Plynové vzpery prednej kapoty

V komentároch k článku o doplnení krytov motorového priestoru sa často objavovala otázka, prečo som rovno nedal aj plynové vzpery prednej kapoty. Mal som ich už na Fabia III, plán bol aj pre Octaviu. Priority som mal al iné, preto som ich pred vydaním článku o krytoch nestihol. Nechcel som to ani ku krytom miešať, ide o úplne iný účel a funkciu. I keď sa stále bavíme o motorovom priestore.

Materiál

Podľa článku je možnosť zakúpiť jednotlivé diely osobitne a vyskladať:

  • vzpery – 2x Kraft KT003551 alebo KROSNO 24628 (dĺžka 50 cm, sila 350 N)
  • spodné skrutky – 2x FEBI 04006
  • horné skrutky – 2x SSANGYONG 7140908000
  • podložky – 4x

Vzpery by sa možno dali vyšpecifikovať podľa parametrov, ale príde mi to zbytočne zložité a komplikované, keďže existuje hotové riešenie. Podobne ako pri Fabia III som to riskol a objednal komplet sadu cez Aliexpress.

Pokiaľ by odkaz nefungoval, bude nutné vyhľadať inú alternatívu. Cena taktiež kolíše, v dobe objednávky to bolo 22 € bez poštovného, počas písania článku sa zmenila na 13 € + asi 12 € poštovné. Kupoval som vzpery s označením „piano black„, čo je obyčajná čierna vzpera bez popisov či štruktúry. Existujú aj karbonové farebné prevedenia, cena je následne vyššia.

Balenie obsahovalo všetok potrebný materiál pre montáž:

  • 2x – plynová vzpera
  • 2x – horná skrutka
  • 2x – spodná skrutka
  • 4x – podložka

Dostal som dokonca aj uvedený darček 🙂 . Handrička síce asi nebude nič extra, využitie sa určite nejaké nájde.

Montáž

V porovnaní s Fabia III je montáž odlišná hlavne v hornej časti. V balení nie je žiadny špeciálny držiak, ktorý by sme si mohli upravovať.

Prednú kapotu otvoríme, v prednej časti hľadáme miesto pre uchytenie spodných skrutiek. Pozor na upozornenie priamo od predajcu uvedené na stránke.

V prednej časti sú neďaleko seba dve skrutky, čierna s torx hlavou a skrutka so šesťhrannou hlavou zvyčajne vo farbe laku auta. Táto skrutka drží blatník voči zvyšku karosérie, navyše je to tá správna na vybratie a nahradenie skrutky s guľovou hlavou pre uchytenie vzpery.

Skrutku povolíme a vyberieme. Pripravíme si dodanú podložku a k nej aj novú skrutku s guľovou hlavou.

Ako prvú nasadíme (položíme) a skrz ňu do diery zaskrutkujeme guličku.

Rovnaký postup aplikujeme aj na opačnej strane. Vybrať skrutku, položiť podložku a prichytiť cez ňu novú skrutku s guličkou.

Horná časť plynovej vzpery je uchytená v držiaku prednej kapoty. Respektíve v jej pánte uchytenom na samotnej kapote.

Na uvoľnenie skrutky potrebujeme tisíchran M10, uvoľňujeme skrutku bližšie k prednej časti kapoty v zatvorenom stave. Ten môj bit je už mierne upravený kvôli nutnosti použiť na demontáž sedačky Rapid-a, kde je na golu málo miesta.

Nasadíme podložku a priskrutkujeme novú skrutku s guľovým čapom na oboch stranách auta rovnako.

Vzperu zaskrutkujeme v hornej časti do namontovaného guľového čapu až na doraz.

Spodnú časť vzpery si pripravíme ku spodnej guličky (čapu). Dĺžkovo to nemusí sedieť.

Preto opatrne jednou rukou uvoľníme pôvodnú tyčku pre držanie kapoty v otvorenom stave, sklopíme dole a počas pridržiavania kapoty a postupného znižovania jej uhla zacvakneme vzpery do guličky. Najprv jednu stranu, následne preložením rúk aj druhú stranu. Pozor na bezpečnosť, aby kapota nespadla a vzpery nespôsobili viac škody ako úžitku!

Vzpery sú namontované…

Výsledok a pár drobností

Pokiaľ máme plynové vzpery namontované správne, pôvodná pevná tyč na podopretie kapoty bude zbytočná. Vhodnými pohybmi ju môžeme na strane vodiča vytiahnuť z gumenej vložky. Tú môžeme vybrať takisto, aby neprekážala a nenarúšala dizajn.

Na spolujazdcovej strane ešte prekáža nadbytočný na žlto kričiaci držiak tyčky. Pomocou plochého skrutkovača vytlačíme stredovú časť podobne ako pri nitoch reproduktora a držiak vytiahneme smerom hore.

Hneď to vyzerá modernejšie a elegantnejšie!

Pri zatváraní sa môžeme stretnúť s miernou prekážkou v podobe molitanu nalepenom na blatníku na oboch stranách.

Na Fabia III som to upravil orezaním v mieste plynovej vzpery (bohužiaľ bez fotky). Na Octavii môžeme urobiť niečo podobné, alebo to necháme bez úprav a vzpera si miesto nájde a molitan sa časom prispôsobí podľa tlaku vzpery.

Od montáže po zverejnenie článku ubehol mesiac a zatiaľ som neregistroval žiadne problémy s nadvihovaním kapoty, tlačením vzpery na kapotu motora a podobne.

Pre otvorenie kapoty odistime páčku v interiéri ako zvyčajne, rovnako i poistku priamo na kapote motora. Kapota nevystrelí hneď, potrebuje našu pomoc s nadvihnutím a až potom začnú vzpery reagovať. Netreba sa na druhej strane báť, že kapota vystrelí rýchlo a úplne. Tesne pred vrcholom dokonca vzpery spomalia a plynulo dobrzdia.

Na záver ešte nejaké poriadky a výsledné fotky.

Koho zaujímajú kryty motorového priestoru, písal som o tom už kedysi skôr.


Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/646358631700237334/
https://www.drive2.ru/l/647870185310532067/
https://forum.skodahome.cz/topic/126790-vzpěry-kapoty/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore