Nedeľná oddychovka. Aj tak sa dá nazvať tento článok, táto „tuningová“ úprava. Chcel som ju už prakticky od začiatku po vzore predošlého autíčka, Fabia II. Dosť dlho som to odkladal, hľadal vhodnú alternatívu až sa podarilo.
Úprava zadnej časti facelift svetlami to asi celé odštartovala, nasledoval faceliftový nárazník s odrazkami a do tretice je zadok doplnený športovou koncovkou výfuku.
Na Facebooku sa objavila na predaj originál koncovka výfuku určená pre Fabia II hatchback, motor 1.4 16V číslo dielu FDC 710 002.
Dĺžka je určená pre krátku verziu Fabie, potreboval som to predĺžiť. Priemer tiež nepasoval pre rozdielne motorizácie. Preto som musel vyriešiť predĺženie a redukciu priemeru. Priamo u nás v meste je predajňa s výfukovými dielmi. Zašiel som sa tam pozrieť a ochotný personál pomohol ako vedel. Odchádzal som domov s redukčným predĺžením a kovovou sponou pre uchytenie na pôvodný výfuk. Zvárať na aute som nechcel, nepotreboval som to ani v prípade Fabie II.
Koncovka sa k výfuku skrutkuje kovovou sponou, spojkou. Pri predošlom aute to bolo jednoduchšie, pretože koncovka bola určená priamo pre danú motorizáciu. Tu mi pri skladaní jednotlivých dielov vznikali spoje rovno dva – jeden pred predĺžením/rozšírením a druhý za ním, pri montáži na auto.
Trošku sme to však zmenili. Ďakujem kolegom za pomoc pri úprave a príprave. Koncovku sme skrátili po koniec pripravených zárezov. Zakúpený medzikus bol skrátený na sústruhu.
V robote mi to hneď zvarili a vytvorili jeden celok. Zbavil som sa teda jednej spojky.
Na konci privarenej časti som urobil zárezy pre ľahšiu montáž. Nakoniec sa ukázalo, že ich je málo. Preto som pridal niekoľko ďalších.
Zváraný spoj som na odporúčanie ošetril sprejom na výfuky a zvody, do 800 °C. Nerezovú koncovku som obalil pred striekaním do papiera, zvar aj rúru prebrúsil a vyčistil od prachu.
Striekanie bolo celkom v pohode, aj keď nemám rád také roboty. Farba je stavaná na spomínaných 800 °C, „sušil“, resp. vypaľoval som ju teplovzdušnou pištoľou. Striekal som po vychladení asi 3 vrstvy.
Príprava hotová, hurá s tým na auto 😀 .
Robiť podobné práce v nedeľu má svoje nevýhody. Použiteľné je len ručné náradie, i to v obmedzenom režime. Flexy som sa musel vzdať a nemohol použiť ako v predošlom prípade. Ľavú stranu auta vzadu som si zdvihol pre lepší prístup. Do výfuku som strčil handru pre elimináciu zvukov pri rezaní ručnou pílkou na železo. Dalo to zabrať, ale podarilo sa.
Na skúšku som nasadil koncovku bez ďalších úprav.
Prišlo na rad kreslenie. Doma sme mali jednoduchý prípravok na prenesenie akéhokoľvek tvaru pomocou šablóny. Dnes prišla vhod.
Prvé rezanie bolo opatrnejšie, opäť som použil malú pílku. Rezal som na viackrát, dokonca oblúk dvíhal vyššie, teda zapúšťal vyššie do nárazníka. Prikladám aj približné rozmery otvoru
Pred montážou som ešte nastriekal aj koncovú časť výfuku. Výfuk som zvesil nižšie povolením dvoch skrutiek čo držia silentblok výfuku.
Obalenie papierom, striekané v dvoch vrstvách a vypaľovanie teplovzdušnou pištoľou.
Keď som mal všetko pripravené podľa predstáv (koncovka, nástreky, odrezaný výfuk), mohol som sa vrhnúť na montáž. Medzi nárazník a koncovku som vložil asi 8-9 mm hrubé drievko pre udržanie vzdialenosti pri doťahovaní.
Predpokladám že sa ešte nájde pár ľudí, ktorí mi budú písať aby som to posunul trochu vyššie, viac do nárazníka. Koncovka však na to nie je veľmi stavaná. Pri bočnom pohľade na fotografie je viditeľná rovina výfuku+koncovky.
Zatiaľ to nechám bez zmeny. Netvrdím, že časom sa k tomu nedostanem keď pri cúvaní chytím pár obrubníkov. Rozdiel vo zvuku nepociťujem, ani to nebola priorita.