Osvetlenie nôh (aktualizované 12.6.2018)

Osvetlenie nôh bolo v pláne už dávno. Ako väčšina vecí, potrebovali čas na náčrty, zháňanie materiálu až po čas na samotnú realizáciu.

Trošku teórie?

Ambientné osvetlenie, či osvetlenie nôh je výsadou skôr vyšších modelov. V novších ročníkoch postupne pribudla aj pre Rapid-a, no nie v takom rozsahu, ako pri Octavii či Superbe. To bol prvý problém. Ako a kam sa napojiť, aby to fungovalo korektne “ako originál”? 

Všetko je riešené cez riadiacu jednotku, centrálnu elektroniku auta. Tá je obsadená podľa výbavy či modelu. Nižšia výbava = menej pinov a možností napojenie, napríklad viditeľné to je pri Corner funkcii na bývalej Fabii II, kde som dorábal Corner funkciu. Tu som to nechcel zbytočne komplikovať, preto som postupoval podľa dostupných možností.

Spomínaná Octavia či Superb využívajú na osvetlenie nôh a ambientné svietenie (interiér či exteriér) viacero pinov, napríklad z dostupných schém Octavia osvetlenia nôh na konektore C pin 72. Ostatné údajne dostupné piny C35, C36, C37, C61, C64, C65, C71 a C72, všetko dodatočne nutné správne nakódovať. Jednotka Fabie s označením 6C0 937 089 C je o dosť chudobnejšia, prakticky všetky tieto pozície pinov chýbajú. Ostala už len jediná možnosť v zálohe, pin číslo 45 v konektore B.

C69 – výstup pro vnitřní světlo vpředu -W1- , čtecí světlo vzadu vlevo -W11- , čtecí světlo vzadu
vpravo -W12- , osvětlení odkládací přihrádky -W6- , osvětlení zavazadlového prostoru vlevo -W18- 
B45 – neobsadzeno
C72 – výstup pro osvětlení prostoru nohou vlevo -W9- , osvětlení prostoru nohou vpravo -W10- , osvětlení prostoru nohou vzadu vlevo -W45- , osvětlení prostoru nohou
vzadu vpravo -W46-

Tento pin bol prioritne určený pre Rapida a ovládanie clony xenónových svetiel. Fabia xenóny do vienka nedostala, bohužiaľ 🙁 .

Základ teda spočíva v napojení signálu (plusového kábla) k BCM jednotke na B45, ukostrenie (mínus) na ukostrovací pól, ktorých je v aute niekoľko. Pre správnu funkčnosť na záver nutné správne nakódovanie.

Zoznam materiálu

  • svetielka – 4x – napríklad obľúbené z Aliexpress použité v kufri
  • 4B0 971 832 – 4x – konektor do svetielka
  • 3U0 881 559  – 2x – držiaky na zadné svetielka
  • 000 979 150 E – 1x – pin do BCM jednotky
  • káblové oko M6x2,5 – 1x
  • kábel červený – 5,8 m
  • kábel hnedý (čierny) – 5,8 m
  • textilná izolačná páska
  • sťahovacie pásky

Potrebné náradie

  • plastové páčidlá
  • torx skrutkovače
  • vidlicový kľúč č.10
  • tenký plochý skrutkovač
  • štipacie, krimpovacie kliešte
  • notebook a diagnostika

Elektrická časť

Svetielka sú umiestnené nad prednými nohami a v predných sedadlách pre zadných pasažierov. Zadné svetielka nemajú všetky autá, dokonca už som mal tú česť dorábať aj pre Superb II. Ak už som u seba rozoberal auto kvôli predným, natiahol som rovno aj tie zadné, nech to nerobím na dvakrát… Rozoberanie interiéru pre natiahnutie zadných svetielok odznova rozpisovať nebudem, v skratke ide o podobný postup ako v prípade Smartgate + podobne opačná strana. Káble pod sedadlá sa ťahajú tým istým systémom. Pre predné svetielka veľa rozoberania nie je. Vybrať BCM jednotku (to už tu tiež niekoľkokrát bolo), odpojiť od nej všetky tri konektory. Pre spolujazdcové svetielko som len povolil jednu skrutku v spodnej časti uchytenia schránky pred spolujazdcom, aby som si tam prichytil káble.

Zapojenie som realizoval na základe schémy pre Octavia III, upravil som si akurát smerovanie káblov a vytvorenie zväzkov. Nižšie aj náčrt.

Schéma zapojenia

Náčrt môjho riešenia

Káblové zväzky som si pripravoval vopred na stole, dĺžky som mal odhadom, našťastie som sa približne trafil. Vo výsledku mi vznikli 2 zväzky, zvlášť pre vodičovú a spolujazdcovú stranu.

Tie sa nakoniec spojili pri BCM jednotke a ukostrení.

Signálová časť, teda plusový (2x červený kábel) sú napájané z BCM jednotky, konektor B pin 45. Ukostrenie, mínusový kábel (2x hnedo-modrý v mojom prípade) je napojené za spodným plastom A-stĺpika, návod na demontáž v návode k Smartgate. Toto riešenie nemusí odpovedať originál zapojeniu, z BCM jednotky zvyčajne vychádza z každého pinu iba 1 kábel. Zvolil som to tak preto, aby som sa vyhol spájaniu 3 káblov pri vodičovom svetielku, alebo zbytočnému napájaniu svetielok “naokolo”, teda zaradiť ich postupne. 

Ako stále, aj tu poteší rozsvietenie a funkčnosť hneď po zapojení a nakódovaní 🙂 .

(Prvý test – zatvorené dvere – otvorené dvere – pridanie druhého svetielka)

Po prvotnom teste som mohol pokračovať ďalej. Natiahnutie káblov pre zadné osvetlenie na vodičovej strane pozdĺž prahu a vývodom pod sedadlom vodiča veľa pôvodnej kabeláže k airbagu a snímaču obsadenosti sedadla a zapnutého pásu. Svetielko dočasne uchytené sťahovacími páskami.

Druhá, spolujazdcova, strana je na tom podobne. Predné svetielko je od vodiča nariahnuté ponad stredový tunel pod klimatizáciou. Vyvedené ostalo zatiaľ medzi tunelom a spodnou časťou schránky. Zadné svetielko natiahnuté spodnou časťou A-stĺpika a opäť popod prahy popri pôvodnej kabeláži dierou v koberci až pod sedadlo. Svetielko opäť provizorne pripáskované.

Mechanická časť

Toto bol pre mňa problém číslo 2. Ako a kam umiestniť predné svetielka, keď nad nohami sú prakticky diery, voľný priestor? Prvotný plán použiť mäkkú penovú hmotu určenú pod plávajúcu podlahu sa neujal. Z predošlej firmy sme mali doma pár reklamných tabúľ. Vybral som si dutinkovú hlavne pre jej hmotnosť. Použiť sa dá určite aj plný plast. Zložitejšia je vodičova strana hlavne pre členitosť a veľkosť “diery”. Viditeľné to je aj z nákresov v porovnaní s výsledným výrezom.

To by sme mali. Ale čo s optickou stránkou veci a finálnou úpravou? Striekať / natierať / lepiť fóliu? Doma som mal semišovú látku pre zatiaľ jeden nezrealizovaný projekt. Za tip na lepidlo ďakujem manželke, tak snáď akryl aspoň chvíľu vydrží. Zo spodnej viditeľnej strany natiahnutá semišová látka, po obvode pridaných pár cm pre zahnutie du vnútornej neviditeľnej strany a prilepené akrylovým tmelom.

Podobným spôsobom som pokračoval u spolujazdca. Tu je výrez podstatne jednoduchší.

Pre osvetlenie zadných nôh mám objednané držiaky 3U0 881 559, no zatiaľ nedorazili.

Svetielka som preto dočasne uchytil sťahovacími páskami.

Kódovanie

  • Modul 09 – Central Electronics
  • Coding 07 – Long Coding Calculator
  • Byte 17 – Bit 0 Ambient lighting zaškrtnúť (z 0 na 1)
  • Security Access – 31347
  • Adaptations 10
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Type_Of_Load_10 zmeniť na allgemeineLEDmitOpenLoadDiagnoze
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Light_Function_A_10 zmeniť na Footwell light
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Light_Function_B_10 zmeniť na Interior light
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Dimming_AB_10 zmeniť na 100
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Dimming_Direction_AB_10 zmeniť na maximize
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Light_Function_C_10 zmeniť na Terminal 58xt dimmer
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Light_Function_D_10 zmeniť na Terminal 58xs dimmer
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Dimming_CD_10 zmeniť na požadovanú hodnotu jasu pri zapnutom zapaľovaní/jazde, napr. 5
    • Leuchte10SHUTTER LRB45-Dimming_Direction_CD_10 zmeniť na maximize

Ako som písal v úvode, záver je nutné ukončiť kódovaním. Bohužiaľ, pre použitý pin B45 to nie je podľa predstáv, no zatiaľ vyhovuje. Pár obmedzení sa nájde:

  • zmenu jasu maximálneho podsvietenia nôh nie je možné regulovať cez menu infotainmentu (rádia)
  • zmena jasu maximálneho podsvietenia nôh je možná iba cez diagnostiku
  • zmena jasu počas jazdy nie je možná samostatne
  • zmena jasu počas jazdy je možná čiastočne reguláciou podsvietenia prístrojov (Car – Nastavenia – Svetlo – Panel prístrojov), pričom sa berie do úvahy nastavená hodnota Leuchte10SHUTTER LRB45-Dimming_CD_10.

Možno sa bude zdať niekomu celý tento postup komplikovaný, pretože stačí sa napojiť na stropné svetlo a urobí to rovnakú funkciu. Alebo použiť diaľkovo ovládaný modul z aliexpress za pár drobných a je to… no ja mám radšej “originál” riešenie 🙂 .

Video test

Tip pre inšpiráciu

Pre použitý LED pásik namiesto svetielka odpadá nutnosť vymýšľať a vyrábať držiaky a uchytenia. Pásik stačí jednoducho nalepiť a napojiť. Dobrou možnosťou je aj vyrezanie otvoru priamo v stredovom tuneli. Otázne je oslňovanie nastupujúcich osôb…

Aktualizácia 12.6.2018 – doplnenie osvetlenia nôh do originál držiakov

Ako som už vyššie v texte spomínal, zadné svetielka som chcel umiestniť do originál držiakov. Keď konečne dorazili, nastalo mierne sklamanie. Plánované svetielka z aliexpress sa do nich nezmestia… No nič, prišiel čas na menšie úpravy. Svetielka je možné pomerne jednoducho rozobrať, čo som aj urobil. Prebytočný plast som odstránil, kovovú zadnú časť upravil a vlepil do originál držiaku. Konektor našťastie upravovať netreba, ani samotné zapojenie.

Ďalšie menšie problémy nastali pri montáži. Sedačky museli ísť z auta von (aspoň som si ich nadvihol). K tomu pomohol bit do račny CR-V 10 (ide o tisíchran, tak hádam som označenie opísal správne).

Každá sedačka 4 skrutky, ich povolenie je pomerne zdĺhavé, ale pre lepší prístup sa oplatilo. Zo spodnej strany sedačky v mieste umiestnenia som vyrezal a vytrhol nepotrebný molitan. Aj tu bola mierna prekážka, originál držiaky sa montujú s vnútornej strany sedačky, čo sa mi nepodarilo. Upravil som okraj držiakov svetielok orezom a konečne mohol zatlačiť na správne miesto. Na vodičovej sedačke som odrezal trošku viac, preto som to musel dodatočne poistiť skrutkami do dreva.

Poznámka:

Na výslednej fotografii je viditeľný rozdiel medzi vodičovou a spolujazdcovou sedačkou. Je to z toho dôvodu, že vodičová je výškovo staviteľná, teda má inú konštrukciu a u spolujazdca zabraňuje svetelnému toku výstuha. 

Zdroje:

https://www.drive2.ru/l/479323024231760456
https://www.drive2.ru/l/453421004182522726
https://www.drive2.ru/l/478850509109724098
https://www.drive2.ru/l/485897004254233052
http://www.briskoda.net/forums/topic/299424-octavia-iii-vcds-adaptations-tried-and-tested/?p=3792607
https://www.drive2.ru/l/7833065

8 komentárov článku “Osvetlenie nôh (aktualizované 12.6.2018)

  1. Zdravím ťa,

    keď pozerám tieto tvoje príspevky, až žasnem nad tvojimi vedomosťami rôznymi vylepšeniami, mám menšiu otázku ohľadom záruky, nie je takýmito zásahmi nejakým spôsobom porušená ?

    1. diskutabilné…
      záruka padá len na upravovanú časť. čiže ak by som reklamoval motor, nič mi nemôžu – do motora nebabrem, nemám ani chip. ak by som reklamoval že mi nesvieti interiér (napr.) tak už by riešili, čo všetko som menil. karoséria je tiež bez dotyku, ak nepočítam spoiler a opravu po krupobití cez poistku…

  2. tak v tom prípade, všetko jasné, ja mám totiž superb 3 v activ verzii, a nemám osvetlenie nôh preto zvažujem niečo podobné, len vôbec netuším odkiaľ sa mám odraziť ohľadom napojenia prúdu, v texte si spomínal že superb by mal mať viac pinov na napojenie, len nemám žiadne materiáli na to, nevedel by si mi v tomto poradiť ? Ďakujem

    1. moja bola pôvodne Ambition Plus. a dorábam, čo mi chýba alebo sa mi páči…
      nemám momentálne u seba schémy na S3. môžeš vychádzať zo zapojenia O3, teda konektor C, pin 72. máš na to v texte aj schému. kódovanie bude mierne odlišné, môžeš čerpať zo zdroja briskoda.net. je to O3, no budeš to mať rovnako. navyše by si mal mať výhodu v tom, že si vieš regulovať jas nezávisle na ostatnom interiérovom svetle. F3 (tá moja určite) to nevie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore