Výmena žiaroviek H7 za LED H7

Ešte pred zverejnením článku o tipoch na LED predné žiarovky mi chodili dotazy, ako som dokázal vymeniť obyčajné H7 žiarovky v stretávacích svetlách, keď je tam dosť zlý prístup. Navyše, LED H7 žiarovky sú podstatne inej konštrukcie…

Nové modely áut (nielen Škoda) šetria miestom, kde sa dá. Preto je zbytočné sa rozčuľovať a znervózňovať, ako to zase konštruktéri vymysleli. Mnoho užívateľov/vodičov si nedokáže vymeniť ani obyčajnú žiarovku, kus za kus. Návod je napísaný “jasne”:

› Demontujte príslušný kryt v prednom podbehu.
› Odoberte ochranný kryt B.
› Konektor so žiarovkou otočte v smere šípky 1.
› Konektor so žiarovkou vyberte v smere šípky 2 .
› Žiarovku vyberte z konektora v smere šípky 3 .
› Novú žiarovku zasuňte do konektora tak, aby sa výstupok A na konektore zaistil do vybrania na žiarovke.
› Konektor s novou žiarovkou nasaďte do svetlometu proti smeru šípky 2 .
› Konektor s novou žiarovkou otočte proti smeru šípky 1 až na doraz.
› Nasaďte ochranný kryt D na strane 185.
› Namontujte príslušný kryt v prednom podbehu.

 

Kto si podobnú výmenu už skúsil, určite sa tomuto postupu vysmeje. Napadá ma pár dôvodov:

  • kryt v podbehu predných kolies ide von dosť ťažko – ohol som si očko pre jeho vyberanie
  • hneď za svetlom je nosník a blatník – málo miesta
  • prvá výmena je komplikovaná, pretože všetko je tuhé – samotné pootočenie žiarovky je ideálne pre dorezané ruky
  • vybratie žiarovky, teda ak je už konečne povolená, by mohlo byť jednoduhšie
  • spätné nasadenie žiarovky je snáď ešte komplikovanejšie – je nutné ju pretočiť. Ak nemáte ruky dorezané od jej povoľovania, tak teraz určite
  • dotiahnutie žiarovky nie je možné náradím. Maximálne použiť plochý skrutkovač ako páčidlo, prípadne dlhé úzke kliešte
  • a určite pár ďalších by sa našlo…

Áno, prešiel som si aj týmto, keď som pôvodné žiarovke hlavne kvôli farbe svetla menil za Philips White Vision Xenon Effect. Tie mi vydržali necelý rok a pol. Začiatkom marca jedna ukončila svoju životnosť, deň či dva som jazdil bez nej a zvažoval čo ďalej. LED H7 som už doma mal, našťastie sa kolega ponúkol, že mi poskytne garáž, náradie a pomôže. V tej zime by som to vonku určite nedal… A nemusíte zbytočne skúšať nasadiť LED-ky bez nasledujúceho postupu. Pochybujem, že sa to podarí.

UPOZORNENIE !

Nie som predajca a nenesiem žiadnu zodpovednosť za nefunkčnosť, poškodenie či problémy spojené s montážou a prevádzkou ! Všetko robíte na vlastnú zodpovednosť ! Postup je určený pre projektorové svetlomety Fabia III ! Pre halogénové svetlomety sa líši typ aj spôsob uchytenia žiarovky !

Potrebné náradie a materiál

  • LED H7, napríklad niečo z môjho zoznamu
  • držiaky LED H7, dostupné v zozname o riadok vyššie
  • zdvihák, kľúč na kolesá
  • podpery pod auto
  • torx sada skrutkovačov
  • gola sada
  • magnet na šnúrke alebo teleskopický magnet
  • plochý skrutkovač
  • kombinované kliešte
  • papierová lepiaca páska, fixa/pero

Postup

Pre montáž LED H7 žiaroviek som neprišiel na iný postup, ako demontovať obe predné svetlá. Kvôli tomu sa rozoberá predná časť, kolesá, podbehy, nárazník a svetlá až potom dostanete z auta von. Samozrejme, skúšal som ich vybrať aj bez demontáže nárazníka (iba ich povolením, povolením úchytov blatníka a prednej masky), ale iba som si poškriabal farbu na mračítkach a nedostal ich z auta. Konštrukčne je svetlo v spodnej časti zasunuté pod nárazník, aby sa predišlo krádeži (ako bomu bolo hlavne pri Octavia 2 facelift).

Začínal som stále nalepením papierovej pásky na svetlo, prednú masku a blatník a označením pár styčných bokov pre jednoduchšie osadenie svetiel do správnej polohy. (chýba mi pár fotiek, preto použijem už bez svetiel)

 

Postaviť auto na rovnú plochu, ideálne niekde do garáže, dielne či pod prístrešok. Demontovať obe predné kolesá, návod popisovať snáď netreba. Ideálne je demontovať ich obe naraz, a auto nechať podložené podperami, prípadne 2 zdviháky. Pozor na vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť auta ! 

Ľahnúť alebo zohnúť sa pod predný nárazník a vyskrutkovať spodný kryt motora. Podľa typu ide o 6, resp. 9 skrutiek. Demontovať oba predné podbehy, opäť Torx č.25, po 11 skrutiek na každej strane (pozícia 3 na obrázku).

 

Tým si odhalíme ďalšie skrutky pre nasledovný prístup. Ako som spomínal, musí ísť dole aj nárazník. Ten drží na 4 horných skrutkách torx č. 30 a 4 spodných skrutkách torx č.25 (pozícia 1 na obrázku).

 

Ale aby to nebolo moc jednoduché, nárazník je spojený s blatníkom ďalšími dvoma skrutkami Torx č.25 na každej strane. Hlavne predná z dvojice je “šikovne” umiestnená. Využitie si nájde otočný nadstavec na gola sadu. Zadná skrutka (bližšie ku kolesu) je prístupná lepšie.

 

Ak by bol problém s prístupom, kľudne stačí povoliť a posunúť si samotné svetlo (viac nižšie). Von musia obe, nemusíte mať strach že po ich vybratí nárazník spadne na zem, drží ešte zasunutý v plastových úchytoch (smerom k blatníkom) a v prednej časti posadený na tlmiacom polystyréne. Pozor si treba dávať vo vyšších výbavách na káble ku parkovacím senzorom a k ostrekovačom predných svetiel (tých bude asi pomenej). Nárazník zatiaľ necháme na pôvodnom mieste.

 

Samotné teleso svetla je uchytené na ďalších 3 skrutkách torx. Skrutka pri prednej maske je utopená, po jej odskrutkovaní potrebujeme magnet, alebo magnetický hrot skrutkovača pre vybratie. Zadná skrutka (v smere jazdy) je dostupná cez chýbajúci podbeh, prostredná skrutka je priamo viditeľná. Nezabudnite odpojiť konektor svetla…

 

Pre vybratie svetla odtiahneme najprv jednu stranu nárazníka a necháme položenú na polystyréne (alebo v dvojici celý nárazník demontujeme z auta), vyberieme svetlo. Postup opakujeme aj pre druhú stranu.

 

Keď sú svetlá vonku, môžme pristúpiť k výmene žiarovky H7 za jej LED H7 variantu. Gumenná krytka problémy nebude robiť nikomu.

 

Žiarovka drží za 2 protiľahlé body a stačí ju otočiť správnym smerom a na káblikoch vybrať von. Pozor, v žiadnom prípade sa nedotýkajte holými rukami baňky žiarovky ! Skrátite tak jej životnosť mastnotami na rukách. Opatrne ju vyberte z konektora napríklad plochým skrutkovačom strčeným medzi telo žiarovky a konektor.

K LED H7 žiarovke je nutné mať pripravené nové držiaky (pliešky). V svetle prihneme smerom k prostriedku otvoru. Možno to nie je nutné stále, ale zatiaľ sa mi to oplatilo.

Stretávacie svetlá

Pôvodný pliešok z konektora sa dá jednoducho odstrániť a odložiť.

 

Nový pliešok sa nenasadzuje na konektor, ale priamo na telo LED H7 žiarovky medzi plastový krúžok a hlavicu. Orientácia je dúfam jasná.

 

Káble z LED H7 žiarovky sa zapájajú priamo do pôvodného konektora po demontovanej žiarovke. Ja ešte pred spojením mierne upravujem kontakty v konektore svetla stlačením k sebe, aby káble z LED H7 žiarovky išli dnu ťažšie. Predídem aspoň prípadným problémom pri vypadnutí.

 

Pozor si treba dať akurát na plastový krúžok a pliešok. Ak sa vám nedarí ju správne zaistiť, môžte si pomôcť zlepením pliešku a plastového krúžku dokopy (sekundové lepidlo).

 

Žiarovka má označenú polaritu (+), v konektore svetla je hnedý kábel stále mínus bez ohľadu na farbu ostatných káblov, káble v svetle nie. Ak farebné značenie chýba, neostáva nič iné, iba svetlo napojiť do auta a rozsvietiť ich. LED H7 žiarovku smerujte LED čipmi (diódami) do strán, teda nie hore a dole. Platí to pre stretávacie aj diaľkové svetlá. Celá LED žiarovka sa zaisťuje opäť otočením, podobne ako pri výmene obyčajnej žiarovky.

 

Žiarovku osadíme sa svoje miesto, konektor strčíme do svetla a vrátime späť gumovú krytku. LED žiarovka je mierne dlhšia, gumový kryt treba trošku natiahnúť a pomôcť mu mierne silou. Pokiaľ sa mám nedarí konektor schovať, skúste ho strčiť dnu ešte pred vložením a zaistením LED žiarovky.

Diaľkové svetlá

Postup je obdobný ako pri stretávacích svetlách. Líši sa akurát samotná LED H7 žiarovka a držiaky (pliešky). Dole gumu, vybrať žiarovku, odstrániť pôvodný pliešok a na LED žiarovku nasadiť nový. Problém je v tom, že pliešky nie sú 100 percentné, neostáva nič iné, iba ich upraviť a prispôsobiť. Na svojom aute som to celé zvládol aj bez demontáže svetla, keďže som to nerobil spolu so stretávacími svetlami.

 

Pri diaľkových svetlách je vo svetlomete menej miesta ako pri stretávacích. Z toho dôvodu je iná žiarovka i pliešok. Montáž je opäť otočením v správnej polohe, orientácia LED diód smerom do strán (tu to asi ani ináč nejde). Najprv osadíme žiarovku, potom pripojíme krabičku s elektronikou a zapojíme do pôvodného konektora svetla. Či si urobíte test teraz, alebo až po namontovaní späť do auta, je na vás. Už som spomínal, že miesta pre diaľkové svetlá veľa nie je, konektor a celú elektroniku (krabičku) treba do svetla presne vymerať a vhodne strčiť a otočiť. Prekryjeme to späť gumou. Zatiaľ sa mi nestalo, aby mi guma alebo krabička vypadli, a to je to tam dosť natesno a jazdíme veľa i po nespevnených cestách.

 

Pokiaľ máme všetko otestované, svetla svietia ako majú, môžme to poskladať späť. Začneme odtiahnutím nárazníka (ak ostal na aute) a vložením svetiel na svoje miesto. Prichytíme skrutkami, zatiaľ bez doťahovania. Vrátime po 2 skrutky medzi blatník a nárazník na každej strane, nesmieme zabudnúť na správne napasovanie nárazníka na bokoch aj vpredu. Ak to všetko sedí ako má, pokračujeme štyrmi spodnými a štyrmi hornými skrutkami nárazníka.

2 komentáre článku “Výmena žiaroviek H7 za LED H7

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore