Volant z Octavia IV, výmena volantu

Už pri predstavení novej Octavie dosť ľudí vrátane mňa zaujal na prvý pohľad nový volant. Neskôr ich začali montovať aj do áut nižšej triedy, ako je Scala, Kamiq či dokonca Fabia III facelift. Je mi jasné, že veľa ľudí už tieto volanty vo svojich autách malo omnoho skôr a tiež sa z nich tešia ako ja. V tomto článku som sa rozpísal trošku viac aj o možnostiach montáže volantu s pádlami pre autá s manuálnou prevodovkou.

Ako zvyčajne, začalo to všetko nevinne, keď sa na Facebooku objavil inzerát na predaj volantu. Slovo dalo slovo, volant by už bol 🙂 . Asi náhoda, alebo šťastie? Už v komentároch sa ukázal na predaj aj airbag!

Balíčky dorazili v jeden deň od dvoch rôznych ľudí.

Volant vyzerá fakt parádne, aj keď už mal asi 30 000 km najazdených. Airbag nový, bez poškodení. Jediná vec, ktorá chýbala, bola plaketka v spodnej časti.

Plaketky existujú rôzne, výber je na zvážení podľa výbavy alebo vkusu, ja som rozhodne nechcel vRS. Sportline mi nevadí, čierna klasika je istota. Čísla dielov volantu spomínať nebudem, je viacero druhov a prevedení. Čo sa mi páči, je zjednotenie airbagov pre všetky nové volanty. Staršia generácia používala dva rozdielne druhy a niekedy bol problém dopasovať ten správny.

Úprava volantu

Možno pár ľudom neušla drobnosť v podobe pádiel pre DSG. Na svojej Octavii mám manuálnu prevodovku a pádla by tam vyzerali asi trošku zvláštne. Na nervy a na hranie fajn, alebo ak by sa dali pripojiť a využiť na ovládanie tempomatu? To by ale asi neprešlo…

Volant je možné „rozobrať“, podobne ako som to robil pri prehadzovaní multifunkčných tlačidiel volantu na Fabia III. Upozorňujem hneď na začiatok, hlavne s citom a bez náradia! Hrozí poškodenie lesklých plastov.

Tlačidlá sú v celku pre pravú aj ľavú stranu. Po ich uvoľnení je nutné odpojiť konektory.

Pádla sú prichytené torx skrutkami. Po ich vybratí stačí pádla potiahnúť smerom dozadu.

Fotka bez pádiel mi chýba. Aj samotné pádla je možné rozobrať, ale k ničomu to neviedlo.

Pokus číslo 1

Maximálne pre obkreslenie vonkajšieho rozmeru na papier, neskôr na plastovú tabuľu zo starej reklamy.

Presne toto bolo prvé riešenie problému so zakrytím otvoru. Či skôr prvý pokus? Spomínaný plast je možné čiastočne tvarovať, na prichytenie som zvolil lisovaciu maticu a prichytenie z vnútornej strany volantu, rovnako ako to je pri uchytení pádiel. Aspoň zopár fotografií…

Prvá povrchová úprava je nafarbenie obyčajnou fixou 😀 , ale tak by to dlho nevydržalo, nasledoval čierny matný sprej.

Viem, že to nie je dokonalé, ale v dobe keď som volant plánoval čím skôr dostať do auta, ma to veľmi netrápilo.

Čo ma časom trošku začalo hnevať, bolo „uvoľnenie“ skrutky, hlavne keď spomínaný plast nebol čo sa týka pevnosti nič moc.

Pokus číslo 2

Toto bol snáď ešte väčší „prúser“ ako prvý pokus. Napadlo ma otvor po pádlach „vyplniť“ tavnou pištoľou. Tá sa mi zdala na vyplnenie priestoru najlepšia hlavne z dôvodu prípadnej nutnosti to celé vrátiť do pôvodného stavu. Rozpisovať tu nemám veľmi čo. Oblepiť okolie papierovou páskou, vnútro transparentnou a zohrievať tavidlo a tlačiť kde sa dalo.

Vybrať to nebol problém aj vďaka páske. Opracovať to by bol asi horor…

Pokus číslo 3

Vrátil som sa k pôvodnému plánu, ale vymenil som materiál za tenký plech. Vystrihnúť podľa nakreslenej šablóny. Výhoda plechu je v možnostiach jeho tvarovania, navyše si dokáže aj po pritlačení ku zadnej časti volantu udržať svoj tvar. Pozor na ostré hrany klieští, aby neostali viditeľné priehlbinky ako u mňa.

Na prichytenie som opäť plánoval využiť lisovaciu maticu a skrutku z vnútornej strany.

Len namiesto 3 mm matice som použil 4 mm maticu, k tomu odpovedajúcu skrutku.

A čo povrchová úprava? Od nástreku sa presunieme ku čalúneniu. Obojstranná páska ako základ (lepidlo) a koženka na finálnu úpravu. Koženka je zahnutá a jej okraj schovaný z vnútornej strany.

Pádla už neprekážajú, volant je pripravený na montáž v aute.

Výmena volantu

Octavia III vo výbave Style plus na Slovensku dostala do vienka športový perforovaný volant v kompletne čiernom vyhotovení.

Konečne nastal čas na zmenu a omladenie interiéru. Postup podobný tomu na Fabia III – odpojiť baterku auta (kvôli airbagu a bezpečnosti), otočiť volantom do jednej strany o 90°, odistiť poistku, následne o 180°, čiže na druhú stranu a odistiť druhú poistku.

Ešte raz, pozor na prácu s airbagom! Aj keď sa nájdu machri čo to možno zvládnu bez odpojenia baterky, riziko za to nestojí a navyše sa to neodporúča! Nenesiem žiadne prípadne sťažnosti pri nedodržaní pracovného postupu!

Pokiaľ je v aute namiesto klasickej spínačky START tlačidlo, pred odpojením baterky je nutné zapaľovanie ponechať zapnuté. Ináč sa volant zablokuje poistkou a nebude možné ho otočiť.

Airbag po odistení zadných poistiek povyskočí smerom k vodičovi.

Odpojíme konektor vytiahnutím bielej poistky žltého konektora airbagu.

Ostáva ešte odpojenie konektora k multifunkčným tlačidlám, ak je nimi auto vybavené.

Na uvoľnenie volantu potrebujeme tisíchran M12 (XZN M12).

Označenie pôvodnej polohy volantu voči tyči riadenia asi význam mať nebude, ale jedna fotka navyše neuškodí. Môže pomôcť pri rozhodovaní, na ktorú stranu sa zameriavať pri montáži nového volantu.

Niekoľko porovnávacích fotografií starého a nového volantu i airbagu.

Spätná montáž nového volantu je jednoduchá. Nasadiť volant, správne ho otočiť a vycentrovať, dotiahnúť skrutku.

Pripojíme konektor k multifunkčným tlačidlám, pokiaľ nimi nový volant disponuje a auto ich podporuje, následne žltý konektor pre airbag.

Opatrne nasadíme airbag a zatlačíme ho na stranách až po zacvaknutie do pružinových poistiek volantu.

Po pripojení baterky vypíše auto hneď niekoľko chýb. Pre ich odstránenie postačí prejsť pár metrov a väčšina zmizne, zvyšné sa stratia pri opätovnom štarte aute.

Spodnú plaketku som mal k dispozícii až neskôr, aj to len s nápisom SportLine.

Pokiaľ sa uberiete cestou odpojenia pádiel, je nutné cez diagnostiku upraviť adaptácie, aby jednotka 19 – CAN Gateway nehádzala chybu.

- Modul 19 – CAN Gateway
- Adaptation 10
Multifunction steering wheel control module-Steering wheel Tiptronic switch
zmeniť na not installed

Nemá to žiadny vplyv na multifunkčné tlačidlá. Pri autách s automatickou prevodovkou celý proces s úpravou volantu odpadá, to isté aj vypínanie pádiel cez diagnostiku.

Na záver sa pošťastilo zohnať cez známosti aj čisto čiernu plaketku volantu.

Nápis mi chvíľu chýbal, zvykol som si už na tú čistotu vzhľadu.

Poznámka na záver:

Staršie autá nedokážu korektne využiť prepínanie medzi položkami v menu na pravej strane volantu. Koliesko rolovania v menu funguje, nie je možné bez dodatočných úprav či modulov sa dostať medzi hlavné menu (navigácia, stav auta, jazdné údaje, …). Telefón sa dá ovládať bez zmeny cez infotainment, prijatie/ukončenie hovoru kolieskom na pravej strane funguje. Funguje aj vstup do menu asistentov (ľavé horné tlačidlo na pravej strane), pohyb medzi jednotlivými položkami asistentov a ich potvrdenie kolieskom je taktiež funkčné.

Ľavá strana volantu je funkčná komplet – hlasitosť, mute, hlasové ovládanie.

Ani táto „nevýhoda“ mi nevadila a aj napriek tomu si nový volant užívam stále 🙂 . Možno sa na kompletné ovládanie pozrieme opäť v niektorom z ďalších článkov 😉 .


Zdroje a informácie:
https://www.drive2.ru/l/632343156980987285/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore