[teória] Výmena projektorových svetlometov za bi-LED

Kedysi dávno som sem dával výmenu obyčajných halogénových svetiel s parabolou za projektorové svetlomety. Pár ľudí ich aj úspešne vymenilo. Dnes sa pozrieme na teoretické možnosti výmeny predných predfaceliftových projektorových svetiel za predné faceliftové Bi-LED svetlomety.

Postup výmeny predfaceliftových parabolových svetiel za faceliftové Bi-LED bude z väčšiny takmer totožný, rozdiel je hlavne v schémach zapojenia a kódovaní. Predfaceliftové svetlá, či už paraboly alebo projektory na obyčajné parabolové facelift veľmi zmysel nedávajú, nebudem to tu teda riešiť. Tak isto nebudem rozoberať výmenu svetiel v rámci faceliftu, teda obyčajné za Bi-LED. Ak mi niekto poskytne auto s túžbou sa do toho pustiť, nemám problém sa s tým pohrať 😉 .

Článok je len informatívny a teoretický, budem si pri ňom pomáhať citáciami a zdrojmi dostupnými na internete.

Úvodom

Ako už je známe nejakú dobu, Fabia III vo facelift verzii získala pri výbave Style a Monte Carlo do vienka predné bi-LED svetlomety s funkčným prisvecovaním do strán (corner). Jedná sa však stále o statické LED svetlomety bez natáčania celého modulu LED do zákrut, disponujú iba automatickou niveláciou (nastavenie výšky sklonu podľa zaťaženia).Škodovka rovnako ako pri modeli Scala využila pre Fabiu LED diódy od spoločnosti Osram.

Porovnanie svetlometov

S príchodom faceliftu sa paleta svetiel z dvoch variant rozšírila na celkovo štyri. Samozrejme nie je možne jednoducho kombinovať predfaceliftové a faceliftové auto, preto pridávam len fotky pre porovnanie.

Predfaceliftové svetlomety:

  • halogénové parabolové
  • halogénové projektorové

Faceliftové svetlomety:

  • halogénové parabolové
  • bi-LED

Pokrok smerom k lepšiemu je dúfam viditeľný. Pri facelifte už aj obyčajné základné svetlomety získali DRL pásik rovnako ako majú bi-LED svetlomety, pri predfaceliftovej verzii funkciu DRL parabolových svetlometov plnila žiarovka na vonkajšej strane svetiel. Čo sa týka žiaroviek pre stretávacie a diaľkové, pofaceliftová verzia už nepoužíva dvojvláknovú H4 (diaľkové+stretávacie) ale dve samostatné žiarovky. Bi-LED svetlomety sú pre diaľkové aj stretávacie ako jeden modul.

Voľba svetiel závisela od výbavy a trhu, na ktorý bolo auto určené. Reálnu dlhodobú skúsenosť mám len na svojom aute s projektorovými svetlometmi, ktoré som asi pol roka po kúpe osadil LED žiarovkami.

Nevýhoda LED žiaroviek či prestavbových HID sád je v ich nelegálnosti. Svietia však omnoho lepšie ako obyčajné žiarovky, navyše pri projektorových svetlometoch nie je po správnom nastavení ani problém s oslepovaním protiidúcich vozidiel.

Zloženie bi-LED svetlometu

Zloženie svetlometu je iné oproti pôvodným predfaceliftovým verziám. Žiarovka ostala iba jedna, pre smerovku. Dôvod nepochopím, keď bolo možné rovnaký princíp ako pre denné svietenie využiť aj pre smerovku. Postačila by jediná LED dióda oranžovej farby. Nevýhoda by bola len v prípade jej vypálenia – užívateľsky málo pravdepodobná domáca výmena. Rovnaké je to však aj v prípade stretávacej či diaľkovej zložky bi-LED svetlometu.

  • Low beam – stretávacie svetlo, zloženie 7x LED Osram Oslon Black FlatLUW HWQP
  • High beam – diaľkové svetlá, zloženie 5x LED Osram Oslon Black FlatLUW HWQP
  • Corner light – prísvit do zákrut, zloženie 1x LED Osram Oslon Black FlatKW H3L531.TE
  • Smerovka – žiarovka PWY24W, oranžová
  • DRL (Daytime running lights) + parking light – denné svietenie a parkovacie svetlá, 12V 4/0,4W (výrobcu a označenie použitých LED sa nepodarilo identifikovať)

Ešte zopár zaujímavých údajov. Zarážajúce je, že LED diódy pre stretávacie a diaľkové svetlá nie sú na rozdiel od corner na hliníkovej doske DPS, ale na obyčajnej cuprexitovej DPS. Sú našťastie aspoň priskrutkované ku chladiču, čo by mohlo predĺžiť ich výdrž.

  • stretávacie svetlá: 15 W – 7 LED, tj. cca 2,14 W/LED čo odpovedá cca 240 Lm/LED. Svetelný tok je približne 1680 Lm. Meranie na laboratórnom zdroji – napätie U = 20,6 V, prúd I = 0,7 A.
  • stretávacie svetlá: 17 W – 5 LED, tj. 3,4 W/LED čo odpovedá cca 330 Lm/LED. Svetelný tok je približne 1650 Lm. Meranie na laboratórnom zdroji – napätie U = 15,2 V, prúd I = 1,05 A.
  • prísvit do zákrut: 6 W – 1 LED zložená z 3 čipov. Svetelný tok je približne 750 Lm Meranie na laboratórnom zdroji – napätie U = 8,9 V, prúd I = 0,7 A.

Uvedené hodnoty sú iba orientačné…

Světelný tok je pouze orientační a nejsou zde započítány ztráty na optikách a čočce. Vycházel jsem pouze z datasheetu LED, grafů a měření tady. Nikdo neví jaký výkonový Bin LED je osazen, při proudu 1 A to může být světelný tok na LED od min.280 Lm až max.450 Lm, takže rozdíl je velký viz. datasheet kolonka Brightness Groups.

Vnútorná časť bi-LED svetlometu

Pre lepšiu predstavivosť o samotnej konštrukcii prikladám dostupné fotografie. Svetlomet je z búračky rozlepený a rozobratý v rámci možností.

Každý z dvojice svetlometov má zo spodnej časti ešte vlastnú riadiacu jednotku 7P5 941 591 AD. So svetlometom je spojená skrz konektor a držia ju štyri skrutky. Nechýba ani tesnenie proti vniknutiu vody a vlhkosti.

Pravdepodobne pre odvod vody a vlhkosti slúžia aj gumenné krytky s filtrami.

Predné plexi je opäť iba plexi, žiadne sklo ako na starých autách. Podľa všetkého vyzerá o niečo odolnejšie, no to ukáže až čas.

Celá konštrukcia je zaujímavá a nemám čo k tomu viac dodať. Pokiaľ má niekto k dispozícii podobné fotky aj pre obyčajné predfaceliftové či faceliftové svetlá, kľudne pošlite a so súhlasom zverejním.

Meníme?

Prvé zistenia ohľadom facelift svetiel a potrebných dielov som zverejnil takmer rok dozadu (28.3.2020):

 

Zoznam dielov:

  • 1x – 1T0 907 503 – snímač zaťaženia alebo 1x – 6R0 941 273 B – čidlo úrovne s tyčovým ústrojenstvom
  • 1x – 4B0 973 712 – konektor pre snímač zaťaženia, 4-pinový
  • 4x – 000 979 131 A – piny pre konektor snímača zaťaženia
  • 1x – 7P6 907 357 E – RJ svetiel
  • 2x – N 911 585 01 – plastový nit s čapom
  • 1x – 7M3 972 726 B – konektor pre RJ svetiel, 26-pinový
  • 8x – 000 979 009 E – piny pre konektor riadiacej jednotky
  • 2x – 3C0 973 737 – svorkovnica pre facelift svetlá, vhodné piny: 000 979 025, 000 979 026, 000 979 150, 000 979 151, 000 979 242, 000 979 255
  • 1x – 6V1 941 015 F – predné Bi-LED svetlo
  • 1x – 6V1 941 016 F – predné Bi-LED svetlo

Okrem toho som si už začal spisovať aj prvé poznámky. To, či sú pravdivé alebo nie, teraz podstatné nie je. Skopírujem ich sem doslova (doplním ale aspoň diakritiku):

  • zmena zapojenia:
    • 3 nové káble pre každé svetlo ?
    • 2 staré na každom svetle sa nezapájajú ?
  • nivelácia? skúsiť využiť pôvodné koliesko na nastavenie výšky? snímač zaťaženia na zadnej náprave vľavo
  • nivelácia na svetle je cez krokový motor – využiť pôvodné koliesko? na ako princípe funguje? 
  • namiesto nivelácie z nápravy použiť ako zdroj signálu koliesko na nastavenie v interiéri – prepojiť namiesto snímača na riadiacu jednotku (?!)
  • riadiaca jednotka pre predné svetlá, umiestnenie za schránkou spolujazdca
  • nutná riadiaca jednotka pre správnu funkciu a zapínanie svetiel

Dostupné už boli aj schémy zapojenia, zaujala ma hlavne časť pre snímač na zadnej náprave G76 a riadiaca jednotka J754.

 

G76 – snímač zaťaženia:

  • T4au/1 – čierno-fialový 0,35 mm – smer jednotka J754 – T26c/11
  • T4au/2 – šedo-červený 0,35 mm – smer jednotka J754 – T26c/10
  • T4au/4 – hnedo-modrý 0,35 mm – smer jednotka J754 – T26c/7

J754 – riadiaca jednotka: 55-Headlight Range:

  • T26c/2 – oranžovo-šedý 0,35 mm – smer BCM – T76c/40 (CANH-E)
  • T26c/3 – oranžovo-hnedý 0,35 mm – smer BCM – T76c/41 (CANL-E)
  • T26c/4 – oranžovo-červený 0,35 mm – smer ????? (CANH) – smer svetlá + BCM ?
  • T26c/5 – oranžovo-hnedý 0,35 mm – smer ????? (CANL) – smer svetlá + BCM ?
  • T26c/7 – hnedo-modrý 0,35 mm – smer snímač G76 – T4au/4
  • T26c/10 – šedo-červený 0,35 mm – smer snímač G76 – T4au/2
  • T26c/11 – čierno-fialový 0,35 mm – smer snímač G76 – T4au/1
  • T26c/23 – šedo-čierny 0,5 mm – smer BCM T46b/22
  • T26c/24 – hnedo-zelený 0,5 mm – smer (svorka 31)

Čo ma/nás pri prvotnom skúmaní potešilo a prišli sme na to priebežne sú aj niektoré totožné diely. Pre zhrnutie narýchlo:

  • predný nárazník – ten sa mení
  • blatníky – totožné
  • predná kapota – totožná
  • predné hmlovky – totožné
  • predná maska – ak to beriem ako súčasť nárazníka, s jej výmenou sa počíta
  • výstuha – takmer totožná (viac neskôr, dôvodom je front assistant)

Schémy zapojenia svetiel

Predfaceliftové projektorové svetlomety:

Faceliftové bi-led svetlomety:

Dostupné schémy sú dve a dve, osobitne ľavá a pravá strana. V mojom prevedení som ich spojil pre prehľadnosť do schémy pre predfacelift a osobitne pre bi-LED. Viditeľný je rozdiel nie len v zapojení pre facelift, ktorý má privedenú CAN linku na komunikáciu s riadiacou jednotkou svetiel za prístrojovou doskou, ale aj v samotnom svetlomete. Facelift má na každom svetle naviac vyššie uvádzanú vlastnú riadiacu jednotku A31.

Ostatné schémy pre základné pred aj po faceliftové svetlomety ma v tomto momente nezaujímajú. Dohľadať ich však nie je problém.

Prvá skúška

Pre zapojenie sú nutné dva nové konektory 3C0 973 737 a k nim odpovedajúce piny. Pôvodný konektor je totiž 10-pinový, nové svetlá používajú 14-pinový. Na fotografii nižšie vľavo 10-pinový, vpravo 14-pinový.

Prezrieť si môžeme aj fotografie z búračiek.

Pre overenie funkčnosti je asi načase obetovať pár pinov a káblikov, plus dva ďalšie konektory aby som nemusel strihať pôvodné piny starého 10-pinového konektora iba kvôli zapnutiu.

Pre vyrobenie redukcie som si ale musel prekresliť schému nanovo s použitím správnych prepojov.

Neriešil som zatiaľ prepojenie k ostatným častiam, hlavne riadiacej jednotke. Preto na nákrese chýbajú piny 1 a 2 na 14-pinovom konektore.

Ostali mi doma zvyšné konektory aj po dvojfarebných predných smerovkách, kde vyrábam redukcie – predlžovacie káble. Z tejto sady som využil konektor 1J0 973 835. Sedí presne ako protikus konektora vedúceho z auta k predným svetlometom na predfacelift variante.

Získal som tak asi 30 cm dlhé prepoje pre lepšiu manipuláciu v motorovom priestore.

Otestovať je možné bez úprav kódovania a prepojenia na riadiacu jednotku sklonu iba stretávacie svetlá a smerovku. Nové zapojenie má iné riešenie pre parkovacie a DRL svetlá – parkovacie svetlo je možne rozsvietiť skrz diaľkové svetlo. Je to tak preto, lebo o časť určenú pre zapnutie diaľkového sa po novom má starať pridaná riadiaca jednotka sklonu.

Ako som predpokladal, auto hlásilo hneď niekoľko chýb na pravej strane.

Zhrnutie pre lepšiu predstavivosť čo je nutné ináč zapojiť či prepojiť:

  • ukostrenie – ostáva rovnaké, bez zmeny
  • smerovka – ostáva
  • sklon svetiel – z pôvodných pinov 1, 2 a 3 sa môže využiť pin 1, poistka 32 (7,5 A)
  • tlmené – bez zmeny. pôvodný vodič bol hrubší, ale nie je nutné ho meniť
  • riadiaca jednotka sklonu – nutné doplniť dva CAN vodiče smer svetlo, tri vodiče na snímač nápravy, dva CAN vodiče smerom k BCM jednotke

Z toho vyplýva, že veľa ťahania smerom k prednému nárazníku nie je, po dva vodiče na každé svetlo. Čisto teoreticky pri veľkej lenivosti je možné vynechať aj to a využiť z pôvodného svetla piny 2 a 3 – manuálne nastavenie sklonu svetiel. Na túto variantu je ale nutné preveriť možnosť prepojiť dané vodiče z tlačidla na sklon svetlometov smerom k riadiacej jednotke sklonu.

Svetlomet mám čiastočne otestovaný, môžme sa pustiť do analýzy ďalších problémov.

Problémy? Len mierne…

BCM jednotka

Faceliftová verzia už využíva nové BCM (riadiaca jednotka elektroniky) jednotky s označením 2Q0 937 089 A, stará predfaceliftová verzia napríklad v mojom prípade 6C0 937 090 D. Ideálna by bola jej výmena, odblokovanie ochrany komponentov a nakódovanie podľa výbavy auta.

Sú to ale výdavky navyše. Bez jej výmeny je tu aj po úprave zapojenia a kódovania stále niekoľko ale:

  • svetlomety je možné rozsvietiť vrátane LED pre DRL
  • diaľkové sa dajú ovládať bez akéhokoľvek kódovania, resp. stačí prítomnosť správne nakódovanej riadiacej jednotky sklonu
  • nie je možné rozsvietiť prisvecovaciu časť svetlometu (corner). Corner cez hmlovky je funkčný aj naďalej

Pokiaľ niekomu nevadí nefunkčnosť corner v hlavnom svetle, je možné po dodatočnej úprave kódovania ponechať pôvodnú BCM. Po nakódovaní corner aj pre hmlovky by bolo svetla skutočne dostatok, ako na tejto Fabii III Combi Monte Carlo facelift.

RJ pre Adaptive Frontlight System (AFS)

BCM už neriadi všetky žiarovky v predných svetlometoch. Prichádza na rad riadiaca jednotka Adaptive Frontlight System – AFS. Upravuje sklon, ale riadi aj prepínanie na diaľkové svetlá. Stará sa pri správnej verzii BCM i o rozsvecovanie corner diódy priamo v sveltomete.

Podľa dostupných informácii je schovaná na pravej strane za schránkou pred spolujazdcom.

Opäť zopár fotografií z rozobratého auta.

Pri jednej zákazke som niečo odfotil i ja. Zaujímavý je pomerne veľký držiak.

Snímač zaťaženia

Nastavenie výšky svetiel je riešené automaticky, odpadá nutnosť ručne točiť kolieskom vedľa prepínača svetiel. Z pôvodných poznámok som plánoval snímač na zadnej náprave vynechať a prepojiť RJ AFS na koliesko, viď moje poznámky a úvahy vyššie. Neviem ale či mám až takú chuť s tým experimentovať. Snímač je možné kúpiť aj používaný, konektory stoja pár drobných. Svetlá sa dajú zapnúť aj bez snímača, ale na cestu bez neho neodporúčam. Aj tak by RJ AFS hlásila chybu.

Ak sa snímač elektronicky k RJ AFS pripojí, jednotka s ním začne automaticky počítať a pri rozbehu auta reguluje sklon svetiel – keď sa auto prudko rozbehne, svetlá sa sklopia smerom dole aby sa predišlo oslňovaniu protiidúcich vozidiel.

Niekoľko fotografií pre lepšiu predstavu.

Predpokladom pre montáž je doplnenie držiaku a predpríprava na náprave. Údajne vozidlá od 2018 už prípravu majú, staršie zatiaľ overené nemáme.

Koliesko na sklon svetiel je možné odstrániť, konektor zaizolovať a namiesto neho nasadiť krytku.

Kódovanie

Tomuto kroku sa nedá vyhnúť, hlavne pre rozdielne zapojenie a doplnenie riadiacej jednotky pre sklon svetiel. Kódovanie je zatiaľ nejasné a preto sa sem ani nebudem snažiť rozvádzať. Okrem kódovania RJ AFS je nutné pri BCM upraviť kódovanie v oboch prípadoch, aj pri pôvodnej BCM, aj pri plánovanej výmene za novú, faceliftovú BCM. Nesmie chýbať ani kalibrácia sklonu svetiel skrz snímač na zadnej náprave.

Záver

Na to je asi príliš skoro. Bi-LED svetlá sú údajne na tom lepšie ako predfaceliftové projektory. Existujú však ľudia, čo majú problém s modrou zložkou LED diód, preto nemusia ani bi-LED vyhovovať každému. Oproti halogénovým alebo LED žiarovkám je viditeľný rozdiel aj prechod medzi svetlom a tmou. Žiarovka to eliminuje najlepšie postupným prechodom od svetla smerom k tme v diaľke, LED žiarovka to zvláda celkom podobne. S bi-LED svetlami som sa povozil iba raz, aj to len zopár kilometrov keď sme testovali FLA na facelifte. Takáto prestavba je ale určite výzva… uvidíme čo prinesie rok 2021 a podľa toho sa budem riadiť 🙂 .

Ešte upozornenie či poznámka na záver:

Článok má len informatívny charakter, určite sú v ňom chyby a pri podobných pokusoch neručím za poškodenie vozidla či jeho časti!


Zdroje a informácie:
https://forum.skodahome.cz
https://www.skoda-auto.sk/modely/fabia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore