Predné svetlá alà Octavia, verzia 2

Zvažoval som, či to napísať ako aktualizáciu alebo ako nový článok. Nakoniec som snáď urobil dobre, že je to rozdelené.

Základ je dosť podobný, potrebné sú dvojfarebné žiarovky, resp. LED žiarovky. Použiteľné sú aj tie z pôvodného článku, alebo ľubovoľné iné. Na začiatku sme s pár ľudmi riešili vhodnosť jednotlivých sád. Moja ako prvá fungovala už pri pôvodnom článku, z rovnakého odkazu objednávalo zopár ďalších. Niektorí aj na viackrát, no bez úspechu. Základný problém spočíval v preblikovaní oranžovej farby vtedy, keď mala svietiť biela farba. Robilo to však len na pozícii parkovacie a stretávacie svetlá. Pri dennom svietení žiadny problém, biela bola biela a pri zapnutí smerovky blikala oranžová. Vtedy som to pravdu povediac neriešil, aj keď jednu sadu som skúsil dodatočne objednať aj s ebay. Farba bieleho svetla bola príliš studená, až do modra. A to sa mi nepáčilo a určite by to tam neostalo.

Na zraze sme sa len medzi rečou rozprávali o LED žiarovkách, moduloch a podobne. Dostal som tip na „LED driver„, tak som ich zopár na skúšku objednal.

Vo voľnom preklade to je synchrónny usmerňovač. Na vstupe zvláda 4,5 až 24 V, nerobí mu problém ani kolísanie napätia pri štarte, či zvýšené napätie pri dobíjaní akumulátora. Výstupné napätie je rozdelené na hodnoty (1,8 V / 2,5 V / 3,3 V / 5 V / 9 V / 12 V) alebo regulovateľné (0,7 až 17 V). Prúdové zaťaženie do 3 A, čo pre bežné LED žiarovky v aute postačuje. Nerobí mu problém ani kolísanie teplôt (-40°C do +85°C). Rozmery a hmotnosť podstatné pre nás nie sú, ale ide o maličké a ľahké zariadenie. Skúsil som nafotiť aj reálne fotky.

Objednal som si aj inú sadu predných dual LED žiaroviek.

V aute som mal ešte pôvodné zapojenie vodičov. Márne som dúfal v ich využitie, no radšej som si to celé prerobil.

Ak ste si mysleli, že to stačí zapojiť a napojiť len tak, tak smola. Myslel som si to pôvodne i ja, už som mal pripravené komplet vodiče s modulmi a stačilo by to zapojiť….

Čiastočne áno, aby som nikomu nekrivdil. Začínal som na pravej strane pre lepší prístup. Paráda, svetlo pekne svieti.

Potešila ma funkčnosť aj pri stretávacích svetlách. Keď som tie isté žiarovky skúšal bez drivera, blbli ako som spomínal na začiatku.

Pri zapájaní a skúške ľavej strany prišlo prvé sklamanie. Či už som zapojil žiarovku priamo, alebo cez driver, nepomáhalo. Ani výmena za iný driver, či zmena zapojenia z voliteľnej hodnoty na pevných 12 V na plošnom spoji drivera. Pomohol až kamarát na telefóne – pridanie kondenzárota. Na skúšku elektrolytický 1000 uF/25 V, zapojený na výstup drivera.

(je to robené narýchlo v zime a tme, kvalita preto asi nebude najlepšia)

Zapojené, pripojené, poskladané, hurá…

Pri jednom zo zrazov a montáži ďalšej sady dualiek sa vyskytol ďalší problém, žeby už tretí či štvrtý? Nie celkom závažný, ale vadilo to. Pri prepínaní medzi DRL a parkovacími svetlami by malo parkovacie svetlo stlmiť svoju svietivosť (zo 100 % pri DRL na asi 10-20 % pri parkovacích – podľa nastavenia). Pri týchto driveroch k tomu nedochádzalo, parkovacie svietili príliš silno, teda aj kombinácia dual+parkovacie+stretávacie.

Potrebovali sme usmerniť a obmedziť prerážanie spätných prúdov do riadiacej jednotky auta. Stručne a laicky povedané. Vyskúšali sme (opäť po náročnom dni a potme) pridať usmerňovaciu diódu na vstupný pin drivera.

Zapojenie sa skomplikovalo, ale bolo funkčné! Pre predstavu rýchle nezostrihané video.

Pre použitie dodatočných súčiastok som bol nútený upraviť aj samotné zapojenie. Už nestačí urobiť Y-rozdvojku z jedného vodiča, ale až z dvoch. Pôvodné zapojenie ostáva – Odpojíme konektor zo svetla, vo vnútri odistíme fialovú poistku a vhodným vypichovákom (alebo dvoma špendlíkmi) vyberieme pôvodný pin na pozícii 10:

  • ľavé svetlo – šedo-čierny
  • pravé svetlo – šedo-červený

Okrem toho rovnakým spôsobom vyberieme pin na pozícii 5:

  • ľavé svetlo – hnedý
  • pravé svetlo – hnedý

Hnedý vodič je ukostrenie, mínusový kontakt pre napájanie drivera, GND. Šedo-čierny a šedo-červený sú plusové kontakty, ktoré sa v prípade drivera zapájajú na kontakt IN+.

Z drivera tretí vodič doplníme vo vlastnej farbe (ja som volil oranžový). Je to výstupný vodič VO+ pre pripojenie ku kontaktu na rozsvietenie bielej farby dvojfarebnej diódy.

Prikladám aj jednoduchý nákres.

Podľa tohto postupu som zapájal okrem svojho auta i prvé testovacie (kde sme skúšali usmerňovaciu diódu) aj jedno auto s komplet pripraveným modulom (farby mám volené trošku iné).

Už len všetky vodiče úhľadne usporiadať a celé to zapojenie skompletovať a zapojiť do svetla. Driver je schovaný za gumový kryt pre diaľkové svetlo, vodiče sú len usporiadané a pritlačené gumovým krytom.

Pár fotografií je aj v pôvodnom článku.

Potrebný materiál

Atypicky je zoznam dielov a materiálu umiestnený takmer až na záver. Z článku možno prídete na dôvody.

  • 2x – LED driver
  • 2x – kondenzátor – 1000 uF/25 V
  • 2x – usmerňovacia dióda – 1N5408 (alebo podobne)
  • 2x – dvojfarebná žiarovka alebo LED žiarovka
  • 4x – 000 979 133 E (N 906 844 05) – piny
  • 4x – 000 979 134 E (N 103 189 05) – piny
  • 4x – tesniaca gumička modrá

Dodatočne možno prebehne ďalšia aktualizácia. Konečne som našiel obe strany konektora predných svetiel:

  • 1J0 973 735 – zásuvka
  • 1J0 973 835 – zástrčka

Z týchto dvoch konektorov je možné vyrobiť redukčný káblik, bez nutnosti vyberať pôvodné piny z konektora svetiel. Prepojovací kus na vyššie spomínané dva piny každého svetla (pin 5 a 10) stačí na jednej strane osadiť dvoma vodičmi smerujúcimi ku driveru LED.

Ak to niekto bude riešiť skôr, kľudne mi pošlite fotky a doplním ich. Alternatíva je použitie 2-pinového konektora 8D0 973 822 a 1J0 973 722. V oboch prípadoch odpadá nutnosť spoje izolovač obyčajnou či textilnou izolačnou páskou, bude to vyzerať aj profesionálnejšie.

Finálna funkčnosť

Komu sa to chcelo celé čítať až do konca, môže sa pokochať finálnymi fotografiami.

Coming/Leaving Home – DRL – stretávacie svetlá – parkovacie svetlá – stretávacie svetlá:

DRL – stretávacie svetlá – DRL+smerovka:

Nie je veľmi rozdiel voči tým predošlým dual LED žiarovkám, no je to plne funkčné 🙂 .


Ďakujem za poslané fotky mailom od Milana (viď komentáre). Konektory už mám doma tiež, len som sa k tomu nedostal aby som si to prerobil. Je to v každom prípade asi lepšia voľba ako len vypinovanie káblov a ich predlžovanie.

11 komentárov článku “Predné svetlá alà Octavia, verzia 2

  1. Výborný návod, tohle svícení celým LED proužkem je designově pěknější, než originál. A už asi vím, odkud vítr vane v případě vytvoření redukce pro zprovoznění bi-xenonů na RAPIDech MR 2013-2016, kterou jsem už dvaktrát na FB zaznamenal, že ji někdo s elektroniků vytvořil. Ten LED driver tam asi ti tvůrci použili taky, ale nemají tam ztlumení DLR na parkovačky. Nezkusíš to taky vymyslet? Akorát, že bys musel mít někoho s RAPIDem, co by ho chtěl předělat na bixenony……
    Martin

    1. Pristav mi auto a pohrat sa mozem 🙂
      Ono ciste teoreticky by sa to dalo pouzit podobnym systemom. Musel by som mat ale k dispozicii auto s bixenon svetlami. Niektore veci „od stola“ dost casto utekaju od reality :/

    2. Ahoj vyskusal som sadu led dual urcene pre can nevypisuje chybu tak ze som tentokrat nemusel kodovat mam ich uz skoro dva mesiaca a funguju bez problevov. Video mozem poskytnut.
      Vdaka

  2. Vypadá to dobře tak jsem si řekl že to zkusím realizovat dle tvého návodu, 👍
    vše potřebné piny i s konektory mám jen ledky ještě nemám

  3. Výroba redukce s driverem a instalace do auta proběhla úspěšně, poměrně málo místa ke konektoru světel ale šlo to foto nějaké mám mohu poskytnout

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore