Sklopenie skla spätného zrkadla pri spiatočke

Názov toho napovedá pomerne veľa aj napriek jeho skráteniu 🙂 . Budeme si to musieť asi rozpísať podrobnejšie – sklopenie pravého vonkajšieho spätného zrkadla pri zaradení spiatočky pre autá bez elektrickej sedačky vodiča s pamäťou. Znie to síce pomerne dlho a komplikovane, ale presne to vystihuje dnešnú tému.

Fabia 3 ako auto nižšej triedy neumožňuje automatické sklápanie zrkadla pri zaradení spiatočky pre lepšiu viditeľnosť hlavne pri pozdĺžnom parkovaní, tzv. „obrubníková choroba“ ako som niekde čítal 🙂 . Napríklad Octavia 3 to občas dokáže po správnom kódovaní aj bez elektrickej sedačky vodiča, teda sedačky s pamäťou. Podobných áut určite existuje viacero. Na túto úpravu som narazil skutočne náhodou, no pokúsime sa o montáž spoločne 😉 .

Informácie a možnosti

Skutočným autorom tejto „vychytávky“ je Maksym Huk ak to správne píšem, zvyčajne sa podpisoval skrátene Max. Je to Ukrajinec a jeho hlavným autom na úpravy je pre nás atypicky Chevrolet Cruze. Tiež mu okrem iného prekážalo, že nevidí pri cúvaní a hľadal vhodnú alternatívu a možnosť na vylepšenie. Prišiel tak s prvou verziou modulu, ktorá bola funkčná, ale o niečo náročnejšia na nastavenie.

Ďalšia verzia prešla niekoľkými vylepšeniami pre zjednodušenie montáže a nastavenia. Modul sa snažil navrhnúť a vyrobiť ako univerzálny pre všetky modely áut, k svojej funkčnosti toho veľa ani nepotrebuje. Viac na inštruktážnom videu autora.

Modul som si u Maxima plánoval objednať, najprv ma zaujímal návod na montáž a zapojenie. Našiel som niečo takéto:

Max má samozrejme riešenie aj pre bežných smrteľníkov bez ovládania azbuky 😉 . Poslal mi to pekne vo Word-e a dostal som sa aj k súborom v angličtine, pdf aj Word.

Objednaný modul dorazil po dohode priamo domov na adresu z mesta Dnipro na Ukrajine. Všetko dôkladne zabalené, nechýbal ani popis.

Zaujímavé a netrpezlivé bolo čakanie 🙂 . Vtedy som ale netušil, že na montáž bude čakať niekoľko týždňov 🙁 .

K celému zapojeniu je aj jednoduché grafické zobrazenie pripojení, ktorý som si dovolil prekresliť.

Na začiatok teda potrebujeme na základe nákresu vyriešiť a nájsť niekoľko vodičov nevyhnutných pre pripojenie:

  • ukostrenie
  • trvalé napájanie +12 V (poistka)
  • vodič spiatočky
  • vodič pravej smerovky
  • dva vodiče pre motor nastavenia pravého spätného zrkadla

Napájanie modulu je hádam jasné, plus od poistky a mínus od ukostrenia auta. Sklíčko zrkadla sa sklopí pri signáloch od spiatočky a smerovky. Je to šikovne vymyslené – pri bežnom cúvaní priamo dozadu zvyčajne sklopenie zrkadla nepotrebujeme. Pokiaľ chceme parkovať pozdĺžne na okraji cesty okolo obrubníka, ťukneme do páčky smerovky ako pre odbočenie vpravo (alebo zapneme výstražné smerovky) a sklíčko zrkadla sa sklopí do nastavenej polohy. Jednoduché, účinné, prehľadné. Sklíčko zrkadla sa dokáže aj vrátiť do pôvodnej polohy, nepotrebujeme teda riešiť ručné nastavenie po vyradení, resp. pri jazde vpred. Postačí len vyradiť spiatočku a sklíčko sa narovná. K dispozícii je aj nastavenie oneskorenia pred zdvihnutím, čo sa hodí predovšetkým pri manévrovaní vpred a vzad. Z toho dôvodu sa modul pripája aj na motorček sklonu zrkadla smerom dole a hore.

Originál návod pripojenia (preklad a mierna korekcia textu):

Káblové pripojenie:
1. Čierna – ukostrovací bod automobilu
2. Červená – stály zdroj 12V, pomocou poistky 10 – 15 А
3. Zelená – vodič, kde sa po zaradení spiatočky objaví 12V
4. Biela – vodič, ktorý zmení svoj stav po zapnutí smerovky (alebo iného ovládacieho signálu, ktorý si zvolíte)
5. Modrá a svetlomodrá – prestrihnutie jedného z vodičov, ktoré vedú k motoru (modrý vodič by mal ísť na stranu motora, svetlomodrý na stranu auta).
6. Žlto-zelená a hnedá – prestrihnutie ďalšieho vodiča, ktorý vedie k motoru (žlto-zelený vodič by mal ísť na stranu motora, hnedý – na stranu auta)

Možnosti nastavenia modulu (preklad a mierna korekcia textu):

  • čas pohybu nadol: 2, 4, 5 alebo 7 sekúnd
  • oneskorenie pred sklopením zrkadla po vypnutí spiatočky: 0 alebo 15 sekúnd
  • rozdiel medzi časom zdvíhania a spúšťania je nastaviteľný od -1,55 do 1,55 sekundy s krokom 50 milisekúnd. To vám umožní doladiť sklon a zdvíhanie na akomkoľvek aute. Hlavnou vecou je, že rozdiel medzi časom zdvíhania a spúšťania musíte zmeniť iba raz po inštalácii zariadenia do konkrétneho auta. Potom sa zrkadlo vráti do prevádzkovej polohy zakaždým bez toho, aby ste sa na tom podieľali.

Hlavné funkcie a schopnosti modulu (preklad a mierna korekcia textu):

  • po zaradení spiatočky a bliknutí smerovky sa zrkadlo sklopí;
  • ďalšie bliknutie smerového svetla zdvihne zrkadlo;
  • po vyradení spiatočky sa zrkadlo automaticky zdvihne, ak sa tak nestalo predtým. K dispozícii je nastaviteľné oneskorenie pred zdvihnutím (0 alebo 15 sekúnd), ktoré vám umožňuje manévrovať sa tam a späť so sklopeným zrkadlom;
  • sú dve možnosti aktivácie sklopenia smerovým svetlom: okamžite prvým impulzom alebo iba jediným bliknutím;
  • signál aktivácie spiatočky – +12;

K zapojeniu nám pomôže aj originál schéma zapojenia vonkajších spätných zrkadiel Fabia III, predovšetkým pravé spätné zrkadlo VX5.

Zoznam dielov a materiálu

  • 1x – modul sklopenia sklíčka spätného zrkadla
  • 1x – N  102 615 03 – poistka 10 A
  • 1x (3x) – N 906 844 05 (000 979 133 E) – pin pre poistku
  • 1x – káblové oko M6x2,5
  • 1x – krabička pre umiestnenie modulu (voliteľné)

Modul je určený pre jedno spätné zrkadlo a je univerzálny. Pokiaľ chceme sklápať obe vonkajšie spätné zrkadlá, potrebujeme mať až dva moduly. Okrem toho je fajn dokúpiť nasledujúci „spojovací“ materiál, ktorý si popíšeme nižšie.

  • 1x – 000 979 150 E (A 018 545 86 26) – pin pre BCM (spiatočka)
  • 1x – 000 979 132 E (N 103 361 05) – pin pre protikus BCM (spiatočka)
  • 6x – 000 979 150 E (A 018 545 86 26) – pin nový konektor
  • 6x – 000 979 132 E (N 103 361 05) – pin nový konektor
  • 4x – 000 979 151 E – pin nový konektor
  • 4x – 000 979 134 E – pin nový konektor
  • 1x – 4F0 937 733 D – konektor pre odbočku dverí
  • 1x – 4F0 937 743 D – konektor pre odbočku dverí
  • 3x – 000 979 132 E (N 103 361 05) – pin konektor dverí
  • 2x – 1N5408, 1N4007 alebo podobne – usmerňovacia dióda (viac v texte)
  • 1x – kolískový vypínač
  • 2x – faston piny pre vypínač alebo konektory 4E0 972 575 a 4B0 971 832 + odpovedajúce piny 000 979 012 a 000 979 009 E

Konektory pre odbočku dverí ale nie je nutné využívať, je možné to obísť a zapojiť bez toho len pomocou pinov, zmršťovacích bužíriek, izolačnej pásky či spájkovania. Vyhľadanie vhodných konektorov mi dalo zabrať a ukrátilo ma o niekoľko hodín ak nie dní hľadania. Na začiatku som zvažoval iné alternatívy, no ani jedna nebola vhodná pri snahe zachovať pôvodné piny bez ich strihania, napríklad:

  • 1J0 972 924 – 191 972 713
  • 893 971 634 – 4B0 971 993

Známe boli iba piny, čo rozhodlo o pokračovaní v hľadaní…

  • 000 979 026 E, 000 979 151 E, 000 979 242 E – samica, dutinka
  • 000 979 022 E, 000 979 134 E, 000 979 226 E – samec, kolík
  • 000 979 025 E, 000 979 150 E, 000 979 255 E – samica, dutinka 
  • 000 979 020 E, 000 979 132 E, 000 979 254 E – samec, kolik

Uvedené piny v rámci jedného riadku sú rozdielne len v priereze vodiča, pre ktorý sú určené.

Súboj vyhrala kombinácia 4F0 937 733 D – 4F0 937 743 D. Ak sa pre konektory rozhodneme, je možné použiť aj iné indexy daného označenia, ideálne v rovnakom páre – A/A, B/B, C/C, D/D. Pri rozdielnych pároch bude nutné upraviť strednú časť konektora odrezaním prepážky.

Nezľaknite sa väčšieho rozdielu v cene, 743 je okolo 2-3 €, 733 sa môže vyšplhať až na 8-10 € podľa obchodu.

Chcel som sa na montáž vrhnúť čím skôr, objednával som z viacerých zdrojov, dokonca sa podarilo dve rozdielne sady, bez indexu (čierne) a s indexom D (modré).

Prvá objednaná sada dorazila ako posledná 😀 . Nevadí, nestratí sa.

4 komentáre článku “Sklopenie skla spätného zrkadla pri spiatočke

  1. Wow, skvělej a vyčerpávající článek! Rád bych si pohrál s tím Arduinem, zajímala by mě funčknost a omezení. Každopádně, na jakým principu přesně funguje ten motorek zrcátek? Jak pozná, kdy má jít nahoru a kdy dolů? Z toho prvního schématu z příručky nejsem moc chytrej.. Díky!

    1. to je prave ten problem, ktory treba prekonac a zistit si to…posun je dany tym, ako sa stlaci ovladac nastavenia zrkadiel. predpokladam ze si vyhodnucuje zmenu napatia – to sa da premerat na vystupoch priamo z ovladaca

      1. Tak jsem to přeměřil, vypadalo to, že jdou jenom a pouze signály z jednoho z vodičů, pokud sklápíme nahoru nebo dolů. Ale po zapojení se to bohužel nepotvrdilo :/ Blinkr není problém snímat, ale se zrcátkama nehnu. Musím zkoušet dál, kdyby někdo měl jakejkoliv tip, tak budu rád.

  2. UPOZORNENIE PRE VŠETKÝCH !!!

    nakoľko všetci vieme aká je situácia na Ukrajine, poprosím všetkých o pozastavenie/zrušenie aktuálnej túžby písať majiteľovi modulu, Maximovi. Nakoľko je z Ukrajiny, odtiaľ posielal všetky moduly. Terajšia ťažká situácia to však neumožňuje! Tiež som mal náplanovaných pár modulov, museli sme to zrušiť…priority má niekde inde, pošty a kuriéri na Ukrajine aj tak nebudú teraz zvládať odosielanie zásielok!

    Keď sa situácia vráti do normálu, s Maximom sa pokúsim spojiť a zverejniť prípadné info o objednávke modulov!

    Ďakujem za pochopenie a solidaritu

    PS: ak sa niekto rozhodol ísť vlastnou cestou výroby modulov, kľudne sa môže podeliť o svoj výsledok bu´d tu v komentároch, alebo aj cez mail a po dohode nemám problém zverejniť

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore