Dnes to bude trošku netradičný článok. Využitie ale môže mať široké, napríklad pri opravách či úpravách. Jedná sa o rozoberanie stredového tunela. Prekážať môže pri tlmení podlahy, kedy je vhodné vybrať z auta aj originál koberec. Alebo pri kontrole či servise ručnej brzdy, prípadne phone-boxu či QI nabíjačky. Alebo len pre výmenu nefunkčného zapaľovača cigariet (12 V zásuvka), ak nepomáha predošlá výmena poistky. Dôvodov môže byť skutočne niekoľko, aj preto som sa rozhodol to trochu zdokumentovať a pripraviť si pre budúce „vylepšenia“ 🙂 . Nech už máte osobný dôvod na rozoberanie akýkoľvek, pokúsim sa to celé uľahčiť fotkami a obrázkami.
V skutočnosti to nie je nič zložité. Je nutné si uvedomiť rozdiely medzi stredovým tunelom bez lakťovej opierky a tunelom s lakťovou opierkou.
V našom prípade pôjde o druhú variantu, stredový tunel s lakťovou opierkou.
Rozoberanie bočníc
Na zahriatie začneme niečím jednoduchým, bočnicami. V prednej spodnej časti stredového tunela (v priestore nôh) sa na každej strane nachádza jedna torx skrutka.
Po vybratí skrutky celý bočný plast trhneme a potiahneme rukou smerom dole.
Pokiaľ už je vo výbave auta phone box alebo QI nabíjačka, odpojíme z pravej strany otvorom získanom po odobratí bočného panela konektory.
Fotku k tomuto kroku nemám, pretože mi to vo výbave chýba 🙁 . Zatiaľ 😀 .
Rozoberanie vpredu
Časť tohto rozoberania sme spomínali už pri oprave dekoru okolo radiacej páky, skopírujem to pre úplnosť aj sem.
Začneme manžetou radiacej páky, na jej uvoľnenie poslúži plastové páčidlo alebo stará kreditná karta zastrčená v jej zadnej časti.
Manžetu uvoľníme aj v prednej časti a vysunieme smerom hore. Sponu, ktorá drží hlavicu, riešiť nepotrebujeme, rámček okolo radiacej páky a následne celý stredový tunel dostaneme z auta aj bez toho.
Otvoríme schránku pod panelom kúrenia, uvoľníme gumovú výplň.
V priestore po nadvihnutej manžete radiacej páky strčíme ruku a zo spodnej strany vytlačíme stredové tlačidlá. Všetky sú prepojené ako jeden celok, oba rady dostaneme von naraz. Po vytiahnutí tlačidiel odpojíme oba konektory, červený aj čierny.
Schránku postupne vyťahujeme (zároveň mierne pootvoríme horný kryt) smerom hore a k sebe, ale opatrne! V zadnej časti schránky môže byť podľa výbavy umiestnené svetielko a bez odpojenia konektora a násilnom vyberaní schránky sa môže poškodiť.
Po vybratí schránky je otvor vytlmený aspoň základným tlmiacim materiálom.
Uvoľneniu zvyšku stredového tunela v prednej časti ešte bránia štyri torx skrutky.
Dve skrutky su vo vnútri stredového tunela viditeľné po odstránení dekoru a schránky, zvyšné dve sú z vonkajšej strany.
Prednú časť zatiaľ necháme ležať, posunieme sedačky do prednej časti aby neprekážali a presunieme sa do zadnej časti auta (stredového tunelu).
Rozoberanie vzadu
Zadná časť stredového tunela sa môže líšiť podľa výbavy – iba popolník (odkladacia schránka), alebo rôzne kombinácie – USB, 230 V menič, výhrev zadných sedačiek. Popis bude zatiaľ bez týchto prvkov výbavy, pretože ich nemám. Pri ich vyberaní opatrne a nezabudnite na odpojenie konektorov.
Zadná schránka (popolník) je iba zacvaknutý. Vyklopíme/otvoríme dvierka a celú schránku vytiahneme smerom dozadu. V prípade potreby a výbavy odpojíme konektor osvetlenia.
Pre zadný ofukovač (výduch vzduchu) je predpísaný prípravok T10389. Použiť sa dá aj náhrada v podobe zahnutého skrutkovača či iného ohnutého pevného drôtu. Poslúži aj vyťahovák z čínskej sady páčidiel. Išlo to relatívne ľahko, nič sme nezlomili 🙂 .
Po odstránení výduchu a schránky uvidíme štyri torx skrutky, dve sú v spodnej časti orientované do strán a dve v hornej časti orientované smerom dopredu.
Zadný panel potiahneme smerom k sebe dozadu, najprv v hornej časti, potom dole.
Vyberanie stredového tunela
Presunieme sa ešte do strednej časti, kde uvoľníme manžetu okolo ručnej brzdy plastovým páčidlom. Je zacvaknutá, na ručnej brzde drží pomocou gumičky.
Pre vybratie tunela musíme dostať ručnú brzdu do maximálnej možnej hornej polohy. Lakťová opierka musí ostať otvorená.
Tunel v jeho zadnej časti mierne nadvihneme a počas toho opatrne ťaháme smerom dozadu.
Opatrne preto, aby sme nevydrhli konektor 12 V zásuvky. Ten musíme odpojiť z vnútornej strany stredového tunela.
Postupným dvíhaním v zadnej časti obídeme vrch lakťovej opierky a tunel vyberáme. Manžetu radiacej páky prestrčíme cez otvor aby nedošlo k nej poškodeniu či natrhnutiu, rovnako sa snažíme nepoškodiť rukoväť ručnej brzdy.
To je teoreticky celé. Kto chce či potrebuje, môže si vybrať vytiahnutím aj vedenie vzduchu.
Nastavenie ručnej brzdy v zadnej časti tunela, plus pohľad na mikrospínač ručnej.
Zopár káblikov a Kessy anténa v stredovom tuneli.
Pokiaľ sa niekto potrebuje zbaviť aj zvyšku lakťovej opierky, tak ju držia štyri torx skrutky voči podlahe.
Dielov je neúrekom, panel kúrenia/klímy a rádio nie je nutné vyberať.
Spätná montáž
Po vykonaní potrebných úkonov pod stredovým tunelom môžeme využiť priestor pre povysávanie a poutieranie prachu/špiny/kopancov na tuneli 🙂 .
Skladáme v opačnom poradí, akým bolo rozoberanie. Položíme tunel v prednej časti, následne v zadnej. Pozor na radiacu páku, ručnú brzdu a odklopený vrch lakťovej opierky.
Nezabudnite na pripojenie 12 V zásuvky a správne smerovanie konektorov k stredovým tlačidlám.
Manžeta ručnej nasunutá a zacvaknutá.
Umiestnenie konektora pre osvetlenie schránky pod rádiom.
Zvyšné fotky skladania by boli takmer identické s tými z rozoberania, nemá zmysel ich tu dávať znovu. Vložím tu aspoň prehľad jednotlivých častí stredového tunela, podľa ktorého sa dá zorientovať a nezabudnúť na niektorú z desiatich skrutiek 😀 .
Pevne verím, že aspoň niekomu tento „návod“ dopomohol. V pláne je hneď niekoľko úpravy, kde sa to hodí. Plus pre mňa to bude jednoduchšie pri ich spisovaní, aby som to nemusel opäť fotiť a popisovať 😉 .
Zdroje a info: https://www.drive2.ru/l/520883189372159218/ https://www.drive2.ru/l/524207562778739967/
Velmi pěkně zpracovaný návod 🙂
Měl bych dotaz jen ohledně případné záměny středového tunelu bez loketní opěrky za středový tunel s loketní opěrkou. Je to to možné? Je potřeba při této záměně i vyměnit ruční brzdu nebo ty jsou identické? Podle obrázku se to zdá identické. A dále zda loketní opěrka pokud nebyla instalována původně v autě bude mít v karosérii i připravené díry na šrouby na loketní opěrku pod stávajícím středovým tunelem…
S pozdravem
vdaka.
zamenitelne by to malo byt. rucna bude pravdepodobne rovnaka. ak by nesedela, jednu mam doma navyse. predpokladam, ze diery tam budu. nie je nic lahsie ako rozobrat aktualny tunel a skontrolovat to. pochybujem, ze by skodovka robila viacere druhy podlahy v oblasti stredoveho tunela…