Menší know-how postup, ako sa dostať k oprave prelomených vodičov v gumenej priechodke dverí. V tomto prípade išlo o Fabia II Combi, po prvotnom sťažovaní sa na nehrajúci reproduktor a nefunkčné sťahovanie okien.
Problém je pomerne známy, prerušená izolácia vodičov vedúcich z interiéru vozidla do dverí. Ak ide len o izoláciu, je to ten lepší prípad, postačí to kvalitne zaizolovať a nejakú dobu to ešte vydrží. Keď sú káble preseknuté, pomôže skôr ich výmena. Aj pri tomto aute, 5 či 7 prerušených úplne, ďalších pár už malo prerušenú izoláciu. Dobrých ostala možno štvrtina.
Potrebný materiál
- vodiče podľa potreby farieb a dĺžky
- piny podľa potreby:
- 000 979 009 E
- mini ISO
- ISO
- 000 979 150
- 000 979 151
- nit, alebo samorezná skrutka, M4x20 (M4x25)
- sťahovacie príchytky
- textilná izolačná páska
- papierová páska, písacie potreby
- „gumový“ kryt zámku
Ako na to?
Postup rozoberania predných dverí som kedysi popísal aj odfotil, nebudem sa opakovať. Priorita je dostať sa ku káblovému zväzku. Popisovať budem svoj postup, niektoré veci sa dajú upraviť a opraviť viacerými možnosťami.
Po demontovaní tapacíru dverí a odpojení všetkých konektorov (sťahovanie okien, ovládanie spätných zrkadiel, kontrolka safe systému) odpojíme aj konektor reproduktora a výhrevu spätných zrkadiel. Ak sa rozhodnete vodiče nahradiť novými, odporúčam celý zväzok vybrať a auta. Neostáva nič iné len odpojiť konektor od motorčeka sťahovania okien a za gumovou krytkou (tá sivá veľká plocha) aj zámok dverí.
Pod gumovou priechodkou je schovaný konektor. Priechodku odistíme vo vrchnej časti a stiahneme, konektor odistíme oranžovú poistku a odpojíme z dverí.
Dostaneme sa ku problémovému bodu celého zväzku, buď chýbajúcej izolácii alebo pretrhnutým vodičom. Na vybratie zväzku z dverí musíme odvŕtať všetky 4 nity držiace reproduktor.
Vo vnútri dverí nie je miesta nazvyš, preto je nutná opatrnosť, prípadne si urobiť pár fotiek ako to je uchytené a ktorou cestou vedené. V dverách od vnútorného stĺpika je gumová priechodka iba nasunutá, vtlačíme ju do dverí a opatrne vyberieme cez otvor po reproduktore.
Ak nie je veľa vodičov poškodených, postačí nahradiť chýbajúce kúsky alebo len zaizolovať. Konektor nie je problém odpinovať. Odistiť ružovú (či skôr fialovú?) poistku a piny vhodnými „vypichovákmi“ vybrať. Ako náhrada postačia vhodné špendlíky alebo ploché skrutkovače.
Na fotke vyššie už je odpojený konektor a vytiahnutá priechodka. Sťahovacie príchytky som odtrhol (neskôr nahradil). Gumový kryt zámku dverí som roztrhal, aby som sa dostal k odpojeniu posledného konektora od zámku dverí. Tým som si zväzok rozložil v kľude na stole.
Samotná oprava vodičov je individuálna. Rozmotal som si izolačnú pásku a hľadal, ktorý vodič kam vedie a aká je približne farba. Nahradil som ho novým vrátane odpovedajúceho pinu. Takto som postupne vymenil všetky zlé vodiče a postupne hotové časti omotával novou textilnou izolačnou páskou. Výsledok na fotografii nižšie.
Montáž spočívala v postupnom vložení a prichytení kabeláže späť do dverí. Konektor za priechodkou som osadený nemal, len som označené poradie káblov. Zámok, konektor motorčeka okna, vyhrievanie zrkadiel. Prichytené na pôvodné body novými sťahovacími páskami.
Pozor si treba opäť dať na pretiahnutie cez otvor reproduktora až smerom k rámu dverí v mieste určenom na priechodku. Ide hlavne o to, aby sa zväzok nezachytil o sťahovací mechanizmus okna. Gumená priechodka sa prispôsobí a káble nie je problém pretiahnúť, keďže konektor nezavadzia.
Pokiaľ som si bol istý, že mám všetko na svojom mieste aj so správnymi dĺžkami, skracoval som si trčiace vodiče a osadzoval pinmi 000 979 150 a 000 979 151 podľa umiestnenia v konektore.
Po poslednom pine zatlačíme naspäť ružovo-fialovú poistku a môžme konektor zapojiť do protikusu vychádzajúceho z interiéru auta a urobiť rýchly test. Napojiť ovládač sťahovania okien a skúsiť hýbať oknom dole-hore. Zistíme zároveň či nie je kolízia okna s káblovým zväzkom a či je vôbec napájanie v dverách.
Pokiaľ je všetko v poriadku, napojíme reproduktor a prichytíme. Ja som nity po ruke nemal, zvolil som samorezné skrutky a natvrdo prichytil.
Ako náhrada za gumový kryt zámku som použil gumu kúpenú medzičasom v kníhkupectve za asi 54 centov Je to podlepené obojstrannou páskou, ale na pôvodných zvyškoch to podľa mňa nedržalo najlepšie, kvôli tomu je na fotkách viditeľná textilná izolačná páska. A nezabudnite na lanko, urobiť si dierku a nechať trčať 🙂 .
Ahoj, super clanok. Prosim Ta kde si zohnal prislusne piny a kabliky? Eventualne vypichovaky?
kabliky mam doma, piny od kamosa, pripadne aliexpress. vypichovaky aliexpress, daju sa nudzovo pouzit 2 ihly / 2 tenke modelarske spendliky