LED kontrolka stretávacích svetiel (už po tretie?)

Budem sa možno už opakovať, ale aj napriek tomu som sa rozhodol to zverejniť a podeliť sa o možnosť upraviť budíky aj pre Octavia III. Reč bude o kontrolke pre stretávacie svetlomety, ktorá mi chýbala už pri Fabii III, rovnako ako aj pri aktuálnej Octavii III.

Octavia III má už prepínač svetiel vo vhodnejšej polohe, naklonený smerom nahor. Oproti Fabii je tak „čitateľnejší“ bežným pohľadom vľavo a mierne dole.

Možno si poviete, a načo to riešiť, keď mám automatické prepínanie svetiel? Odpoveď môže byť jednoduchá, ale aj diskutabilná. AUTO režim riadi svetelný senzor a ako vieme, má len pomáhať a nie úplne nahradiť vodičove zmýšľanie. Je to len elektronika a tá môže zlyhať…

Indikátorom pre zapnuté stretávacie svetlomety, alebo skôr zapnuté parkovacie svetlomety, môže byť aj rozsvietenie tlačidiel v interiéri. Ale ako som si overil, to nemusí byť stále viditeľné. Aktuálne som si to najčastejšie kontroloval v stropnom svetle, kde Octavia už mala LED-diódy pre osvetlenie priestoru radiacej páky – catvision. Po výmene farby diód za biele to ako indikácia zapnutých svetiel postačovalo.

Inou možnosťou pre zistenie zapnutých svetiel je pohľad na navigáciu alebo mobil pripojený cez Smartlink. Nemôže to byť ale mätúce, nezapína sa taký Waze do tmavého režimu už po prekročení určitého času?

No nič, dosť bolo špekulácii na úvod, realizácia je zaujímavejšia. Jedna Octavia sa mi kedysi podarila, ale to bolo také „narýchlo“…bez poriadnej dokumentácie.

Príprava

Už vieme, že nemá zmysel sa trápiť s hľadaním cesty pre doplnenie LED-diódy priamo na plošný spoj, ako pri prvých pokusoch.

Našťastie Škodovka veľmi dizajn a rozloženie prvkov v porovnaní Fabia III 2016 a Octavia III 2017 nezmenila. Aj Octavia III obsahuje prípravu v budíkoch v podobe symbolu kontrolky stretávacích (parkovacích) svetiel. Problém je ale priestor pre kontrolku výhrevu zrkadiel, prípadne pre BSD (mŕtve uhly) 🙁 . Octavia má na danej pozícii symbol pre Lane Assist (držanie v pruhu). Nakoniec to po rozobratí budíkov až také hrozné nie je!

Načase sa pozrieť i na schémy. Rovnako ako schéma pre Fabiu, tak aj schéma pre Octaviu označenie kontrolky pre stretávacie svetlomety pozná! Nepoznám však dôvod jej neobsadenia v aute 🙁 .

Pre pripojenie nás bude zaujímať ideálne predná časť, predné svetlomety. Predovšetkým ide o výstup z BCM jednotky vedúci smerom k prednému svetlometu. Nie je podstatné či pravá alebo ľavá strana, zapínajú sa zvyčajne naraz 😉 :

  • halogénový svetlomet vľavo M29 – T73c/5
  • halogénový svetlomet vpravo M31 – T46b/1
  • LED svetlomet vľavo – M29 – T73c/5
  • LED svetlomet vpravo M31 – T46b/1

Podľa uvedeného vyplýva možnosť pripojenia kontrolky na rovnaký pin bez ohľadu na typ použitých svetlometov.

Táto časť je podobná tej z predošlých článkov. Dilema ostáva v použitej farbe LED kontrolky. Už pri prvom zverejnení článku neboli ohlasy dvakrát pozitívne a nikomu sa nepáčila zvolená oranžová kontrolka 🙁 . Oranžovú nahradila vhodnejšia zelená. Martin mal tiež zaujímavý nápad s decentnou bielou.

Farebné možnosti:

  • stretávacie svetlá:
    • biela – v kombinácii s bielym podsvietením
    • žltá – imitácia „žltého“ stretávacieho svetla
    • oranžová – podobne ako žltá, kolízia so zadnou hmlovkou?
    • zelená – kolízia s prednými hmlovkami; ale vzor starších áut, farba aj pre parkovacie svetlá na prepínači svetiel
    • modrá – kolízia s diaľkovými
  • výhrev zrkadiel alebo BSD (mŕtve uhly):
    • oranžová – univerzálna pre upozornenie/varovanie
    • červená – tá sa zavrhla hneď na začiatku, kolízia s chybou či vážnou výstrahou, prípadne ručnou brzdou

Samozrejme že jednotlivé farby a kontrolky nebudú ideálne pre každé auto, predovšetkým pre mŕtve uhly BSD. Preto je na zvážení, či má zmysel dopĺňať obe kontrolky, alebo iba jednu. Na druhej strane, pri chýbajúcej výbave v podobe BSD je možné využiť symbol pre kontrolku výhrevu vonkajších spätných zrkadiel.

Úprava a príprava budíkov

Pokiaľ máme vybratú vhodnú či vysnívanú farbu, pristúpime k realizácii osadenia do budíkov. Bohužiaľ, táto metóda nie je vhodná pre virtuálny kokpit 🙁 iba pre klasické analógové (ručičkové) budíky. Aby sme sa k montáži dostali, v aute stiahneme volant čo najnižšie dole a smerom k sebe.

Horný plast stĺpika riadenia posunieme v mieste predelu za volantom smerom hore. Ak nepomáha rukou, vložíme medzi spodný a horný plast plastové páčidlo či starú kreditku.

Po nadvihnutí plastu za volantom ho ešte držia západky v zadnej časti, potiahneme ho celý smerom k sebe. Rovnako k sebe ťaháme koženkou spojený plast pod budíkmi. Budíky držia dve torx skrutky č.20 (25).

Budíky potiahneme smerom k sebe, čím prekonáme predposlednú prekážku v podobe dvoch plastových držiakov v hornej časti.

Budíky nakloníme, aby sme sa dostali ku konektoru, na ktorom najprv odistíme fialovú poistku preklopením a až potom ho môžeme odpojiť.

Budíky vyberieme komplet z auta.

Zo zadnej strany budíkov vyberieme všetkých sedem torx skrutiek č. 8. Po ich uvoľnení oddelíme zadný plast odistením oboch západiek na stranách. Predná časť budíkov je voči plošnému spoju voľne „položená“.

Kontrola jednotlivých symbolov, prioritne nás zaujíma spodná lišta.

Na fotkách je viditeľná „príprava“ pre SMD LED diódy + ostatné obslužné súčiastky v prípade potreby. Zaujímať nás bude len jedno, prípadne dve okienka, označené fixou.

Podobne ako pri Fabii si pripravíme kontrolky. Nestačí pripojenie káblikov, nutný je aj predradný odpor, aby 12 V rozvod v aute LED diódy nezničil. Hodnotu odporu musíme vyberať podľa použitej LED diódy. Stále nie som rozhodnutý, akú farbu zvoliť pre stretávacie svetlomety k bielemu podsvieteniu interiéru, preto som si vymyslel použitie oboch farieb.

Stredný, spoločný káblik je mínusový, plusové sú pripojené cez rezistor:

  • zelená LED dióda – 1,2 kΩ rezistor
  • biela LED dióda – 1 kΩ rezistor

Pri zvolení jednej požadovanej farby postačí jeden rezistor a o jeden vodič menej.

Pre BSD (mŕtve uhly) je to akási zvláštna farba z domácich zásob, niečo medzi žltou a oranžovou. Pretože sú ale kontrolky mŕtveho uhla osobitne v pravom aj ľavom spätnom zrkadle, prívod sú tiež dva vodiče, je nutné tomu prispôsobiť zapojenie. Rovnako ako v prípade Fabia III.

Samozrejmosťou je aj predradný odpor. V tomto prípade sa na skúšku 560 Ω ukázalo ako vysoká hodnota, preto je znížený na 280 Ω rezistor.

Pokiaľ auto BSD nedisponuje, miesto kontrolky môžeme využiť pre výhrev vonkajších spätných zrkadiel. Pripojenie vo vnútri budíkov je rovnaké, príprava môže slúžiť ako záložný plán.

Pri Fabii sme vyberali aj biely plast pod ručičkami, neskôr som tento postup upravil. Použijeme vŕtačku a opatrne (!) navŕtame dierky v mieste, kde by sa mala nachádzať budúca kontrolka. Začneme menším priemerom, postupne podľa potreby upravíme. Ešte raz upozorňujem, pri vŕtaní pozor na súčiastky na plošnom spoji!

Do otvoru (otvorov) vložíme pripravené LED diódy a môžeme aj skontrolovať funkčnosť pripojením na 12 V zdroj či autobatériu.

LED diódy aj z nich trčiace vodiče sa snažíme ochrániť pred poškodením (zmršťovacia bužírka, izolačná páska) a vhodne upevniť (tavná pištoľ).

Pre pripojenie použijeme ľubovoľný konektor, alebo sa inšpirujeme využitím originál konektorov, aby bolo možné jednoduché odpojenie v prípade nutnosti vyberať budíky alebo celú palubnú dosku. Vhod príde kombinácia konektorov rovnakých, ako kedysi na pripojenie čínskej cúvacej kamery.

Podobne ako pri konektoroch pre modul sklápania spätného zrkadla, existujú štyri varianty toho istého 4-pinového konektora:

  • 8K0 973 754 + 8K0 972 994
  • 8K0 973 754 A + 8K0 972 994 A
  • 8K0 973 754 B + 8K0 972 994 B
  • 8K0 973 754 C + 8K0 972 994 C

Platí ale podmienka rovnakého indexu (písmenka na konci čísla), rovnako aj totožná farba. Pri rozdielnych pároch bude nutné upraviť časť konektora odrezaním výstupkov.

Okrem toho ďalšia výhoda tohto konektora je v možnosti ho cez držiak 1J0 937 510 A. Rovnaký držiak konektora sa používa napríklad aj pri cúvacej kamere.

Na kapličke (obale) budíkov pre držiak miesto nie je, musíme si ho vyrobiť. Poznačíme si približnú polohu a vyrežeme modelárskou frézkou či nožom.

Ostáva už len cez pripravené otvory prestrčiť vodiče ochránené v zmršťovacej bužírke alebo izolačnej páske, osadiť pinmi 000 979 012 E a osadiť ich do konektora.

Budíky poskladáme do pôvodného stavu.

Pripojenie

Stretávacie svetlá

Začneme asi rozoberaním. Na základe schém sa potrebujeme pripojiť k BCM jednotke, konektor T73c/5, alebo T46b/1. Konektory sú viditeľné už po demontáži bočného panelu, prístup je ale horší.

Spodnú časť A-stĺpika blokuje páčka pre otváranie prednej kapoty. Potiahneme ju k sebe (akoby sme kapotu otvárali) a zo zadnej strany vložíme malý plochý skrutkovač pre odistenie plastovej poistky.

V priestore za páčkou nájdeme malú plastovú krytku, pod ňou je plastová skrutka. Osadená je v plastovom „držiaku“, postačí ho vytiahnuť. Celý diel A-stĺpika v mieste prahu demontujeme ťahom smerom hore, v priestore páčky smerom k pedálom.

BCM jednotka je umiestnená v držiaku nad priestorom ľavej nohy, za prepínačom svetiel.

Konektory sú označené abecedne A-B-C, pričom C konektor je úplne vzadu, najdostupnejší. B je v strede, A úplne vpredu (v smere jazdy).

Konektor C odistíme podobne ako konektor budíkov, preklopením bielej poistky.

Po odistení a vybratí konektora ho rozoberieme. Vložíme tenký skrutkovač medzi vonkajší čierny kryt a vnútorný biely plast s tým, že vnútro vytiahneme.

Pri voľbe B konektora je situácia podobná, rozdiel je v nutnosti navyše odistiť červenú poistku, preklopiť druhú poistku a celý konektor po koľajničke zosunúť smerom dome.

Výhodnejšie je využiť C konektor, ktorý je bližšie a je k nemu lepší prístup. V rozobratom konektore nás zaujíma pozícia (pin) číslo 5, kde už je osadený žlto-čierny vodič pripojený k stretávaciemu svetlometu vpredu vľavo. Pin pomocou vhodných nástrojov (alebo 2 úzkych modelárskych špendlíkov) vyberieme. Pripojíme k nemu nový vodič. Možností je niekoľko, zvolil som vytvorenie Y-rozdvojky ako už niekoľkokrát na stránke bolo uvedené, piny 000 797 242 E + 000 979 226 E. Ďalšia možnosť je odstrihnutie pinu a spojiť pôvodný a nový vodič do jedného pinu 000 979 242 E a zakrimpovať, v krajnom prípade je možné použiť spájkovanie. V každom prípade nezabudnite pin/piny vhodne zaizolovať a upevniť!

Skompletujeme konektor nasunutím čierneho obalu a konektor môžeme vrátiť do BCM jednotky. Pokračujeme na pripojenie mŕtvych uhlov (BSD) – ak sú vo výbave, prípadne namiesto toho výhrevom vonkajších spätných zrkadiel.

Mŕtve uhly BSD

Signál prechádza od radaru umiestnenom v zadnej časti za nárazníkom cez A-stĺpiky až ku kontrolkám v spätných zrkadlách. Viď napríklad montáž mŕtvych uhlov na Fabia III. Ťahať káble k radarom sa neoplatí, k zrkadlám tiež nie, využijeme prípojný bod v A-stĺpikoch. Osobitne potrebujeme pre pravú aj ľavú stranu, podobne ako pri Fabii.

Zaujíma nás plusový kontakt, T27a/13 pre vodičovu (ľavú stranu) a T27b/13 pre spolujazdca (vpravo). Na to musíme odpojiť dverný konektor postupným vyťahovaním poistky.

Po úplnom vytiahnutí odpojíme konektor. Dverná časť nás nezaujíma, interiérovú prestrčíme smerom do vnútra zatlačením za poistku v hornej časti konektora.

Konektor otvoríme napríklad vložením dvoch tenkých skrutkovačov po jeho stranách, vonkajší kryt stiahneme.

Hľadáme pin na pozícii 13, pripojíme k nemu ešte jeden pripravený vodič a zakrimpujeme do pinu 000 979 035 E.

Zo spolujazdcovej strany sa musíme dostať na vodičovu stranu a následne smerom hore k budíkom, preto pozor na správnu dĺžku. Z pravej strany na ľavú môžeme vodič natiahnúť podobne ako pri poistkovom kábli cúvacej kamery.

Rovnakým spôsobom si pripravíme aj druhú stranu, opäť pozícia 13 v dvernom konektore.

Pripojenie k budíkom

Okrem vodičov od dverí (BSD) a BCM jednotky (stretávacie svetlá), potrebujeme mínusový vodič. Ideálne miesto pre pripojenie je spodná časť A-stĺpika (druhý obrázok, bod A), prípadne ukostrenie na centrálnej trubke za budíkmi (tretí obrázok).

K ukostreniu sa dostaneme po odklopení koberca a tlmenia pod ním.

Následne si zvolíme vhodný styčný bod, v ktorom spojíme všetky vodiče – ukostrenie, BCM, BSD vľavo a BSD vpravo. Vodiče omotáme do textilnej izolačnej pásky a vedieme smerom hore k budíkom.

U mňa vyšla montáž na dva dni kvôli časovému obmedzeniu. Zväzok natiahneme priamo ku pripravenému novému konektoru budíkov, alebo kopírujeme cestu pôvodnej kabeláže auta. Dôležitá je správna dĺžka pre manipuláciu s budíkmi v budúcnosti.

Na voľný koniec vodičom zakrimpujeme piny 000 979 009 E, tie následne osadíme do pripraveného konektora 8K0 973 754.

Nový konektor zo strany auta zapojíme do nového konektora trčiaceho z budíkov, nezabudnite ani na zapojenie pôvodného napájacieho konektora pre budíky. Osadíme ich na miesto a spätne prichytíme torx skrutkami.

Finalizácia

Kalibrácia

Kalibrácia je nutná iba v prípade vyberania ručičiek. Správnu polohu pre ručičky je možné docieliť odhadom alebo diagnostikou, napr. VCDS. Je to jednotka 17 – Instrument a v nej treba zvoliť Output tests. Z rozbaľovacieho menu vybrať Analog displays (v niektorých verziách programu nazvané Analog gauges).

Displej budíkov zhasne, ručičky prejdú celú cestu od minima po maximum a následne sa zastavia vo vopred definovaných polohách:

  • otáčkomer – 3 000 ot/min
  • rýchlomer – 100 km/h
  • teplota chladiacej kvapaliny – 90°
  • palivomer – 1/2 nádrže

Kontrola svietivosti

Doplnené kontrolky a pridaný predradný rezistor pre ich ochranu nie sú originál riešenie, snáď to napadlo každého. Po zapojení podľa popisu vyššie v článku som jazdil niekoľko dní.

Ako je možno z fotiek zrejmé, kontrolka pre stretávacie svetlomety je pomerne silná. Prirovnať sa dá ku kontrolke ručnej brzdy či výstrahy. Oproti tempomatu, lane assitentu či napríklad zapnutým hmlovým/diaľkovým svetlometom je to pomerne silné (niečo skresľuje aj foťák v mobile).

Pre rozsvietenie všetkých kontroliek potrebujeme zase diagnostiku, postačí aj jednoduché VCDS. Ako pri kalibrácii, pohybujeme sa v jednotke 17 – Instrument a v nej treba zvoliť Output tests. Z rozbaľovacieho menu vybrať Indicator lamps a spustiť kliknutím na tlačidlo Start.

V okienku diagnostika vypíše Running, budíky zhasnú všetko okrem kontroliek (maxidot aj ručičky budú vypnuté). Napríklad niekoľko fotiek bielej aj zelenej varianty (bohužiaľ iba ako screen z videa 🙁 ).

Aj na týchto fotkách je viditeľná vysoká svietivosť pre bielu, ale aj zelenú farbu. Intenzitu by som teda rád znížil, aj keď oči si zvyknú časom na väčšinu svetiel v okolí, nemusí to tak vypaľovať a dráždiť. No budíky som mal poskladané a LED diódy vrátane odporov zaliate tavnou pištoľou. Na experimentovanie/testovanie som si vytvoril jednoduché „zariadenie“, dva kábliky a trimer (potenciometer). Zapojené som to mal na skúšku bez krimpovania, vo finále to je lepšie upraviť. Použitý je 47 kΩ, krátky kúsok káblika a pin 000 979 009 E, ktorý sa používa pre zvolené konektory.

Pôvodný pin z konektora na pozícii 1 (stretávacie svetlomety) vyberieme a zasunieme na prázdnu nožičku trimra (viď fotka). Nový pin na kábliku z trimra osadíme do konektora doplneného k budíkom. Následne takto upravené káble s konektorom a trimrom obalíme pre pevnosť a ochranu do textilnej izolačnej pásky.

Trimer má výhodu v tom, že si teraz môžeme zregulovať intenzitu svietenia pridanej LED kontrolky, či už bielu alebo zelenú farbu. Musel som to týmto spôsobom vyriešiť pre jednoduchosť a lenivosť, aby som nemusel budíky znova rozoberať a upravovať. Pôvodný rezistor k LED dióde som nevyberal, teda aj keď sa dostanem s odporovou dráhou na minimálnu hodnotu odporu, LED dióde sa nič nestane.

Komu sa nechce experimentovať, alebo naopak chce, môže si už pri prvotnom zapojení overiť hodnotu odporu pre zvolenú LED diódu. Následne zmerať multimetrom hodnotu nastaveného odporu, nájsť vhodný „pevný“ rezistor a zabudovať ho do budíkov podľa sekcie Úprava budíkov (vyššie v článku). Odpadá potom nutnosť dodatočnej úpravy, ale na druhej strane nebude možné intenzitu dodatočne upraviť bez opätovného rozoberania.

Pokiaľ máme úpravu za sebou, môžeme sa pohrať s nastavením svietivosti. Pre ukážku niekoľko fotografií so zelenou aj bielou farbou.

Pre moju kombináciu LED diódy a pôvodných rezistorov je úprava nasledovná:

  • zelená LED dióda – pôvodný 1,2 kΩ rezistor + 35,5 kΩ nastavené cez trimer = 36,7 kΩ odpor
  • biela LED dióda – pôvodný 1 kΩ rezistor + 4,2 kΩ nastavené cez trimer = 5,2 kΩ odpor

Z toho vyplýva, že k zelenej LED dióde som mohol na začiatku zvoliť 39 kΩ, ale svietivosť by bola ešte nižšia. Vyskladať by sme to museli z viacerých rezistorov, aby výsledná hodnota bola čo najbližšia k 36,7 kΩ.

K bielej LED dióde som mohol zvoliť 4,7 alebo 5,6 kΩ, či opäť vyskladať z viacerých rezistorov až k výslednej hodnote požadovaného odporu.

Alternatívou môže byť zabudovanie trimra priamo do kapličky (obalu) budíkov. Nebol som ale rozhodnutý pre zvolenú farbu, preto by to bolo komplikovanejšie a vo finále som nechal trimer mimo budíkov 🙂 .

Leštenie budíkov

Spomínal som to už kedysi skôr v samostatnom článku. Použil som opäť rovnakú leštiacu pastu – čistič skiel, plexi, svetiel od firmy Quixx. Postup je rovnaký, ideálne mať budíky ešte na stole alebo v rukách a pomaly prelešťovať.

Ak nepomôže jedno kolo leštení, môžeme zopakovať až po uspokojivý výsledok 😉 .

Skúška v prevádzke

Skúška prebiehala niekoľko desiatok kilometrov, kým som sa donútil celý článok a postup dokončiť. Stihli sme sa dostať až na hranicu 200 000 najazdených kilometrov!

Koho by zaujímalo video, tak prosím, je dostupné ešte z čias Fabia III.


Zdroje a info:
http://www.bucek.name/odporove_rady

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore