Úprava znakov karosérie vpredu a vzadu

Trošku dizajnovej úpravy, ale opäť idem proti davu. Biele auto sa väčšina ľudí snaží kombinovať s čiernymi doplnkami. Zbaviť sa chrómu na maske, nápisoch, znakoch či okolo okien. Už pri červenej Fabii som bol proti čiernym doplnkom a tiež som si urobil auto po svojom a upravil podľa toho aj znaky. Čierna kľudne nech ostane doménou pre športové autá? Nepovedal by som, Active/Ambition má tiež zvyčajne minimum chrómu :D. Výhodu v tomto prípade má snáď čierne auto, kde je podklad znaku tiež čierny…

Úprava a porovnanie znakov na červenej Fabii 3, znaky majú priemer 80 a 90 mm, použitá farba Corrida Red.

Podobným štýlom by som to rád dotiahol do konca aj pri Octavii 🙂 .

Príprava

Som občas trošku nedočkavý, preto som využil pôvodné znaky z auta bez nutnosti objednávania nových znakov s číslom 3V0 853 621 A. Pre Octaviu sú oba znaky rovnaké, predok aj zadok má 90 mm.

Okrem toho potrebujeme aj správny sprej podľa farby auta. Pokiaľ nepoznáme presné kódové označenie, je možné ho zistiť aspoň podľa názvu v tabuľke na stránke Škoda eshopu. Napríklad:

 

Názov farby Kód farby Lakový sprej Laková ceruzka
Biela Candy F9E/9P9P 3T0050200 F9E 3T0050300 F9E
Červená Corrida F3K/8T8T HFA381074 HFA380074

 

Kedysi bol kód farby uvádzaný priamo v aute pri rezervne, rušili to niekedy okolo roku 2017/2018. Po tomto termíne je najistejšie zájsť do Škoda servisu a vyžiadať si odtieň na základe VIN čísla auta. Za predpokladu, že nepoznáme ani správny názov odtieňu.

Na oba znaky s prehľadom musí vystačiť jedna dvojica sprejov. Prečo dvojica? V balení je okrem farby (farebný sprej) aj vrchný krycí (lakový) sprej.

Demontáž znakov

Ešte pár fotiek s pôvodnými znakmi.

Pôvodné znaky budeme potrebovať skôr či neskôr odstrániť z auta. Nie sú skrutkované, iba lepené na obojstrannej páske. Spôsobov je niekoľko, z internetových diskusií napríklad silon, zubná niť, fén, teplovzdušná pištoľ či plastové páčidlo alebo stará kreditná/vernostná karta. Podarilo sa mi využiť horúce letné dni, počas ktorých bolo auto a samozrejme aj obojstranná páska na znakoch rozpálená. Postačilo použiť plastové páčidlo a znaky dookola postupne uvoľňovať. Je nutné robiť to s citom, lesklý čierny podklad má chuť prasknúť!

Rovnakým spôsobom odlepíme oba znaky.

Ak plánujeme použiť pôvodné znaky, pri poslednom štádiu odlepovania si postrážte tie malé čierne plastové kolíčky (na fotke v sáčku). Mali by uľahčiť spätnú montáž/lepenie znakov na karosériu.

Na odstránenie lepidla odporúčam pevné nervy. Osvedčila sa kombinácia alkohol na dezinfekciu a WD40. Mám ale pocit, že to WD-čko zaberalo lepšie. Nastriekať, nechať chvíľku pôsobiť a pokúsiť sa to nechtom/páčidlom/handrou postupne odlepovať a čistiť. Prípadne skúsiť odstraňovať nálepiek.

Bez znaku to vyzerá zaujímavo…

Odlepené znaky rozoberieme pomocou skrutkovača, pomôže aj stará kreditka. Mne sa to bez poškodenia západiek v zadnej strany nepodarilo ani na Fabii, ani na Octavii.

Nástrek znakov

Striekať budeme iba čierny podklad do farby auta. Pre striekanie chrómových dielov je nutné chróm najprv chemickou cestou odstrániť. V opačnom prípade môže pri strete s prvým kamienkom dôjsť k odlupovaniu farby. Odstránenie chrómu je popísané napríklad na drive2 alebo drive2.

Plánované plastové diely dôkladne zdrsníme a vyčistíme odmasťovačom.

Podobne ako pri striekaní plastových dielov interiéru odporúčam použiť primer (základ) na plasty. Ten by mal spôsobiť akési „naleptanie“ plastu pre lepšie prichytenie farby.

Po uplynutí asi 15 minút primeru môžeme rovno striekať farebným spejom. Prečítanie základných pokynov na sprejoch od Škodovky dúfam nemusím pripomínať. Každá ďalšia vrstva sa môže nanášať po uplynutí pár minút, schne to relatívne rýchlo.

Po troch vrstvách som nechal dlhšiu prestávku na vyschnutie a vyskúšal správnosť odtieňa priamo pri aute.

Odtieň sedel, môžeme sa pustiť do horného bezfarebného laku. Pokiaľ budete mať smolu ako ja a aj po nástreku laku bude presvitať podklad, neostáva nič iné, len odznova použiť aspoň 2-3 vrstvy farby. S červenou som tento problém nemal, s bielou áno. Nakoniec ak sme s výsledkom lakovania spokojní, môžeme pokračovať v ďalších krokoch.

Lepenie, ďalšie lepenie a výsledok

Už som spomínal, že pri rozoberaní znakov sa mi nepodarilo zachovať všetky príchytky držiace chrómové diely v základnom čiernom (teraz už bielom) plaste. Preto použijeme na zlepenie sekundové lepidlo alebo napríklad mamut.

Lepidlo natlačíme ideálne do všetkých otvorov v primeranom množstve aby zbytočne nevytekalo z vonkajšej strany. Zadná časť od lepidla nevadí, len musí dôkladne preschnúť.

Zlepené znaky takmer pripravené na montáž.

Pri použití nových znakov je nejaká šanca využiť aj nalepenú obojstrannú pásku. Pri použití pôvodných znakov potrebujeme na zadnú stranu prilepiť obojstrannú pásku. Z Fabie sa mi osvedčila páska Ceys, ktorá má v sebe mriežku. Reže a strihá sa blbo, lepí ale výborne. Nezabudnite si vyrobiť otvory pre umiestnenie čiernych kolíčkov na ktoré som upozorňoval pri odlepovaní znakov.

Pred lepením vyčistíme a odmastíme karosériu v mieste znakov na veku kufra i motorovej kapote. Znaky vycentrujeme pomocou kolíčkov v zadnej časti. Predný znak môžeme poistiť aj štipcami, zadný nie je o čo. Páska reaguje rýchlo, pár-krát pritlačíme a musí držať!

Čo dodať na záver? Mne sa to páči, je to iné, snáď aj zaujímavé a decentné 😉 . Auto som si stále upravoval podľa seba a budem v tom aj pokračovať. Komu sa nepáči, nech si nechá pôvodné alebo dá čierne machule (celočierne znaky).


Ďalšia inšpirácia:
https://www.siho.sk/znaky-skoda-briliant/
https://www.drive2.ru/l/546367669880750702/
https://www.drive2.ru/l/550465274839567031/
https://www.drive2.ru/l/1024019/
https://www.drive2.ru/l/546616159508629039/

5 komentárov článku “Úprava znakov karosérie vpredu a vzadu

  1. Dobrý den,

    super nápad a ty znaky vypadají super. Chci se zeptat jestli nemáte v plánu i prodávat ty znaky ( bílý podklad se stříbrným znakem), protože se nedají nikde sehnat.

    Děkuji

    1. ja znaky nepredavam, clanok je len inspiraciou ako si ich upravit a vyrobit v domacich podmienkach. znak na svojom volante som nemenil a ani nemam dovod

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore