USB v lakťovej opierke

Niečo podobné som chcel urobiť už dávnejšie. Hlavne ak vozím niekoho vzadu, prípadne som prespával v aute, bol problém, kde nabiť mobil či tablet. Rezať ani vŕtať sa mi nechcelo, i keď to by bol asi najmenší problém. Mám radšej originál riešenia, bohužiaľ niekedy za dosť vyššiu cenu.

Pôvodne s týmto riešením myslím prišiel Rapid. Ak nepočítam Octavia III a Superb III, kde je to kombinované v príplatkovej výbave s 230V zásuvkou (meničom). Fabia III nezaostáva, a facelift verzia ponúka túto možnosť tiež. Na nové auto nemám, preto si tieto vychytávky dorábam do aktuálneho.

Zoznam materiálu

  • 1x – 5Q0 035 726 L – USB modul
  • 1x – 5JA 863 618 – panel pre uchytenie USB modulu
  • 1x – 6V0 864 279 A 9B9 – ľavá bočnica opierky
  • 1x – 6V0 864 280 A 9B9 – pravá bočnica opierky
  • 1x – 8K0 973 754 B – konektor
  • 2x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin
  • 1x – pin pre poistku
  • 1x – N 102 615 02 – poistka 7,5 A
  • 1x – káblové oko M6 x 1,5-2,5
  • vodič – hnedý (čierny) 0,75mm – 2,8 m
  • vodič – červený (žltý) 0,75mm – 2,4 m
  • textilná izolačná páska

Poznámka: predpokladom pre USB nabíjanie je v aute namontovaná lakťová opierka, či už z výroby, alebo aj dodatočne.

Upozornenie: USB modul musí byť skutočne s indexom L. Existuje aj varianta bez indexu, no v tom prípade je to iba jednoportové USB, ktoré je pre toto prevedenie nepoužiteľné.

Potrebné náradie

  • plastové páčidlá
  • krimpovacie, odizolovanie, štipacie kliešte
  • vidlicový/gola kľúč č.10
  • torx č.20, 25

Elektro a zapojenie

Tu sa priznávam, mám stále miernu dilemu:

  • napojiť to na originál poistku č.34 – vypne sa po vypnutí zapaľovania i nabíjanie
  • napojiť to na inú poistku – konkrétne na stálych 12V, aby som mohol nabíjať aj po vypnutí zapaľovania.

Prvá možnosť je originál riešenie pre Fabia III facelift, kde sa začali USB nabíjačky ponúkať. Druhá možnosť sa mi páči v prípade napríklad spania v aute, kde môžem nabíjať mobil či tablet na 100% kapacity bez prerušenia. Bohužiaľ pri neustálom nabíjaní môže dôjsť k vybitiu akumulátora auta.

Ďalší problém u mňa nastáva v obsadenosti pozície 34. Pôvodne pred príchodom facelift verzie bez USB bola na tejto pozícii doplnková výbava vyhrievané trysky ostrekovačov, čo naznačuje porovnanie z návodov:

Schému zapojenia k dispozícii zatiaľ nemám, preto tu bude chýbať. Čo som si nechcel nechať ujsť, boli útroby USB modulu… tak aspoň pre predstavu, či to za tú cenu stojí a nie sú to len pripojené 2 a 2 kábliky niekde na obyčajný rezistor (pokus o vtip, keby niečo).

Prípravu vodičov som si urobil už v teple doma na „zemi“. Použil som vodiče čo som mal doma, čierny pre mínus (ukostrenie), žltý pre napájanie (12V). Je jednu stranu nakrimpované piny 000 979 009 E, vložené do konektora 8K0 973 754 B. Použité sú prve dve pozície pinov – pin č. 1 je 12V, v mojom prípade žltý vodič, pin č. 2 je ukostrenie, čierny vodič.

Druhá strana je prestrčená cez lakťovú opierku popod celý stredový tunel až ku poistkám pod volantom. Pre správne uchytenie odporúčam nadvihnúť stredový tunel podobne ako pri montáži zadných reproduktorov. Kabeláž som vtedy pekne schoval /zastrčil medzi koberec a tlmiaci materiál. Doteraz nič nerezonuje, teda nemám obavy rovnaký postup zvoliť aj teraz.

Celý poistkový box vyberieme von odskrutkovaním dvoch torx skrutiek. Odstránime zadný plastový kryt, povytiahneme fialovú poistku a žltý vodič osadený daným pinom vložíme na požadované miesto. Či už pôjde o pozíciu 34, 35 (spínané), alebo napríklad 54 (stálych 12V) ako v mojom prípade, princíp je v podstate rovnaký. I veľkosť pinov určených pre poistku typu mini. Ak máme vybratú pozíciu a vodič na mieste, vrátime späť fialovú poistku boxu, zadný kryt a box na svoje miesto. Nezabudnite osadiť aj novú poistku s hodnotou 7,5 A.

Ostávajúci čierny vodič stačí ukostriť. Obľúbeným a prístupným miestom je ukostrovací bod za spodnou časťou A-stĺpika. Popisované naposledy pri SS-module, dôkladnejšie asi pri Smartgate jednotke.

Mechanická montáž

Týmto som chcel pôvodne začať, respektíve rozobratím bočníc lakťovej opierky v aute. Ale počkal som si na natiahnuté káble a až tak sa pustil do rozoberania bočníc.

Vyklopiť opierku do maximálnej polohy hore a za použitia plastových páčidiel, prípadne len rukami, oddeliť od seba bočnice smerom do strán. Najprv pravú, potom ľavú. Pravdepodobne to nepôjde úplne ľahko, no plasty sú relatívne pevné. Dopomôcť môžu nové bočnice pre predstavu o spôsobe uchytenia medzi sebou.

Pre porovnanie demontované pôvodné a nové bočnice, vrátane umiestnenia USB.

Nič viac na opierke nie je nutné demontovať či rozoberať. Káblový zväzok prestrčíme cez otvor ponad lanká k ručnej brzde tak, aby nedošlo k ich kolízii. Prakticky okamžite je možné nasadiť späť na svoje miesto nové bočnice 6V0 864 279 A a 6V0 864 280 A. Tentokrát opačným spôsobom ako pri demontáži, čiže prvá ide ľavá, až potom pravá polovica.

Samotný modul a vrchná časť lakťovej opierky sú len zasunuté do seba. Presnejšie modul do krytky. Ako celok je do v opierke nacvaknuté, prípadné rozoberanie je fakt rýchle. Hor sa už len na pripojenie a zapojenie elektro časti.

Nedá mi nepodeliť sa s dnešným pomocníkom.

Test?

Áno, urobil som aj ten. Pripojením jednoduchého „gadgetu“ v podobe svietiaceho nápixu TAXI od kamaráta. Dôveruj, ale preveruj. No nemám problém pripojiť priamo mobil či tablet. Nenastavuje a nekóduje sa nič. Škoda.

A možno menší tip na záver pre tých, čo sa napojili na stálych 12V – skúste si v lete nechať v USB zastrčený napríklad ventilátor, či svetielko počas prespávania v aute :). Alebo rovno oboje…

Nabíjací prúd nových USB portov som nemeral. predpokladám, že bude na úrovni 2A. Počkám si na prvé referencie a komentáre. Či už vozíte na zadných sedadlách deti, alebo kamošov, dostatočne nabitý mobil i tablet potešia určite každého.

Zdroj:
https://vagdrive.com/threads/Дополнительные-usb-в-подлокотник-skoda-rapid.782/

6 komentárov článku “USB v lakťovej opierke

    1. Link asi tazko. Ja som bral cez znameho, co objednava diely, firma Askof.sk. Nieco ma autokelly.sk, nieco mozno skoda-diely.sk, na zvysok je tu google.sk a lokalny servis

  1. Ahoj super clanek.
    Uz sem o tom uvazoval.
    Nebylo by jednodussi napojit to primo na zapalovac nebo usb pod radiem, oboji uz ma pojistku a nemusi se lezt do pojistkovky.
    Ale jinac samozrejme chapu ze se snazis zachovat nelepsi originalni zapojeni.

    1. Ano, aj nie…
      Ked nahodou do zapalovaca napojis nieco nevhodne a vyrazis si poistku – si aj bez nabijania zadnych USB. Podobne to moze byt aj pre USB, to je navyse kombinovane s datovym portom pre radio. Cize to by som neriskoval uz vobec.
      Dalsia vec, ak sa chces napojit na zapalovac alebo USB, musis bud kable narezat a k nim pripajkovat dalsie. Co ak spoj nebude kvalitny? Stat sa moze vsetko. Alebo by si musel povodne kable odstrihnut konce a zakrimpovat nove piny… To uz je lepsie natiahnut o pol metra dalej a zapojit to na osobitnu poistku. Toho rozoberania tam vela nie je. Cele zapojenie mas na 30-45 minut i s fotenim. Navod som spisoval par hodin…a pripravu si robil par dni…

      Ale je to na kazdom aku cestu si zvoli. Ja nikoho nenutim to dodrziavat

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore