Predné svetlá
Pri Octavii to mám pomerne jednoduché, pretože hlavné svetlomety sú LED-kové od výroby. Na výmenu žiaroviek na LED ostávajú iba predné hmlové svetlomety. Použil som pôvodné LED žiarovky z predošlej Fabie.
Predné hmlové svetlá (pôvodom z predanej Fabia III)
- typ žiarovky: H8
- použitá pätica: H11
- výkon: 72 W
- svietivosť: 15 000 lm
- počet kusov: 1 + 1
- použitá farba: 6 500 K (studená biela)
- cena: 33,31 € / pár (júl 2022)
- odkaz: https://bit.ly/3J6p9o4
- poznámka: aj pre Octavia III a viaceré ďalšie modely Škoda je určená pre hmlovky pätica H8. V tomto vyhotovení je však mierne komplikovanejšie nájsť vhodnú LED alternatívu, preto sú použité s päticou H11. Rozdiel je v použitom konektore, pri H11 je na žiarovke vyvedený kábel, H8 má konektor priamo na tele žiarovky. Pre správne osadenie je nutné z konektora H11 odrezať jeden výstupok (prípadne pri jej montáži ho prekonať silou), konektor drží aj po tejto úprave.
Výmena
Popis a postup výmeny bude popísaný nižšie, nakoľko pôvodné LED žiarovky pre hmlovky z Fabia III boli montované už pred vyše rokom a pol.
Svietenie originál halogénových žiaroviek H8.
Porovnanie halogén verzus LED žiarovky.
V tejto časti si dovolíme ešte doplniť aspoň ukážku svietenia aj v noci, ktorá bola nafotená pre porovnanie nedávno.
Hlavný dôvod pre výmenu týchto pôvodných LED žiaroviek do predných hmloviek bol problém s ventilátorom. Ten sa síce nakoniec vďaka kolegovým starším nepoužiteľným LED žiarovkám podarilo vymeniť a LED žiarovku teda úspešne opraviť. Medzitým už boli ale na auto namontované nové LED žiarovky a tieto ostávajú v zálohe. Menej závažný dôvod výmeny je nedostupnosť daného modelu na Aliexpress.
Predné hmlové svetlá (nové LED)
- typ žiarovky: H8
- použitá pätica: H11
- výkon: 60 W (pár)
- svietivosť: 16 000 lm (pár)
- počet kusov: 1 + 1
- použitá farba: 6 500 K (studená biela)
- cena: 24,31 € / pár (17. október 2022)
- odkaz: https://bit.ly/40MStbJ
Výmena
Najprv by sme si mohli porovnať LED žiarovky s halogénovou verziou.
Zapnutie LED žiaroviek na zdroji, kontrola funkčnosti a zistenie približnej spotreby.
V dielenskej príručke je zatiaľ popísaná iba predfaceliftová verzia výmeny.
Lepšie to je popísané priamo v návode k autu a je to pomerne jednoduché, ak sa bavíme o obyčajnej verzii (nie RS).
Na vybratie predného ozdobného krytu nárazníka (mriežky) použijeme náradie dostupné v kufri auta, alebo ľubovoľný pevný háčik.
Po demontáži krytu/mriežky sa nám ukážu dve (predfacelift), resp. tri torx skrutky.
Vyberieme celý hmlový svetlomet, položíme na zem alebo demontovaný kryt a pustíme sa do vyberania žiarovky. Pozor na poškriabanie predného plexi na hmlovke!
Najprv zatlačením na poistku konektora vyberieme konektor zo žiarovky.
Potom žiarovku pootočíme proti smeru hodinových ručičiek.
Novú LED žiarovku pripojíme ku originálnemu konektoru trčiacemu z nárazníka. Pri LED si v tomto prípade musíme dať pozor na správnu orientáciu polarity (+ a -). Plusová (+) časť konektora LED žiarovky musí smerovať k červeno-bielemu vodiču, mínusová (-) časť na hnedý vodič.
LED žiarovku osadíme do telesa hmlového svetlometu. Rovnako ako pôvodná halogénová žiarovka, aj LED žiarovka má na sebe krídelká, ktoré musíme správne otočiť aby zapadli. LED zaistíme pootočením v smere hodinových ručičiek.
Podobne to popisuje aj pribalený návod k LED žiarovkám, kde je spomenuté aj to pootočenie.
Porovnanie novej LED žiarovky s halogénovou žiarovkou.
Rovnaký postup aplikujeme aj na druhej strane.
Rozdiel je vo farbe plusového (+) vodiča, je červeno-zelený. Mínusový (-) je rovnako hnedý.
Svetlomet priskrutkujeme a nasadíme kryt/mriežku.
Konečne výsledok na dohľad, vrátane stretávacích svetiel.
S vypnutými stretávacími svetlami.
Poznámka na záver: viem o tom, že do hmly sa odporúča skôr žlté svetlo, teplejší odtieň. Zatiaľ vidím celkom dobre a hmlovky prioritne používam kvôli corner funkcii, kde mi žltá farba halogénovej žiarovky vadila. Najazdil som aj na Fabia III, aj na Octavia III s LED hmlovkami tisícky kilometrov a nemal som s nimi zatiaľ problém. Občas majú s LED žiarovkami problém v servise, kde sa im nepáči lom svetla voči stene/regloskopu. Pred STK obetujem pár minút a žiarovky vymením.
Zadné svetlá
Podobný prípad ako pri predných svetlách. Zadok je tiež LED-kový, komplet celý tvar písmena C – koncové svetlo, hmlovka aj brzda, osvetlenie evidenčného čísla je už LED v takmer všetkých výbavách. Žiarovky ostali pre zadnú smerovku a spiatočku.
Spiatočka
- typ žiarovky: P21W
- pätica: BA15S
- výkon: 80 W
- počet kusov: 1 + 1
- použitá farba: studená biela
- cena: 21,89 € / pár (júl 2022)
- odkaz: https://goo.gl/PLRXQC
Smerovka
- typ žiarovky: PY21W
- pätica: BAU15S
- výkon: 30 W
- počet kusov: 1 + 1
- použitá farba: oranžová (pri vyhľadávaní „amber“, prípadne „orange“ či „yellow“)
- cena: 22,51 € / pár (apríl 2022 dostupná 50 W verzia za 22,51 €, júl 2022 dostupná iba 80 W verzia)
- odkaz: https://goo.gl/vodxmy
Výmena spiatočky/smerovky
Pre výmenu je nutné opäť demontovať celé svetlo.
Začneme bočným vnútorným krytom svetlometu.
Na ten je odporúčaný prípravok T10389, ale podľa návodu k autu postačí aj háčik (číslo 5) alebo rovno torx L-kľúč (číslo 2) z výbavy umiestnenej pri rezerve v kufri.
Háčik zastrčíme do otvoru v kryte a potiahneme smerom k stredovej osi auta. Drží len na plastových klipoch.
Po odkrytí sa ukážu dve torx skrutky, na ktoré využijeme vyššie spomenutý torx L-kľúč.
Chytíme svetlo a postupne ťaháme smerom dozadu. Pomôcť si môžeme aj plastovým páčidlom vloženým medzi zvislú časť svetla a karosériu auta.
Svetlo bude držať konektor, na ktorom najprv vytiahneme červenú poistku smerom od svetla, stlačíme poistku a potom konektor odpojíme.
Žiarovky sú umiestnené na nosiči žiaroviek, ktorý je k svetlu pripevnený štyrmi torx skrutkami.
Po ich uvoľnení otvoríme kryt a žiarovky vymeníme. Každá žiarovka má svoje miesto a aj označenie, kde ju treba nasadiť. Je to konektor typu bajonet, teda po zasunutí ho treba pootočiť tak, aby výstupky („guličky“) na žiarovke presne zapadli.
Rovnaký postup platí pre smerovku aj spiatočku.
Po osadení nových LED žiaroviek nosič nasadíme a zaskrutkujeme. Tým je svetlo pripravené na montáž späť na auto.
Prvá výmena sa veľmi nepodarila a spiatočka okamžite hlásila chybu 🙁 .
Opäť vybrať svetlo a skontrolovať detailnejšie konektor a jeho piny. Auto už bolo v servise s demontovaným nárazníkom a teda aj vybratým svetlom. Pravdepodobne pri skladaní sa dostal káblový zväzok medzi karosériu a tesnenie.
Medzi svetlo a karosériu postupne zatekala voda, až takmer odhnil pin. Našťastie som to odchytil včas a nemusel meniť celý nosič žiaroviek.
Konektor je možné rozobrať, pin odstrihnúť a nahradiť novým 000 979 025 E (A 018 545 87 26), použiteľné sú aj 000 979 150 E (A 018 545 86 26).
Pri tejto druhej výmene som si už dával na zväzok pozor. Samozrejme aspoň narýchlo vyutieraný celý priestor, skontrolované tesnenie.
Konektor zapojíme, zatlačíme červenú poistku konektora. pri osadzovaní svetla pozor na správnu pozíciu káblového zväzku, aby sa nedostalo medzi karosériu a tesnenie svetla! Komu sa to nedarí nasadiť, môže si pomôcť miernym odtiahnutím kobercového obloženia kufra.
Svetlo priskrutkujeme, nasadíme vyčistený bočný kryt.
Rovnaký postup aplikujeme aj na opačnej strane auta.
Aj tu už je viditeľný odtlačok káblového zväzku na tesnení svetla.
Svetlo rozoberieme, otvoríme, žiarovky vymeníme.
Pozorné oko si možno všimlo hrdzavejúce prepoje priamo vo vnútri svetlometu.
Za všetko môže zatekanie, riešil som to okamžite. Zase spiatočka?
Kontakt na nosiči žiaroviek prebrúsený, vyčistený sprejom na kontakty.
Ďalšie nemilé prekvapenie, ktoré musím určite opraviť 🙁 . Ten lak na Octavii je snáď horší ako na Fabii.
Vyčistené, pripojený konektor, kontrola káblového zväzku a montáž svetlometu na auto.
Skrutky a bočný kryt svetlometu už len drobnosť takmer na záver.
Spiatočkové žiarovky môžu hlásiť chybu vypálenej žiarovky po výmene za LED, preto je lepšie upraviť kódovanie.
- Modul 09 – Central Electronics - Security Access - 31347 - Adaptation 10 Leuchte28RFL C3-Type_Of_Load_28 zmeniť na allgemeineLEDmitOpenLoadDiagnose
Výsledok stojí hlavne v noci za to! Aj pre cúvaciu kameru je biele svetlo LED žiaroviek prívetivejšie.
ŠPZ/EČV
Tu nie je veľmi čo experimentovať, keďže Škoda priamo predáva originál LED moduly pre osvetlenie značky. Pasujú takmer pre všetky nové modely Škoda, dokonca vo väčšine prípadov sú novo-vyrobené autá nimi osadené.
- typ žiarovky: modul LED
- počet kusov: 2
- použitá farba: studená biela
- cena: 6,09 € / ks
- odkaz: https://eshop.skoda-auto.sk/sk_SK/-led-osvetlenie-registracnej-znacky-/p/000052110
Priamo na stránke sú uvedené prípadné obmedzenia:
Len pre vozidlá Fabia III, Rapid, Rapid Spaceback, Octavia III a Superb II. Pre model Superb II len pre vozidlá vyrábané od KT 45/2013 do ukončenia produkcie v roku 2015. Pre model Yeti len pre vozidlá vyrábané od KT 22/2014 do ukončenia produkcie v roku 2017. Do vozidiel Rapid a Rapid Spaceback vyrábaných do KT 22/2015 so „StartStop systémom“ alebo „Svetelným asistentom“ vo výbave vozidla nie je dodatočná montáž tohto produktu možná.
Vrátane upozornenia:
Niektoré modely môžu vyžadovať kódovanie riadiacej jednotky, z toho dôvodu je nutná odborná montáž tohto produktu.
Zo Škoda eshopu objednával aj Martin, v balení boli svetielka s označením 3AF 943 021 A.
Kedysi sme si tie isté spomínali pri výmene osvetlenia za LED aj na Fabia III.
Martin zároveň na stránke informuje:
Údajne existuje aj úspornejšia jednodiódová varianta 5NA 943 021 (škoda-diely.sk).
Z nepochopiteľných dôvodov ale ide o pomerne drahšiu záležitosť.
Výmena
Postup výmeny je relatívne jednoduchý. Pomocou plochého skrutkovača vypáčiť v smere šípky celé svetielko smerom von. Následne odpojiť konektor a nahradiť novým LED-kovým svetielkom.
Ak pred výmenou neboli namontované LED svetielka, je nutné po výmene urobiť krátke kódovanie pre elimináciu hlásenia chyby vypálenej žiarovky.
- Modul 09 – Central Electronics - Security Access - 31347 - Adaptation 10 Leuchte25KZL HA60 Type_Of_Load_25 zmeniť na allgemeineLEDmitOpenLoadDiagnoze
Ako sme si spomenuli v úvode kapitoly, niektoré autá majú LED osvetlenie značky od výroby.
Osvetlenie nástupného priestoru, smerovka
Takto atypicky je pomenované osvetlenie v spätnom zrkadle. V prípade výmeny žiarovky za LED žiarovku môžeme použiť tie isté LED, ako v interiéri.
- typ žiarovky: W5W
- pätica: T10
- výkon: 1 W
- počet kusov: 1 + 1
- použitá farba: studená biela (nástupný priestor)
- použiťá farba: oranžová (amber) (smerovka)
- cena: 4,10 € / 2 ks alebo 15,43 € / 10 ks
- odkaz: http://bit.ly/2tU8zFp alebo http://bit.ly/3a8ewiy
Vhodnejšia varianta je ale originál LED osvetlenie.
- 1x – 3T0 945 291 A – osvetlenie nástupného priestoru ľavé
- 1x – 3T0 945 292 A – osvetlenie nástupného priestoru pravé
Prípadne LED smerovky. Animované sa mi nepáčia, v tomto smere hlasujem skôr za originál riešenie:
- 1x – 5E0 949 101 – smerovka ľavého zrkadla
- 1x – 5E0 949 102 – smerovka pravého zrkadla
Výmena
Nové faceliftové modely v závislosti od výbavy majú tieto LED svetielka zvyčajne namontované. Pre predfaceliftové modely je nutné kvôli výmene rozobrať vonkajšie spätné zrkadlá. Začneme tým, že sklíčko zrkadla pri zapnutom zapaľovaní sklopíme smerom dole.
Predovšetkým kvôli bezpečnosti si hrany zrkadla oblepíme páskou (papierovou, textilnou, podľa dostupnosti).
Sklíčko v hornej časti pomocou širokého plastového páčidla uvoľníme zo západiek po jeho obvode.
V hornej časti odpojíme vytiahnutím kolmo od sklíčka zrkadla oba faston konektory výhrevu zrkadiel.
V prípade výbavy s BSD, odpojíme konektor vedúci k jeho signalizácii. Takisto musíme odpojiť aj konektor pre automatické stmievanie, pokiaľ je vo výbave. Zrkadlo položíme na bezpečné miesto.
Pomocou plastového páčidla či skrutkovača uvoľníme všetky tri vnútorné západky krytu zrkadla.
Orámovanie zrkadla, jeho plastový obvodový rámček držia ešte dve torx skrutky a západka. Jedna z vnútornej, a jedna z vonkajšej strany.
Poznámka: celé teleso zrkadla nie je nutné demontovať z auta. Fotky boli urobené z iného dôvodu, ale skvele sa sem pre demonštráciu hodia.
V prípade výmeny žiarovky vytiahneme jej objímku a žiarovku vymeníme.
V prípade výmeny komplet svetielka ešte musíme odistiť západky a spodný kryt zvesiť mierne dole. Pozor na dĺžku vodičov, tie následne odpojíme.
Svetielko uvoľníme povolením torx skrutky, nahradíme ho novým a celé spätne poskladáme.
Postup výmeny smerovkovej žiarovky za LED je podobný, len nie je nutné demontovať celý spodný kryt.
Zasvietené svetielko osvetľuje časť dverí a nástupný priestor, funguje pri zaklopenom aj odklopenom vonkajšom spätnom zrkadle.
Záver
Fotky po výmene sú uvedené v jednotlivých častiach článku. Za mňa ako zástancu bieleho studeného svetla ide určite o krok vpred. Som rád, že niektoré žiarovky/svetlá sú LED-kové už priamo od výroby – stretávacie + diaľkové, koncové + zadná hmlovka, nástupný priestor v zrkadle či osvetlenie značky.
V článku sa môžu vyskytnúť alebo naopak chýbať niektoré žiarovky závislé od výbavy auta a ročníka výroby. Toto je skôr ako základ. Ak sa chce niekto podeliť o vlastné riešenia, kľudne v komentároch.
Niektoré žiarovky sú v aute už od apríla 2022 a držia bez chýb a problémov až do dokončenia článku koncom decembra 2023 🙂 .
Zdroje a info:
https://www.siho.sk/vymena-osvetlenia-ecv/
Ahoj, moc díky za návod. Vyměnil jsem si na své O3 combi žárovky taky za led. Jen mi hlásí chybu i zadní blikače, nemáš návod jak dokódovat i blikače? ať nehlásí chybu? Děkuji
divne, smerovka nehlasila chybu ani na F3….kodovanie tak isto ako spiatocka, ale namiesto leuchte28 to bude leuchte18 a leuchte19
Ahoj, potřebuju malou radu. Vyměnil jsem podle návodu taky vše v interiéru, mám jenom menší problém se stropními světly (tedy z led žárovkami W5W). Koupil jsem i stejné žárovky jako ty, akorát když mám nastartováno a strop je zhaslý, jde ve tmě pořád vidět, že žárovky slaboučce svítí. Dá se s tím něco udělat?
Jinak návod a stránky velká petarda, kloubouk dolů…