Priznám sa, že som mal dnes iné plány s autom, no dlhujem komunite návod aj na dodatočnú montáž SmartGate.
Čo je to SmartGate?
Pre niekoho doslova hračka, pre niekoho nástroj na sledovanie údajov auta v reálnom čase. Samozrejme, niečo zobrazí aj palubný počítač, no tu je toho podstatne viac.
Rozhranie SmartGate dokáže sledovať asi 40 rôznych parametrov vášho vozidla ŠKODA. Tie sa následne dajú zobrazovať a vyhodnocovať prostredníctvom aplikácií v inteligentných telefónoch. Tým môžete získať prehľad napríklad o úspornosti, alebo naopak dynamickosti vášho spôsobu jazdy. Prenos dát medzi vaším automobilom a vaším telefónom prebieha bezdrôtovo pomocou WiFi. Ak patríte medzi priaznivcov moderných technológií, táto funkcia vás nielen pobaví, ale navyše vám prinesie veľa zaujímavých poznatkov.
Materiál
- smartgate jednotka podľa typu auta:
- 6V0 063 218 – Fabia/Rapid
- 5JA 063 218 – Rapid (do 22KT 2015)
- 5L0 063 218 – Yeti
- 5E0 063 218 – Octavia III/Superb III
Náradie
- plastové páčidlá
- špendlíky /tenký plochý skrutkovač pre vybratie pinov
- plochý skrutkovač
- torx 20/25
- vidlicový kľúč / gola sada (myslím že číslo 10)
Postup
Postup zapojenia je relatívne jednoduchý a pomerne dobre popísaný aj v pribalenom návode k SmartGate jednotke.
Obsah balenia je prakticky pripravený na takúto dodatočnú montáž, nie je nutné ani dodatočné zháňanie pinov, konektorov, či káblov. Nie je nutné ani dodatočné kódovanie.
Pribalený návod:
Začínal som opäť rozoberaním. Plastové obloženie prahu na vodičovej strane, spodná časť A-stĺpika na vodičovej strane (vrátane mechanizmu otvárania prednej kapoty), BCM jednotka a poistková skrinka. Okrem poistkovej skrinky je všetko iba zacvaknuté či zasunuté.
Pred demontážou spodného plastového krytu odstránime páčku otvárania prednej kapoty – zo zadnej strany je plastová poistka, tú je nutné vytiahnúť smerom dopredu (v smere jazdy). Viď fotky vybratej páčky.
Následne vytiahnúť rozperný nit (umiestnený priamo v krycom plaste A-stĺpika) a po uvoľnení prahovej lišty vybrať celý kryt A-stĺpika von. Prahy jednoducho stačí ťahať smerom hore…a buď ho vybrať celý (v mieste B-stĺpika smerom dnu do auta), alebo len odtiahnúť tak, aby neprekážal.
Po demontáži sa odhalí koberec a káblový zväzok.
Káble som natiahol pozdĺž pôvodného zväzku. Prichytával som ich textilnou izolačnou páskou namiesto pribalených sťahovacích pások. Hnedý kábel je ukostrenie, priskrutkovaný maticou spolu s ostatnými. Maticu nezabudnite opäť poriadne dotiahnúť!
To by sme mali tú jednoduhšiu časť za sebou. 4 voľné konce s pinmi potrebujeme dostať do konektora BCM jednotky. Tá je umiestnená nad demontovaným krytom, opäť iba zacvaknutá. Odpojte od nej všetky 3 konektory a jednotku vyberte von, ostane vám viac miesta pre manipuláciu. Piny sa zapájajú do konektora C a to tak, že pôvodné piny sa vyťahujú von a preložia do pribaleného modrého konektora a nové piny z kabeláže SmartGate jednotky do BCM jednotky.
Pozície pinov:
- 44 – oranžovo/čierny
- 45 – oranžovo/hnedý
- 46 – oranžovo/zelený
- 47 – oranžovo/hnedý
Káble sú párové, teda 44+45 a 46+47 tvoria dvojice. Snáď niečo napovedia priložené fotografie.
Pre modrý konektor odporúčam použiť pribalený molitan pre elimináciu rušivých zvukov pri dotyku s inými súčasťami.
Z popisu môže tento úkon vyzerať jednoducho, no opak môže byť pravdou. Najhoršie je poskladať sa do auta pri minime miesta. Pre správne fungovanie ešte zostáva pripojiť plusový červený vodič priamo k poistke číslo 14.
Povolíme 2 torx skrutky, ktoré držia poistkový box v palubnej doske a celý ho stiahneme smerom dozadu. Pôjde to pravdepodobne mierne ťažšie kvôli hrúbke káblov, ale dá sa k tomu dostať. Na zadnej strane je obyčajný plastový kryt, ktorý musí ísť von. Po odkrytí sa naskytne pohľad na vývody poistiek. Z bočnej strany vytiahneme fialovú poistku, ktorá zabezpečuje piny poistiek. Z prednej strany vyhľadáme poistku číslo 14 a tenkým skrutkovačom ju odistíme a vytiahneme smerom dozadu. Tu platí podobný postup ako v prípade BCM jednotky, pôvodný kábel ide do nového konektora a prichystaný nový kábel namiesto prázdneho miesta po vytiahnutí poistky.
Neviem či som to už spomínal, no opačný koniec (teda konektor priamo do jednotky SmartGate) je prestrčený cez dieru v koberci a prichystaný pod sedadlo spolujazdca. Teraz už len pripojiť jednotku a suchým zipsom prichytiť o koberec pod sedadlom vodiča.
Zložíme späť všetky demontované časti a zapneme zapaľovanie. Pri správnom zapojení sa rozbliká dióda a po čase bude trvalo svietiť.
SmartGate komunikuje s mobilom prostredníctvom WiFi pripojenia. Pri prvom spustení bude žiadať o zadanie hesla (pinu), ktorý tvorí VIN kód. Po spustení aplikácie je možné heslo zmeniť a uložiť.
Screeny priamo z mobilu po spustení aplikácie:
Pár poznámok na záver:
- jednotku SmartGate nie je nutné zložito montovať podľa oficiálneho postupu. Miesta je dosť aj za palubnou doskou, len pozor na správne uchytenie.
- staršie verzie firmvéru do 1023 myslím neumožňujú WiFi Direct pripojenie. Teda nie je možné mať súčasne pripojenú SmartGate jednotku a prístup na internet cez mobilné dáta.
- ideálnejším riešením je používanie telefónu od Apple s operačným systémom iOS. Ten umožňuje pripojenie aj WiFi aj mobilných dát.
- aplikácie sú dostupné v obchodoch s aplikáciami – Google Store alebo App Store.
- odporúčam nainštalovať aj aplikáciu MyŠkoda, kde sú zobrazené aj základné dáta o aute.
- pre sledovanie hodnôt v reálnom čase slúži aplikácia MFA Pro.
- pre modely Fabia sa hodia aj Smartgate jednotky určené pre Rapid (moja je priamo určená pre Rapid).
- všetky dôležité informácie o spustení, prípadných chybách a podobne sú popísané aj v návode.
PS: neporiadok v aute si radšej nevšímajte, bol som zvedavý čo to dokáže tak som sa pustil hneď do montáže 🙂 .