LED kontrolka stretávacích svetiel v budíkoch (maxidot)

Netuším, či si to niekto uvedomuje, ale pri nových autách vo všeobecnosti sa šetrí, kde sa dá. Cent k centu krát milión vyrobených áut a úspora je na svete. Podobne je to aj pri obyčajnej LED diódke ako kontrolke stretávacích svetiel. Teoreticky kontrolka v aute je, ale iba pre pozíciu parkovacie svetlá. Aj tá je nevhodne umiestnená – na prepínači svetiel.

Výhoda v takomto umiestnení v prípade Fabia III je v samotnom umiestnení prepínača svetiel. Je v dosahu vodiča, ale jeho náklon smerom k podlahe úplne uniká pohľadu vodiča. Pri obyčajnom prepínači by som problém nevidel. Predsa si pamätám, či som si svetlá zapol, alebo nie. Prístrojová doska (budíky, maxidot) svieti stále, na to sa spoliehať nedá. Čo v prípade áut vybavených svetelným senzorom? Kedy užívateľ skutočne vie, že svieti? Pohľad na budíky nestačí, sklápať zrak k utopenému prepínaču, či spoliehať sa na automatiku?

Toto Škodovka trošku nedomyslela. Predpokladám podľa niektorých diskusií, že v niektorých krajinách sveta možno kontrolka osadená je. Viď nasledujúce obrázoky – vyobrazená silueta „kométy“ (stretávacích svetiel), príprava pre umiestnenie LED diódy.

Od toho som sa snažil odpichnúť. Meranie polarity, hľadanie vhodných prepojov a smerovanie cestičiek plošného spoja.

Prvotné pokusy:

  • pridanie LED diódy, farbu som neriešil
  • podľa dedukcie a ostatných LED nutné osadiť 100 Ohm rezistorom. Ten som nezohnal, použil som 120 Ohm.
  • kontrola správnej polarity meraním
  • hľadanie možností cez diagnostiku
  • kontrola schém zapojenia

Riešili sme to aj na fóre briskoda.net, kde mi jeden užívateľ odporúčal znovu skontrolovať plošný spoj, či niekde nechýba prepoj, prípadne tranzistor či iná súčiastka. Ale z pohľadu fotografie smerom hore, nie smerom dole ako som hľadal ja.

Ďalším pokusom bolo privedenie cez pôvodnú svorkovnicu ešte jeden signálový vodič s tým, že sa kostrou (mínusom) napojím priamo z plošného spoja. Ani pridaný predradný rezistor však takmer nezabránil pohrome. Našťastie to pre budíky i mňa dopadlo dobre. Tadiaľto cesta opäť neviedla…

Kto ma pozná, vie, že sa nerád vzdávam. Opäť budíky von, opäť dilema a rozmýšľanie čo s tým. Budíky som si nechcel zničiť, prišla na rad „externá“ možnosť zapojenia. Teda nič nezapájať priamo, signál aj ukostrenie priviesť mimo konektor. Doma sme mali 2-pinový „jumper“ konektor vrátane protikusu, je celkom maličký, veľké prúdy prenášať nemusí, vodiče stačia tiež s malým prierezom. SMD dióda oranžovej farby pripájkovaná na rezistor z jednej strany a káblik z druhej. Nožička rezistora je pomerne tuhá, teda dokázala udržať svoj tvar. Do bieleho plastu som urobil zárezy na požadovanom mieste, aby zbytočne nestláčali káble aj rezistor. Dióda držala tam kde má, nožička prilepená k plastu, pre istotu zo zadnej strany prelepená textilná izolačná páska, zároveň druhý kúsok na plošnom spoji. Kábliky postačia 10-15 cm, zo zadnej strany vyvedený konektor, opäť prilepený v pozícii pre jednoduché zapojenie protikusu.

Zostávalo vyriešiť signál od prepínača svetiel, teda aby kontrolka vedela, kedy má svietiť. Aby to nebolo úplne jednoduché, aj tu bolo niekoľko problémov:

  • nie je vhodné použiť signál priamo z prepínača svetiel, pretože nerieši AUTO zapínanie svetiel
  • nie je dobré ťahať ukostrenie napojené na ukostrenie stropného svetla (čo som si v prvom momente skúšky neuvedomil – kontrolka svietila iba pri otvorených dverách)

Výsledok? Ukostrenie je spoločné pre kostru auta. V mojom prípade pri dodatočnej montáži tempomatu som mal demontovaný volant, tak som mal lepší prístup, som ho napojil na kostru stĺpika riadenia.

Signálový kábel (plusový) je ťahaný od BCM jednotky vytvorením jednoduchého prepojovacieho káblika, aby som nemusel pre testy odstrihnúť pin vedený do BCM jednotky. Na výber je napojenie buď na pozíciu 5 alebo 44 svorkovnice T46b (prostredná):

  • 5 – výstup pro dvouvláknovou žárovku pravého světlometu -L2- , žárovku tlumeného světlometu vpravo -M31-
  • 44 – výstup pro dvouvláknovou žárovku levého světlometu -L1- , žárovku tlumeného světlometu vlevo -M29-
Pri tomto zapojení sa nič nekóduje a ani nenastavuje cez diagnostiku. Signál pre LED kontrolku je napojený na BCM jednotku, ktorá riadi aj spínanie hlavných svetiel (stretávacích). Pre vysvetlenie, signál z prepínača svetiel ide najprv cez BCM jednotku a až následne na žiarovku svetlometu. Výstup BCM jednotky zapne súčasne LED kontrolku aj žiarovku hlavného svetlometu vpredu (podľa zvoleného pinu vpravo alebo vľavo).
 
Výsledok:
 
Popísaný postup pravdepodobne nie je v súlade s kostolným poriadkom ako sa hovorí, ale je to otestované a funkčné. Muchy som sa snažil vychytať, pôvodnú „testovaciu“ oranžovú kontrolku som sa rozhodol aj na základe ohlasov a vyhlášky zmeniť na originál zelenú vybratú z nepoužívaného prepínača svetiel. Sedí hlavne odtieň a farba priamo s prepínačom v aute. Ako som spomínal, reaguje aj na AUTO režim prepínania svetiel. Konečne jednoduchým pohľadom viem zistiť, čím svietim.

10 komentárov článku “LED kontrolka stretávacích svetiel v budíkoch (maxidot)

  1. ahoj miro, zrovna mám jedny budíky z f3 na stole a skúmam, naozaj si na to išiel dobre. smerom hore podla šípky to už ide len do registra ktorý je ovládaný procesorom cez CAN, čiže, ak nieje možné pomocou diagnostiky niekde v prispôsobení zmeniť konkrétnu hodnotu, otázka asi znie akú? tak diodu nerozsvieti. zapojenie si mal v podstate dobre. sledujem ta aj na fb, palec hore. drž sa

    1. dakujem. skumal som viacero navodov, pri dalsej verzii som sa docital ze mozno tam niekde chyba nejaky tranzistor alebo IO. tak preto som to riesil ako som riesil. ide mi hlavne o funkcnost celeho systemu, aj ked to nevyzera najvabnejsie ak to niekto bude raz rozoberat…vyhoda je, ze si viem doplnit aj vyhrev zrkadiel ci kontrolku BSD ako som urobil v nedavnom postupe

  2. Veľmi precízne avšak pre drvivú väčšinu majiteľov S 3 nereprodukovateľné.
    Aby som iba nemudroval chcem sa opýtať či by nebola možnosť kódovaním alebo HW zabezpečiť aspoň silnejší jas tej spodnej kontrolky na prepínači svetiel?
    Ešte jeden nápad alebo snáď aj nie, čo tak zameniť celý kokpit za virtuálny? Potom by to mohlo ísť aj SF spôsobom, Samozrejme to bude riešenia iba pre tých čo uvažujú o výmene kokpitu.
    Ak som so svojimi nápadmi mimo „mísu“ , tak sa vopred ospravedlňujem nechcem nikoho uraziť alebo niečo iné.

    1. rovnaky postup som pouzil aj na Octavia 3 a funguje bez problemov.
      jas LED sa neda upravit kodovanim, jedine experimentovat s roznymi druhmi LED diodami. kto chce, moze sa do toho pustit, mne to nechyba a vyhovuje momentalne riesenie
      na Fabiu virtualny kokpit? najprv by muselo existovat auto s podobnym rozmerom budikov. tak treba zabezpecit komunikaciu so zvyskom auta – opat mimo mna. radsej mam zatial klasicke rucicky

      nemam dovod sa urazat, vyjadrujem svoje postupy verejne pre inspiraciu….

  3. So is soldering the cluster circuit board finally needed?
    I don’t know if I understand the translation of blogpost correctly – you tried to do it this way but it’s not needed right?
    Where did you connect the 2 wires from the LED? One to BCM and the second?

    Thanks! 🙂

      1. Thanks for reply Wirer!

        One more question about previous implementation: What is the purpose of black tape on circuit board on your photo?

        1. protective 🙂 just for safety and to make sure that the added LEDs with resistance will not touch the circuit board

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore