Osvetlenie motorového priestoru

Táto úprava bola v pláne už od čias predošlého auta, Fabia II. Nedostal som sa k tomu, preto som to skúsil teraz. Medzitým mi vyskakovala nejaká tá reklama aj na Aliexpress 🙂 . Hotový výrobok som ale neriešil, pretože určite by mi niečo na tom vadilo. Radšej som vymýšľal vlastný spôsob montáže i zapojenia.

Ako napovedá už názov článku, pridáme si pár svetielok do motorového priestoru. Dôvod či využitie? Momentálne sa rýchlo stmieva, no už i v lete som párkrát zažil situáciu, kedy by sa osvetlenie hodilo. Hlavne pred chystaním auta na dovolenku, potreboval som doliať kvapalinu do ostrekovačov. Večer tma, pol 10, pre čelovku sa mi nechcelo, tak som si musel svietiť mobilom. Je to nepohodlné, ruky mám zatiaľ iba dve.

Na disku som mal z čias minulých uloženú inšpiráciu.

Pri prezeraní Aliexpress a hľadaní úplne iných vecí vyskakovala ponuka na komplet sadu – jednoduché, šikovné a lacné riešenie.

Nepáčila sa mi na tom iba myšlienka priameho napájania na akumulátor a využitie LED pásika. Po dorobení make-up svetielok do stropnice sa mi zvýšili čierne svetielka.

Tie make-upové majú mliečne sklo a nehodia sa kvôli svietivosti. Nad clony áno, motorový priestor nie. Vhodnejšia alternatíva je použitie LED žiaroviek do spomínaných svetielok. No prečo nevyužiť rovno LED svetielka, o ktorých vieme že svietia dostatočne pre kufor, nohyveko kufra?

Prvý rýchly pokus bol jednoduchý. Pár káblikov, svetielko a prepínač. Skúšať to ale cez deň nebol dobrý nápad. Overil som si maximálne funkčnosť riešenia zapínania osvetlenia motora.

Nie, nemôžeme to napojiť na zámok kapoty, skúšal som to. Ku zámku vedie iba signálový vodič napojený na BCM jednotku, po odpojení konektora kapoty sa auto tvári že má kapotu zatvorenú. Napätie na konektore bolo len okolo 2 V, používať relé som nechcel.

Inšpirácia z Aliexpress ostala v použitom spínači.

Ide o jednoduchý ale pritom účinný spôsob spínania kontaktov. V našom prípade skôr rozpínanie kontaktov, po stlačení čiernej plastovej časti sa kovový koniec pre faston pin rozopne a dôjde k prerušeniu obvodu. Určite je možné ho zakúpiť aj u nás, ja ho mám zo starých domácich zásob.

Základ materiálu je teda známy, svetielka a spínač. Rozmýšľanie a študovanie pokračovalo ďalej, pripojenie napájania. Poistky sú v interiéri, ale aj motorovom priestore. Do interiéru naťahovať sa mi to nechcelo, ostal motorový priestor.

Do úvahy som bral poistky pripojené na stále napájanie, trvalých 12 V, svorka 30a. Podľa dielenskej príručky sú to poistky 1 až 3, 6 až 10. Nezapojená je pozícia 11, ale keď som ju skúšal kontrolovať, tak nebola trvalá. Alternatívou je tzv. „zlodejka“, teda pripojenie rozdvojky na prívod poistky, kde do jednej pozície ide pôvodná poistka a do druhej nová, prepojená s krátkym vodičom. Pri tejto možnosti to nie je v motorovom priestore ideálne bez úpravy plastového krytu poistkovej skrinky.

Načase sa hrabať v mechanickej montáži, pretože tá elektrická časť je vyriešená. Škoda, že predná kapota nie je univerzálna a súmerná v pozdĺžnej osi, využili by sme otvor pre hadičku ostrekovača čelného skla.

Na ľavej strane (v smere jazdy) je otvor iba jeden, na pravej sú dva (použitý iba jeden). Aby sme nemuseli ťahať vodiče popod stierače po celej šírke motorového priestoru od poistiek, využijeme ľavý montážny otvor.

Otvor kryje gumeno-plastová zátka s číslom 8D0 803 583 L, priemer má približne 30 mm. Ale nájsť namiesto nej vhodnú alternatívnu priechodku pre vodiče je problém, nepodarilo sa mi to.

Dobrý nápad mal opäť Martin – kedysi mu pri oprave prednej kapoty omylom strčili hadičku ostrekovača do zlej dierky – namiesto tam kde má byť, využili tento plánovaný otvor (samozrejme ale že na pravej strane).

Preto sme vedeli, že by to mohlo približne pasovať. Pri oprave hadičky ostrekovača čelného skla som si to preveril aj reálne, naživo. Objednal som teda spomínanú priechodku 1J0 955 998 C.

Dva vodiče veľa miesta nezaberú, pre lepšiu ochranu som preto hneď uvažoval o ochrannej rúrke podobnej tej na ostrekovač. Samozrejme aj s približným uchytením a vedením. Na drive2 som pri inom článku objavil fotku bez podbehu, kde je viditeľná molitanová výstuha. Tá prekáža pre montáž na priamo bez demontáže podbehu, teda rúrku ani vodiče nie je možné prestrčiť z jedného otvoru do druhého popod blatník.

Zhrnutie? Montáž je možné urobiť, elektricky aj pripojiť, navyše s minimom potrebných dielov 🙂 …

Zoznam dielov

  • 1x – spínač
  • 2x – svetielko
  • 2x – konektor do svetielka
  • 4x – pin pre konektor svetielka
  • 2x – káblové oko M8x2,5
  • 1x – faston pin
  • 1x – N 907 326 03 – pin pre poistku
  • 1x – N 017 131 17 (N  017 131 16) – poistka 3 A (5 A)
  • 1x – 1J0 955 998 C – priechodka
  • 1,5 m – ochranná rúrka
  • 1x – textilná izolačná páska

Označenie konektora je závislé na vybratom svetielku. Rovnako aj označenie pinov.

Odporúčam zakúpiť aj protihlukové tlmenie, pokiaľ už nie je vo veku motorového priestoru namontované.

  • 1x – 6V0 863 831 – tlmenie prednej kapoty
  • 10x – 8E0 863 727 A – svorka hlukovej izolácie (v niektorých obchodoch ako súčasť tlmenia)

V opačnom prípade je nutné vymyslieť iné uchytenie svetielok, alebo prilepiť LED pásik po vzore z úvodu.

Skúška osvetlenia

Uvažoval som nad make-up svetielkami osadené LED žiarovkami s čiernym rámom alebo LED modulmi čo mám v kufri či na osvetlenie nôh.

Upozorňujem vopred, že fotky môžu skresľovať ako farebne, tak aj intenzitou osvetlenia!

Make-up – 1x žiarovka

Make-up – 2x žiarovka

Mix – vľavo LED modul, vpravo make-up so žiarovkou

Mix – vľavo LED modul, vpravo make-up s LED žiarovkou

Modul – 1x LED modul

Modul – 2x LED modul

Z toho celého podľa mňa najlepšie vychádza posledná varianta – 2x LED modul. Žltá farba obyčajnej žiarovky je príjemnejšia na pozeranie, pre prácu sa viac ale hodí výraznejšie biele svetlo.

Príprava montáže a rozloženie dielov

Netuším či vhodné pomenovanie odseku. Pre vodiče som hneď na začiatku uvažoval o rúrke ako ochrane, spomínal som to aj vyššie. K umiestneniu rúrky pod blatník dvihneme ľavú časť auta, demontujeme koleso alebo minimálne podbeh pre prístup zo spodnej strany. Podbeh nemusíme demontovať z auta úplne, postačí sa nad neho dostať s rukami. Zaujíma nás molitanová výplň, cez ňu alebo ponad ňu prestrčíme neskôr rúrku.

Rúrku najprv však prestrčíme cez gumovú priechodku. Keďže rúrka je ohybná, pomáhal som si indulonou (pre ľahší chod) a skrutkovačom (pre spevnenie rúrky pri presúvaní cez priechodku). Pre vizuál omotáme komplet do textilnej izolačnej pásky.

Koniec s priechodkou ostáva v hornej časti, kde ho osadíme do otvoru. Podľa priložených fotografií prichytíme sťahovacou príchytkou v otvore blatníka a napríklad izolačnou páskou voči pántu kapoty.

Druhý voľný koniec presunieme cez otvor medzi karosériou a blatníkom. Molitan obídeme z hornej strany, prípadne vyvŕtame dieru a skrz neho.

Dostaneme sa s rúrkou až za predný ľavý svetlomet, odtiaľ ho budeme stáčať smerom dozadu ku ukostrovaciemu bodu na karosérii.

Pre spínač som našiel vhodné miesto priamo v prednej časti nad chladičom vedľa miesta pre doraz veka motora. Je to navyše bez nutnosti vymýšľať a vyrábať držiaky. Spínač držia dve matice M8, pridáme akurát podložky pokiaľ neboli súčasťou spínača.

Druhá rúrka bude teraz prepájať spínač voči ukostreniu. Krok s demontážou kovovej výstuhy nad svetlometom môžeme vynechať. V každom prípade držia ju dve torx skrutky vedľa masky, šesťhranná skrutka voči blatníku a jedna skrutka drží svetlomet. Pri jej uvoľnení opatrne, nech zbytočne nedôjde k posunu svetlometu a nutného nastavenia sklonu. Ja som ho demontoval predovšetkým pre uchytenie rúrky ku bowdenu ovládania kapoty. Bowden je v držiaku a ten zasunutý do plechu. Rúrku je možné presunúť popod spomínaný plech aj bez toho, veľká vôľa tam snáď nebude ;).

Rúrka je v mieste spínača len zasunutá, opačná strana ukončená v spomínanom priestore vedľa ukostrenia.

Prečo tak komplikovane? Aby boli vodiče chránené a bolo možné ich cez rúrky prestrčiť správnym smerom. Dva vodiče ku spínaču, dva vodiče ku svetielkam, rozdeľuje sa to v mieste pod ukostrením.

Pred pokračovaním na pripojenie svetielok ešte odstránime tlmenie veka motorového priestoru, pokiaľ už je v aute namontované. Drží ho 10 plastových sponiek.

Elektro pripojenie

V hornej časti (priamo v kapote) máme pripravené dva vodiče, ku ktorým pripojíme konektory pre svetielka, omotané do textilnej izolačnej pásky.

Pokiaľ uvažujete tiež o dvoch svetielkách, nezabudnite si ich navzájom prepojiť. Ku prívodným vodičom priložíme ďalšie dva vodiče a zakrimpujeme/prispájkujeme odpovedajúce piny či koncovky.

Medzi konektormi ku svetielkám nesmieme zabudnúť nechať dostatočne dlhé vodiče pre neskoršie umiestnenie svetielok priamo do tlmenia či pre iné uchytenie.

V spodnej časti potrebujeme vyriešiť napájanie a spínač. Umiestnenie spínača už máme vyriešené. Pod spodnú maticu potrebujeme dostať káblové oko M6x2,5 pripojené k jednému z dvoch ukostrovacích vodičov (ideálne k tomu čo je prepojený ku svetielkam). Na hlavný ukostrovací vodič zakrimpujeme faston pin a osadíme do následne na druhú časť spínača. Na faston i káblové oko môžeme použiť zmršťovaciu bužírku pre ochranu, poprípade textilnú izolačnú pásku.

Hlavný mínus prívod osadíme káblovým okom M8x2,5 a pripojíme ku hlavnému ukostreniu na ľavej strane motorového priestoru vedľa batérie.

Ostáva už len plusová časť napájania – odporúčam pripojenie cez poistku, nie priamo na batériu! Je to pre hlavne pre ochranu, poistka sa dá vymeniť ľahšie ako celá batéria v prípade problémov. Zlodejka (rozdvojka pre poistky) mi do poistkového boxu motorového priestoru nikde nepasovala. Plusová časť sa dá pripojiť aj na poistky v interiéri, ale vyberať kvôli tomu stierače som nemal chuť, pri predošlých úpravách toto osvetlenie v pláne nebolo…

Z poistkového boxu demontujeme horný kryt.

K poistkovému boxu sú z prednej a zadnej strany (vzhľadom na smer jazdy) pripevnené sťahovacími páskami zväzky vodičov.

Bohužiaľ je montáž poistkového boxu motorového priestoru o niečo zložitejšia ako v interiéri. Nevyhneme sa odpojeniu a vybratiu batérie. Desiatka kľúč pre skutky kontaktov, trinástka pre skrutku v spodnej časti držiacej batériu. Po vybratí batérie získame aj lepší prehľad u uchytení poistkového boxu.

Box ešte držia silové napájacie vodiče. Nezabudnite si poznačiť alebo odfotiť pre povolením presné poradie zapojenia silových vodičov! V našom prípade zľava doprava pri pohľade z prednej strany auta: L, G, Q, K, K, M.

Matice, ktoré držia silové vodiče sú ich súčasťou – nehrozí ich strata či zamiešanie z inej pozície.

Celý box je ešte uchytený na skrutke v podbehu, nadvihneme ľavú prednú časť a skrutku vyberieme. V motorovom priestore iba odistíme poistku potiahnutím k sebe. Tým máme možnosť celý box nadvihnúť.

Ešte potrebujeme oddeliť spodnú kryciu časť od nosiča poistiek. Metóda pokus-omyl, pretože dielenská príručka mi veľmi nepomáhala 🙁 . Preto prikladám aj fotografie, západky sú z vnútornej strany, rozťahovať treba spodný plast smerom von.

Poistky sú konečne oslobodené a prístupné pre montáž nového pinu zo spodnej strany.

Používať budeme veľkú poistku, k tomu potrebujeme aj správny pin.

Voľných pozícii na pripojenie neostalo veľa, pre 1.2 TSI sú dostupné 6, 11, 12 ak dobre pamätám. Keďže chceme mať svetlo funkčné aj pri vypnutí zapaľovania, najlepšia a asi jediná voľba bola pozícia číslo 6, pripojená na svorku 30 = trvalých 12 V.

Prívodný plusový vodič omotáme do textilnej izolačnej pásky spolu s ostatnými vodičmi vedúcimi tým istým smerom. Pin s vodičom vložíme zo zadnej strany do otvoru až po jeho zacvaknutie.

Pokračujeme zložením poistkového boxu spojením držiaku a spodného krytu. Keď všetko zacvakne, zasunieme box do držiaku v karosérii, zo spodnej strany cez podbeh zaskrtukujeme torx skrutku.

Na boxe z prednej aj zadnej strany zväzky opäť zaistíme sťahovacími páskami.

Akú zvoliť hodnotu poistky pre svetielka? Napojíme svetielka na zdroj, prípadne cez multimeter zaradený do série so svetielkom odmeriame prechádzajúci prúd. Naše svetielka majú pri 12,6 V spotrebu približne 0,14 A na kus. Preto zvolíme najbližšiu väčšiu hodnotu, napríklad k dispozícii som mal poistku s hodnotou 3 A.

Montáž svetielok

Vyrezať diery problém nie je, skôr ich správne rozmiestnenie tak, aby neprekážali výstuhe veka motora a osvetlili dostatočne veľký priestor. Nie je veľa možností čoho sa držať a ide fakt o experiment.

Poznačíme si aspoň približnú polohu jedného zo svetielok a proste ho vyrežeme. Držíme sa napríklad stredového úchytu tlmenia veka motora.

Pri druhom svetielku sa snažíme dodržiavať základné rozmery voči druhej strane. Preto vzniklo nejaké základné rozloženie a rozmery viditeľné na fotografiách nižšie.

Ešte poznámka, režeme zo zadnej strany, v mieste konektora je zadná (skrytá) vrstva v našom prípade trošku väčšia. Netreba to ale preháňať. Vo vnútri je niečo ako tvrdený molitan, dosť zvláštny materiál. Predná (pohľadová) strana by mohla byť o niečo tuhšia a pevnejšia, ale s tým neurobíme nič, len vyrežeme presný (alebo o niečo menší) otvor voči svetielku.

Pokiaľ bude svetielko veľmi voľné, z vnútornej strany svetielko vhodným lepidlom prichytíme. Alternatívne môžeme vyrobiť zo starej kreditky či iného plastového alebo plechového plátu výstužný držiak. Ten jednoducho zasunieme medzi prednú (pohľadovú) látku a spomínaný divný materiál medzi výplne.

Po vyrezaní a vystužení otestujeme osadené svetielka a následne zapojíme do auta.

Na začiatku som popisoval možnosť využiť rôzne druhy svetielok a ku nim aj konektorov. Pôvodné make-up svetielka som nepoužil, konektory sa mi ale prerábať nechcelo, preto som využil pribalené redukcie ku LED modulom svetielok.

Nasadíme celé tlmenie, prichytíme všetkými desiatimi plastovými príchytkami. Tým je hotová posledná časť 🙂 .

Fotografie a video na záver

Užívame si svetlo a môžeme sa oboma rukami sústrediť napríklad na kontrolu stavu oleja či dolievať vodu do ostrekovačov.

Cez deň rozsvietené svetlo neprekáža ničomu, navyše ani neoslepuje.

Svetielok nie je nikdy dosť 😀 .

Samozrejme je fajn vyskúšať aj to, či sa svetielka správne zhasnú po zatvorení veka motorového priestoru. Vložíme mobil s nahrávaním videa pod veko a zatvoríme kapotu. Ak svetielka zhasnú, všetko je správne. Komu by prekážalo, že svetielka svietia cez deň, môže si namontovať ešte jeden kolískový vypínač niekde v dosahu. Keď som plánoval dlhšie nechať otvorený motorový priestor (napríklad nedeľné nabíjanie batérie), jednoducho som vytiahol poistku a bola tma…


Zdroje a odkazy:
https://drive.google.com/file

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore