BSD+RTA – kontrola mŕtveho uhla/asistent vyparkovania

Tak táto záležitosť asi nebude pre každé autíčko. Nie že by to bolo nemožné (keď už som to urobil), ale cenovo kvôli dvom „svetielkam v zrkadle“ pomerne finančne náročné. Navyše je tu problém so správnymi údajmi (dátami) pre jednotky BSD…

Ale postup spíšem aj napriek tomu, či už niekto využije alebo len pre moje vlastné potreby na budúce autá a pre budúce generácie. 

Ako som spomínal, problém bol zohnať správne dáta pre funkčnosť, pretože jednotky sú nové, nepoužité, a teda prázdne. Neporadili si s tým ani v autorizovanom servise, lebo Fabia 3 pred faceliftom tieto jednotky nemala, stiahnúť údaje z facelift modelu a následne „hodiť“ do pred facelift modelu by nebolo až také jednoduché. A asi i nemožné. Našťastie existujú maniaci, ktorí sa týmto veciam venujú a sú ochotní pomôcť. Za to ďakujem hlavne Jirkovi z Čiech, ktorý to dokázal, a chalanovi z Košíc, ktorý poskytol potrebný softvér a umožnil vzdialenú komunikáciu a nahratie údajov cez svoj počítač.

Čo BSD znamená?

Alebo aj trošku teórie. BSD – Blind Spot Detection je vo voľnom preklade detekcia slepého bodu, lepšie povedané asistent či kontrola mŕtveho uhla. Staršie autá využívali na nejakú kvázi kontrolu iba rozdielny zlom odrazového svetla na zrkadle – asférické zrkadlo. Samotné zrkadlo bolo zložené z dvoch časti, kde jedna plocha (tá na vonkajšom kraji) bola pod iným uhlom voči zvyšku zrkadla. Bolo možné jednoduchšie kontrolovať dianie za vozidlom bez nutnosti sa extra nakláňať či zrkadlom otáčať.

Alebo alternatíva, prilepenie dodatočného zrkadla s iným sklonom sklíčka.

Modernejšia metóda spočíva v elektronickom sledovaní diania za autom radarovými snímačmi do vzdialenosti 20 m. Vyššia trieda s tým začala už skôr, nižšia a stredná trieda začala predpokladám na VW Polo v roku 2018.

Začínali sme trochu netradične, diskusiou na fóre a spísaním základných poznatkov z dovtedy neznámymi premennými:

Čo je zatiaľ známe:

  • poistka 35, svorka 15(a), hodnota 10A (číslo doplním)
  • 2x jednotka, osobitne pravá a ľavá strana (J770 vľavo, J769 vpravo)
  • 2x držiak, podľa typu karosérie
  • 2x vonkajšie spätné zrkadlo (K312 vľavo, K311 vpravo), resp. vymyslieť inú indikáciu – postačiť by mohla obyčajná LED dióda prispôsobená na 12V
  • 2x konektor jednotky, ten bude 8-pinový
  • 12x pin pre konektory jednotiek
  • 2x pin pre BCM jednotku (číslo doplním)
  • 1x pin pre poistku (číslo doplním)
  • 2x káblové oko, predpokladám M6, pre ukostrenie (mínus). body sa nájdu aj v kufri, nie je potrebné ťahať až dopredu. prípadne prepojiť medzi sebou a ukostriť na jednej strane
  • 4x pin do prechodky dverí z interiéru (číslo doplním)
  • 4x pin do prechodky zo strany dverí (číslo doplním)
  • CAN linky sú 2 (CAN, CAN-E), CAN-E napojené podľa výbavy – bez ACC alebo s ACC
  • vodiče (doplním)
  • pre montáž demontovať zadný nárazník
  • pre montáž spätných demontovať tapacíre predných dverí a výmena zrkadiel

Z toho sa neskôr vytvorila základná štruktúra materiálu, zjednodušená schéma a prvé poznatky boli hotové.

Pri spustení predaja Fabia III facelift sa zobrazili informácie aj v návode k autu.

Dielenská príručka sa taktiež rozrástla o ďalšie stránky.

Zoznam materiálu

Radary, jednotky:

  • 1x – 2Q0 907 685 A – jednotka Slave (J770 vľavo)
  • 1x – 2Q0 907 686 A – jednotka Master (J769 vpravo)
  • 1x – 6Vx 907 455 – držiak jednotky Slave (vľavo) – 6V6 hatchback, 6V9 kombi
  • 1x – 6Vx 907 456 – držiak jednotky Master (vpravo) – 6V6 hatchback, 6V9 kombi
  • 2x – 4H0 973 714 – konektor jednotky 8-pinový
  • 8x – A 018 545 87 26 – pin pre konektory jednotiek (možné použiť ISO piny)
  • 4x – A 018 545 86 26 – pin pre konektory jednotiek (možné použiť ISO piny)
  • 12x – 357 972 740 E – gumové tesnenia (červené)
  • 4x – 3C0 972 841 – gumené zátky pre prázdne pozície (oranžové)

Napájanie:

  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre BCM jednotku
  • 1x – káblové oko M6x2.5 (pre ukostrenie jednotky)
  • 1x – N 102 615 03 – poistka malá 10 A
  • 1x – N 906 844 05 – pin poistka malá

Zrkadlá a dvere:

  • 1x – 5JA 857 521 D – vonkajšie spätné zrkadlo (K312 vľavo)
  • 1x – 5JA 857 522 D – vonkajšie spätné zrkadlo (K311 vpravo)
  • 2x – 02R-JWPF-VSLE-S – konektor (zo strany kabeláže dverí ku sklu)
  • 4x – SWPR-001T-P0.25 – pin pre konektor skla
  • 4x – 000 979 132 E (N 103 361 05) – pin do konektora pre zrkadlo (zo strany dverí)
  • 4x – 000 979 131 E (N 103 358 07) – pin do konektora pre zrkadlo (zo strany zrkadla) (možné použiť miniISO piny)
  • 2x – 000 979 134 E (N 103 189 05) – pin do dverí spolujazdec (zo strany interiéru)
  • 2x – 000 979 151 E (A 013 545 76 26) – pin do dverí spolujazdec (zo strany dverí)
  • 2x – pin do dverí vodič (zo strany interiéru)
  • 2x – pin do dverí vodič (zo strany dverí)
  • 2x – káblové oko M6x2.5 (pre každú stranu osobitne)

Montážny materiál a ostatné:

  • 4x – N 911 893 02 – matica M6
  • 2x – WHT 003 954 – skrutka M5x16
  • 4x – N 910 189 01 – plastová matica
  • 4x – N 105 977 01 – lisovacia matica
  • 2x – N 911 321 01 – skrutka M5x16
  • 2x – N 909 530 04 – skrutka
  • 5x – textilná izolačná páska
  • 1x – izolačná páska
  • sťahovacie príchytky
  • sťahovacie pásky
  • vodiče

Pár poznámok:

  • pri skrutkách a upevňovacom materiáli sa mierne líšia možnosti pri použitých radaroch, resp. pri montáži na facelift/predfacelift model
  • komu sa nechce veľa investovať, môže skúsiť napríklad univerzálnu sadu

Najdrahšie položky sú radarové snímače (150 – 250 € za pár) a spätné zrkadlá (100 – 120 € za pár). Vďaka nim cena za takúto úpravu patri k pomerne vysokým. Spätné zrkadlá sa dajú naradiť improvizovanou kontrolkou umiestnenou v ich blízkosti, či už z vnútornej alebo vonkajšej strany. Prikladám aj pár tipov. Prvý je využitie kontrolky podobnej ako pre kontrolku zamknutého auta, druhý je použitie kontrolky pôvodne určenej pre indikáciu smerovky na Octavii 3.  Tretí je niekde z internetu, asi z univerzálnej sady a štvrtý využitie obyčajnej hranatej LED diódy.

Podľa informácii na internete je však potrebné si dať pozor na správny zdroj svetla. Pre indikátory BSD je potrebné napätie 12 V a 50 mA. Biele LED diódy nie sú zvyčajne vhodné (lebo pri 14 V spotrebujú približne 30 mA). Ideálne je použiť žlté (oranžové) svetlo, docieli sa tým podobnosť s originálnym riešením. Bez kontroliek/indikátorov/zrkadiel BSD ani RTA nie sú funkčné, hlásia chybu na maxidote/rádiu, aj na diagnostike.

Po zapojení oboch kontroliek a zmazaní chýb sú BSD i RTA funkčné.

Postup, elektrické zapojenie

Schémy sa zjavili až s príchodom faceliftu, ale dajú sa nájsť. Je však rozdiel voči schémam Octavie. Pokiaľ použijete jednotky práve z Octavie, je nutné k tomu prispôsobiť aj schémy.

Ja som si schému niekoľkokrát prekresľoval a zvažoval najideálnejšiu cestu a spôsob pripojenia.

Našiel som dokonca aj pre inšpiráciu z Octavie

Ako som však spomínal a ešte aj budem, je rozdiel Octavia – Fabia. Preto som to upravil do finálnej podoby.

Z tohto a z meraní som si spísal aj orientačne použité dĺžky vodičov:

  • 200 cm – medzi radarovými jednotkami za zadným nárazníkom
  • 550 cm – od master jednotky vzadu vpravo smerom dopredu (napájanie, ukostrenie, ľavé zrkadlo, CAN linka)
  • 400 cm – od master jednotky vzadu vpravo smerom dopredu po pravé zrkadlo
  • 90 cm – medzi konektormi priamo v dverách
  • 65 cm – od konektora zrkadiel v dverách po konektor sklíčka zrkadla

Odporúčam pre istotu premerať, nemal som možnosť zatiaľ si to overiť na ďalšom aute.

Radarové snímače

Pri parkovacích senzorov vzadu som začínal od interiéru (od riadiacej jednotky). Tu som volil opačnú cestu. Začal som ľavým konektorom slave jednotky J770 a osadil podľa schémy zapojenia:

  • T8n/1 – oranžovo-hnedá – komunikačná CANL linka medzi radarovými jednotkami
  • T8n/2 – oranžovo-zelená – komunikačná CANH linka medzi radarovými jednotkami
  • T8n/3 – (nezapája sa)
  • T8n/4 – (nezapája sa)
  • T8n/5 – hnedá – ukostrenie, prepoj na pravú radarovú jednotku
  • T8n/6 – žltá – signalizácia, smerom ku kontrolke ľavého spätného zrkadla
  • T8n/7 – (nezapája sa)
  • T8n/8 – červeno-žltý – napájanie, prepoj na pravú radarovú jednotku

Nezabudnite na každý vodič nasadiť tesniacu gumičku. Od konektora som postupne začal omotávať textilnou izolačnou páskou smerom k pravej master jednotke J769. Napájacie piny (5 a 8) sú prepojené, ideálne ich spojiť v pine pravej jednotky. Vodič pre kontrolku v spätnom zrkadle aj napriek tomu, že patrí na ľavú stranu, som ťahal so zvyškom smerom ku pravej strane.

Pravá jednotka je primárna, master J769:

  • T8m/1 – oranžovo-hnedá – komunikačná CANL-E linka smerom k BCM jednotke
  • T8m/2 – oranžovo-sivá – komunikačná CANH-E linka smerom k BCM jednotke
  • T8m/3 – oranžovo-hnedá – komunikačná CANL linka medzi radarovými jednotkami
  • T8m/4 – oranžovo-zelená – komunikačná CANH linka medzi radarovými jednotkami
  • T8m/5 – hnedá – ukostrenie
  • T8m/6 – zelená – signalizácia, smerom ku kontrolke pravého spätného zrkadla
  • T8m/7 – (nezapája sa)
  • T8m/8 – červeno-žltý – napájanie smerom ku poistke

Od tejto hlavnej jednotky ide všetkých šesť vodičov skrz kufor do prednej časti:

  • 2x napájanie (plus a mínus)
  • 2x komunikácia (CAN linka)
  • 2x kontrolky (spätné zrkadlá)

Pokiaľ sa rozhodnete použiť iné radarové jednotky, napríklad z modelu Octavia 3, schéma sa líší a je nutné použiť schému priamo pre Octavia 3!

Zväzok z ľavej strany je uchytený k pôvodnej kabeláži antény Kessy, posledná príchytka (úplne vľavo) je doplnená do pripraveného otvoru na výstuhe nárazníka.

Na pravej strane príchytka už je, nie je nutné ju meniť, postačí vodiče prichytiť ku nej.

Pôvodnú izolačnú pásku gumovej priechodky som strhol a na záver nahradil novou.

Keď som to mal podľa predstáv, prestrčené vodiče do interiéru, všetko riadne zaizolované, mohol som sa pustiť do interiéru.

Základná kabeláž interiéru

Cez demontovaný tapacír kufra podobne ako pri cúvacej kamere či zadných senzoroch.

Skôr sa asi hodí postup od senzorov, päť vodičov smeruje na ľavú stranu auta, jeden na pravú stranu.

Všetky vodiče odporúčam riadne upevniť aby sa predišlo rezonanciám.

Výhodnejšie mi prišlo rozdeliť si ich a natiahnúť ľavú stranu dostať popred sedačky pod koberec a popod prahové lišty až ku nohám vodiča.

Pravá strana s jedným vodičom tiež okolo prahu až ku nohám spolujazdca.

Napravo je zatiaľ jeden vodič, jeho zapojenie je rýchle. Pri otvorených dverách odistíme a odpojíme husí krk dverí. Základný konektor dverí (ten v karosérii) vycvakneme zatlačením bočných poistiek a potlačením konektora smerom do interiéru auta. Do tohto konektora okrem pripraveného vodiča musím doplniť ešte jeden pre ukostrenie. Konektor má v sebe fialovú poistku, myslím že jej posunutie som popisoval pri dopĺňaní zadného osvetlenia dverí. Ukostrovacia skrutka sa nachádza takmer hneď pod konektorom dverí, je jedno ktorá sa použije. Jeden koniec ukostrenia káblové oko, druhý koniec do dverného konektora na voľnú pozíciu 22. Signálový vodič od radarového senzora pripojíme na voľnú pozíciu 21. Oba tieto vodiče používajú pin 000 979 134 E. Nie je to celkom podľa schémy, ale fungovať to bude.

Ľavá strana je na dlhšie, je tu viac vodičov:

  • napájanie
  • signál
  • komunikácia

Signálový vodič podobne ako na pravej, samozrejme aj s ukostrovacím. Nenašiel som zatiaľ presné pomenovanie pinov, ktoré tam patria, musel som improvizovať a použiť tenšie (000 979 012 E).

Pozície sú rozdielne voči pravej strane, ukostrenie pin 38, signál pozícia 37.

Napájanie má plusovú a mínusovú časť. Mínusovú môžte spojiť s ukostrovacím vodičom od konektora dverí a zakrimpovať do spoločného káblového oka pod skrutku.

Plusový vodič je napojený cez pin N 906 844 05 na poistku na pozícii 35. Hodnota poistky je 10 A. Pokiaľ tam už máte napojené niečo iné, kľudne sa dá využiť iná voľná spínaná pozícia.

Ostali posledné dva komunikačné vodiče. Tie sa napájajú priamo na BCM jednotku ako to tu bolo popísané niekoľkokrát. Naposledy parkovacie senzory, predným tuším FLA. Opäť som si vytvoril rozdvojovací Y.

Auto už malo jeden Y doplnený kvôli FLA, tak som len konektory rozpojil a vložil do toho spoja tento ďalší.

Kto to chce napojiť priamo, nebránim:

  • T73c/40 – oranžovo-sivý – CANH-E
  • T73c/41 – oranžovo-hnedý – CANL-E

Dvere (elektro-mechanická časť)

Pre natiahnutie nových vodičov pre kontrolky v sklíčkach zrkadiel sa rozoberaniu nevyhneme ani v dverách. Ako demontovať tapacír som už popisoval. Pokiaľ je tapacír dole, odhalí sa káblový zväzok a prístup ku vnútornému okrasnému krytu spätného zrkadla. Postup som v dielenskej príručke nenašiel. Na spolujazdcovej strane som ťahal k sebe, je to zacvaknuté na podobných príchytkách ako tapacíre dverí.

Lepšie je však celý kryt ťahom posunúť smerom hore. Príchytky tak ostanú neporušené na svojom mieste.

Konektor vedúci ku spätným zrkadlám po rozpojení vysunieme z držiaku. Zo zadnej strany konektora je poistka.

Konektor dverí by mal byť odpojený, prestrčíme ho skrz gumovú priechodku dverí smerom k sebe. Kto nemá na to nervy, môže odvŕtať nity reproduktora a pomôcť si cez tento otvor.

Ja som reproduktor nechal, podarilo sa mi prestrčiť všetko cez malé montážne otvory. Vo vnútri dverí je ešte jedna príchytka, tiež ju treba odstrániť.

Dostal som celý zväzok von a mohol pokračovať ďalej. Izolačnú pásku som odstránil, od konektora spätných zrkadiel vodiče osadené pinmi 000 979 132 E potrebujeme dostať cez obe gumové tesnenia až ku konektoru vedenému do interiéru.

Na oboch stranách je zapojenie totožné:

  • pin 1 – ukostrenie (mínus) – hnedý
  • pin 2 – signálový:
    • spolujazdec – bielo-zelený
    • vodič – bielo-oranžový
  • pin 3 až 8 – bez zmeny

Ako aj zo strany interiéru do konektora dverí, aj tu je rozdiel v pozícii pinov, aj v pinoch samotných. Konektor má tiež fialovú poistku, tú stačí posunúť.

Konektor dvere spolujazdec:

  • 21 – signál – bielo-zelený
  • 22 – kostra – hnedý

Po osadení vodičov na svoje miesto omotáme novou izolačnou páskou a zvolíme vhodnú sťahovaciu pásku pre uchytenie vo vnútri dverí.

Gumové tesnenia a konektor vrátime na pôvodné miesto.

Podobne postupujeme aj na opačnej strane. Presné označenie pinov mi chýba, mám len fotografie.

Zapojenie pre konektor dvere vodič:

  • 37 – signál – bielo-oranžový
  • 38 – kostra – hnedý

Dokonca som mal aj pomocníčku 🙂 .

Tapacír zatiaľ montovať neodporúčam, chýbajú ešte zvyšné vodiče ku spätným zrkadlám

Spätné zrkadlá (elektro-mechanická časť)

Ja sa rád hrajem, tak som si musel vyskúšať zapojenie a funkčnosť kontrolky mŕtveho uhla už v obývačke na zemi. 12V akumulátor a dva vodiče na prepojenie.

Pôvodné sklíčko zrkadiel musí ísť preč. Najprv údajne demontovať sklíčko, až potom kryt zrkadla.

Nemám ani prípravok T10383, iba obyčajné plastové páčidlá. Nemal som prehľad a istotu, ako správne na vybratie sklíčka. Keďže pravidelne mením smerovky v zrkadlách za LED, vytvoril som kedysi dávno video ako dať dole kryt zrkadiel.

Keď som mal preč kryt, získal som čiastočný prístup k zadnej časti sklíčka.

Opatrne som ti rámček zrkadla odklopil a pozrel uchytenie sklíčka. Plastovým páčidlom a plochým skrutkovačom som pôvodné sklíčko nakoniec von dostal, pozor na vodiče k výhrevu zrkadla. Tie treba odpojiť tiež vytiahnutím.

Sklíčka zrkadiel bez kontrolky a s kontrolkou sú podobné. Rozdiel je práve v kontrolke a teda jednom konektore navyše. O ňom neskôr.

Odpojíme 8-pinový konektor vedúci k zrkadlu. Odskrutkujeme pomocou goly alebo vidlicového kľúča č.13 maticu zrkadla. Celé zrkadlo bude držať aj bez nej. Keď je skrutka preč, z vonkajšej strany chytíme zrkadlo a jeho spodnú časť vyklopíme smerom von (akoby od dverí).

Celé zrkadlo by malo ostať v ruke, konektor prestrčíme cez otvor v dverách. Zo zadnej strany zrkadla je molitanová výplň, tu odporúčam vybrať. 

Od konektora ku sklíčku potrebujeme doplniť dva vodiče pre kontrolku. Na oboch koncoch káblov je izolačná páska:

  • od konektora – textilná
  • od sklíčka – obyčajná, PVC

Pásky odmotáme, cez pôvodnú bužírku sa dajú bez väčších problémov nové vodiče prestrčiť, bužírka je pohyblivá a je v nej dostatok miesta.

Zo strany konektora na vodiče osadíme miniISO piny (000 979 131 E). Pozíciu som použil podľa schémy.

Konektor spolujazdec:

  • T8b/1 – ukostrenie (mínus) – hnedý
  • T8b/2 – signálový – bielo-zelený
  • T8b/ostatné piny – bez zmeny

Konektor vodič:

  • T8a/1 – ukostrenie (mínus) – hnedý
  • T8a/2 – signálový – bielo-oranžový
  • T8a/ostatné piny – bez zmeny

Kto chce dodržať farby, v schéme sú uvedené. Ja som zvolil podľa dostupných vodičov.

Zo strany od konektora po bužírku omotáme spät textilnou izolačkou páskou. Na opačnom konci PVC izolačkou.

Opačné voľné konce osadíme atypickým konektorm, ktorý nie je zo Škoda dielov. Chvíľu mi trvalo zistiť jeho označenie a kde ho zohnať, ale podarilo sa.

Označenie/výrobca je JST (Japan Solderless Terminals), nás zaujíma konektor 02R-JWPF-VSLE-S a do neho piny SWPR-001T-P0.25.

Tie sú na môj vkus extrémne malé, odporúčam zakúpiť pár pinov navyše. Reklamu robiť nechcem, no uľahčím hľadanie, zakupoval som na stránke TME.sk.

Ako na konektor? Najprv vybrať modrú tesniacu gumičku (ihlou/skrutkovačom) a prestrčiť cez otvory vodiče. Na vodiče zakrimpovať piny a tie vložiť do konektora.

Piny sú vážne maličné a navyše ich treba správne otočiť pred strčením do konektora. Konektor uzavrieme modrou tesniacou gumičkou.

Otočenie konektora a pinov mi trochu nesedelo so schémou. Vychádza mi to nasledovne:

  • sklíčko spolujazdec:
    • bielo-zelený od dverí prepojiť na červeno-zelený od sklíčka
    • hnedý od dverí prepojiť na šedý (sivý) od sklíčka
  • sklíčko vodič:
    • bielo-červený od dverí prepojiť na hnedý od sklíčka
    • hnedý od dverí prepojiť na šedý (sivý) od sklíčka

Pokiaľ ich máme správne poskladané, môžme ich zapojiť do protikusov od sklíčok zrkadiel. Pre istotu to možno bude zrozumiteľnejšie na fotkách.

Na zadnú stranu zrkadiel vrátime molitan a celé zrkadlá spät na miesto. Jednoducho osadíme najprv vrchnú časť pod tesnenie, potom spodnú časť. Z vnútornej strany dverí zaskrutkujeme skrutku a konektor zastrčíme do konektora dverí. Rovnako môžme zasunúť vnútorný trojuholníkový krycí plast a na zrkadlá vonkajší kryt.

Postup, mechanické spracovanie uchytenia

Rozoberanie

Demontovanie zadného nárazníka mám popísané v návode pre montáž zadných senzorov. Ako som popisoval, nárazník je uchytený na deviatich skrutkách, ak nepočítam po dve skrutky na zadných svetlách. Navyše nezabudnite odpojiť parkovacích senzorov ak sú v aute namontované. Nárazník po demontáži môže ísť bokom, nepotrebujeme ho až po finálne skladanie.

Montáž radarových jednotiek

Prebehlo dosť veľa experimentov v prípade Fabia III Combi pred facelitom. Naše ročníky nemajú v zadnej časti karosérie žiadnu predprípravu a nájsť vhodné umiestnenie pre držiaky radarových jednotiek je doslova umenie. Rozdiel je aj v karosárskej verzii – hatchback a kombi.

Aj v úvode som spomínal, že montážny materiál sa môže líšiť. Popisovať budem Fabia III Combi 2017, preda pred faceliftom, bez akejkoľvek prípravy na dodatočnú montáž. Na uchytenie som použil lisovacie matice M5 po dve skrutky na každú stranu a do nich následne nerezové skrutky M5x16.

Prvotné prikladanie neveštilo nič dobré. Iné uhly, iné sklony, netušil som ani presné miesto montáže.

Chvíľu som dal tomu čas a senzory „na prasáka“ prichytil sťahovacími páskami k otvorom pre uchytenie vodičov.

K umiestneniu a rozmerom sme sa dopracovali komplikovanou cestou, ale podarilo sa zohnať adepta s facelift Fabiou ochotného dať dole zadný nárazník.

Pre ukážku ešte pár fotografií hatchback varianty.

V oboch prípadoch sú viditeľné pripravené skrutky trčiace z karosérie. A presne tie nám chýbajú a musíme ich nahradiť. Ale kam? Najprv som sa musel zbaviť prekážok v podobe bočného a zadného držiaka nárazníka. Bočný na piatich torx skrutkách, zadný na troch maticiach. Bočný som dával preč úplne, zadný len odklonil.

A tak teda začalo približné meranie a kreslenie. Radary by mali byť umiestnené v 45° uhle voči osi vozidla. Približne som sa to snažil odmerať i ja použitím polystyrénu na zeteplenie domu, uhlomera a pravítka.

Keďže nesedia vzdialenosti ani uhly držiakov, neostáva nič iné len, si to upraviť. Znova a zase a stále. Odrezal som teda vnútornú časť vonkajšieho výlisku pre skrutku a poupravil obrúsením vreckovým nožom uhol skosenia. Snažil som sa napodobniť „vybratie“ (výlisok) podľa originál facelift karosérie. Trepať kladivom po karosérii ani vyrábať iné uchytenia sa mi nechcelo. Otvor pre skrutku je tiež posunutý bokom, smerom k vonkajšiemu okraju.

Nákresy sú informatívne, ale osvedčili sa. Podstatné sú dve dierky, všetky čiary sú pomocné. Vŕtať som začal tú krajnú najprv 3 mm vrtákom, neskôr zväčšil na 6,8 mm. Nezabudnite si otvor prispôsobiť podľa zvolenej veľkosti lisovacej matice! Niektoré požadujú menší, iné väčší priemer otvoru.

Mal som k dispozícii upravený držiak, prvý otvor s lisovacou maticou a približnú pozíciu druhej lisovacej matice. Držiak som priskrutkoval.

Vznikla z toho presná poloha pre druhú, vnútornú skrutku a maticu. Ešte pohľad na oba otvory s maticami.

Obe skrutky som dal rovnaké, držiaky držia ako majú, bez vôle v ktoromkoľvek smere. Výsledok montáže je na fotografiách nižšie. Do napevno osadených držiakov vložíme radarové snímače po zacvaknutie plastovej poistky, zapojíme konektory.

Po úspešnej montáži nasadíme zadný nárazník ako v prípade senzorov. Konektor od senzorov nezabudnite napojiť, vyhnete sa druhému rozoberaniu ako ja.

Kódovanie

Pri kódovaní dosť veľa vecí závisí na použitých jednotkách. 2Q0 určené pre Fabia 3/Scala, alebo 5Q0 určené pre Octavia 3. V tomto postupe je používaná jednotka 2Q0, preto som z toho vychádzal aj pri kódovaní. Bohužiaľ, na niektoré veci som krátky a ako som spomínal v úvode, základné dáta (údaje) do prázdnej jednotky som musel nechať nahrať, chýba mi na to vybavenie a skúsenosti.

Skúšal som sa hrať aj naprázdno bez akéhokoľvek zapojenia, ale auto zjavne nevedelo čo od neho chcem.

Po mojom zapojení a prvých pokusoch nakódovania som mal dve zásadné chyby. Prvá sa týkala nevhodných údajov v jednotke master (hlavná jednotka, pravá strana), druhá komunikácia so zvyškom auta.

Maxidot sa tváril, že niečo navyše pozná, nebola možná aktivácia a potvrdenie skončilo chybovou hláškou.

Nakoniec sa ale podarilo.

- Modul 19 – Gateway
- Installation list
- 3C - Lane Change zaškrtnúť

- Modul 17 -
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 5 - Bit 3 Lane change assistance,Yes – zaškrtnúť (z 0 na 1)
- Byte 11 - Bit 3 Lane change assistant: BAP distance,Yes - zaškrtnúť (z 0 na 1)

- Modul 10 - Park/Steer Assist
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- Byte 3 - Bit 6 – zaškrtnúť

- Modul 3C - Lane Change
- Coding 07 – Long Coding Calculator
- zmeniť kódovanie !!!!!!!!!!!!!!!

- Modul 5F -
- Security Access - 20103
- Adaptations 10
Car_Function_List_BAP_Gen2-SWA_0x1A zmeniť na activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-SWA_0x1A_msg_bus zmeniť na Additional data bus
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_lane_assistant zmeniť na active
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_lane_assistant_over_threshold_high zmeniť na active

Kódovanie prijaté, komplet montáž ukončená, už len skontrolovať stav „samokalibrácie“ senzorov. O tomto bode som sa dočítal myslím u poliakov alebo u rusov (nepamätám presne, tak snáď sa neurazia).

Stačí spustiť VCDS, otvoriť jednotku 3C a v nej zvoliť Advanced Measuring Values. Vo vyhľadávaní som zadal „calibration“ a sledoval postupné pribúdanie kilometrov a percent kalibrácie. Nechal som si uložiť aj log (výpis) kalibrácie, ale je tam plno riadkov a kým by som sa tým preklikal a uviedol pri akom počte km sú radary skalibrované, bolo by to na dlho. A priznám sa, netuším ako presne to prebieha. Nechám sa v komentároch poučiť. Mám tu len poznámku

radary sa dokážu skalibrovať samé, väčšinou už prídu nakalibrované, alebo treba kúpiť z použitého auta

Neskôr sa ku mne dostala aj informácia priamo z dielenskej príručky.

Na záver kontrola výpisu chýb, všetko je v poriadku.


RTA – Rear Traffic Allert

Možno si poviete, že tohto asistenta som nespomínal vôbec. Je to z toho dôvodu, že je to „podriadená“ funkcia k BSD. Pokiaľ je v aute od výroby, či doplnený BSD, RTA funguje tiež.

Ide o rozšírenie parkovacích senzorov použitím radarov BSD jednotiek na sledovanie situácie hlavne pri priečnom parkovaní. Bežné parkovacie senzory reagujú do vzdialenosti asi 1,5 m smerom vzad. RTA rozširuje túto vzdialenosť do okruhu asi 20 m.

Bohužiaľ, Fabia nedokáže pri spozorovaní prekážky cez RTA auto zastaviť, ale aspoň dokáže zobraziť prekážku. Zobrazenie funguje aj pri kamere, aj bez nej.


Finálne spracovanie, test

Všetky vodiče nezabudnite vhodne prichytiť a upevniť. Ak je všetko zapojené, prichádza na rad test. Už aj kvôli autokalibrácii, aj kvôli testu funkčnosti.

Za pomoc pri natáčaní videa ďakujem Radovi. Neváhal urobiť si výlet a robiť mi „doprovodné“ vozidlo. Výhoda bola v tom, že vedel čo robím a prečo len tak dávam smerovky aj keď je tesne za mnou, predo mnou či na mojej úrovni. V ostrej prevádzke s neznámymi autami to môže pôsobiť chaoticky, preto pri testoch dbajte na bezpečnosť cestnej premávky !! Je to LED asistent. Dôležitý je úsudok vodiča….

Zdroje:
https://www.drive2.ru/b/518989555471222081
https://www.drive2.ru/l/519457672546747218
https://www.drive2.ru/l/519674276337418529
https://www.drive2.ru/l/519745194837410440
https://www.drive2.ru/l/475119041522959321/
https://www.drive2.ru/l/458830326513287298/
https://www.drive2.ru/l/463016991913935158/
https://www.drive2.ru/l/472754816645333135/
https://www.drive2.ru/l/472827934168580125/
https://www.drive2.ru/l/478812301080658209/
https://www.drive2.ru/l/465912006029869832/
https://www.drive2.ru/l/531974238039441837/
https://www.drive2.ru/l/531400018091835697/
https://www.bosch-mobility-solutions.com - BSD
https://www.bosch-mobility-solutions.com - RTA

15 komentárov článku “BSD+RTA – kontrola mŕtveho uhla/asistent vyparkovania

  1. ak by sa niekto pokúšal dorábať BSD & RTA na autách pred faceliftom len so zadnými senzormi, aj to je možné. podmienka je ale vymeniť RJ PDC z pôvodnej na 5Q0 919 283 G ktorá je určená na facelift modely. bez tejto výmeny bude po každom vyradení spiatočky maxidot aj rádio hlásiť chybu vyparkovania (časť RTA)
    po výmene RJ PDC a správnom jej správnom nakódovaní už funguje všetko bez chýb
    rýchla demonštrácia po výmene RJ PDC: https://youtu.be/6Q66WiPsyec

  2. zdravím bude fungovat na Fabia 3 po facelift když mi poslali jednotku 2Q0 907 685 E + 2Q0 907 686 E plus k tomu kabely https://skoda-parts.cz/produkty/kabelaz-na-side-asist/ a kabely zastrčene piny jsou jine než co jak mate nakres j770 + j769 tak se musi přepinovat piny jak je nakresu? a parkovací assitent mam z vyroby přední a zadni + kamera a ta jednotka je 5Q0 919 294 L to asi nebude fungovat? musí se to vyměnit na 5Q0 919 283 G ?? a jednotka bsm mam 2Q0 937 089 A to taky asi nebude fungovat? když tam mam z vyroby + je tam front assint nebo to musim vymenit i jednotku bsm 6C0 937 090 D když vyměnim tam bude ochrana je aktivní ?? děkuji info

    1. vyssi index je zvycajne lepsie, nevidim teda dovod preco tie 685E a 686E nepouzit. alebo to po zapojeni nefunguje?
      ja som si kable vyrabal podla schem. ak som sa niekde pri prekreslovani pomylil, tak sa ospravedlnujem. prioritu ma schema original od Skodovky, staci to skontrolovat podla toho a nevidim dovod, preco by to nefungovalo.
      jednotka PDC je spominana v komentaroch iba preto, lebo som zapajal jednu Fabiu 2015, ktora mala staru jednotku PDC. nove modely, hlavne ak su vo vybave predne parkovacie senzory by BSD aj RTA podporovat mali. alebo to aj tak po zapojeni nefunguje??
      nie bsm ale BCM ked uz, Body Control Module ak si dobre pamatam ten preklad. je kravina menit novu 2Q0 jednotku za staru 6C0, ktora navyse v predfacelift modeloch fungovat nebude!!! BCM jednotka je chranena online ochranou komponentov, ale ako som pisal, menit ju je kravina…

  3. dobry den tak mam zapojeno co mi dali jednotku 685e a 686e tak jsem zapojil vše i zrcatka a zapojeno original kabel jednotku bcm 2Q0 937 089 A na T73c/40 – oranžovošedá – CANH-E a T73c/41 – oranžovohnědá – CANL-E a ted kodování- přidal jsem Modul 19 – Gateway list 3c -lane change a nefunguje bud je vadný jednotky 685 E+686E ??obevuje mi chyba Front assistent děkuji omlouvam se že vám ruším potreboval jsem poradit…

    1. co pise diagnostika za chyby? zo spominaneho eshopu prichadzaju jednotky BSD zvycajne prazdne, to znamena, ze sa cez VCDS nedaju nakodovat. bolo mozne ich teda upravit, alebo bolo kodovanie same nuly?? ake chyby pisu BSD jednotky? no basic setting? no calibration? no comunication? ine??

  4. mel jsem to špatne zapojeni jak jsem koupil orig.kabel tak je z octavie schema tak jsem to přepinoval podle orig.schema na Fabie 3 a jistil jsem že nekomunikuje bcm jednotky když mam napojeno na T73c/40 – oranžovošedá – CANH-E , T73c/41 – oranžovohnědá – CANL-E a  přidat 3c zmeny jizdniho pruhu tak nekomunikuje jednotku bcm už jsem napsal prodejci že bud je vadny jednotky 2Q0 907 685 E + 2Q0 907 686 E nebo bcm aktualizace nevim čekam až mi odpoví přištý tyden elektrikař.

    1. este raz, jednotky vadne byt nemusia, staci ze su prazdne, chybaju v nich udaje! preto som sa pytal, co pise diagnostika po otvoreni kodovania BSD jednotiek

  5. tak mel jste pravdu byla prazdna udaje v tom jednotky tak mi vymenily nove 2Q0 907 685 A + 2Q0 907 686 A a dal jsem to a už komunikuje na can bcm je tam 3c -změna jízdního pruhu ale nejde kodovat piše funkce nedostupna co stim? da se neco udelat? děkuji

    1. stale je to dookola o tom istom…. kodovat nejdu prave prazdne riadiace jednotky, preto sa musi cez ODIS nahrat spravny dataset/parametrizacia. druha moznost ked je jednotka nahrata, tak sa po spravne zvolenom kodovani musi aj ulozit. nedostupna funkcia moze znamenat nevhodne zvolene moznosti v kodovani. ako mam vediet, co tam uz je alebo nie je nakodovane?????????

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore