Oprava zlomenej hadičky ostrekovača

Ako už názov napovedá, tento článok bude skôr o oprave ako úprave či vylepšení. Materiál starne, zima je pre väčšinu materiálu dosť náročná. Nevyhne sa jej ani hadička ostrekovača čelného skla, ako v mojom prípade. Spätný ventil som už kvôli zime musel meniť („roztrhlo“ ho), hadička vtedy vydržala, motorček tiež.

Nejakú dobu však pozorujem mokrú hadičku po otvorení kapoty motorového priestoru, takmer presne v zlome pántu. Možností oprav je niekoľko, veľa závisí od poškodenia. Dielenská príručka napríklad uvádza:

  • oprava hladkej rúrky – pre predný ostrekovač Fabia III nevhodné, používa vlnitú rúrku
  • oprava vlnitej rúrky (vozidlá do 01.2011) – údajne nie je možné použiť pre novšie vozidlá z dôvodu zmeny materiálu
  • oprava vlnitej rúrky (vozidlá od 01.2011) – spätne možné použiť aj pre staršie autá. Podľa mňa je nevýhoda tohto postupu v nutnosti rúrky nahrievať teplovzdušnou pištoľou.

Ďalším problémom bol materiál. Našiel som tri rôzne možnosti/teoretické spojenia:

K tretej možnosti som náhodou našiel celkom pekný záber.

Fotka je skôr z novšieho ako staršieho auta, utvrdilo ma to v možnosti využiť spojky 871 A a 871 B.

Zoznam materiálu

Zoznam dlhý nie je. Spojky sú podľa poškodenia potrebné až dve sady, rúrka podľa potreby. Presné číslo príchytky nemám, preto som pridal náhradu ktorá je tiež použiteľná.

  • 5J0 955 871 B – prípojka
  • 5J0 955 871 A – prípojka
  • 1J0 955 751 D – hadička ostrekovača
  • textilná izolačná páska
  • 3D0 971 838 L – sťahovacia príchytka

Ako na to

Otvoriť prednú kapotu a skontrolovať v ktorom mieste je zlomená rúrka (hadička) ostrekovača :). V mojom prípade to bolo priamo v ohybe. Podľa poškodenia je totiž závislý nasledujúci postup riešenia opravy – buď len spojením v mieste zlomu (môj prípad), alebo využitie dvoch párov spojení a medzi to nová rúrka. Základ je rovnaký, odstrániť pôvodnú textilnú izolačnú pásku v mieste predpokladaného zlomenia. Predtým odistíme príchytku z plastu pod stieračmi a vytiahneme plastový držiak z pántu smerom dopredu (v smere jazdy).

Mám doplnený výhrev trysiek, textilná izolačka je v dvoch vrstvách. Musel som odstrániť obe, najprv vrchnú držiacu vodiče, pod ňou aj pásku na rúrke.

Odporúčam si uvoľniť trysky a celú rúrku vybrať z veka motorového priestoru. Po uvoľnení z trysiek to nie je problém a získame tak lepší manipulačný priestor. Pomôcť môže zopár fotiek z montáže výhrevu.

Pokiaľ to bude nutné, dvihneme pravú prednú stranu auta, (demontujeme koleso), demontujeme podbeh, alebo aspoň jeho časť ako na fotografiách. Rúrka s prípadnými vodičmi výhrevu je možné vytiahnúť skrz podbeh smerom dole a k sebe pre kontrolu zvyšnej časti rúrky.

Ak je rúrka zlomená v nevhodnom mieste, podobnému postupu sa nevyhneme.

Pri mojej Fabii ako som spomínal, rúrku som nemenil, len použil spojku (prípojku). Po priložení hadičky k pántu som sa v tom iba utvrdil, že by to mohlo fungovať 😉 .

Montáž prípojky som spomínal už pri montáži spätného ventilu pre ostrekovač a je popísaný aj v obrázkoch dielenskej príručky vyššie. Na rúrku najprv nasadíme zadný krúžok (čierny plast), tak tesniacu gumičku a uzatvoríme veľkým dielom.

Na spodnú časť rúrky (trčiacej z karosérie) som použil prípojku 871 B. V princípe na tom veľmi nezáleží, striekať to musí oboma smermi.

Na koniec vedúci od veka motorového priestoru druhý protikus, 871 A.

Vodiče od výhrevu trysiek som omotal osobitne do izolačnej pásky, priložil ku hadičke a zmotal spolu do druhej vrstvy izolačky.

Kúskom izolačky prichytíme hadičku k plastovému držiaku, mne to pekne vyšlo priamo na spojku. Ideálne by bolo, keby boli spojky dve a medzi nimi nová rúrka. Ako som písal v úvode, všetko závisí od miesta zlomu.

Rúrku s koncovkami ku tryskám vrátime späť do otvoru, gumovú priechodku osadíme na pôvodné miesto, trysky tiež. Pokiaľ sú vyhrievané, pripojíme späť aj konektory.

Pôvodnú sťahovaciu príchytku som odstránil, nahradil som ju novou. Je nasadená na krycom plaste pod čelným sklom. Presný typ som nedohľadal, preto aj v zozname dielov je uvedená alternatíva.

Na záver namontujeme kryt na veku motora (pokiaľ bol vo výbave), zatvoríme prednú kapotu, nasadíme podbeh a koleso a otestujeme funkčnosť ostrekovania čelného skla 🙂 .

Martin mal na svojej Fabii podobný problém ako ja, len u neho zlomenie nebolo až tak viditeľné. Rozdiel bol v uchytení voči pántu prednej kapoty, pretože má zlomený držiak hadičky.

Nepozdávalo sa mu veľmi toto riešenie, preto si urobil druhý výlet a vyriešili sme to dvoma spojkami a novou rúrkou medzi.

Nadvihneme auto na pravej strane (v smere jazdy), povolíme prípadne odstránime podbeh podobne ako pri prvej variante. Odstránime izolačnú pásku a skontrolujeme vizuálne rúrku a jej prípadne poškodenia. Pozor na vodiče výhrevu trysiek čelného skla, pokiaľ sú vo výbave. Rúrku sme skracovali tesne na väčšiu ochrannú rúrku aby nedochádzalo ku kolízii s karosériou či podbehom. Použité sú totožné spojky ako pri mojej prvej variante. Spätne pre zväčšenie ochrany obalíme rúrku do textilnej izolačnej pásky ako to bolo pôvodne.

Na voľný koniec novej rúrky nasadíme protikus spojky, rúrka bude pokračovať smerom hore. My sme ku rúrke museli ešte primotať aj vodiče výhrevu, pre istotu sme obalili aj spojky do izolačnej pásky. Nie kvôli tečeniu, hlavne pre ochranu spoja.

Druhý koniec novej rúrky prestrčíme cez gumovú priechodku veka motorového priestoru – to bude predstavovať druhé spojenie. Veľa fotiek z tohto nemám, no hádam postačí aj to málo. Pôvodnú rúrku skrátime až za gumovou priechodkou tak, aby spoj bol už vo veku kapoty.

Zvyšok opäť bude chrániť textilná izolačná páska. Nová príchytka, nasadiť podbeh a skontrolovať funkčnosť a tesnosť ostrekovačov. S touto variantou je o niečo viac roboty a nutný nákup dvoch sád spojok, no nehrozí poškodenie spojky umiestnenej priamo v ohybe, hlavne keď presne v ňom pôvodná rúrka praskla a došlo k jej poškodeniu…

Som zvedavý, ktorá oprava vydrží dlhšie 😀 . Aj keď ja som opravoval asi týždeň či dva skôr.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore