Plynové vzpery kufra

Mám vytlmené nielen dvere, ale aj veko kufra. Je teda podstatne ťažšie a čím je vonku chladnejšie, tým je väčší problém udržať veko kufra v otvorenej polohe. Poviem vám, nie je to sranda keď z ničoho nič spadne „nebo“ a rozbije vám hlavu či narazí do krížov…

Problém samozrejme nenastal zo dňa na deň, posledný rok je (bolo) to stále horšie. Riešil som nákup nových a to tiež trvalo nejaký čas, hlavne vybrať tie správne. Na trhu je niekoľko výrobcov a dodávateľov, predpokladám teda že je rozdielna aj kvalita. Podstatné je jedno – pre kombi musí mať vzpera kufra 360 N – každá.

Materiál

    • 2x – 6V9 827 550 B – plynová vzpera kufra – kombi

alebo

    • 2x – 6V6 827 550 A – plynová vzpera kufra – hatchback

Robil som objednávku na Škoda-diely a popri tom prihodil do košíka aj vzpery. Na výber pre kombi variantu boli dve varianty:

    • Škoda (prvovýroba) – ak je to fakt prvovýroba, tak predpokladám že by mi dorazilo presne to isté čo mám na aute, Made in Germany
    • Prvovýroba Európska únia – nie je uvedené nič viac, no cena je asi o 10 € za kus nižšia. Áno, nie je to niekedy veľa, no skúsil som to risknúť.

Boli mi odporúčané aj iné značky (Stabilus, KYB/Kayaba, Meyle a podobne), medzi nimi som našiel aj Magneti Marelli. Po objednávke zo spomínanej stránky Škoda-diely dorazili po zvolení prvovýroba EU práve spomínané Magneti Marelli. Označenie na vzpere GS1580 bude pravdepodobné interné, sila zdvihu sedí na 360 N podľa originálu.

Názory som čítal rôzne, niekto nadáva, niekto pochvaľuje. Najdôležitejšie bolo pre mňa zistenie a potvrdenie toho čo som čítal, že vzpery tesne pred koncom svojej dráhy výsunu spomalia – nehrozí teda poskočenie celého auta ako to môže byť pri menej značkových vzperách.

Výmena je rýchla, no ako zvyčajne som nemal veľa času alebo zase priestor na fotenie.

Postup výmeny

Na výmenu postačí plochý skrutkovač. Podľa dielenskej príručky len otvoríme veko kufra a podoprieme, alebo zavoláme na pomoc druhú osobu.

Ja mám na to jednoduchý prípravok z plastovej vodovodnej PUR rúrky, ktorý zasunieme na otvorený vzperu veka kufra. Aj keby vzpera správne nefungovala, zasekne sa pri pokuse o zatvorenie v hornej i spodnej časti.

Vzpery mám slabé a pravdepodobne väčšina čo sa ich rozhodne meniť a len jedna celú váhu kufra neudrží.

Plochým skrutkovačom nadvihneme poistný pliešok v hornej i spodnej časti a vzperu vyberieme z guľového čapu. Poutierame prípadný prach a špinu na čapoch a pripravíme si nové vzpery.

Porovnanie pôvodnej a novej vzpery.

Novú vzperu nasadíme na guľové čapy, mne pomohlo mierne si nadvihnúť pliešok a vzpere (rovnako ako pri vyberaní starej) a po nasadení pliešok zaistiť.

Plynová vzpera sa nasadzuje „pevnou“ časťou piestu dole a výsuvnou (tenšou) časťou smerom hore, rovnako ako boli pôvodné vzpery. Rovnaký postup použijeme na opačnej strane, odporúčam si kufor nechať zaistený podperou/druhou osobou/vyrobeným prípravkom. Nová vzpera by už kufor teoreticky udržať mohla, no istota je istota.

Keď som skúšal nové vzpery stlačiť svojou váhou voči zemi, išlo to pomerne ťažko. Skúsil som rovnaký pokus aj so starými demontovanými vzperami – keď som ich nestlačil úplne, vzpera sa veeeľmi pomaly vysúvala. Keď som stlačil takmer na doraz, vzpera sa jednoducho zasekla v zatvorenej polohe 🙁 . Takže asi už mali za sebou fakt dosť.

Teraz otvárať kufor už je jednoduché. Podstatné je pre mňa aj to, že mi nepadá na hlavu a drží v otvorenej polohe 🙂 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore