Ak to tu niekto číta pravidelnejšie, určite si všimol moje komplikácie a ťažkosti s cúvacou (parkovacou) kamerou. Originál má síce väčšie madlo, no to by ma netrápilo a dieru v piatych dverách by som zväčšiť dokázal. Čo však neviem zmeniť je to, akým štýlom funguje rádio a komunikuje s kamerou. A v tom je hlavný problém. Momentálne vyhadzovať 400-500 € za zmenu rádia s neurčitým výsledkom nechcem. Náhodou som pri prezeraní čínskeho Aliexpress narazil na celkom zaujímavú alternatívu. Nie som veľmi zástanca týchto vecí, no Čína hýbe svetom, tak som to riskol a objednal.
Aby som to upresnil a rozviedol. Kameru som mal doma už skôr, chcel som ju skúsiť spojiť s rádiom namiesto originálnej, pre začiatok teda bez nutnosti výrezu otvoru. Ale aj pre to, že v dobe objednávania som nemal ponuku na originál kameru za slušnú cenu. Zvažoval som predaj tej čínskej, ale neozval sa nikto, tak som inzerát zmazal a kameru si nechal.
Spomínané prezeranie Aliexpress nebol iba krátkodobý úkon. Hľadal som pomer cena/parametre. Začínal na lacnejších variantách, prešiel aj tie drahé. Nakoniec som snáď trafil tú správnu variantu. A asi by som to nebol ja, ak by som sa nesnažil spojiť viacero funkcií do jednej. Aj v tomto prípade tomu bolo tak.
GreenYi HD 4.3 Inch Auto Dimming Anti Glare Rearview Mirror Parking Monitor With Original Bracket Connect to Rear View Camera
https://www.aliexpress.com/item/HD-4-3-Inch-Auto-Dimming-Anti-Glare-Rearview-Mirror-Parking-Monitor-With-Original-Bracket-Connect/32797063905.html?shortkey=iI7b2qUZ&addresstype=600
Áno, to je tá správna varianta a možnosť pre mňa. Ako už názov možno napovedá, ide o vnútorné samozatmavovacie spätné zrkadlo s originál držiakom vrátane možnosti pripojenia cúvacej kamery. Pred objednávaním som si prešiel aj pár videí a recenzií, ich kvalita nič moc, no aspoň som sa ubezpečil v tom, že to funguje a neprídem zbytočne o peniaze.
Predajcovi som pri objednávke nechal poznámku, že to chcem na Skoda Fabia mk3. Takmer okamžite mi napísal správu, či si viem preveriť skutočný držiak priamo v aute.
Držiakov je niekoľko druhov a tvarov. A než riskovať že nebude pasovať ten správny, otvoril som si dielenskú príručku a začal hľadať.
V príručke pri manuálnom spätnom zrkladle nejde o žiadnu vedu. Pootočiť celým zrkadlom o 90° v smere šípky a vybrať z držiaku. Nič komplikované, len je potrebné mierne zabrať. Montáž je v opačnom poradí. Držiak na zrkadle i čelnom skle som si odfotil a poslal predajcovi s potvrdením, že to bude pasovať a balíček môže odoslať.
Čakanie bolo nekonečné, ako zvyčajne keď sa na niečo teším…bohužiaľ, čo čert nechcel, zrkadlo skončilo na colnici, teda pár výdavkov navyše. Cesta, colnica (CLO+DPH), no nevedel som sa dočkať, preto som tých takmer 18 € zaplatil.
Obsah článku
Rozbaľovanie a prvé fotky
Po príchode domov som sa vrhol na rozbaľovanie. Zrkadlo aj s príslušenstvom bolo prehľadne a rozumne zabalené, aby nedošlo k poškodeniu behom prepravy.
Obsah balenia:
- spätné zrkadlo
- informačný leták s návodom
- kabeláž (vrátane filtra a poistky)
- imbusový L-kľúč
- plastový kryt na kábel medzi spätným a stropnicou
Kvalita spracovania zrkadla je na dobrej úrovni, všetko drží pokope, nič nerezonuje, nikde nie je atypická medzera. Plast vyzerá kvalitne, len asi si budem chvíľu zvykať na čierny rámček aj na strane zrkadla (smerom do interiéru) – pôvodný bol svetlo sivý. Čierna údajne zoštíhľuje, toto zrkadlo mi príde dokonca menšie, aj keď skutočnosť je iná, je väčšie ako originál.
Príprava pre montáž
Materiál a náradie
- kamera + vodiče
- 5J0 827 229 – 1 ks – držiak madla/kamery
- matica + podložka M6
- 8K0 972 994 – 1 ks – konektor 4pinový piate dvere – strana kamera (samec)
- 000 979 012 E – 3 ks – piny
- 1J0 937 510 A – 1 ks – držiak konektora kamery
- 000 979 009 E – 3 ks – piny do konektora kamery v piatych dverch
- 8K0 973 754 – 1 ks – konektor 4pinový piate dvere – strana rádio (samica)
- ISO pin – 1 ks – do poistkovej skrine
- káblové oko – 1 ks – M5 x 2,5
- N 102 615 02 – 1 ks – poistka 7,5 A
- spätné zrkadlo – nutné preveriť držiak priamo v aute
- vodič čierny – 0,5 m (2,5 m) – viac v texte
- vodič žltý – 2-2,5 m
- vodič video – koaxiálny 50 ohm – 6 m
- textilná izolačná páska
- sťahovacie pásky
- krimpovacie, štipacie, odizolovacie kliešte
- gola č.10
Zapojenie a montáž kamery
Je už čiastočne popísaná v článku o montáži originál kamery. Napojenie je takmer identické, rozdiel je v napájaní. Čínska kamera potrebuje 12V iba raz, teda červený kábel od poistiek sa nezapája, iba žltý kábel od spiatočky. Ukostrenie ostáva, video kábel tiež. Keďže som uvažoval o napojení originál kamery, robil som pre ňu aj prípravu. Použil som aj 4-pinový konektor 8K0 972 994 a 8K0 973 754, kde som zlúčil napájanie aj video signál. Výhoda je v tom, že tienenie video kábla a ukostrovací čierny kábel sú spoločné a je to viditeľné aj z fotiek. Kábel od kamery smerom ku konektoru som pre istotu omotal textilnou izolačnou páskou.
Druhá možnosť je použiť pribalený predlžovací video kábel ku kamere a ten natiahnúť až ku spätnému zrkadlu. Odpadá nutnosť dokupovať ďalšie konektory. To isté platí aj o napájaní, červený kábel predĺžiť a napojiť sa na spiatočkové svetlo, ukostrovací bod je napríklad hneď za pravým zadným svetlom.
Mechanická výmena spočíva vo vybratí pôvodného madla z veka batožinového priestoru a vložením kamery. Kamera je prichytená držiakom 5J0 827 229 a maticou, alebo vlastnoručne vyrobeným plechovým úchytom. Zvolil som originál držiak. Stačí zasunúť z vonkajšej strany veka kameru, z vnútornej strany priložiť plech a zaistiť maticami M6. Kábel som zapojil, a vrhol sa na montáž spätného zrkadla v interiéri.
Zapojenie a montáž spätného zrkadla
Odmontovať originál spätné zrkadlo nie je zložité, písal som o tom už vyššie. Na čelnom skle ostane prilepený jeho základný držiak, do ktorého namontujeme nové spätné zrkadlo rovnakým spôsobom ako obyčajné. Na novom zrkadle sú po bokoch ešte imbusové skrutky, tzv. červíky. Tie som si pred osadením zrkadla mierne povolil, po montáži dotiahol čo to dalo. Celé zrkadlo sa tak spevnilo.
Kábel zo zrkadla som napojil na priložený predlžovací kábel, na druhom konci osadenom krabičkou. Potiahnutím vybral horný A-stĺpik na spolujazdcovej strane rovnako ako pri ťahaní kábla pre mikrofón. Zastrčil som káble pod stropnicu a prichytil do rámu karosérie.
Podľa pribaleného letáku sa zrkadlo zapája červeným vodičom priamo na spínaných 12V, čierny je ukostrenie, teda mínus. Krabička na kábli obsahuje aj poistku, stačí sa napojiť na 12V zásuvku. Mne sa to ako zvyčajne nepáči, zvolil som pozíciu 35 v poistkovom boxe. Inšpiráciou môže byť zapojenie originál kamery. Ukostrenie (mínus) som zapojil na stĺpiku riadenia, kde je jednoduchý prístup po vybratí ozdobnej lišty pod budíkmi a nad volantom.
Pokiaľ ste išli s vodičmi a káblami druhou variantou, teda využijete originál predlžovací kábel od kamery, stačí oba konce spojiť nad stredovým tunelom v mieste za ovládačom kúrenia/klimatizácie. Pre cúvaciu kameru to je označenie CAMERA na cinch konektore. Ja som mal video kábel natiahnutý zvlášť, popisované to je pri montáži originál kamery. Musel som preto na koniec pripájkovať cinch konektor. Pre istotu som ich omotal textilnou izolačnou páskou, aby sa otrasmi nerozpojili.
Nezabudnite si nasadiť kryt na čelné sklo medzi spätné a stropnicu.
Test
Toho som sa nevedel dočkať. Našťastie zapojenie bolo v poriadku, kamera viem že je funkčná už z iných pokusov. Zapol som zapaľovanie, zaradil spiatočku a hurá, kamera s displejom sa spoznali a komunikovali spolu.
Na tele spätného je aj tlačidlo. Počas spusteného videa slúži na korekciu jasu vo viacerých stupňoch.
Jediné čo mi momentálne trošku chýba, je ostrekovač. V lete asi veľké využitie nemá, v zime to môže byť prínos. A musím si zistiť, do akej vzdialenosti môžem cúvať – je viditeľná časť nárazníka, čiže takmer až na doraz (medzi žltú a červenú čiaru). Uvidíme časom v ostrej prevádzke…
jakie jest kodowanie w vcds ?
to chińskie lusterko, które w żaden sposób nie łączy się ze sterownikami samochodu. kodowanie nie jest możliwe