LED kontrolky v budíkoch – stretávacie, BSD, výhrev

Šetrenie na nesprávnom mieste? Či je to len moja túžba stále niečo prerábať, dopĺňať a zvyšovať si výbavu v aute? Tak či tak, nie každému to musí byť po chuti. Prečo by malo niečo svietiť keď nemusí. V tomto prípade je ale bezpečnosť na prvom mieste.

Prvé pokusy a prvý článok som písal už pred takmer tromi rokmi, keď som pri zmene podsvietenia mal vybraté aj fólie s potlačou.

Od vtedy všetko fungovalo spoľahlivo, dokonca nielen na mojom ale aj na iných autách.

Pôvodnú kontrolku som na základe požiadavky doplnil aj o kontrolku pre výhrev spätných zrkadiel.

Teória a príprava

Dilemy sa objavovali stále, predovšetkým s výberom farieb:

  • stretávacie svetlá:
    • biela – v kombinácii s bielym podsvietením
    • žltá – imitácia žltého stretávacieho svetla
    • oranžová – podobne ako žltá
    • zelená – kolízia s prednými hmlovkami; ale vzor starších áut, farba aj pre parkovacie svetlá na prepínači svetiel
    • modrá – kolízia s diaľkovými
  • výhrev zrkadiel:
    • oranžová – univerzálna pre upozornenie
    • červená – tá sa zavrhla hneď na začiatku, kolízia s chybou či vážnou výstrahou, prípadne ručnou brzdou

Stretávacie svetlá mali svoju ikonku jasnú. Pri výhreve zrkadiel to také jasné nebolo, avšak v spodnom rade existovala pre mňa dovtedy neznáma kontrolka s autíčkom v spätnom zrkadle (terajšie BSD). V niektorých prípadoch som na požiadanie autíčko zafarbil čiernou fixou a ostalo len spätné zrkadlo pre výhrev ako stvorené.

Počas dopĺňania BSD (mŕtve uhly) som mal prečítaných zopár článkov, kde som okrem iného narazil na ďalšie zaujímavé ikonky.

Začalo mi to vŕtať v hlave. Premietal som si niekoľkokrát ako to zapojiť a pritom nezničiť niečo. Pokračovali ďalšie dilemy a neznáme premenné:

  • 1 LED dióda
    • červená – opäť problém s výstrahou
    • biela – dosť výrazná
    • zelená – hneď vedľa je tempomat, na opačnom konci už je pre stretávacie svetlá
    • oranžová – podobný princíp ako pri výhreve
  • 2 LED diódy – hlavne pre rozdelenie pravej a ľavej strany
    • biela/červená – vľavo biela (protismer), vpravo červená (koncové svetlá)
    • červená/zelená – podľa lietadiel, vľavo červená, vpravo zelená
    • iná kombinácia – aká?
  • 2/3 LED diódy – v kombinácii s výhrevom zrkadiel

Menší problém nastáva pri kombinácii výhrev zrkadiel a výstraha BSD mŕtvych uhlov. V tomto prípade sú už dve farby nutnosť, alebo sa zrieknuť jednej funkcie. Bohužiaľ.

Pripojenie skúsim zhrnúť a popísať komplet, začiatok je zdroj signálu – teda odkiaľ diódy čerpajú informácie. Mínusový vodič pre ukostrenie som nechal napojený na ukostrenie stĺpika riadenia.

Pripojenie – stretávacie svetlá

Princíp zapojenia som popisoval v predošlom článku, platí to stále. Jednoduchá rozdvojka alebo pripojenie ešte jedného vodiča na konektor BCM jednotky T46B pre pin 5 alebo 44:

  • 5 – výstup pro dvouvláknovou žárovku pravého světlometu -L2- , žárovku tlumeného světlometu vpravo -M31-
  • 44 – výstup pro dvouvláknovou žárovku levého světlometu -L1- , žárovku tlumeného světlometu vlevo -M29-

Volil som asi 120 cm dlhý vodič od BCM jednotky smerom k budíkom. Farba predpísaná podľa schémy nie je žiadna, môžme sa len držať farby pre pin 5, tá je žltá.

Pripojenie – výhrev zrkadiel

Zapojenie je takmer identické ako pri stretávacích svetlách, rovnaká je aj dĺžka vodiča. Pripojenie tiež na BCM jednotku, tentokrát ale je to konektor T73C:

  • 2 – výstup pro vyhřívané vnější zrcátko na straně řidiče -Z4-, vyhřívané vnější zrcátko na straně spolujezdce -Z5-

Farba vodiča je v tomto prípade originálne fialovo-šedý. Pripojenie buď rozdvojka alebo priame doplnenie ďalšieho vodiča k pôvodnému. Pri spätných zrkadlách je možnosť napojiť sa aj na konektor dverí, signál je to ten istý. Postačí na ľavú stranu, výhrev je spoločný aj pre pravú stranu.

Pripojenie – mŕtve uhly BSD

Tu je pripojenie komplikovanejšie a vodiče musia byť dlhšie. Nezabudnite samozrejme na to, že musia byť dva!

BSD je o signalizácii auta v mŕtvom uhle v zadnej časti, popisoval som to už pri montáži vrátane prevádzkového videa.

Stále sa rozsvieti iba kontrolka v sklíčku zrkadla na tej strane, kde je prekážka/auto. Druhá strana je teda vypnutá. Tu začalo premýšľanie o správnom zapojení aby skrz LED kontrolku sa signál z jedného zrkadla nedostal do toho druhého na opačnú stranu. Vznikol narýchlo v posteli pred spaním jednoduchý náčrt.

Nie je kompletný, len tá hlavná časť. Pokiaľ by som uvažoval o dvoch diódach (osobitne pravá a ľavá strana), bolo by to podstatne ľahšie na zapojenie a využil by som rovnaký spôsob ako pri stretávacích/výhreve. LED dióda + rezistor a dva vodiče. Ľavá strana je bližšie, tak postačí 180 cm. Na pravej strane to bolo odhadom asi 300 cm. Určite postačí aj menej, ja som sa snažil kopírovať pôvodný zväzok.

Ako som spomínal, potreboval som sa vyhnúť “prebehnutiu” signálu zo strany na stranu. Preto som uvažoval o využití usmerňovacej diódy. Strany sú dve, preto aj dve usmerňovacie diódy. Tie majú zabrániť spätnému prúdu a teda prechodu signálu skrz LED diódu. Doma som mal poruke usmerňovaciu diódu 1N4002, ktorá vyhovuje napätím aj prúdom (100 V/1 A). Nie je problém využiť ani diódy s vyššími hodnotami (1N4007 je asi najznámejšia aspoň u mňa).

Teóriu som mal ako-tak zvládnutú, nasledovala prax a reálna montáž.

Kompletné zapojenie pre stretávacie svetlá a BSD

Mám rád, keď si prípravu môžem realizovať v kľude za stolom. Dĺžky som poznal, pretože som si ich večer vopred premeral:

  • budíky – BCM – 120 cm
  • budíky – ukostrenie stĺpik riadenia – 75 cm
  • budíky – ľavé dvere – 180 cm
  • budíky – pravé dvere – 300 cm

Zároveň som mal poznačené:

  • rozdiel medzi konektorom budíkov a novým plánovaným konektorom je 15-20 cm
  • ukostrovací vodič je omotaný do textilnej izolačnej pásky spolu s ostatnými vodičmi, okrem posledných 15 cm
  • od nového plánovaného konektora smer BCM omotať izolačnou páskou len asi 80 cm, zvyšok bez
  • od konca izolačnej pásky vodičov BCM osobitne rozdeliť pravé a ľavé dvere

Pri pôvodnej kontrolke som využíval len 2-pinové pripojenie cez DIP lištu, tu som potreboval kontaktov o niečo viac. Nechcel som usmerňovaciu diódu umiestňovať mimo budíkov, v opačnom prípade by postačil o jeden pin menej. Z domácich zásob som vyhrabal 5-pinový konektor 8R0 973 605, pasujú do neho bežné piny ktoré využívam často pri úpravách, 000 979 009 E (N 907 647 01). 

Využil som možnosť zapojenia komplet všetkých pinov nasledovne:

  • 1 – hnedý – ukostrenie
  • 2 – oranžovo-modrý – zrkadlo vľavo
  • 3 – zelený – zrkadlo vpravo
  • 4 – žltý – stretávacie svetlá
  • 5 – bielo-modrý – rezerva

Nepáčila sa mi ale mohutná konštrukcia samotného konektora, predovšetkým pre mňa zbytočné zaistenie. Z toho dôvodu som ho odrezal a získal plochý konektor, kde piny sú použité automobilové a kedykoľvek to viem prerobiť či vymeniť.

Zväzok som mal pripravený komplet, vrátane omotania pre ochranu a spevnenie do textilnej izolačnej pásky.

Montáž v aute som robil počas procesu leštenia plexiskla budíkov. Práve vtedy som ich mal na stole a aj rozobraté.

Pripravený zväzok som spojil ku zväzku vedúcemu k budíkom a viedol okolo pôvodných vodičov v aute poza palubnú dosku smerom k BCM jednotke, bohužiaľ fotky nemám 🙁 .

Ukostrenie je na spomínanom stĺpiku riadenia rovnako ako pri prvej verzii.

Pre pripojenie BSD sa stačí napojiť ku konektorom dverí rovnako ako pri zapájaní BSD od jednotiek v pôvodnom postupe. K zelenému vodiču na pravej strane a oranžovému vodiču na ľavej strane som pridal ešte po jednom vodiči ku plánovanému novému konektoru budíkov.

Pred montážou do auta som ešte musel vyrezať väčší otvor v priestore budúceho konektora budíkov v palubnej doske. Je to len plast, postačí silnejší nožík.

Úprava budíkov

Rozoberanie budíkov nie je u mňa nič nové. Zmena podsvietenia, prvá a druhá montáž kontrolky pre stretávacie, výmena ručičiek a leštenie spojené s touto úpravou.

Zo zadnej strany je sedem torx skrutiek, na stranách následne západky a budíky sú rozoraté.

Musel som si ešte preveriť miesto medzi obalom a plošným spojom v zadnej časti. Zabudol som ale na trčiace súčiastky, no našťastie sa to tam vošlo všetko.

Protikus pre variantu konektora 8R0 973 605 existuje oficiálne, prípadne je možné použiť náhradu cez DIP lištu alebo iný podobný konektor. Opäť domáce zásoby, 5-pinový konektor pôvodom určený pre počítače. Rozostup medzi kontaktami je 2,54 mm, existujú viaceré vyhotovenia. Kto má záujem, môže použiť z tohto druhu oba protikusy.

Kontakty na kratšej strane som si ohol aby zbytočne netrčali do priestoru a mohol som ku nim prispájkovať potrebné súčiastky a krátke vodiče:

  • 1 – biely
  • 2+3 – spojenie diód + rezistora a za rezistor bielo-oranžový vodič
  • 4 – rezistor a za rezistor bielo-zelený
  • 5 – bielo-modrý (rezerva, nezapojené)

Aspoň rýchly náčrt mojej verzie prikladám nižšie. Nezabudnite si správne poznačiť orientáciu, napríklad ako ja označením pinu 1.

Usmerňovacie diódy som prispájkoval priamo a hneď vedľa seba (každá na osobitný pin), rezistor je pod nimi. Rezistor pre stretávacie je vedľa diód. Hádam pomôžu fotografie pre inšpiráciu. Menšie upozornenie – hodnota rezistoru závisí aj od použitých LED diód! Pokiaľ si nie ste istí hodnotou, treba zaexperimentovať, prípadne na skúšku použiť trimer/potenciometer a podľa neho zvoliť približne rovnakú hodnotu rezistoru. Prípadne tam trimer nechať s možnosťou dodatočnej regulácie kedykoľvek.

Spájkované miesta kde to situácia umožňovala som sa snažil ešte ochrániť zmršťovacou bužírkou. Takto pripravenú časť konektora s ostatnými súčiastkami som osadil a prilepil tavnou pištoľou do zadnej časti budíkov. Otvor v zadnej časti som nemusel vôbec upravovať, moja kombinácia konektorov rozmerovo sedeli..

Na plošný spoj som ako v prvom prípade nalepil izolačnú pásku pre ochranu, aby sa ho pridané LED diódy priamo nedotýkali. Do bieleho plastu nad plošným spojom som urobil zárezy pre viac miesta vodičom. Lepiť som ich nelepil, len sú tam zasunuté a držia medzi plastom a plošným spojom.

Osadenie a testovanie

Budíky som si poskladal a namontoval na skúšku do auta, zatiaľ bez osadenia ručičiek a predného plexi.

Plexi čakalo doleštenie a ručičky na správnu polohu. Tú je možné docieliť odhadom alebo diagnostikou, napr. VCDS. Je to jednotka 17 – Instrument a v nej treba zvoliť Output tests. Z rozbaľovacieho menu vybrať Analog displays.

Displej maxidotu zhasne, ručičky prejdú celú cestu a následne sa zastavia vo vopred definovaných polohách:

  • otáčkomer – 3 000 ot/min
  • rýchlomer – 100 km/h
  • teplota chladiacej kvapaliny – 90°
  • palivomer – 1/2 nádrže

Podľa toho sa dajú ručičky jednoducho nastaviť ich opatrným posunutím! Videí je na youtube niekoľko, každý si musí nájsť svoj vlastný spôsob.

Pokúsil som sa kontrolky odfotiť. Stretávacie problém nie je, stačí zapnúť svetlá. Pre BSD je to horšie, buď treba zapnúť BSD cez menu asistentov alebo za jazdy počkať na vhodnú príležitosť. Kontrolka pre BSD sa rozsvieti stále vtedy, keď aj kontrolka v spätnom zrkadle. Čiže ak ma niekto obieha a je v “mŕtvom” uhle kedy zareaguje radar, rozsvieti sa kontrolka v zrkadle aj na budíkoch. To isté platí aj keď počas auta v mŕtvom uhle dám smerovku, bliká kontrolka v zrkadle i budíkoch. Je to také “predĺženie” či skôr “priblíženie” kontrolky smerom k vodičovi…

Pokúsil som sa to spracovať aj do videa vrátane krátkej jazdy cez mesto pre predstavu 🙂 .

Úprava to nie je pre každého a každé auto. Ako som písal na začiatku, stretávacie svetlá a výhrev zrkadiel už som do pár áut namontoval, BSD je to zatiaľ unikát. Keď sa nemýlim, nemajú to ani vyššie modely Škoda. Mňa to proste baví…


Zdroje a info:
https://www.drive2.com/l/543031476724171431

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore