Vyhrievané predné sedadlá

Ďalšia časť výbavy, ktorá mi chýbala už od začiatku, dokonca i na predošlých autách. Na Fabia III som to najprv riešil vyhrievanými poťahmi, no vydržali mi asi na 2-3 jazdy. Nesedelo to tvarovo, nechcelo sa mi prerábať zapojenie a stále vyťahovať a zapájať do zapaľovača nebolo tiež nič moc. Konečne som sa odhodlal urobiť si radosť na narodeniny…keď už sa nám blíži zima, tak ideálna voľba na doplnenie výbavy.

Po miernych problémoch balíček konečne dorazil.

Podľa popisu na stránke je to komplet sada pre doplnenie k originálnej lište pre modely Škoda Fabia III. Originálna lišta (tlačidlá) na zapínanie výhrevu nie je súčasť balenia. Ja som si ju kvôli pokusom objednal už skôr, číslo dielu 6V0 927 132 C.

Zoznam materiálu

Ako je u mňa zvykom, prikladám aj zoznam materiálu pre ručné skladanie. Cenovo to nie vždy musí byť lepšie hlavne pre cenu samotných dečiek (čo som narýchlo zisťoval, asi 70 €/ks, potrebné 4ks).

  • 2x – 6V0 963 555 C – vložka pre vyhrievanie sedadla
  • 2x – 6V0 963 557 C – vložka pre vyhrievanie operadla
  • 40x – N 015 261 2 – spony na uchytenie poťahu = ako náhrada použité sťahovacie pásky
  • 2x – 1J0 972 712 – konektor
  • 2x – 1J0 972 923 – konektor
  • 2x – 535 972 732 (3B0 972 732) – konektor
  • 2x – 535 972 722 (3B0 972 722) – konektor
  • 4x – 000 979 134 E – pin
  • 4x – 000 979 133 E – pin
  • 4x – 000 979 131 EA – N 103 358 07 – ISO pin
  • 4x – protikus ISO pin
  • 1x – 6R0 959 772 D (6R0 972 959 E) – riadiaca jednotka vyhrievanie sedadla
  • 2x – 1J0 937 510 A – držiak riadiacej jednotky vyhrievania
  • 1x – 6Q0 937 713 – konektor jednotky vyhrievania
  • 8x – 000 979 131 EA – N 103 358 07 – 1,0 mm2 – ISO
  • 4x – 000 979 133 EA – N 906 844 05 – 1,0 mm2 (alebo 4x – 000 979 225 E – N 906 845 05 – 2,5 mm2)
  • 1x – 6V0 927 132 C – tlačidlá pod rádiom
  • 1x – 4D0 971 636 – konektor tlačidlá pod rádiom vodič (6-pinový)
  • 12x – 000 979 009 E – N 907 647 01 – pin konektory tlačidlá pod rádiom
  • 2x – 000 979 009 E – N 907 647 01 – pin pre podsvietenie, napojiť sa na šedý pozícia 7 (stredný konektor)
  • 1x – 000 979 009 E – N 907 647 01 – pin pre BCM jednotku
  • 1x – N 907 326 03 – pin poistka veľká
  • 3x – 000 979 131 EA – N 103 358 07 – pin poistka malá – ISO
  • 1x – N 017 131 18 – poistka veľká 7,5 A (pozícia 26)
  • 2x – N 102 615 03 – poistka mini 10 A (pozícia 36, 55)
  • 1x – káblové oko M6
  • textilná izolačná páska

Pokiaľ budete objednávať celú sadu, postačí zoznam zvyšného materiálu skrátiť. Dosť ťažko to rozumne rozdeliť, pretože ja som aj napriek objednanej sade niektoré veci kupoval navyše i keď som nemusel.

Postup, elektrické zapojenie

V prípade výhrevu sedačiek je elektrická časť v porovnaní s mechanickou časťou banalitou. Schéma zapojenia vyzerá komplikovanejšie ako sa môže na prvý pohľad zdať.

Základom je pripojenie riadiacej jednotky výhrevu s jednotlivými časťami:

  • tlačidlá
  • dečky v sedačkách
  • napájanie (poistky a ukostrenie)
  • BCM jednotka (nie je potrebné)

Začnem od konca. Prepojenie s BCM jednotkou ako som písal vyššie nutné nie je. Slúži na komunikáciu, dokáže jednotku výhrevu odpojiť v prípade vysokej spotreby či slabého akumulátora. Aj keď sa nezapojí, výhrev sedadiel funkčný bude.

Napájanie je riešené prostredníctvom jedného vodiča pre ukostrenie (napríklad pravý či ľavý A-stĺpik v spodnej časti), plus troch vodičov k poistkám:

  • pozícia 36 – ľavá sedačka
  • pozícia 55 – pravá sedačka
  • pozícia 26 – tlačidlá

Sedačky majú prívody rozdelené na pravú a ľavú stranu, teda spolujazdec a vodič. Plusový a mínusový vodič, nič viac nepotrebujeme.

Celé to uzatvára pripojenie tlačidiel. Tie sú napájané samostatne a ešte prepojené s riadiacou jednotkou.

Príprava

Ja musím byť stále trochu extra, nebude to ináč ani tu. V balení dorazilo takmer všetko potrebné. Ja som si zo zoznamu materiálu doobjednal nasledujúce položky:

  • 2x – 1J0 972 712 – konektor
  • 2x – 1J0 972 923 – konektor
  • 2x – 535 972 732 (3B0 972 732) – konektor
  • 2x – 535 972 722 (3B0 972 722) – konektor

Plus odpovedajúce piny ku nim. Sú to konektory pre sedačky. Kvôli zmene zapojenia som ďalej zháňal:

  • 1x – N 907 326 03 – pin poistka veľká
  • 3x – 000 979 131 EA – N 103 358 07 – pin poistka malá – ISO
  • 1x – N 017 131 18 – poistka veľká 7,5 A (pozícia 26)
  • 2x – N 102 615 03 – poistka mini 10 A (pozícia 36, 55)

V balení ktorý dorazil som nenašiel držiak na riadiacu jednotku:

  • 2x – 1J0 937 510 A – držiak riadiacej jednotky vyhrievania

Boli tam len sťahovacie pásky. Použiť sa dajú, ničomu neprekážajú. Alebo jednoducho riadiacu jednotku výhrevu schováte za stredový tunel. Pekne po poriadku, začal som úpravou vodičov od konektora riadiacej jednotky.

Riadiaca jednotka výhrevu

Vodiče sú zapojené už do konektora 6Q0 937 713. Rozdiel voči originálnemu zapojeniu sa nájde, preto som si to prerobil. Zo schémy zapojenia je možné vydedukovať nasledujúci zoznam zapojenia pinov jednotky výhrevu J774:

  • T16g/1 – červeno-fialový – 0,35mm – tlačidlá T10d/9
  • T16g/2 – čierno-žltý – 0,35mm – tlačidlá T6a/6
  • T16g/3 – červeno-modrý – 0,35mm – tlačidlá T10d/10
  • T16g/4 – fialovo-žltý – 0,35mm – tlačidlá T6a/5
  • T16g/5 – šedo-biely – 0,35mm – BCM T76a/36
  • T16g/6 – fialovo-zelený – 0,35mm – tlačidlá T6a/2
  • T16g/9 – hnedý – ukostrenie
  • T16g/12 – šedo-čierny – 0,35mm – tlačidlá T10d/6
  • T16g/13 – čierno-modrý – 1.0mm – poistka
  • T16g/14 – čierno-žltý – 1.0mm – poistka
  • T16g/15 – červeno-žltý – 1.0mm – výhrev vodič
  • T16g/16 – červeno-biely – 1.0mm – výhrev spolujazdec

Dva vodiče smerujú ku sedačkám, osobitne pravá a ľavá strana. Ukostrenie je spoločné pre riadiacu jednotku, tlačidlá i dečky. Nepoužíval som pribalené vodiče (dvojlinku), ale vymenil som ich za svoje vlastné. Dôvod? Plánoval som použiť konektory z originál zapojenia a vynechať tie pribalené biele dvojpinové. Červeno-žltý a červeno-biely som si teda vymenil a zároveň predĺžil na asi 280 a 310 cm (vodič / spolujazdec). Hnedý je spoločný pre ukostrenie, predĺžoval som ku sedačkám oba.

Časť vodičov smeruje ku tlačidlám. Pre uľahčenie zapojenia boli dve poistky spojené pod jednu, poistka tlačidiel bola napojená spoločne myslím ku poistke vyhrievania vodičovho sedadla. Ja som si to rozdelil a natiahol nový vodič od konektorov pre tlačidlá smerom ku novej poistke odpovedajúcej dĺžky vodiča. Na druhý koniec pôjde pin pre veľkú poistku N 907 326 03. Pôvodné vodiče k poistkám som až priamo v aute dodatočne skracoval a osádzal pinmi 000 979 131 EA (N 103 358 07). Po prerobenej príprave som si jednotlivé zväzky omotal textilnou izolačnou páskou.

Začali sa mi zvyšovať niektoré vodiče.

Tlačidlá pod rádiom

Vodiče k nim sú pripravené. Vodičova strana je komplet osadená 6-pinovým konektorom. Nemení sa nič, pre kontrolu zoznam tlačidiel vodiča EX22:

  • T6a/1 – hnedý – ukostrenie
  • T6a/2 – fialovo-zelený – jednotka výhrevu T16g/6
  • T6a/3 – šedý – podsvietenie – napojiť na osvetlenie pôvodného konektora pre stredovú lištu + prepoj na konektor spolujazdcovej strany
  • T6a/4 – čierno-fialový – poistka 26 (7,5 A)
  • T6a/5 – fialovo-žltý – jednotka výhrevu T16g/4
  • T6a/6 – čierno-žltý – jednotka výhrevu T16g/2

Na spolujazdcovej strane konektor chýba, je totiž v aute. Zapojenie je pre tlačidlá spolujazdca EX22 nasledovné:

  • T10d/5 – hnedý – ukostrenie
  • T10d/6 – šedo-čierny – jednotka výhrevu T16g/12
  • T10d/7 – prepoj na konektor vodičovej strany
  • T10d/8 – čierno-fialový – poistka 26 (7,5 A)
  • T10d/9 – červeno-fialový – jednotka výhrevu T16g/1
  • T10d/10 – červeno-modrý – jednotka výhrevu T16g/3

Ostáva jeden voľný vodič, ten ostáva sólo.

Montáž v interiéri

Prípravu máme za sebou, hor sa namontovať to všetko do auta. Na začiatok trošku rozoberania ako v prípade podsvietenia zapalovača či montáž svetielka po panelom kúrenia. Spodný plastový kryt potlačíme smerom dole, zo spodnej strany panela klímy sú dve torx skrutky, tie vyberieme. Automatická klíma ide smerom von, manuálnu klímu je nutné najprv zatlačiť a potom vytiahnúť najprv jednu a tak druhú stranu – pozor na tiahlá na ovládanie klapiek a teploty.

Riadiaca jednotka je umiestnená za palubnou doskou naľavo od stredového tunela.

Konektor smeruje dole. Na uchytenie jednotky som použil dokúpené dva držiaky 1J0 937 510 A. Odporúčam si ich najprv zasunúť na jednotku. Ja som mal doma iba jeden, druhý som doplnil neskôr. (Jeden celkom postačí v prípade núdze).

Po zohnutí sa pod volant na vodičovej strane sú nad pedálom plynu dva otvory.

Jednotku s držiakmi do týchto otvorov zacvakneme, konektor je otočený smerom dole.

Schválne som najprv popisoval montáž jednotky, od nej je vedený rozvod ku ostatným častiam.

Pokračoval som pripojením vodiča k BCM jednotke. Ten povinný a potrebný nie je, môžte ho vynechať. Ináč sa zapája na konektor A, pin 36.

Ako ďalšie som natiahnutím „troch zväzkov“ smerom k tlačidlám.

Červený konektor otvoríme tenkým plochým skrutkovačom a vložíme do neho chýbajúce piny podľa popisu vyššie.

Osamotený vodič pripojíme sa na pôvodný čierny konektor tlačidlovej lišty k osvetleniu tlačidiel, teda šedý vodič na pine 7. Či už zvolíte spájkovanie, alebo zakrimpovanie nového pinu, je to každého osobná voľba 🙂 .

Pokiaľ to máme pripravené, prestrčíme konektory odpovedajúcimi otvormi v palubnej doske pre správne zapojenie do novej lišty tlačidiel.

Spomínané ukostrenie je spoločné. Podľa pribaleného návodu sa odporúča využiť ukostrovaciu skrutku na pravej strane, za spodným plastom A-stĺpika.

Poistky po mojom prerobení sú tri:

  • pozícia 36 – ľavá sedačka
  • pozícia 55 – pravá sedačka
  • pozícia 26 – tlačidlá

Použité sú dve veľkosti poistiek, aj dve veľkosti pinov.

Celú poistkovú skrinku demontuje po uvoľnení dvoch torx skrutiek, stačí si otvoriť niektorý z predošlých návodov. Piny osadíme na vyznačené pozície. Ku poistke 55 nezabudnite doplniť prívodný vodič. Použil som pripojenie ku medenej lište. Nie najšťastnejšia varianta, ale plne funkčná.

Nezabudnite osadiť požadované poistky, dve malé 7,5 A, jedna veľká 10 A.

Ostali už len vodiče ku sedačkám. TIe som sa snažil schovať pod koberec a natiahnúť rovnako ako v prípade osvetlenia nôh zadných sedačiek. Konektory som používal dvojpinové podľa originál zapojenia s číslom 535 972 722 (3B0 972 722).

Na oboch stranách je konektor rovnaký. Vodiče k výhrevu som omotal spolu s pôvodnými vodičmi do jednej textilnej izolačnej pásky.

Po usporiadaní všetkých vodičov a poskladaní interiéru zapneme zapaľovanie pre skúšku osvetlenia tlačidiel. Tie by sa mali rozsvietiť spolu so zvyškom interiéru.

Bez zapojenia výhrevu v sedačkách oranžové konetrolky označujúce intenzitu svietiť nebudú. Pri pokuse o stlačenie však prebliknú. Až po zapojení výhrevu aspoň jednej sedačky je možné výhrev zapnúť.

Mechanická časť

Demontáž sedačiek

Pre mňa asi nič nové, sedačky som mal nadvihnuté pre montáž osvetlenia zadných nôh. Ale len nadvihnuté, bez nutnosti poodpájať všetky konektory a káble, a bez vyberania z auta. Pri montáži dečiek výhrevu to nebude podľa fotiek z internetu prechádzka ružovou záhradou. Nerád by som niečo zničil, sedačky preto išli z auta von. Na to je nutná gola sada a tisíchran M10. Povoliť všetky štyri skrutky na každej strane v koľajničkách.

Sedačky následne nakloniť pre prístup ku konektorom a tie poodpájať. Zväzok je prichytený plastovou príchytkou, potiahnutím ju dostanete von. Alebo postačí odmotať izolačnú pásku.

Osobne som najprv odpojil a vybral spolujazdcovu sedačku a komplet ju prerobil, osadil a pozapájal. Rovnaký postup som volil i pre vodičovu sedačku. Veľký rozdiel medzi sedačkami nie je, ak nepočítam časť konštrukcie.

Podarilo sa mi kedysi dávno pre inšpiráciu vyfotiť originál zapojenie konektorov. Fotky sú trochu poprehadzované, no hádam postačia. Aj na základe týchto fotiek som sa rozhodol ísť do originál konektorov.

Podobná inšpirácia môže spočívať v nájdení zopár fotografií ako sa dopracovať ku vloženiu výhrevných dečiek pod poťahy sedačiek. Fotky nie sú moje, zdrojom je firma Audiotuning.sk.

Odporúčam si prejsť obe sedačky, pretože som síce najprv robil spolujazdcovu a až potom vodičovu, fotiek mám viac z vodičovej.

Sedačka spolujazdec

Rozoberanie spolujazdec

Sedačku som si z auta vybral a zobral domov, položil na pevnú skrinku pokrytú dekou. Nie je problém urobiť to i na zemi či vonku na parkovisku, ale všetko má svoje limity a obmedzenia.

Začal som otočením sedačky na bok a demontážou schránky pod ňou. Tá je upevnená na štyroch torx skrutkách.

Pokračoval som vyskrutkovaním tisíchranu M10 pre úchyt pásu.

Následne torx skrutku na krycom plaste, aby sme ho mohli ťahom hore dostať dole zo sedačky.

Podobný postup je aj na opačnej strane, ale najprv je nutné vybrať plastové koliesko na ovládanie sklonu operadla. Je na to aj prípravok, ak som dobre pochopil, z kolieska sa demontuje iba horný ozdobný úchyt.

Mne sa to veľmi nedarilo, tak som použil hrubú silu a celý mechanizmus „vytrhol“. Riziko je potom v tom, že to nebude držať na svojom mieste.

Pokiaľ je koliesko demontované, ostávajú opäť torx skrutky zo spodnej strany a demontovať vonkajší bočný plast.

Úprava sedadla spolujazdec

Poťah som začal oddeľovať v zadnej časti a pokračoval dookola. Je to iba zasunutá jedna plastová časť do druhej ako je znázornené v dielenskej. Viditeľné je to i pri bočnom pohľade.

Následne je možné celú sedaciu časť vybrať z konštrukcie a postupne začať odťahovať poťah dookola až som sa dostal k úchytom držiacim poťah na ráme sedačky.

Na kovové úchyty existujú špeciálne kliešte, niektorí používajú ploché dlhé kliešte.

U mňa bol plán jasný na začiatku – netrápiť sa kovovými sponami, preto som ich rovno strihal a odstraňoval.

Dečku som si primeriaval na niekoľkokrát, dokonca som si to bol preveriť aj v aute.

Porovnával som si to i priamo na sedadle a operadle spolujazdcovej sedačky na pracovnej skrinke.

Keď som mal jasno v tom, čo a kde pôjde, musel som vo vyhrievanej dečke vystrihnúť otvor v jednom okienku. Je to priestor na uchytenie poťahu priamo k rámu pod molitanom.

Pre finálny osadením ostáva odstrániť kryciu fóliu obojstrannej pásky. Páska je na oboch krajných polohách. Ja som ešte jeden kratší úsek pridal aj z druhej strany otvoru. Pokiaľ som to mal presne vymerané a prilepené, pripravil som si „nové“ úchyty pre poťah. Postačili mi obyčajné sťahovacie pásky, na farbe podľa mňa nezáleží.

Začal som postupne sťahovacie pásky uťahovať a prebytočné časti strihať. Najprv predná časť, potom bočná a na záver zadná časť.

Káblový zväzok som natiahol cez pripravený otvor v molitane.

Elektrická príprava konektorov

Z dečky v sedadle i opierke vedú po dva vodiče. Pri použití sady konektorov z balenia je o starosť menej. Ja som si konektory upravil podľa seba. Na sedacej časti sú použité dva konektory – 535 972 732 (3B0 972 732) a 535 972 722 (3B0 972 722). Jeden je štvorpinový, ktorý sa využíva aj na privedenie napájania k obom dečkám. Druhý je dvojpinový a slúži na privedenie napájania pre operadlo. Neviem ako by som to mal správne popísať, preto prikladám stručný nákres. Je použiteľný pre obe sedačky, vodičovu i spolujazdcovu.

Do dvojpinového konektora na každý pin pôjdu dva vodiče. Jeden je pre dečku sedadla, druhý slúži ako odbočka pre dvojpinový konektor operadla. Prepoj medzi konektormi som dával asi 90 cm a vedené budú vo vnútri konštrukcie sedačky, teda sedadla.

Úprava operadla spolujazdec

Operadlo je treba tiež upraviť. V spodnej zadnej časti vytiahnúť poťah z plastového zaistenia, mierne celý poťah povytiahnúť hore.

Po vytiahnutí je možné odchýliť molitan a za nich sa schovávajú dva zaistené drôtiky, ktoré je nutné odistiť skrutkovačom alebo kliešťami, vytiahnúť ich smerom dole.

Môžme pokračovať vo vyzliekaní operadla ťahom smerom hore. Pozor si dajte na príchytky poťahu ku konštrukcii v spodnej prednej časti.

Nezaudnite o pár centimetrov vyššie za háčiky v zadnej časti. Pozrieť si môžte aj airbag v sedačke.

V prednej hornej časti sú tiež príchytky medzi poťahom a rámom sedačky. Do dečky vystrihneme v strednom hornom otvore dieru, aby bolo možné prestrčiť nové úchyty, v mojom prípade sťahovacie pásky. Pripravil som si ich všetky, aby som na niektorú nezabudol. Tuším ich je dokopy päť na celom operadle.

Vodiče sú pustené smerom dole, zo zadnej strany dečky je opäť na troch miestach obojstranná páska (hore nad a pod otvorom + dole).

Následne je možné poťah postupne spúšťať dole, stiahnúť predné sťahovacie pásky (úchyty), vzadu nasadiť háčiky s gumičkami. Zvislé drôty potiahnúť a napnúť smerom dole, prestrčiť na pôvodné miesto v molitane a zaháknuť na svoje pôvodné miesto ťahom cez skrutkovač alebo kliešťami.

Skladanie spolujazdcovej sedačky

Z predošlého projektu som mal v spodnej časti sedačky umiestnené svetielka na osvetlenie nôh zadných sedačiek. Konečne som mal príležitosť tieto svetielka namontovať podľa predstáv ako majú byť, z vnútornej strany konštrukcie sedadla. Zároveň som k tomuto svetielku musel upraviť zapojenie kabeláže.

Zväzok od dečky operadla je ťahaný popod poťah a vyvedený smerom k vnútornej časti sedačky (teda vľavo v smere jazdy) a prestrčený otvorom v konštrukcii sedadla.

Zároveň som osadil na svoje miesto aj sedadlo, štvorpinový konektor je na pravej strane v smere jazdy, dvojpinový na ľavej. Oba konektory sú osadené do plastového držiaku konektorov v spodnej časti sedačky. Dvojpinový zapojený, všetky vodiče úhľadne usporiadané a prichytené sťahovacími páskami aby ničomu a nikomu neprekážali.

Sedačke som vrátil oplastovanie z oboch strán torx skrutkami, bezpečnostný pás tisíchranom M10, nezabudnite ani na schránku pod sedačkou (pokiaľ ňou je auto vybavené a bola demontovaná). Sedačka je pripravená na osadenie do auta a test výhrevu.

Sedačka vodič

Rozoberanie vodič

Aj túto sedačku som si doniesol domov.

Ako som spomínal, rozdiel je medzi sedačkami v konštrukcii. Dielenská príručka popisuje hlavne vodičovu sedačku, preto tu bude viac obrázkov.

Schránku umiestnenú pod sedačkou som dávať dole nemusel, ale aby mi nezavadzala, povolil som všetky štyri skrutky torx a demontoval ju.

Spolujazdcova sedačka v mojom prípade nie je staviteľná. Na vybratie madla výškového nastavenia vodičovej sedačky sa odporúča špeciálny „prípravok“.

Vyrábať sa mi ho nechcelo. Preto som si madlo potiahol smerom hore a zo zadnej strany zatlačil poistku.

Následne ťahať madlo smerom dopredu (v smere jazdy).

Koliesko na nastavenie sklonu je prichytene zo zadnej strany. Na to postačí jednoduchý prípravok.

Ja som išiel na to tvrdšie, a vybral som ho komplet. Ale neodporúčam, radšej sa pohrať len s plastovou časťou. Pokiaľ je vonku, povolíme tri (alebo štyri) torx skrutky zo spodnej strany. Následne odstránime celý plastovú bočnicu.

Na opačnej strane (smerom k stredovému tunelu) demontujeme tisíchran M10 držiaci bezpečnostný pás a torx skrutka na plastovom kryte.

 

Úprava vodič

Teraz už sa môžme venovať poťahom. Ešte pred vybratím sedačiek z auta som si skúšal prikladať v ktorej časti približne budú vyhrievacie dečky, vodiče som mal osadené konektormi už pri skladaní spolujazdcovej sedačky.

Opierka je menšia dečka, s dvojpinovým konektorom, sedačka je väčšia osadená dvoj i štvorpinovým konektorom. Popisoval a kreslil som to pri spolujazdcovej sedačke, nemení sa v zapojení nič.

Poťah som rovnako ako u spolujazdca vycvakol a celý molitan vybral z konštrukcie.

Pôvodné spony držiace poťah som neplánoval použiť ani tu. Preto som ich odstrihoval.

Nahrádzal som ich sťahovacími páskami.

V oboch dečkách je nutné vystrihnúť otvor pre prostrednú príchytku, vodič je vedený do pripravenej diery pre vodiče v zadnej časti, ktoré som si vopred pripravil a osadil konektormi.

Po osadení dečky som postupne začal sťahovať pásky na prichytenie poťahu. Postupoval som jednu za druhou, najprv predná časť (v mieste kde končí dečka), potom bočná časť a zadná až na záver. Zatiaľ som ju nemontoval späť do rámu, ale upravil aj operadlo.

V zadnej spodnej časti je poťah operadla podobne zasunutý.

Po odistení povytiahneme poťah smerom hore. V spodnej časti sa odhalí molitan, ktorý preklopíme smerom dopredu a zbadáme dva zvislé drôty.

Tie je nutné odháknuť, ale nestrihať! Následne ide poťah pekne smerom hore. V spodnej časti je poťah ešte prichytený kovovými okami, tie som strihol. V hornej polovici je zo zadnej strany poťah ešte prichytený gumou a kovovým háčikom, postačí vytiahnúť.

Po obnažení operadla príde opäť na rad urobenie dierky do dečky pre novú príchytku (sťahovaciu pásku) a správne umiestnenie dečky. Tu sú príchytky iba v spodnej a hornej časti, po bokoch nie.

Tym by bolo aj druhé operadlo hotové. Príchytky posťahované najprv v hornej časti, potom háčiky vzadu, spodné príchytky, drôtiky na svoje miesto. Vodiče som popod poťah viedol na k bočnej strane a odtiaľ smerom pod sedadlo. Vodiče od sedacej časti sú vyvedené otvormi v spodnej časti a zacvaknuté do plastového držiaka. Konektor operadla je zapojený do protikusu v držiaku, vodiče sú prichytené sťahovacími páskami. Kto použije pribalené konektory, tomu ich sťačí prestrčiť cez otvory a vhodne prichytiť. Držiaky na sebe nemajú.

Ja som si pred osadením sedadla vložil do pripraveného otvoru osvetlenie pre zadné nohy, preto tam mám o jeden zväzok i jeden konektor navyše.

Osadenie sedačiek a test

Sedačky vrátiť na svoje miesto už nie je problém. Len po celej úprave mi oťaželi ruky, navyše vláčiť do po schodoch na poschodie dalo zabrať. Konektory v aute som mal pripravené, postačilo sedačky položiť na svoje miesto a nakloniť smerom dozadu. Zapojil som si všetky konektory – pôvodné pre airbag, pásy a obsadenie sedadla, plus nový konektor pre výhrev.

Keďže prvá bola hotová spolujazdcova strana, manželka bola zvedavá a chcela hneď otestovať. Vodičova sedačka v aute nebola, tak som sadol na zem a naštartoval. Behom chvíľky výhrev fungoval a už nechcela vystúpiť 🙂 . Pre mňa potešujúca správa, vypol som motor a už jej nebolo. Dokončil som druhú stranu rovnakým spôsobom osadenia v aute. Sedačky priskrutkoval tisíchranom M10 a mohli sme ísť do kina a na testovaciu jazdu.

Štartoval som bez pripojenej sedačky vodiča, ohlásila sa chyba airbagu. Je to v poriadku, postačí pripojiť diagnostiku a zmazať chyby jednotky 15 – airbag. Ak nezapínate zapaľovanie či motor bez sedačiek, mazať nič netreba.

Kódovanie ak nezapojíte pin do BCM jednotky nepotrebujete. Postup:

- Modul 09 – Central Electronics
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 3 – Bit 4 Seat heater not connect., 0=not connected / 1=connected zaškrtnúť (z 0 na 1)

Dečky majú v sebe ochranu voči prehriatiu. Aj to sme stihli overiť tak, že manželka mala celých asi 10 minút výhrev na druhý stupeň výhrevu, pravdepodobne to riadiaca jednotka vyhodnotila ako príliš vysokú teplotu a sedačku odpojila. Ja som si po chvíli zmenil výhrev na prvý stupeň a hriala až do zastavenia. Video k tomu nemá asi zmysel natáčať, budú musieť stačiť fotky.

Zvyšné diely a vodiče, ktoré som si upravil podľa seba.

Tlačidlá výhrevu v aute. Prvá fotka vypnutý výhrev, na druhej fotke vodičova (ľavá strana) na druhý stupeň, spolujazdec (pravá strana) na prvý stupeň.

Pozerám, že som sa dosť rozpísal… ale snáď to pomôže niekomu v rozhodovaní či do toho ísť alebo nie, aký zvoliť približný prístup a postup.


Zdroje a odkazy:
http://www.htcar.cz/vyhrivani-sedadel-skoda-fabia-3-orig-pro-2-sedadla-2#tb1=3
https://skoda.7zap.com/cz/cz/fabia/fab/2016-797/9/963-963000/
https://www.drive2.ru/l/8735995/

8 komentárov článku “Vyhrievané predné sedadlá

  1. What is going with Inlay for passenger seat occupied sensor 3V 6V0963553, should it be isolated from a heating cushion? Do you know how it is made by factory?

    1. if I remember correctly and can see in the photo, the Fabia has a sensor located under the foam, directly on the seat frame. thus they do not come into contact at all

  2. Thanks for info!
    I’m going to install universal heating pads Lago model 301 (found on allegro and aliexpress), 2 pads for each seat 2x20W. They have carbon heating wires inside. I’m going to use original heating module 6R0 972 959 E and wires as you described in the instructions above. Do you think the universal heating pads should work with factory Skoda module? And second question what’s the difference between the 2 modules 6R0 959 772 D and 6R0 972 959 E ? The D type is usually sold as for Seat and the E type for Skoda. I found an offer for the installation with D module and I’m thinking if it’s still ok for my Fabia and if it works with the above mentioned universal heating pads?
    Thanks in advance for any info.

    1. the heated blankets that I have used are also not original, and they work. unfortunately I don’t know the real difference between the unit index, in my opinion both versions should work. usually a higher index is a newer revision. but it doesn’t always have to be true

  3. Czy zamiast bezpiecznika 55 i 36 mogę użyć oba w tym samym rzędzie czyli np. 35 i 36 (będzie prościej bo ten 55 nie ma zasilania)?
    Zamierzam kupić same grzane maty z HT przewody i sterownik już mam), jaki model z HT będzie pasować do Fabii 3 elektrycznie?

  4. I’m sending again my questions as some incorrections have appeared in Polish during sending it off:
    1) can I use fuse 35 or 37 (they are free) instead of the fuse 55 (so both 36 and 35 or 37 would be for seats heating)?
    2) can you suggest type of heating pads from HT Car Systems (as I do not need the complete set dedicated for Fabia 3 – I have wires and modul already)?

    1. 1. fuse 35 is not used at all, it is switched terminal 15. 37 is intended for Front assist, if it is equipped. you can use instead of 55
      2. I recommend writing an email to the seller which set he recommends. I have no experience with it, I kept ordering the whole set

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore