Magnetické svietidlo kufra (combi)

Po dlhej dobe nejaký ďalší článoček či postup. Inšpirácia má dlhú históriu, príchod Fabia 3 facelift to trošku urýchlil. Nakoľko mám svetla v kufri zatiaľ dostatok, okrem pôvodného na ľavej strane nahradeného LED modulom, doplnené neskôr druhým na pravej strane, opäť LED modul. Aby toho nebolo málo, ďalšie dva LED moduly mám ešte vo veku kufra…

Ako som spomenul, svetla mám dostatok. Chcelo to preto iného pokusného králika, jeden sa teda našiel a zveril mi autíčko.

Fabia 3 facelift má toto svetielko ako príplatkovú výbavu pre karosársku verziu kombi.

Doplniť ju nie je problém ani do krátkej verzie, ale chce to už trochu viac námahy. Hlavným dôvodom je nutnosť “priviesť” napájanie pre nabíjanie akumulátorov priamo v prenosnom svietidle. Krátke verzie od výroby nedisponujú 12V zásuvkou priamo v kufri.

Zoznam materiálu

1x – 3T0 947 417 F – LED baterka

1x – 3T0 947 509 9B9 – držiak baterky

1x – 5L6 867 559 82V – rámček

1x – 1K0 972 703 – svorkovnica

3x – N 103 358 07 – piny do svorkovnice

1x – ISO pin pre pôvodné osvetlenie kufra

2x – pin do 12V zásuvky v kufri

vodiče (2x 3m, 1x 2.5m)

Asi by som to nebol ja, keby som neskúmal aj útroby svietidla. Po odňaté zadného krytu sú viditeľné 3 akumulátory typu NiMH veľkosti AAA s kapacitou 300 mAh. V budúcnosti nevidím problém ich nahradiť novými. Na zadnom kryte si môžete pozrieť pripevnený magnet, ktorý sa stará o prípadné prichytenie svietidla na kovové časti karosérie.

Postup

Rozobratie interiéru kufra

To tu už bolo niekoľkokrát. Začať odporúčam vybratím všetkých veci, aby ste sa dostali ku kobercovej podlahe. Tu je potrebné nadvihnúť a smerom hore vytrhnúť lištu nakladacej hrany kufra. Podľa ročníka či výbavy, alebo neviem čoho, bočnice v spodnej časti poisťovali plastovými nitami. Aj tie je nutné vybrať. 

V hornej časti demontujeme D-stĺpiky ťahom smerom do prostriedku vozidla v priečnom i pozdĺžnom smere. Za obložením stĺpikov opäť podľa výbavy bude skrutka torx a prípadne plastový nit. Nutné vybrať, rovnako i nit zo spodnej strany háčikov a háčiky vytrhnúť smerom hore. Za roletkou je ďalšia torx skrutka a v spodnej časti za úchytovým okom ešte plastový nit.

Pre lepší prístup som pravú bočnicu pre plánovaný výrez vybral z auta úplne. K tomu je potrebné najprv vyklopiť pravú zadnú sedačku a pomocou tisíchranu M10 vyskrutkovať a odstrániť vedeniu pásu v spodnej časti.

Operadlo drží na kraji len za kovovou západkou, plochý skrutkovač a odistiť. V strednej časti je za plastovou krytkou schovaná torx skrutka. Po jej odstránení stačí vysunúť kovovú sponu. Tým dôjde ku kompletnému uvoľneniu operadla. Bude ho síce držať prostredný pás, ale stačí si operadlo vhodne umiestniť mimo pracovnej oblasti…

Z plastovej výplne už len ostáva vysunúť pravý pás a dostať ju von z auta na vhodný pracovný stôl.

Podobne len v menšom rozsahu môžte pokračovať i na opačnej strane. Tam stačí dostať sa k 12V zásuvke a osvetleniu kufra kvôli napojeniu elektrickej časti.

Elektro zapojenie

Zväzok, keď sa to dá tak nazvať, pozostáva z troch vodičov. Schému zapojenia som na začiatku nemal, dostal som sa k nej až neskôr. Keď na ňu tak spätne pozerám, možno by sa to dalo aj zjednodušiť.

Schéma zapojenia:

kde W18 je pôvodné osvetlenie kufra na ľavej strane a R280 je magnetické svietidlo.

Podľa popisu na internete a fórach je zapojenie svorkovnice osvetlenia nasledovné:

  • pin 1 – 12V – zásuvka 12V
  • pin 2 – GND – zásuvka 12V
  • pin 3 – mínus z lampičky kufru

Tým som sa aj riadil a začal. Pripravil som si tri vodiče a na jeden koniec rovno zakrimpoval piny N 103 358 07.

Tie podľa popisu zapojenia osadil na správne miesto do svorkovnice 1K0 972 703. Farby som volil podľa seba (12V oranžová, ukostrenie čierna a z lampičky žltá). Ak mám dobre poznačené dĺžky, tak vodiče do zásuvky 2x 3 m, do lampičky 1x 2,5 m. Ochrana v podobe textilnej izolačnej pásky je aj v tomto prípade, všetky tri vodiče spolu, posledných asi 30 cm žltého som už neomotával a nechal voľne. Pokračoval som už iba so zvyšnými dvoma.

Poznámka: podľa vyššie uvedenej schémy postačí (teoreticky) natiahnúť 2 vodiče priamo z konektora pôvodného svetielka a tretí vodič z niektorého ukostrovacieho bodu, jeden sa nachádza aj na pravej strane. Nemám to však overené.

Následne v aute som si to nahrubo porozkladal po približnej trase a dokončil piny na voľných koncoch. 12V zásuvku som si vybral po odpojení konektora a vyskrutkovaní zadnej matice von z otvoru. Konektor som si nechal trčať aby som k nemu pripojil potrebné vodiče pre napájanie budúceho svetielka. Plus na plus, mínus na mínus. Pôvodné piny odstrihnuté a nahradené novými. Komu sa nechce strihať, môže použiť spájkovaný spoj. Po pripojení som všetko riadne zaizoloval a zásuvku vrátil tam, kde patrí.

Žltý vodič som napojil podobným spôsobom na osvetlenie kufra. Pôvodný pin na hnedo-modrom vodiči fuč, kábliky spojiť dokopy a zakrimpovať do jedného pinu.

Už mi nič nebránilo začať ľavú stranu poskladať do pôvodného stavu a vodiče prichytiť podľa potreby. Začínal som z ľavej strany smerom vpravo a voľný koniec s novým konektorom som si nechal trčať zhruba v mieste nového svetielka. Inšpirácia môže byť podľa jedného z mojich prvých návodov na doplnenie druhého osvetlenia kufra.

Dostávame sa k asi najnáročnejšej časti celej montáže.

Výrez otvoru

Nie je to sranda ako by sa mohlo zdať. Snaha bola to vzhľadovo priblížiť čo najviac originálu. Alternatívne je možno možné použiť umiestnenie zrkadlovo voči ľavej strane. Ale tam si radšej preverte miesto.

Ja som začínal meraním, skúmaním a skúšaním. Zvažoval som rôzne otočenie, či už podľa originálu alebo otočiť o 180°. 

Nakoniec som to nechal v pôvodnom režime. Už ostávalo iba doriešiť vzdialenosti. Nebudem naťahovať, ten výčnelok plastu čo ma zabrániť posunu trojuholníka smerom dozadu som odrezal a dobrúsil. Bol to síce risk, ale vyplatilo sa. Dôkladnému meraniu sa človek aj tak nevyhne. Zo zadnej strany som si nalepil papierovú pásku a začal kresliť. Pozor si treba dať na správne otočenie a radšej otvor zväčšovať postupne a až na záver si nechať výrez všetkých 4 “zobáčikov” pre spojenie rámčeka a samotného držiaka.

Osadiť treba najprv predný rámček. Zadný držiak do toho predného zasunieme do zacvaknutia a zaistenia západok.

Na záver možno dostanete niečo podobné ako ja.

Finalizácia

Môžte si skúsiť vložiť svietidlo pre test. Alebo si test necháte na neskôr a skúsite všetko poskladať do pôvodného stavu. Začať musíte pripojením konektora, aby ste nemuseli všetko rozoberať znovu. Tak nasadiť bočnicu kufra s prestrčeným bezpečnostným pásom. Po správnom nasadení kufrovej bočnice ju treba upevniť:

  • skrutky:
    • v mieste roletky
    • za miestom pre D-stĺpik
  • plastové nity
    • za miestom pre D-stĺpik
    • v spodnej časti za zadným operadlom

Nezabudnite prichytiť bezpečnostný pás a operadlo. Je to viacmenej skladačka. D-stĺpik zasunúť kým necvakne, to isté i i nakladacia hrana.

To by bolo asi z mojej strany všetko. Video natáčať asi nemá zmysel, musia postačiť fotografie 😉 .

Zdroje
http://www.octaviaclub.cz/clanky/navod-magneticka-svitilna-pro-octavii-2-combi-1125.html

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore