Radiaca páka, výmena alebo čalúnenie?

K rozoberaniu stredového tunela už tu článok je, dokonca aj na zmenu dekoru okolo radiacej páky. Ani v jednom prípade nebolo nutné demontovať radiacu páku. Teraz sa však pozrieme ako na to. Aby to nebolo jednotvárne a bezcieľne rozoberanie auta, zároveň si radiacu páku upravíme 😉 .

Dôvodom na demontáž či výmenu radiacej páky môže byť je opotrebovanie alebo poškodenie. Aj kožu je možné opotrebovať či poškodiť. Octavia III už má za sebou najazdených vyše 200 000 km, používa sa stále.

Demontáž hlavice a manžety

Výmenu radiacej páky sme realizovali ešte pri Fabia III, kedy bola páka vzhľadovo prispôsobená volantu z edície Cherry Red. Postup je pre manuálnu prevodovku rovnaký. V zadnej časti manžety uvoľníme plastovým páčidlom uchytenie a manžetu nadvihneme podobne ako ženám sukničky… 😀

Hlavicu drží kovová spona.

Pokiaľ ju plánujeme znovu použiť (je to možné), potrebujeme ju roztiahnuť kliešťami alebo kombinácia pevný plochý skrutkovač a kliešte.

Po uvoľnení spony hlavicu ťaháme smerom hore, závit tam nie je žiadny, je iba zasunutá. Ešte pohľad na roztiahnutú sponu.

Ak máme náhradnú sponu (napr. N  102 555 01 / N  100 811 01), potom pôvodnú sponu postačí odstrihnúť.

Pretože v pôvodnou radiacou pákou sú ešte nejaké plány, nasunieme na tyč radenia nejakú náhradu. Napríklad hlavicu z Fabia III (suknička/manžeta pasovať kvôli tvaru nebude).

 

Demontovaná hlavica radiacej páky nie je na prvý, dokonca ani druhý pohľad nič moc a najazdené kilometre sa na jej vzhľade podpísali.

Rozoberanie radiacej páky

Práve preto sa pustíme do úpravy. Snaha je vzhľadovo sa priblížiť ku vzhľadu nového volantu. Inšpiračný obrázok nájdený na Facebooku.

Pre úplné rozobratie opäť nadvihneme sukničku (manžetu) a pripravíme si niekoľko plochých skrutkovačov alebo staré kreditné karty. Uvoľniť musíme všetky tri poistky súčasne.

Zároveň s uvoľňovaním poistiek sa snažíme vytiahnuť plastovú objímku držiacu manžetu. Najprv cez prvú sadu poistiek, následne druhú prekážku v podobe ďalšieho zárezu po vybratej kovovej spone.

Chrómový (alebo podľa verzie čierny) spodný krúžok stiahneme.

Pre úplné rozoberania hlavice musíme odstrániť aj plaketu v hornej časti. Upozorňujem dopredu, plaketa je krehkejšia ako sa môže zdať a rada praská!

Vhodné je plaketu opatrne nahriať teplovzdušnou pištoľou alebo fénom a pomocou tenkého skrutkovača, tenkej pevnej ihly alebo starej kreditnej karty. Prichytená je na obojstrannej páske. Pozor ale aj na zobáčiky v prednej i zadnej časti. Pokiaľ je páska poškodená alebo znečistená, pred montážou ju nahradíme novou.

Ak plaketa praskne alebo bude nevzhľadne poškodená, nahradíme ju novou podľa typu prevodovky a výbavy. Napríklad pre moju Octaviu by to mohlo byť 5E0 798 117 A. Horná chrómová (čierna) časť je prichytená torx skrutkou.

Úprava hlavice radiacej páky

Na youtube či cez pani Googlovú sa dajú nájsť videá pre nahradenie kože novou, či dokonca perforovanou. Pravdepodobne by som na to nemal nervy, preto som využil služby čalúnika v robote. Cena bola prijateľná, aj keď kvôli termínom som si počkal nejakú dobu. Existujú aj firmy, ktoré sa čalúnením živia. Či už ide o volant, radiacu páku, ručnú brzdu alebo ich manžety.

Postup čalúnenia vynecháme a vrhneme sa rovno na montáž.

Začneme plaketkou a jej uloženia v podobe chrómového rámčeka prichyteného torx skrutkou.

V prípade zničenia pôvodnej obojstrannej pásky, alebo dokonca celej plaketky potrebné časti nahradíme novými. Aj pri montáži plaketky opatrne! Ak úchyty nepraskli pri demontáži, môžu teraz. Nasadíme spodnú časť a pred nasadením hornej sa plaketku snažíme „prehnúť“ a získať väčší hrb. Tým by mal horný zobáčik lepšie a priamo zapadnúť.

Spodný chrómový krúžok zasunieme až na doraz.

Porovnanie „novej“ hlavice pre Octavia III s originál hlavicou Fabia III.

Pred nasadením manžety si musíme správne poskladať hornú časť manžety. Manžeta sa nasadzuje širokou časťou rámčeka smerom dopredu (v pozícii R/1-3-5), užšia časť je smerom dozadu (2-4-6).

Podľa hrúbky novej obšívky (kože) môže byť problém nasadiť plastový krúžok zo spodnej strany matice. Je nutné sa s tým vyhrať a poriadne krúžok zatlačiť, aby ho držali všetky tri poistky.

Nasadíme kovovú sponu vo vnútornej časti.

Radiaca páka je pripravená na montáž v aute 😉 .

Podobným spôsobom je možné upraviť aj hlavicu automatickej prevodovky, napríklad podľa dostupného článku.

Montáž radiacej páky

Montáž spočíva v nasadení hlavice radiacej páky na tyč radenia. Podmienka je pripravená objímka, buď pôvodná, alebo nová. Jasné, že sa dá namiesto objímky použiť aj alternatívne riešenie v podobe sťahovacej pásky, ale kovová spona je kovová spona.

Pre stlačenie odporúčam kliešte, postačia aj kombinačky.

Sukničku (manžetu) stiahneme smerom dole. Nasadíme v prednej časti, potom sklopíme a nasadíme v zadnej časti.

Výsledok

Osobne som s výsledkom spokojný, cenove to nie je veľmi náročné na peňaženku a konečne je radiaca páka dizajnovo rovnaká ako volant.

Komu sa nepáči manžeta, môže si ju nechať obšiť tiež, prípadne zaexperimentovať aj s farbou nitky na prešitie 😉 . Mňa zatiaľ vhodná farba a prevedenie nenapadla, tak to ostalo pôvodné.

Čo sa možno dodatočne pokúsime vyriešiť, bude madlo ručnej brzdy. Alebo rovno prerobenie mechanickej na elektronickú?


Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/643809688869166673/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore