Multifunkčný volant

Našťastie pri kúpe auta aspoň ako paket Plus som mal okrem iného pribalený do výbavy i multifunkčný volant. Nie všetci ale mali toto šťastie a chýba im to. Prinášam teda aspoň rýchly pohľad či postup na montáž.

Pri výmene alebo skôr dopĺňaní multifunkčného volantu (tlačidiel do volantu) existuje niekoľko spôsobov:

  1. výmena komplet volantu
  2. výmena iba tlačidiel

Či už si zoženiete nový volant ako celok aj s tlačidlami, alebo len sólo tlačidlá, nehraje to prakticky veľkú rolu. Tlačidlá sa dajú preložiť a vložiť do pôvodného volantu v aute. Ja som si tak tlačidlá prehadzoval pri výmene volantu za športový Cherry Red.

Ďalší rozdiel je v spôsobe zapojenia tlačidiel:

  1. použitie pôvodného prepojovacieho kábla k airbagu + jeho úprava
  2. kúpa nového prepojovacieho káblu

Potrebný materiál

  1. možnosť zapojenia tlačidiel:
    • 1x – pôvodný kábel airbagu
    • 1x – 8R0 973 605 – konektor
    • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – piny do konektora tlačidiel
    • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – piny do pôvodného žltého konektora
    • izolačná páska
  2. možnosť zapojenia tlačidiel:
    • 1x – 5E0 971 584 A – prepojovací kábel volantu a airbagu

Okrem toho je nutné zohnať:

  • tlačidlá multifunkčného volantu alebo nový volant
  • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin do BCM jednotky a podvolantového krúžku
  • 1x – N 906 844 05 – pin do poistkovej skrinky
  • 1x – N 102 615 02 – poistka 7,5 A

Ako postupovať?

Ako prvé otvoriť prednú kapotu a odpojiť akumulátor, nakoľko práca s airbagom nie je len tak. Treba dbať na bezpečnosť! Po odpojení akumulátora je prerušený prívod napájania aj ku snímačom nárazov pre airbagy.

Pozn.: pri štartovacom tlačidle namiesto bežnej spínacej skrinky je nutné pred odpojením akumulátora zapnúť zapaľovanie. Ináč sa volant po neho pootočení uzamkne.

Ďalšiu časť som už popisoval pri výmene volantu či dopĺňaní tempomatu. Pri výmene komplet volantu musí ísť celý von, pri zachovaní volantu a dorábaní len tlačidiel teoreticky nie. Treba však demontovať plasty za volantom na stĺpiku riadenia – horný s dekorom, no i ten spodný.

Spodný plast držia 3 skrutky. K predným dvom je prístup aj po otočení volantu a použití vhodného torx skrutkovača pri troche šikovnosti. Ušetríte si teoreticky robotu s demontážou volantu za predpokladu, že ostáva v aute. Spodná skrutka je dostupná. Obe sú popísané a znázornené pri tempomate.

Zaujímať nás bude podvolantový krúžok, konkrétnejšie jeho 16-pinový konektor zo spodnej strany. Celý krúžok nie je potrebné vyberať.

Postačí daný konektor odpojiť odistením poistky a potiahnúť dole.

Do konektora pridáme dva vodiče podľa schémy zapojenia.

Konektor má na sebe kryt, po odistení posunieme do strany a uvidíme piny. Ku multifunkčnému volantu stačí doplniť dva vodiče – napájanie z poistky a signálový LIN vodič. Červeno-žltý ako napájanie je privedené na pin 4 podvolantového krúžku. Je celkom jednoduché ho dopojiť, na opačnom konci sa buď využije poistka č. 14 podľa schémy, alebo ľubovoľná voľná spínaná pozícia (ak dobre pamätám, tak asi č. 17 je voľná, ak nie je v aute alarm). Prístup k poistkám a ich zapojenie je tu na stránke spomínané niekoľkokrát.

Signálový fialovo-biely vodič z konektora krúžku na pozícii 3 (LIN) pokračuje k BCM jednotke na konektor C (pravý konektor jednotky), pozícia pinu 13.

Táto časť bola totožná pre obe z ďalších možností. Ďalšie pokračovanie môžme rozdeliť na dve podsekcie podľa druhu a typu použitého prepojovacieho kábla, ako som spomínal na začiatku.

Pozor si treba ešte dávať na odpájani konektora zo samotného airbagu. Žiadny spoľahlivý postup nemám, no ak dobre pamätám, je tam poistka a konektor je nutné ťahať smerom k sebe, nekývať s tým do strany.

1. Úprava/výroba prepojovacieho kábla

Asi to nebude záležitosť pre každého, je to totiž pár úkonov navyše, na druhej strane možno cenovo výhodnejšie. Nezabudnite si zakúpiť chýbajúci konektor, zohnať pár pinov a vodičov na doplnenie.

Žltý 12-pinový konektor sa dá otvoriť pomocou tenkého plochého skrutkovača a odistením západiek. Z bočnej strany konektora vysunieme fialovú poistku.

Po otvorení (vyklopení) prekrytu sú viditeľné 4 vodiče (hnedý, čierny, šedý a biely). Tie slúžia na pripojenie airbagu a klaksónu.

Pre porovnanie, naším cieľom je doplniť chýbajúce dva vodiče (bielo-fialový a čierny). Bielo-fialový sa stará o LIN komunukáciu tlačidiel s BCM jednotkou a čierny trošku atypicky slúži na privedenie napájania pre osvetlenie a funkčnosť tlačidiel.

Zohnal som iba bielo-modrý vodič, farba nemá vplyv na funkčnosť, a čierny vodič. Zakrimpujeme na jednu stranu piny 000 979 009 E a vložíme na svoje miesta v konektore podľa schémy:

  • pin 9 – LIN – bielo-fialový (bielo-modrý)
  • pin 10 – napájanie – čierny

Pripojené vodiče smerujú okolo hnedého a čierneho vodiča, tým istým otvorom do nového konektora.

Na osadenie nového konektora sú použité rovnaké piny 009 E, ale tu potrebujete tri:

  • pin 1 – ukostrenie – hnedý
  • pin 2 – napájanie – čierny
  • pin 3 – LIN – bielo-fialový (bielo-modrý)

Nie, chyba tam nie je, skutočne sú tam vodiče tri. Ten tretí (resp. podľa správnosti na pozícii 1) je ukostrenie. Pripojenie som volil pod odhalenou pôvodnou textilnou izolačnou páskou a pripájkovaním k hnedému vodiču. 

V originále je to napojené priamo na faston konektor, nemal som ale vhodný poruke, preto táto varianta. V komentároch mi môžte napísať jeho presné označenie ak máte k dispozícii a doplním do článku.

Vzdialenosť žltého a čierneho konektora je asi 15 cm. Pre porovnanie foto upraveného (vľavo) a nového prepojovacieho kábla (vpravo).

2. Použitie nového prepojovacieho kábla

Je to podstatne jednoduchšie. Starý prepojovací kábel odložíme bokom a namiesto neho zapojíme nový. Navyše je tam konektor pre MF tlačidlá, postačí ho osadiť na správne miesto.

Finalizácia

Komu sa chce, môže si vymeniť ešte aj páčku stieračov. Alebo si nechá zdvojené ovládanie…

Multifunkčný volant funguje okamžite po zapojení a poskladaní rozobratých dielov. Ak nezabudnete na zapojenie akumulátora. Či už ide o ovládanie rádia, alebo o prepínanie medzi položkami v menu budíkov, je multifunkčné ovládanie návykové. Navyše výbava je opäť na mierne vyššej úrovni a zároveň to aj lepšie vyzerá 🙂 .

42 komentárov článku “Multifunkčný volant

  1. Hello Wirer!
    Please help!
    I do not understand: 🙁

    Do konektora pridáme dva vodiče podľa schémy zapojenia.

    dp007
    Konektor má na sebe kryt, po odistení posunieme do strany a uvidíme piny. Ku multifunkčnému volantu stačí doplniť dva vodiče – napájanie z poistky a signálový LIN vodič. Červeno-žltý ako napájanie je privedené na pin 4 podvolantového krúžku. Je celkom jednoduché ho dopojiť, na opačnom konci sa buď využije poistka č. 14 podľa schémy, alebo ľubovoľná voľná spínaná pozícia (ak dobre pamätám, tak asi č. 17 je voľná, ak nie je v aute alarm). Prístup k poistkám a ich zapojenie je tu na stránke spomínané niekoľkokrát.
    Signálový fialovo-biely vodič z konektora krúžku na pozícii 3 (LIN) pokračuje k BCM jednotke na konektor C (pravý konektor jednotky), pozícia pinu 13.

    Thank you!

    Tamas

    1. and what exactly do you not understand?

      „Do konektora pridáme dva vodiče podľa schémy zapojenia.“ -> follow the schematics and add 2 cables to the connector

      the other sentences only describe how to disassemble the connector and where the cables go

      1. Dobrý deň,išiel som to zapojit a v tom konektore čo je pod volantom,tie piny 3 a 4 su obsadené.Je možne že je tam už predpríprava od výroby?A na tom C konektore kam ma ist pin 13 ,ten pin je prazdny,Pozeral som ten pin 13 u kamarada na octavke ,on ma multyfunkčny volant od vyroby a on tam ten pin 13 ma ties prazdny.Dik za odpoved. r.plancik@upcmail.sk

        1. dobre rano,
          urcite su obsadene? pocitate spravne piny zo spravnej strany? este ani raz neboli obsadene co som dorabal ja alebo niekto iny…
          pin 13 C konektora musi byt tiez obsadeny, ak sa bavime o Fabii. Octavia ma zvycajne ine zapojenie, neda sa to porovnavat!

  2. In original Fabia III 2015 configurator multifuncional wheel was always with MaxiDot. I have standard computer. We will see if it worked I already instaled the wheel made some cables. I just have to connect cable from pin 4 to the fuse. I could’t finde in internet the right pin with the number you gave but after some reserch i found replacement 000979133E. „The second last thing” is cable from pin 3 to the BCM connector. I had a problem with taking of the plastic shield from the connector due to limited access so I decided to do this next weekend ;). At the moment I have two hanging cables waiting to be connected on the other side.
    Anyway you are doing fantastic job I will let you know if it worked. It is my first upgrade.

  3. I finished instaling multifunctional wheel and it works!
    Do you know if it is possible to change standard computer to MaxiDot?

    1. supposedly it is possible, but there are a lot of complications and at home it will do without online access to servers

  4. Dobrý večer,
    mam Yetiho 2017 po facelifte, chcem dorobiť multifunkčný volant bude mi sedieť prepojovací kábel 5E0 971 584 A z octavie 3?
    Volanty sú totožné.
    Ďakujem

    1. Na zaciatok treba pozriet schemy zapojenia az potom riesit nakup dielov. Teoreticky sediet moze, ruku do ohna za to nedam

  5. Zdravim. Kúpil som multifunkčný volant na O3 , potreboval by som niekoho , kto ho zapojí. Vieme sa spojiť ? Môj kontakt je 0908 527 885, napíšte mi prosím Vás SMS, ja Vám zavolám , lebo nenašiel slm nikde na vás kontakt , ďakujem 🙂

    S pozdravom bastak.

  6. dobrý deň, mohlo by toto fungovať aj na škodu rapid rv2014? Multifunkčný volant nebol súčasťou výbavy ( ktorá bola dosť chudobná) a v aute je momentálne android radio.

    1. Rapid 2014 ma este elektroniku zo starsej dvojkovej Fabie, nie trojkovej. nutne pozriet schemy a zapojit podla toho

      1. Zdravím, děkuji za perfektní návod, již třetí montáž z vašeho webu a bez potíží. Volant fungoval ihned po zapojeni. Jen tak dál! JS

    1. tak ešte raz, Rapid 2014 ma este elektroniku zo starsej dvojkovej Fabie, nie trojkovej. nutne pozriet schemy a zapojit podla toho

  7. Dík za parádní inspirica. MF volant jsem instaloval je funkční, ale od té doby se objevila chyba která nejde smazat.
    Nemusí se tam opravdu něco přikodovat? F3/18

    Addresa 19: CAN Gateway Labely: nevybrány
    Objednací číslo řídící jednoky: 2Q0 909 901 B HW: 2Q0 937 089
    Systém a/nebo verze: GW MQB A0 H98 0926
    Kódování: 030000042F0A640000000000000000010001070000000000000000000000
    Číslo dílny: WSC 73430 790 00000
    ASAM Dataset: EV_GatewA0 013024 (SK26)
    ROD: EV_GatewA0_SK25.rod
    VCID: 313F15D9C1AAA453CCE-8064
    Závady byly smazány

    1 nalezena chyba
    67072 – Lokální datová sběrnice
    U1125 00 [009] – zjištěna násobná montáž
    [Subsystem Mehrverbau erkannt]
    Potvrzeno – Testováno od smazání paměti

  8. Dobrý den, mám Fabia 3 Combi (rok 21) po faceliftu s dvouramenným volantem bez multifunkčních tlačítek. Platí prosím Vás vše zde uvedené i pro tento volant? Jedná se o jednolitý kus plastu a nelze do něj tedy vložit tlačítka ale bude jej potřeba vyměnit kompletně. Budu tedy muset zakoupit buď Octavia 4 volant (drahá pálka) nebo by šel použít i tříramenný zde uváděny volant? Bude potřeba kromě dodatečné kabeláže řešit i jiné problémy? (BCM jednotka, kódování atd.) Infotainment mám Swing+, typ s H na konci. Děkuji za odpověď.

    1. dobry vecer,
      najnovsie dostupne schemy mam z roku 2018, kedy sa nove volanty este nemontovali, ale uz to bol facelift – schema sa nemenila. nemam vsak ako potvrdit ci vyvratit, ze to fungovat bude
      dalsia vec, nemam to ani kde vyskusat. volant 2021 je sice mozne do mojej 2016 namontovat, ale nebude korektne fungovat prepinanie medzi polozkami maxidotu. mam totiz staru verziu BCM. neviem teda ani zarucit, ze trojramenny volant predfaceliftovej verzie (standart co mam napriklad aj ja) bude korektne fungovat v novych autach. teoreticky ano, ale nerucim za to…

      kabelaz sa musi doplnat stale. mat auto k dispozicii, nemam problem to otestovat s mojim volantom, kable od volantu do BCM a poistky viem natiahnut na pockanie. kabel do volantu treba skontrolovat ktora verzia bude pasovat

      mimochodom, dorobenie MF nie je zavisle na radiu, ale skor na verzii BCM. najjednoduchsie je vybrat BCM von z auta a skontrolovat ci sa na konektore C nachadza pin 13. totiz nie vsetky BCM MF podporuju

      bohuzial nemam ako inac pomoct

      1. Povedlo se mi zjistit typové číslo BCM jednotky. Je to „2Q0 937 085 D“. Bohužel se mi ji nepodařilo vytáhnout protože veškerá kabeláž je tam poctivě přikurtovaná a mám strach to vyrvat abych to neurval. Nebo stačí odpojit ty konektory a vzniklou škvírou vytáhnout BCM ven? Jsou tam takové aretační páčky na každém konektoru, předpokládám že ty zmáčknu a konektor vyskočí? Mám sice VŠ elektrotechnické a IT vzdělání, ale i tak mám strach ať něco nepokazím. S autoelektronikou mám zkušenosti jen velmi mírné když jsem si dělal dálkové ovladače na Fabii 1.

        1. konektory opdojit odistenim poistky a pretocenim tej packy. vsetky 3. potom v spodnej casti odisti celu BCM jednotku z drziaka a vytiahnut smerom dole. montaz v opacnom poradi, najprv BCM, tak konektory

          1. Tak se zadařilo a vybrakoval jsem to ven (bez sprostých slov a proklínání škodovky za umístění konektoru A a nemožnosti pořádně ten konektor vytáhnout to nešlo) a na konektoru C je na 13. pozici PIN přítomný. Takže aspoň vím že MF je podporován BCM jednotkou. Tím pádem si koupím kabel „5E0 971 584 A“ a zkusím se optat u mechanika až se mu tam objeví nějaké Fabie 3 po 2. faceliftu, či Octavie 4, zda by se to mohlo na chviličku přehodit a vyzkoušet.

            Ještě mě napadá že může být potom problém v tom, že ovládání displeje u řidiče mám na páčce a tudíž tam bude dablované. Zas na druhou stranu, na tom MaxiDotu mám jen nějakou dost základní verzi, protože oproti kolegovi tam mám jen km, spotřebu, teplotu oleje apod. nemám tam ty menu na telefonát, kolik dotankovat apod. (asi vyšší výbava). Koukl jsem mu na BCM jednotku a má „6C0 937 090C“. Ještě jedna kolegyně má Fabii 3 po 2. faceliftu (s MF, parkovací senzory atd.) tak zjistím číslo také.

            Každopádně děkuji za rady. Pokud Vám to nebude vadit, tak bych Vám po nějaké době napsal raději mail, ať zde nespamuji 🙂

            S pozdravem JB

  9. Zdravim chcel by som to napojit na Yeti 2016 co je vlastne O3 myslis ze by to malo fungovat lebo ja tie schemy neviem porovnat? Dik

    1. O3 a vyssie, teda prepokladam i Yeti, maju volant zavisly od gateway jednotku. F3 ju ma integrovanu v BCM jednotke. cize rozdiel bude aj v tom, preto to nemozem porovnavat s F3

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore