Už pri výbere „nového“ auta som tajne dúfal, že cúvacia kamera bude súčasť výbavy. Bohužiaľ sa tak nestalo, preto sa môžem pokúsiť inšpirovať a uľahčiť život montážou niekomu inému 🙂 . Základné pripojenie a montáž je podobná ako pri Fabia III, rozdiely sa ale nájdu. Pretože mám v aute infotainment (rádio) Amundsen, môžem zvoliť tú vyššiu verziu cúvacej kamery.
Octavia III a vyššie modely mali a majú štandardne možnosť zvoliť si dve rozdielne verzie cúvacej kamery:
- low – základná cúvacia kamera, montovaná predovšetkým do nižších výbav a nižších modelov. Kamera nemá možnosť prepínania pohľadov, pomocné čiary sú statické. Ide o tzv. „hlúpu“ kameru. Pre montáž a kódovanie postačuje bežná VCDS diagnostika. Vo výbave auta označované PR kódom KA1.
- high – vyššia verzia kamery, disponuje možnosťou prepínania pohľadov, pomocné čiary sú dynamické a natáčajú sa podľa natočenia volantu a počítajú predpokladanú trajektóriu pri parkovaní. Nie je podporovaná všetkymi typmi infotainmentu (rádii), vhodnosť je nutné overiť. Po namontovaní je nutné nahrať parametrizáciu, upraviť kódovanie a urobiť kalibráciu so špeciálnym plátnom. Vo výbave auta označované PR kódom KA2.
Nie všetky infotainmenty cúvaciu kameru podporujú. Pre podporu si to odporúčam preveriť napríklad na stránke OEM VW Shop, prípadne v autorizovanom servise. Zaujímajú nás označenia KA0, KA1, KA2:
- KA0 – bez podpory kamery
- KA1 – podpora low kamery
- KA2 – podpora high kamery
Je možné, že na uvedenej stránke budú uvedené viaceré kombinácie KAx. Stále platí vyššia verzia daného kódu, KA2 > KA1 > KA0. Napríklad výpis pre 5Q0035842A uvádza všetky tri možnosti, aktuálny Amundsen v mojej Octavii III neuvádza žiadnu možnosť. Je to ale Amundsen, teda podpora kamery je zaručená 🙂 .
Môže sa tiež stať, že nebude uvedená žiadna informácia. Amundsen a Columbus podporujú KA1 aj KA2 snáď stále. Overenie určite odporúčam pri Bolero a Swing, aby ste nedopadli ako ja kedysi.
Kameru zaručene NEpodporujú tieto Bolero jednotky:
- 5E0 035 812, 5E0 035 812 A
- 5E0 035 819, 5E0 035 819 A
- 5E0 035 820, 5E0 035 820 A
Pre Swing podobný zoznam nemám, je možné sa k tomu dopátrať po overení PR kódu.
Vo výnimočnom prípade sa dá pre overenie funkčnosti kamera pripojiť na riadiacu jednotku infotainmentu (rádia), dôležitý je video signál. Pri low (KA1) kamere na zvyšné vodiče kamery napojiť plus a mínus, rádio nakódovať. Kamera sa dá spustiť pripojením plusového vodiča aj ako náhrada spiatočky. Pri high (KA2) kamere je potrebná aj CAN linka, ďalej plus a mínus. Kódovanie je zložitejšie, ale pre základnú komunikáciu s autom postačí aj bez kalibrácie.
Obsah článku
Zoznam materiálu
- 1x – 3V0 827 566 N – high kamera s trajektóriou
- 1x – 8K0 971 833 – 8-pinový konektor kamery
- 4x – 000 979 034 E – piny do konektora kamery
- 1x – 6Q0 035 576 F (K) – protikus k anténnemu konektoru
- 1x – 000 979 910 A – pin pre kábel RG174
- 4x – 000 979 009 E – piny do konektora rádia
- 1x –
000 979 133 E (N 906 844 05)000 979 151 E/000 979 026 E (A 013 545 76 26/A 015 545 04 26) – pin poistka - 1x – káblové oko M6 x 2,5
- 1x – N 102 615 02 – poistka 7,5 A
- 1x – 5E9 971 829 A – prechodová guma
- 1x – 5E9 955 663 A – vedenie hadice (combi)
- 1x – WHT 005 438 – sťahovacia príchytka
- 7,5m – RG174U – vodič video, koaxiálny 50 ohm
- 7,5m – vodič CAN linky
- vodiče pre napájanie, červený a hnedý (čierny)
- textilná izolačná páska
- sťahovacie pásky
Ako high kameru je možné použiť aj kameru zo Superb III s označením 3V0 827 566 H. Prípadne existujú aj varianty z Aliexpress, pár ľudí si ich aj montovalo, ale chýba mi osobná skúsenosť. V minulosti som bežne používal pre pripojenie ostrekovača kamery kombináciu hadička (2m – 1J0 955 751 D) + ypsilon rozdvojka (1x – 1J0 955 873 D) + spojky (4x – 5J0 955 871 A). Vďaka správy na fóre je možné túto kombináciu zjednodušiť a nahradiť originál hadicou uvedenou v zozname. V prípade sedanovej verzie Octavie bez zadného stierača je nutné počítať s tým, že buď nebude ostrekovač pripojený, alebo musíme natiahnúť hadičku cez celé auto až ku motorčeku v motorovom priestore.
Montáž
Elektrická príprava
Podobne ako pri kamere na Fabiu, pripravíme si potrebné vodiče. Pri zakúpení originál káblového zväzku tento krok vynechávame. Pre KA2 platí odlišná schéma ako to bolo pri KA1 na Fabii.
Hlavný rozdiel je v napájacom konektore, kde sa používajú štyri vodiče:
- T8t/1 – červeno-žltý 0,5 mm (červený 0,5 mm) – smer poistka 18
- T8t/4 – oranžovo-fialový 0,35 mm (sivo-fialový) – CANH-INF smer RJ rádia
- T8t/5 – hnedý 0,5 mm (hnedý 0,5 mm) – ukostrenie
- T8t/8 – oranžovo-hnedý 0,35 mm (sivo-oranžový) – CANL-INF smer RJ rádia
V zátvorke uvedené farby vodičov v mojom prípade. Pre napájanie použijeme konektor 8K0 971 833 a piny 000 979 034 E, dĺžky vodičov bohužiaľ zmerané nemám. Pre ukostrenie sa potrebujeme dostať cez veko kufra až do kufra v priestore nádrže, poistka je cez celé auto smerom k vodičovým nohám, CAN-linka je ku riadiacej jednotke rádia rovnako ako video kábel.
Základ pre video signál si môžeme pripraviť tiež na stole. Potrebujeme konektor 6Q0 035 576 K a pin 000 979 910 A, samozrejme aj koaxiálny kábel RG174U.
Na kábel nasunieme kovovú trubičku, k nej neskôr. Voľný koniec kábla odizolujeme asi 12 mm od konca. Tienenie rozdelíme a zahneme opačným smerom, aby sme sa dostali k vnútornej izolácii.
Vnútornú izoláciu odizolujeme asi na dĺžku 3 mm podľa dĺžky krimpovacej časti pinu. Pin zakrimpujeme a stlačíme vhodnými kliešťami, spájkovanie nie je nutné.
Nasadíme kovovú časť konektora až na doraz nad zakrimovaný pin. Tienenie preklopíme späť do pôvodného smeru a skrátime podľa potreby tak, aby nepresahovalo koniec zadnej časti konektora. Zasunieme vopred vloženú kovovú trubičku až ku kovovej časti konektora a zakrimpujeme.
Nasadíme plastovú časť konektora a zaistíme fialovú poistku.
Týmto je aj videový kábel pripravený.
Mechanická príprava, rozoberanie
Koho by to zaujímalo, môže si pozrieť originál návod pre inštaláciu. Je síce zo Superba, ale princíp je rovnaký.
Pre prístup k madlu kufra a výmene za madlo s kamerou otvoríme kufor. Rozdiel je medzi verziou sedan a kombi, nás zaujíma predovšetkým druhý obrázok.
Za ťahacím madlom je schovaná torx skrutka č. 25.
Zvyšok drží iba na kovových sponách. V rohu vložíme plastové páčidlo a uvoľníme prvú sponu, tie zvyšné povolia pri postupnom ťahaní plastu smerom dole.
Pre pripojenie hadičky ostrekovača musíme odtiahnuť aj plastové obloženie okolo zadného okna. Dielenská príručka naznačuje vybrať oba plastové nity (pozícia 3 na nákrese). Ich nevýhoda je v tom, že vnútorná časť je zarovnaná s vonkajšou. Neprišiel som na to, ako sa nitov zbaviť bez zatlačenia kolíka dovnútra. V tom prípade ale spadne do útrob veka kufra.
Možno by pomohlo ich odvŕtanie. Ako náhrada existuje klasický plastový nit s možnosťou vytiahnutia strednej časti a jednoduchej demontáži v budúcnosti.
Zvislé časti obloženia sú zacvaknuté na kovových sponách.
Pre komplikácie s nitmi existuje alternatíva. Obloženie začať rozoberať v strede zadného okna ťahaním k sebe, držia ho len kovové spony. Plast je poddajný natoľko, že sa dá pekne po obvode vycvakať a preklopiť.
Pre natiahnutie káblového zväzku cez interiér rozoberieme aj bočnice kufra. D-stĺpik (v prípade kombi varianty) chytíme v hornej časti a ťaháme do prostriedku auta (v pozdĺžnej i priečnej osi).
Prahovú lištu držia plastové skrutky (alebo sú to matice?) v priestore rezervy. Po stranách kufrového prahu sú ešte dva plastové nity. Skrutky sú na torxový kľúč, plastové nity ťaháme najprv prostriedok, potom púzdro.
Prahovú lištu kufra ťaháme smerom hore.
Bočnice kufra sú opäť rozdielne pre verziu sedan a kombi. Sedan sa najprv odstraňuje horná plastová časť, až potom bočnica. Pri combi to ide ako jeden diel.
Pri kombi hľadáme všetkých šesť skrutiek torx, kombinované sú torx 25 a 30 ak si dobre pamätám. Dve skrutky sú za háčikmi pre nákup, dve skrutky držia príchytky pre sieťový program, jedna skrutka je schovaná za D-stĺpikom a jedna je v mieste roletky. Nesmieme zabudnúť ani na ďalší plastový nit, tentokrát v spodnej časti viditeľný až po odstránení prahovej lišty kufra.
Presunieme sa ku zadným dverám, musíme sa zbaviť ešte aj zadnej sedacej lavice. Vyberieme kryty ISOFIX, ak sú vo výbave, odistíme držiaky.
Sedák v prednej časti trhneme smerom nahor, čím uvoľníme jeho prichytenie v prednej časti. Následne mierne celú lavicu zatlačíme smerom dozadu a hneď sa snažíme nadvihnúť hore. Chce to asi cvik, presnejšie to popísať neviem 🙁 .
Podľa výbavy demontujeme kryty vedľa zadných sedačiek. Niektoré výbavy tam mali schovaný zadný airbag, v našom prípade ide iba o plastové obloženie.
Pri airbagovej výbave v spodnej časti je kovová matica, pri chýbajúcom airbagu len plastová matica. Demontujeme ich v oboch prípadoch. V prednej časti obloženia vyberieme plastový nit.
Obloženie je v karosérii zacvaknuté kovovými sponami, ťaháme smerom do prostriedku auta. Pozor v spodnej časti kde sa spája obloženie s prahom. Prah mierne nadvihneme a prekonáme kovovú sponu, získame tak možnosť demontovať obloženie okolo sedačiek a vybrať ho z auta úplne aj bez rozoberania prahu (ktorý je spojený so spodnou časťou B-stĺpika).
Fabiu som rozoberal pravidelne, preto bola udržiavaná a vysávaná aj pod zadnými sedačkami. Octavia sa zadná lavica demontuje horšie, ale aspoň raz za čas by neuškodilo povysávať 🙁 .
Konečne sme sa dostali aj k uvoľneniu bočnice kufra. Pri C-stĺpiku ešte prekonáme uchytenie cez sponu a plastovú poistku. Zvyšok opatrne ťaháme smerom k stredovej osi auta. Samozrejme nesmieme zabudnúť na svetielko a káble magnetického svetla. Pás vytiahneme a bočnicu podľa možností sklopíme na podlahu kufra, ukáže sa nám pôvodný káblový zväzok auta. Okolo neho sa budeme snažiť natiahnuť pripravenú kabeláž od kamery.
Presunieme sa do prednej časti na spolujazdcovej strane, plastovým páčidlom demontujeme bočný kryt palubnej dosky.
Kvôli dostupnosti pri pripájaniu video signálu a CAN-linky na riadiacu jednotku infotainmentu otvoríme schránku pred spolujazdcom. Z pravej bočnej strany pridvihneme skrutkovačom tiahlo brzdy. Celú schránku nadvihneme a vyberieme z pántov. Hornú časť priklopíme ako pri zatváraní a schránku pustíme dole na podlahu.
Pomocou prípravkov vyberieme riadiacu jednotku a odpojíme všetky konektory.
And do you now also want to install the RA2 in your Fabia?
yes, that was the plan. Unfortunately, Fabia is sold 🙁 and Octavia is like its successor
but the procedure is the same. I would have to cut the trunk door because of the size of the camera. well, I’ve already had two cuts, so I wouldn’t be afraid of that 🙂
Děkuji, Perfektní návod jako vždy! Měl bych dotaz, koupil bych již hotový svazek instalace, jenže pro O3 Combi je k dispozici pouze sada na dodělání LOW kamery. High kamera je v sadě pro liftback. Nelogický krok, nicméně nemohu nikde sehnat číslo dílu svazku kamery pro HIGH kameru pro combi, existuje to vubec? Popř. lze použít sadu pro liftback? Děkuji
bohuzial neviem potvrdit ani vyvratit, ci nieco take existuje. technicky pouzit sa da aj na liftback, len sa obavam, ci nebude kratky
ahoj, mel by si cisla dilu pro pripojeni toho ostriku? dekuji
ktore? ved cislo pre combi je uvedene v clanku – 5E9 955 663 A.
ak nie toto, tak priamo v clanku je odkaz na montaz na Fabia III, kde je to rozpisane:
1J0 955 751 D – hadička, 1J0 955 873 D – rozbočovač, 5J0 955 871 A – spojka
Môžem požiadať o celý originálný návod pre inštaláciu zo Superba? V texte je ukázka ba prvých pät strán a dvě posledné. Vopred ďakujem.
vsetko, co som mal, je zverejnene. zvysok bude pravdepodobne iba textovy popis, to ale nemam
Škoda, chýbajú diagramy 8 – 16. Čo je v diagrame 17 na pozici C PIN 1 or/vi (oranžovofialová) a PIN 2 or/br (oranžovohnědá)? Alternatívne pripojenie CAN sběrnice, kým je 6/12 obsadené?
Konektor v diagramu 17 na pozici C je na původní CAN vedení ze šedivého konektoru. Postup je ten, že se jen vypinuje původní CAN vedení z 6. a 12. pozice a místo nich se dá CAN vedení od kamery. Vypinované vedení pak přijde do toho konektoru. Odpadá to dvojí krimpování dvou vodičů do jednoho pinu a vedení zůstane rozebíratelné. Omlouvám se, že nepíšu slovenský, chtěl jsem to sem dát, abych to snadno našel, až to budu dělat.
je mozne, ze tie fotky su bud z fora, alebo z drive2.ru. nejake odkazy su uvedene na konci stranky.
ano, namiesto strihania je mozne pouzit konektory navyse. dokonca kamery objednane z Aliexpress a podobne prichadzaju zvycajne s touto moznostou pripojenia. vyuzivaju bud 2 alebo rovno 3 pinovy konektor, cisla dielov by som niekde asi aj nasiel. na pripojeni na zaklade schemy zapojenia to nemeni takmer nic, akurat spominana rozoberatelnost
PS: cestina nevadi, stale lepsie ako anglictina 😀
Už tomu asi rozumím. Škodovka pod kódem 3V0 827 566 H nebo N prodává jen kameru s vodiči až po první konektory. Ty další vodiče je možné dokoupit pod jiným kódem, který je na straně 1 toho návodu. Ty sis ty vodiče udělal svépomocí, takže jsi tam neměl ten konektor na původní CAN a zakrimploval jsi to dohromady. Je zajímavé, že kromě koaxiálního kabelu má originální kamera pět vodičů, od prvního konektoru už jdou jen čtyři. Odhaduji, že ten hnědý nevyužitý umožňuje zapojit tu samou kameru, jako KA1.
ja si vacsinu kabelazi vyrabam sam. viem, ze niektore sa daju objednat aj v cine a podobne, ale pride mi to zbytocne cakanie 😀
pochybujem, ze sa KA2 da zapojit ako KA1. ale skusat to nebudem
Ahoj,
Netušíš, jestli bude kódování stejné i u fabie?
tak hlavne je rozdiel v tom, ze F3 oficialne KA2 kameru nemala. na obycajnu low verziu je tu samostatny clanok.
inac ak si predsa dal KA2 do F3, tak kodovanie by malo byt rovnake. samozrejme nesmie chybat podpora v infotainmente (radiu)
Moc děkuji za odpověď =) Rádio mám 5Q0035840A a dle https://www.oemvwshop.com KA2 kameru podporuje. Jen jsem si nebyl jistý tou konfigurací v 6C modulu kamery, jestli se nebude lišit.
F3 tuto moznost nemala. Asi by som zacal skopirovanim komplet kodu a skontrolival chyby a funkcnost. Pripadne prejst jednotlive polozky dlheho kodovania. Nemam k tomuto presnejsiu napovedu, zatial som nemal moznost to dorobit…
Dataset tam budete dávat z Octavie nebo že Superba? Kamera by měla fungovat, ale čáry budou širší, jako na Octavii nebo na Superba. Možná pomůže udělat si užší šablonu (kolečka blíž u sebe) na šířku Fabie a zkusit kameru kalibrovat podle ní.