Revízia prednej nápravy – silentbloky stabilizátora

Vŕzgajúca predná náprava pri 4 a pol ročnom aute nie je nič príjemné, odporuje to aj môjmu projektu „ticho„. Doteraz bola väčšina článkov o úpravách, načase sa pustiť aj do tém a článkov s opravami. Starne všetko, materiál sa časom unaví a neplní svoju primárnu funkciu. Netvrdím, že to pomôže, ale niekde začať treba. Silentbloky stabilizátora vydávajú vŕzgajúce zvuky pri prejazde nerovnosťami či retardérom. Nie som automechanik, vychádzam len zo skúseností na internete či z dopočutia.

UPOZORNENIE:

všetko robíte na vlastnú zodpovednosť a bezpečnosť! Neručím za nesprávnu funkčnosť akéhokoľvek dielu pri nedodržaní základov bezpečnosti pri manipulácii na náprave, zdvihaní a podopieraní auta!

Teória stabilizátora

Toto zariadenie (stabilizátor) pomáha znížiť náklony vozidla pri rýchlom zatáčaní alebo pri nerovnostiach na ceste. Stabilizátor spája protiľahlé (ľavé / pravé) kolesá tyčou v tvare písmena U, ktorá je uložená priečnou časťou v lôžkach. Tie sú pripevnené k náprave a ramena prenášajú pohyb kolies na strednú časť, ktorá sa pri rozdielnom zdvihu kolies natáča. Tuhosť stabilizátora závisí od použitého materiálu ale aj od dĺžky jeho ramien.

Z toho vyplýva, že stabilizátor je kus rúry spojenej medzi nápravami. Každý kovový diel však treba pružne umiestniť voči ostatným kovovým dielom vozidla. Na to slúžia silentbloky (z anglického silent – ticho a block – zaistiť). „Silentbloky slúžia na pružné uchytenie komponentov nápravy, prevodovky či motora ku karosérii. Sú konštruované tak, aby zniesli aj náročnú prevádzku bez akéhokoľvek mazania alebo údržby„.

Údržba potrebná nie je, no na druhej strane občas je nutné ich aj vymeniť. Guma starne, za určitých podmienok sa môže dokonca rozpadnúť. Preto som pre divné zvuky pripomínajúce vŕzganie skúsil vymeniť práve silentbloky stabilizátora prednej nápravy.

Materiál

Ako materiál sp potrebné samotné silentbloky. Stabilizátor vydrží toho viac ako silentbloky, preto sa tak často nemení. Ak nepočítam chuť a túžbu použiť športovejší a tuhší. 

  • 2x – 6Q0 411 314 P – uloženie stabilizátora

Značiek vyrábajúcich stabilizátor je niekoľko, ja som zvolil na základe odporúčania značku Lemförder. Ten patrí k najväčším dodávateľom aj do prvovýroby pre BMW, MB, AUDI a VW.
Voliteľné diely na výmenu:

  • 4x – N 101 389 05 – skrutka pre uloženie stabilizátora
  • 1x – 6Q0 411 333 A – spona stabilizátora ľavá, 18 mm
  • 1x – 6Q0 411 334 A – spona stabilizátora pravá, 18 mm

Skrutky sa odporúča meniť pri každom zásahu do podvozku či iných kritických častí. Spona (držiak) stabilizátora pri podozrení na vážne mechanické poškodenie či doslova prehnitie od hrzde.

Výmena silentblokov stabilizátora

Demontáž starých silentblokov

Dielenská príručka v tomto prípade to popisuje dosť komplikovane a pre bežného smrteľníka takmer nemožné v domácich podmienkach. Od toho tu však máme napríklad aj facebook a jednoduchú radu:

Dám sem pre istotu aj postup z dielenskej príručky.

Nápomocné môžu byť aj videá na youtube, napríklad:

Náradie potrebné na výmenu? 13-stka vidlicový/očkový kľúč, prípadne gola, podpery, zdvihák a páčidlo.

Predok auta je nutné dvihnúť komplet, preto som spomínal aj podpery. Kto má prístup k dielenskému zdviháku, tak vyhral pre ešte lepší prístup.

Držiaky stabilizátora sú na každej strane uchytené dvoma skrutkami M8x60. Začínal som na ľavej strane (vodičova). Asi dva týždne späť som silentblok striekal silikónovým olejom v spreji, preto vyzerá ako vyzerá, kompletne mastný.

Skrutky som povolil relatívne ľahko, komu sa to nepodarí, postačí WD40 prípadne drôtený kartáč na odstránenie hrdze. Spona nie je ku silentbloku prilepená, zvyčajne je možné demontovať ju rukou. Najprv sponu, potom samotný silentblok zo stabilizátora.

Pôvodná spona a pôvodné skrutky. Už sa na nich podpísal čas a viditeľná povrchová hrdza.

Porovnanie starého a nového silentbloku, kde je už na prvý pohľad viditeľné že si so mnou niečo užili.

Tyčku stabilizátora aj nápravu som sa snažil suchou handrou poutierať a zbaviť nečistôt, rovnako aj dosadaciu plochu pre skrutku na opačnej strane.

Podobným postupom uvolňovania som pokračoval aj na pravej (spolujazdcovej) strane. Vrchná skrutka bola v pohode, pri spodnej prekáža hriadeľ od prevodovky ku kolesu.

Keďže som mal auto na podperách, zdvihák bol voľný. podložil som ho pod koniec ramena a pomaly dvíhal hore kým som sa nedostal k vybratiu skrutky pre držiak stabilizátora.

Pre porovnanie aj pravý silentblok. Ten je suchý, opotrebenie je viditeľné.

Aj túto stranu som handrou zbavil nečistôt.

Technický benzínom, plochým skrutkovačom a starou zubnou kefkou som sa snažil očistiť otlačené zvyšky gumy a začínajúcu hrdzu na držiakoch pre silentbloky. Meniť som ich plánoval tiež, ale údajne pokiaľ nie sú zničené, nie je to nutné.

Montáž nových silentblokov

Montáž som začal na pravej strane. Najprv na stabilizátor nasadiť silentblok až na doraz záražky. Následne nasadiť kovový držiak. Treba si pomôcť páčidlom alebo dostatočne pevným skrutkovačom.O zvyšok sa postarajú skrutky. Mazivo som nepoužíval žiadne, predsa len kombinácia mazivo+prach môžu pôsobiť ako brúsny papier a viesť k rýchlejšiemu poškodeniu spoju guma/kov.

Skrutky ale nedoťahujte úplne! Pravdepodobne budete potrebovať priestor na manipuláciu pri osadzovaní a prichytávaní ľavej strany.

Ľavá strana montáže je totožná, najprv silentblok, tak držiak a prichytiť skrutkami. Doťahoval som stále na striedačku vrch-spodok aby som predišiel prípadnému kríženiu. Potom som sa presunul späť na pravú stranu a dotiahol skrutky. Na záver ešte preveriť dotiahnutie ľavej strany a hurá, mám hotovo! …

Zhodnotenie a záver

Už len nasadiť kolesá, spustiť auto na zem a otestovať či táto oprava zabrala, alebo bude problém s vŕzgajúcou nápravou niekde inde. Snáď to niekomu pomohlo, viac času zabralo nafotenie a spísanie postupu ako samotná výmena 🙂 .

4 komentáre článku “Revízia prednej nápravy – silentbloky stabilizátora

  1. Vdaka, presne toto som hladal. Nie je lepsie vymenit najprv jednu stranu a potom ist na druhu?
    Neskusal si dat ten ich pripravok na leptanie gumy? Vyhoda asi len ta, ze nemusis davat dole gumu, takze hlavne pre akcionarov a.a.s.

    1. podla mna lepsie dvihnut cely predok, aby si vedel so stabilizatorom hybat v pripade potreby do strany, ci odtiahnut si ho smerom dozadu (napr. pre vycistenie). pripravky som neskusal ziadne, radsej som to rovno vymenil. ale viac sa osvedcil original ako Lemforder

  2. Perfektný popis postupu. Pre istotu sa pýtam, je potreba potom upraviť geometriu, či táto výmena nemá žiadny vplyv na ňu?

    1. odporucal by som pri kazdom zasahu do podvozku urobit aj geometriu

      ale stabilizator by sa mal vdaka uchyteniu dostat na povodne miesto a nema priamy vplyv na riadenie, ja som geo pri silentblokoch stabilizatora nerobil

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore