťahaním smerom hore
Srandy som si užil pri rozoberaní dosť, no nezastavilo ma to.
Káble od rádia som prestrčil po otvore po demontáži schránky k rádiu. Z quadlock konektora vytiahneme hnedú časť, povolíme na nej fialovú poistku a zapojíme do konektora káble na vyznačené pozície pinov:
- pin 1 – červeno/biely
- pin 5 – hnedo/biely
- pin4 – červeno/čierny
- pin 8 – hnedo/čierny
Pre neoriginálne rádio sa zapojenia mierne líšia !
Po založení fialovej poistky vrátime späť hnedý konektor do čiernej základne. Ja som ešte omotal nové káble od budúcich reproduktorov do textilnej pásky spolu s pôvodnou kabelážou. Sila zvyku, nie je to potrebné.
Káble som následne ťahal pod kobercom. Tu bol mierny rozdiel voči návodu, kde som to pochopil tak, že koberec mám odtiahnúť úplne od tunela úplne a použiť pripravené pásky na uchytenie. Miesta bolo málo, preto neboli potrebné žiadne príchytky. Káble som ťahal po pravej strane (v smere jazdy) pozdĺž stredového tunela smerom dozadu. Tu treba dbať na upozornenie z návodu a zabrániť kolízii káblov s mechanizmom ručnej brzdy a radiacou pákou. Celú cestu sú schované pod koberec, resp. medzi koberec a filc čo je pod ním.
Pred zadnými sedačkami sa káble rozdeľovali a pokračovali smerom k prahom (ľavá strana – červeno/čierny a hnedo/čierny; pravá strana – červeno/biely a hnedo/biely), odtiaľ smerom dopredu k B-stĺpiku hore do konektora. Snažil som sa ich stále prichytiť podľa návodu, prípadne kde som uznal za vhodné, som ich prichytil dodatočne. Viedol som ich až do konektora v B-stĺpiku.
Ten stačí jednoducho demontovať, povysunúť mierne fialovú poistku a správne nasadiť piny na svoje pozície:
- ľavá strana (za vodičom):
- pin 28 – červeno/čierny
- pin 27 – hnedo/čierny
- pravá strana (za spolujazdcom):
- pin 28 – červeno/biely
- pin 27 – hnedo/biely
Bol som unavený a dvere sa mi nechcelo už rozoberať, tak som poskladal všetko späť, urobil poriadky okolo auta a išiel domov.
Druhá fáza – montáž reproduktorov do dverí
Druhá fáza nasledovala v utorok. Riešil som nejaké veci mimo mesta a teda som mal dovolenku a pár hodín čas. Ostávalo rozobrať dvere, namontovať reproduktory a nakódovať.
Tapacír dverí je jednoduché demontovať, podarilo sa mi zlomiť iba jednu príchytku. Zo spodnej časti dverí je poistná plastová matica, ktorú stačí pootočiť. Za krytom vedľa kľučky otvárania dverí je torx skrutka. Podľa výbavy je nutné demontovať ručné ovládanie okien, prípadne vybrať 2 torx skrutky. Pomocou plastových páčidiel som postupne podľa dielenskej príručky pouvoľňoval. Menší zádrheľ bol stredový príchyt, ale netreba sa báť zabrať. Tapacír vysunieme smerom hore, opatrne vycvakneme. Nezabudnite na demontáž tiahla otvárania dverí. Mne to akosi neišlo, tak som vycvakol celý plast aj s kľučkou naokolo.
Vedený návodom som vybral z dverí pôvodné káble a primotal k nim do textilnej izolačnej pásky nové. Jedna strana do konektora v priechodke dverí, ktorý ide opäť ľahko vonku, opäť plastová poistka, pozície pinov:
- ľavé dvere (za vodičom):
- pin 28 – červeno/čierny
- pin 27 – hnedo/čierny
- pravé dvere (za spolujazdcom):
- pin 28 – červeno/biely
- pin 27 – hnedo/biely
Druhá zatiaľ pripravená pre montáž do reproduktora. Káble vo vnútri dverí je fajn prichytiť pribalenými sťahovacími páskami. Nezabudnite skontrolovať prípadnú kolíziu so stiahnutým oknom, aby nedošlo k poškodeniu káblového zväzku. Reproduktory som prichytil nitovacími kliešťami, konektor zapojil.
Robil som postupne komplet jednu stranu dverí vrátane montáže, následne druhú.
Kódovanie a test
Po zapojení aj druhej strany stačilo reproduktory správne nakódovať, teda pridať možnosť Fader. Bonusom je možnosť nakódovať aj Škoda Surround a Virtual Subwoofer.
Kódovanie:
– Modul 5F – Information Electr.
– Coding 07 – Long coding calculator
– Byte 4 – Bit 0-31 zmeniť na 4 Channels / 6 Passive Speakers installed [PR-9VB]
– Byte 11 – Bit 0-7 zvoliť Sound_System, Sound_System_internal_individual
Test zvuku a možností nastavenia Škoda Surround a Virtual Subwoofer:
Zdravím dal som do Fabie III zadné repro ale v rádiu nemám možnosti / Vyváženie zadné kanály ani Virtual Surround. Dá sa to nejako aktualizovať alebo nakódovať v rádiu?
Vopred vďaka za radu
áno, veď v článku nad videom je to popísané….stačí čínsky VCDS kábel. alebo použiť inú alternatívu a správne parametre
Kódovanie:
– Modul 5F – Information Electr.
– Coding 07 – Long coding calculator
– Byte 4 – Bit 0-31 zmeniť na 4 Channels / 6 Passive Speakers installed [PR-9VB]
– Byte 11 – Bit 0-7 zvoliť Sound_System, Sound_System_internal_individual
Neviem či mam investovať deň života zadným repro
Cely den netreba, ale zvuk za to stoji. Aspon podla mna, lepsie sa to rozlieha v aute. Mne to staci a som spokojny
Co bys řekl na toto? https://www.ahifi.cz/reproduktory-do-skoda-fabia-3-set-c-1.html?gclid=Cj0KCQjwvdXpBRCoARIsAMJSKqLiA8NhJ2OVkjXTHvH9uUrQ_bg-oix2YkY9GcpvLkOe3qcfMWS-FsYaApa4EALw_wcB
Ziadny audiofil nie som. Musis sa skor poradit niekde v predajni. Mne stacia a vyhovuju obycajne reproduktory plus vytlmene dvere a tapacire. S tym teda nepomozem
Ahoj, musím říct, že to máš pěkně udělané, ale hlavně i pěkně sepsané. Dobrá práce. Jen se chci zeptat, jestli jsem to dobře pochopil. Od rádia vedeš k B-sloupku do konektoru kabel. Od konektoru v B-sloupku do konektoru v zadních dveřích už kabel je nainstalovaný od výroby a do něj natáhneš kabel k reproduktorům? A druhá věc. Budu mít neorginální repro a budu muset prohodit polaritu. Tak by mě zajímal výstup z rádia. Máš napojené na pin 1 (+) pin 5 (-) pro pravé zadní dveře a pin 4 (+) pin 8 (-) pro levé zadní dveře? Chystám se taky na přidání reproduktoru a tvůj návod si dovolím použít.
Děkuji za odpověď Jirka
Od radia k B-stlpiku, od B-stlpika k repro. Priprava nie je ziadna.
Piny ako si pisal
Super, díky za dovyjasnění
Zdravím, super návod a zpracování, jako vždy od Vás. Mám dotaz k tomu kódování. Stačí nakódovat dle Vašeho návodu přes VCDS? Není potřeba kódovat přes kód v ETKA katalogu? Ani nevím zda je rádio diagnostikovatelné, máme pouze obyčejné Blues. Děkuji
zatiaľ na všetkých stačilo len cez obyčajnú VCDS diagnostiku
Tak rádio Blues nemá adresu 5F, nelze tedy dokódovat. Po zapojení reproduktory hrají, funguje Balance a Fader. Ekvalizér toto základní rádio nemá.
na potrebnú adresu postačí spustiť autoscan a ten vypíše jednotky v aute 🙂
keď tak rozmýšľam, neviem či som na Blues niekedy reproduktory dorábal. to isté i Bolero. pri Blues si ľudia asi vystačia so základom (česť výnimkám), Bolero už má 6 repro asi v základe (alebo mierny doplatok). Swing je zlatá stredná cesta 😉
ahoj Miro nahodou si nespomenies aky je pouzity prierez vodicov? chcem si vyrobit kabelaz sam a stojim na tomto bode. mam dilemu ci mi staci 1,5mm2 alebo 2,5mm2 dať. dakujem za čas a odpoveď
v clanku je spominana sada original reproduktorov, teda ziadne kable som nedokupoval a neriesil. podla schem je to 1.5mm
Opravdu krásný návod. Ale pouštět se do toho může pouze hoby elektrikář nebo nadšenec který se elektrikou zabývá. Pro normální smrtelníky co elektrice ve voze nerozumí, byť jako já jsou docela manuální zruční, je to španělská vesnice. Ale obdivuji ten vypracovaný návod, paráda….
praveze pri zakupeni original sady reproduktorov nic viac netreba. je to nasledne LEGO pre dospelych. najprv rozobrat dvere, potom natiahnut kable, prinitovat reproduktory, poskladat dvere. vybrat radio, natiahnut kable. v podstate je jedno, ci sa kable tahaju od radia ku zadnym dveram, alebo od dveri k radiu.
na vychode Slovenska viem namontovat, ale nie kazdemu sa oplati az sem jazdit 🙂