Oprava motorčeka sklonu svetiel (Roomster)

Z neznámeho dôvodu na rodinnom Roomstri prestal fungovať motorček pre sklon pravého predného svetlometu. Začínal som klasicky, diagnostika. Tá bohužiaľ pri ročníku 2010 nehlásila žiadnu chybu. Nasledovalo premeranie vodičov, či nezachutili zvieratkám. Tiež nič z toho, chyba musela byť teda priamo v svetle.

Keďže Roomster je staršieho dáta, ročník 2010, u týchto modelov ešte nebola možnosť demontovať servomotorček sklonu svetla ako je tomu u faceliftových verzií od roku 2011-2012, viď obrázok nižšie. Možné je meniť len jednotlivé žiarovky.

Chceli sme ho skúsiť rozhýbať aspoň mechanicky. K tomu bolo potrebné svetlomet demontovať z auta.

Princíp rozoberania je podobný ako pri mojej Fabii 3 až na pár detailov.

Odporúča sa demontovať obe predné kolesá, oba podbehy. Mne sa nechcelo auto dvíhať, stačilo mi odtiahnúť jednu stranu nárazníka. Koleso sme vytočili doľava, dostal som sa tak ku skrutkám v podbehu. Postačilo tie v prednej časti. Spodný kryt motora som tiež len povolil a nedával dole celý. Nárazník na rozdiel od Fabie III má v hornej i spodnej časti plastové nity namiesto skrutiek. Na tie pomôže plochý skrutkovač a kliešte. V prípade straty či ulomenia niektorého z nich, objednávacie číslo N 905 369 01.

Keď sa mi podarilo vybrať skrutky v podbehu, ostávalo oddeliť nárazník od blatníka. Opäť ako Fabia, dve skrutky zhora smerom dole.

Nezabudnite na skrytú skrutku za mriežkou hmlovky. Pre istotu som vyberal obe, teda pravá i ľavá strana.

Nárazník som si odtiahol a sklopil dole, aby som sa dostal ku všetkým trom skrutkám držiacim svetlomet.

Pokúšali sme sa motorček pohnúť, no nebolo to možné. Premazanie teda neprichádzalo do úvahy. Svetlo bez sklonu je nepoužiteľné, tak sme to riskli. Prišlo na rad rezanie otvoru v odhadovanom priestore servomotorčeka a odpojenie mechanizmu vysunutím smerom k sebe.

Motorček drží na dvoch torx skrutkách. Prístup nie je ukážkový, chce to nervy hlavne na tú krajnú.

Celý motorček sme vybrali von a odpojili konektor. Už nám bolo čiastočne jasné, v čom je chyba. Napovedá to aj titulná fotka – zoxidované kontakty.

Kryt z motorčeka je možné odstrániť, tým je problém ešte viditeľnejší.

Oba kontakty sú zasunuté na fastone, vybratie uvoľní plošný spoj a získate pohľad na mechanizmus servomotora.

Kontakty pôvodného konektora i plošného spoja boli zničené, preto sme ich nahradili. Konektor je trojpinový, náhrada z domácich zásob. Plošný spoj opravený cínom a kúskom vodiča.

Vymenili sme zároveň aj konektor na vodičoch priamo v svetlomete. Pre montážou sme konektor ešte obalili do zmršťovacej bužírky. Samozrejme nechýbalo ani testovanie, najprv pred bužírkou, potom aj po montáži do svetlometu. 

Keď sme mali istotu funkčnosti, mohli sme svetlomet vrátiť do „pôvodného“ stavu 🙂 . Ešte ostal doma tmel na lepenie skiel (áno ,ten istý čo na zadný spoiler Fabie). Vyrezanú časť krytu sme zohli na pôvodné miesto na prilepili, či skôr zatmelili spomínaným lepidlom.

Výsledok bola funkčná stránka veci, nie estetika. Otvor je vyrezávaný zo spodnej časti, nie je viditeľný bez opätovnej demontáže nárazníka a svetlometu.

Pokus sa podaril, svetlometu funguje sklápanie ako pred poruchou, ušetrených asi 100 € za nový svetlomet a ďalšie skúsenosti. Tie sú zvyčajne na nezaplatenie ;). Snáď to pomôže aj niekomu inému.

6 komentárov článku “Oprava motorčeka sklonu svetiel (Roomster)

  1. Presne podľa návodu som postupoval a oprava sa podarila aj mne.
    Roomster 2015 má natáčacie svetlomety a motorček schovaný za diaľkovým svetlom.
    Prístup je cez otvor pre výmenu žiarovky diaľkováho svetla.
    Problém bol v studenom spoji na konektore motorčeka. Po precínovaní všetko funguje ako doteraz.
    Ušetrených cca 500€ za nový svetlomet.
    Ďakujem za perfektný návod.

  2. Your post has provided me with valuable guidance and practical tips. I’m grateful for the effort you’ve put into creating such a resourceful piece. Thank you for sharing your expertise!

  3. Your post is a true gem! It’s packed with useful information, and I appreciate the practical tips you’ve included. Thank you for creating such a valuable resource!

  4. Kúpil som fabiu 2 v autobazáre. Keď vypršala STK tak som auto pred novou skontroloval. Takisto mi nefungovalo sklápanie na tom istom svetlomete. Vybral som svetlomet podľa Vášho návodu a tak isto som vyrezal doň otvor. A hneď som zistil príčinu nefungovania. Tou bol nezapojený konektor do motorčeka naklápania. Stačilo zasunúť konektor a ten hneď fungoval. Pravdepodobne bolo auto buchnuté a nový reflektor bol od začiatku vadný, pretože po vnútornom zapojení je reflektor neotváratelne zavretý zalisovaním.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore