Volant z Octavia IV, výhrev volantu

Už v predošlom článku som naznačoval, že bude pokračovanie. Dotaz k tomu nemal nikto, ale aj napriek tomu predstavujem záverečný diel trilógie – po montáži volantu, doplnení modulu pre ovládanie je načase doladiť aj posledné chýbajúce a nefunkčné tlačidlo. Tým tlačidlom je ovládanie výhrevu volantu. Staršie generácie trojkovej Octavie mali ovládanie výhrevu spárované na výhrev sedačky alebo možnosť manuálneho zapnutia cez menu panelu kúrenia/klimatizácie, vďaka novému volantu je možné zapínanie priamo na volante.

Spojazdnenie výhrevu nie je v niektorých prípadoch také jednoduché, ako sa môže zdať. V najlepšom prípade je to výmena podvolantového krúžku a doplnenie dvoch vodičov, v najhoršom výmena komplet páčiek, spínačky, podvolantového krúžku, a ešte doplnenie pár vodičov. Samozrejme k tomu odpovedajúce kódovanie. Budeme sa venovať možnosti doplnenia výhrevu volantu na Octavia III s novým volantom z Octavia IV. Okrajovo si môžeme spomenúť aj ostatné možnosti, ale priorita to nie je. Kto plánuje výhrev doplniť do iného modelu či použiť iný typ volantu, nasmerujeme ho rovno na záver článku, kde je uvedených niekoľko zaujímavých odkazov.

Postup je venovaný prioritne mojej Octavia III 2017. V roku 2017 Škodovka postupne prechádzala a menila výrobu Octavie III na faceliftovú verziu. Postup je použiteľný aj pre iné ročníky, dokonca i modely áut, dôležité je ale dodržať schémy a postupy pre daný model. Rovnako je dôležitý zoznam materiálu, ktorý sa nemusí zhodovať. Pri výmene volantu nezabúdajme ani na bezpečnosť práce s airbagom!

Už pri výmene volantu som tajne dúfal, že sa nám niekedy podarí výhrev dopojiť. Aj preto som mal uložených niekoľko fotiek pôvodného podvolantového krúžku a páčiek. Hneď na prvej fotke je viditeľný (pardon, neviditeľný) konektor pre pripojenie výhrevu.

Zároveň som podľa možností začal sondovať, sledovať a čítať rôzne zdroje a články verejne dostupné na internete. Pár z nich ma pekne vystrašilo…

Pokud si dodáš volant s airbagem, tak ještě počítej s investicí cca. 12.000,- (musí u O3 vyměnit ještě: páčky valeo, spínačku valeo, osazení na volantu pro valeo – standard v O3 je značka Kostal – tam je podpora tempomatu jen pro mf volant, tj. nelze použít kroužek od Kostalu s podporou výhřevu – nešel by tempomat nebo ACC). S Valeo kroužkem do softwaru 0245 si můžeš u O3 nebo S3 taky nechat zdát o tempomatu (není podporován, shodný příběh jako u Kostalu) a i kroužek se software 0245 nemusí podporovat tempomat (ACC) a poznáš to jedině až ho zapojíš.

 

Pokud podvolantová jednotka nemá SW verzi 0265, tak při každém zapnutí zapalování vyskočí chyba vyhřívaného volantu, i když bude v pohodě fungovat.

5Q0 953 569 B/C – Podvolantový kroužek je potřeba index B nebo C, tzn. ten, co se používal na první FL Octavie nebo Superby před modelovou péči 2017. Poznají se i snadno vizuálně. Musí mít ze spodu dva konektory, ne jen jeden. a index C se používá nově třeba ve Fabii IV

VALEO pro před-FL má označení 5Q0 953 569 + různé indexy a výhřev má index B/C
5Q0 953 549 jsou čistě KOSTAL
Každopádně KOSTAL bez indexu i s indexem C/E/F nemá výhřev
5Q0 953 549 D má výhřev, ale kdysi jsem někde četl, že se třetí páčkou nefunguje
ty máš 5Q0 953 549 E – KOSTAL bez výhřevu

Ľahšie to majú snáď autá bez ACC (spomínaná tretia páčka) 😀 .


Zoznam materiálu

  • 1x – podvolantový krúžok s podporou výhrevu (viac nižšie)
  • 1x – 5Q0 972 726 – konektor 14-pinový pre podvolantový krúžok
  • 2x – 000 979 150 E (A 018 545 86 26) – pin pre podvolantový konektor
  • 1x – N  102 615 03 – poistka 10 A
  • 1x – 000 979 151 E (A 013 545 76 26) – pin pre poistku
  • 1x – káblové oko M6 x 2,5

Pokiaľ ide o auto bez START tlačidla, kde sa využíva klasická spínacia skrinka s kľúčom, tak potrebujeme ešte spodok spínacej skrinky (zámku riadenia) s káblikom, ktorý ma 7 pinov. Pri START tlačidle je to úspora asi 20 €.

  • 1x – 5Q0 905 865 A – spínacia skrinka (spúšťač zapaľovania)

Ak je v aute sada (páčky + krúžok) od firmy Kostal, je nutné páčky a ich úchyt vymeniť za značku Valeo. Pre autá bez adaptívneho tempomatu (ACC) je možné zohnať aj krúžok Kostal, ale nemám to reálne overené.

  • 1x – 5Q0 953 502 AL – páčky Valeo
  • 1x – 5Q0 953 569 C – podvolantový krúžok Valeo
  • 1x – 5K0 953 223 C – upevňovacia doska (držiak)
  • 2x – N 905 845 02 – skrutka s trhacou hlavou, M8x20

Okrem toho potrebujeme aj správny volant s integrovaným výhrevom.

Výmena podvolantového krúžku, výmena páčiek

Demontujeme volant, opäť rovnaký postup ako pri jeho výmene. Odpojiť batériu, vybrať airbag, povoliť skrutku tisíchranom M12.

Keďže volant v aute som mal v správnej polohe, poznačíme si jeho polohu vzhľadom na stĺpik riadenia.

Demontujeme horný plast medzi stĺpikom riadenia a budíkmi, následne odskrutkujeme všetky tri torx skrutky držiace spodný plast.

Odpojíme konektory START tlačidla, ak je vo výbave.

Dostaneme sa ku podvolantovému krúžku a páčkam.

Zo spodnej strany podobne ako pri module odpojíme čierny konektor po odistení červenej poistky. Podobným spôsobom odistíme červenú poistku aj na žltom konektore airbagu.

Po obvode podvolantového krúžku ešte odistíme pomocou plochého skrutkovača (6) opatrne západky na (7) na všetkých svorkovniciach (1, 3, 4, 8).

Zo spodnej strany podvolantového krúžku je malá torx skrutka. V hornej časti drží krúžok iba na plastových západkách.

Krúžok potiahneme smerom k sebe. Pozor však na to, aby nedošlo k jeho pretočeniu! Je vhodné si ho zaistiť napríklad papierovou páskou tak, aby označené body (1) smerovali oproti sebe. V okienku medzi šípkami (4) musí byť viditeľná vinutá pružina.

Keďže už v úvode bolo jasné, že budeme meniť aj páčky, popíšeme si aj tento postup. Kto nemá ACC a podarí sa mu zohnať ku Kostal páčkam aj Kostal krúžok s výhrevom, môže zvyšok tejto kapitoly preskočiť.

Páčky sú upevnené torx skrutkou zo spodnej strany. Po jej uvoľnení ich potiahneme smerom k sebe pre odstránenie zo stĺpika riadenia.

Ešte niekoľko porovnávacích fotiek. Vzhľadovo ide o takmer identické systémy, no predsa sa len líšia v zadnej časti a pravdepodobne aj vo vnútornostiach.

Odhalený stĺpik riadenia.

Namiesto pôvodného plastového držiaku (upevňovacej dosky) pre pôvodné Kostal páčky potrebujeme namontovať nový držiak určený pre Valeo páčky. Zameniteľné nie sú, každý výrobca má svoj vlastný tvar a uchytenie ku páčkam.

Komplikáciou sú použité skrutky s trhacou hlavou. Podľa dielenskej príručky spočíva postup v odvŕtaní hlavy skrutky s vrtákom o priemere 8,5 mm upevnenom v uhlovej vŕtačke.

Uhlovú vŕtačku nemáme a vŕtať v aute sa mi nechcelo. Preto skúsime alternatívne odskrutkovanie – pomocou priebojníka, plochého skrutkovača a kladiva 🙂 .

Priebojníkom (dierkovačom) a kladivom urobíme dierku, ideálne podľa možnosti čo najbližšie k vonkajšej hrane.

Priebojník, prípadne plochý skrutkovač nakloníme a kladivom udierame po rukoväti tak, akoby sme chceli skrutku odseknúť. V skutočnosti sa ju snažíme pootočiť pre vyskrutkovanie. Prvých pár úderov potrebujeme silnejších, po čase to už možno pôjde povoliť aj bez kladiva. Rovnaký postup na odistenie použijeme aj na druhú skrutku.

Po vybratí oboch skrutiek už máme elektronický zámok na slobode. Nezabudnite na odpojenie konektora v zadnej časti.

Podobný postup je aj pre klasickú spínaciu skrinku, akurát si možno budeme musieť pomôcť s pretočeným kľúčom v spínacej skrinke. Navyše v zadnej časti (na ľavej strane spínacej skrinky v smere jazdy) musíme vymeniť spúšťač zapaľovania 5Q0 905 865 A.

Na elektronickom zámku (spínacej skrinke) prekáža pôvodný plast držiaci páčky.

Uvoľníme ho pomocou plochého skrutkovača na oboch stranách vložený medzi plast a zámok.

Porovnanie oboch dosiek, Kostal a Valeo.

Na elektronický zámok (spínačku) nasadíme nový plast, stačí ho zacvaknúť. Pripojíme konektor zo stĺpika riadenia a zámok priložíme na pôvodné miesto. Z hornej strany prichytíme zatiaľ provizórne novými trhacími skrutkami. 

Pre dotiahnutie trhacej skrutky potrebujeme bit s označením torx-e. Ide o opačný torx, alebo aj female torx. Chvíľu mi trvalo nájsť toto označenie. Zakúpiť sa dá napríklad na Aliexpress aj ako celá sada.

Existuje aj v slovenských eshopoch, dokonca i v kamennej predajni (nájdené v Hornbach Prešov). V porovnaní s klasickým torx bitom veľkosti 40, ktorý odpovedá veľkosti hlavičky trhacej skrutky.

Až nedávno som zistil, že torx-e sa nachádza aj vo veľkej Parkside sade (dostupnej v Lidl-i a jeho eshope).

Už som aj špekuloval ako si torx-e nahradiť. Napadlo ma použitie skrutky do dreva, do ktorej by trhacia skrutka pasovala ako obyčajný torx nadstavec 🙂 .

Aby to bolo ešte zaujímavejšie, tak v každej lepšej gola sade je nadstavec zo 4-hrannej goly na 6-hranný bit. Našiel som označenie 1/4″ – 1/4″ (spojka) YT-1297.

Gola orech so vstupným vnútorným štvorhranom 1/4 „(6,3 mm) a výstupným vnútorným šesťhranom 1/4“ (6,3 mm) mm pre aplikáciu bitov so šesťhrannou stopkou 1/4 „(6.3mm), (klasický bit). Orech má vo vnútornom šesťhranu zaisťovací pružinový systém zamedzujúci nachcenému vypadávaniu bitu.

Áno, pasuje to!

Zatiaľ nemusíme strihacie skrutky doťahovať na doraz a hlavičku tak strihať.

Pustíme sa do montáže páčiek a nového podvolantového krúžku. Podvolantový krúžok sa nesmie ľubovoľne pretáčať, preto by mal byť zaistený originál plastovou poistkou alebo aspoň papierovou páskou (ak ide o používaný kus).

Najprv na namontovaný nový držiak nasunieme sústavu páčiek a prichytíme skruktou zo spodnej strany. Až potom nasadíme nový podvolantový krúžok s výhrevom, ktorý je istený skrutkou v prednej spodnej časti. Nesmieme zabudnúť ani na opätovné pripojenie všetkých konektorov.

Pokiaľ sme si istí montážou páčiek a krúžka, môžeme odtrhnúť hlavičky trhacích skrutiek o ktorých sme už písali vyššie.

Nasadíme bit a doťahujeme skrutku až do úplného odtrhnutia hlavičky.

Nasledovalo by poskladanie plastových krytov, no najprv musíme upraviť elektrické zapojenie a doplniť napájanie pre spojazdnenie výhrevu cez podvolantový krúžok až do volantu.

1 komentár na článok “Volant z Octavia IV, výhrev volantu

  1. Zdravim,funguje to i na systemu Kostal,staci krouzek 5Q0953549D,potom natahnout draty a prepinovat,pak jsem aktualizoval clima panel a gateway a vse vyhriva jak ma,akorat jeden poznatek nejde sparovat s vyhrevem sedacek a jen jedno stupnovy vyhrev

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore