Obsah článku
Elektrické pripojenie
Rozdiel zapojenia podvolantových krúžkov je viditeľný už na prvý pohľad na konektory v spodnej časti.
Zaujíma nás konektor „F“, na obrázku znázornený už pre krúžok s výhrevom volantu.
V schémach je teleso výhrevu (špirála) označené ako Z36.
Starý konektor je síce 16-pinový na rozdiel od nového 14-pinového, všetky vodiče ale využívajú malé piny (000 979 009 E). Tie sa pre výhrev nehodia.
F350 je označenie vinutej pružiny (podvolantového krúžku), do ktorého sa výhrev volantu pripája z „hornej“ strany. Nazvať si to môžeme aj ako výstup z krúžku. Výhrev potrebuje ale aj vstup, ten sa pripája zo „spodnej“ strany.
Najprv si pôvodný konektor podvolantového krúžku rozoberieme odistením západky a vysunutím do strany rovnako ako pri montáži modulu.
Porovnanie konektorov.
Rozloženie a počet vodičov sa môže mierne odlišovať v závislosti na výbave (Kessy, klasická spínačka). Pre istotu popíšeme všetky pozície pre preloženie zo starého do nového konektora.
starý konektor – T16a | nový konektor – T14h |
T16a/1 | T14h/2 |
T16a/2 | T14h/4 |
T16a/3 | T14h/5 |
T16a/4 | T14h/6 |
T16a/5 | T14h/7 |
T16a/6 | T14h/13 |
T16a/7 | T14h/12 |
T16a/8 | T14h/14 |
T16a/11 | T14h/9 |
T16a/14 | T14h/10 |
T16a/16 | T14h/11 |
Piny vyberieme pomocou vypichovákov, ale v tomto prípade postačí aj tenký plochý skrutkovač. Do nového konektora iba zasunieme na správnu pozíciu až po zacvaknutie. Nový konektor môžeme otestovať aj zasunutím do podvolantového krúžku, ale pasovať musí určite 🙂 .
Teraz si pripravíme a osadíme pár nových vodičov pre prívod napájania výhrevu. Párom myslím presne dva 😀 , presnejšie plus a mínus. Osadíme ich do vymeneného (nového) konektora s pinmi 000 979 150 E nasledovne:
- T14h/1 – červeno-modrý 1,0 mm – smer poistka 4 (svorka 30; 10 A)
- T14h/8 – hnedý 1,0 mm – smer ukostrovací bod 1 (687) na stredovom tuneli
Podľa popisu pridaných vodičov vidíme aj ich smerovanie. Ukostrovací bod je definovaný ako ukostrenie na stredovom tuneli.
Demontujeme budíky držiace dvoma torx skrutkami, rovnako ako pri kontrolke. Ukostrenie môže byť prekryté originál tlmením, postačí ho odtiahnúť.
Mínusový vodič vedieme okolo pôvodnej originál kabeláže a vhodným spôsobom upevníme, napríklad sťahovacia páska. Lepšia voľba je textilná izolačná páska, kedy sú všetky vodiče lepšie chránené. Na voľný koniec zakrimpujeme káblové oko M6 x 2,5. Osadíme pod maticu a dotiahneme.
Budíky osadíme na pôvodné miesto a pokračujeme na pripojenie plusového vodiča smerom dole k poistkám. Komu sa nechce budíky z auta vyberať, využiť môže aj ukostrovacie body v spodnej časti A-stĺpika.
Rovnako ako pri ukostrení, vodič upevňujeme priebežne ku pôvodnej kabeláži.
Na voľný koniec zakrimpujeme pin 000 979 151 E.
Výhrev je v origináli pripojený na pozíciu číslo 4, ktorá by mala byť v hornom riadku prázdna.
Hodnota novej poistky je 10 A. Po jej osadení a poskladaní poistkovej skrinky späť na miesto ešte skontrolujeme upevnenie všetkých vodičov, aby nedošlo ku kolízii s riadením či inými časťami.
Áno, som si vedomý konektora a vodičov navyše. Je to z dôvodu montáže modulu pre ovládanie nového volantu.
Zmontujeme plastové kryty interiéru, predovšetkým stĺpika riadenia a osadíme volant so zabudovaným výhrevom.
Kódovanie
Výhrev volantu bez správneho nakódovania fungovať nebude, pretože auto s ním nepočíta. Základ sa nastavuje v jednotke 08-Auto HVAC (klíma).
- Modul 08 - Auto HVAC - Coding 07 - Long coding Byte 11 - bit 2 - zaškrtnúť Steering wheel heating, 0=not installed / 1=installed Byte 11 - bit 3 - zaškrtnúť Steering wheel heater levels, 0=One-stage / 1=multi-level Byte 13 - bit 2-3 zmeniť na 04 Steering wheel heater auto mode,Steering wheel temp (teplota volantu) alebo Byte 13 - bit 2-3 zmeniť na 04 Steering wheel heater auto mode,Outside temperature (vonkajšia teplota) Byte 14 - bit 6-7 zmeniť na 80 Heated_steering_wheel_version,LRH_Gen_2_mod
Po vykonaní jednotlivých zmien je nutný reset jednotky 08-Auto HVAC priamo cez možnosť Soft reset pred uložením dlhého kódovania – bez toho sa totiž neukáže symbol zapnutého vyhrievaného volantu a ani možnosť aktivácie výhrevu volantu v menu klímy!
Pri použití volantu z novej Octavie IV, teda s osobitným tlačidlom pre zapnutie výhrevu volantu ešte zmeníme:
- Modul 19 - CAN Gateway - Adaptation 10 Multifunction steering wheel control module-Steering wheel heating button zmeniť na active
Zobrazovanie spotreby výhrevu volantu v menu Komfortných spotrebičov:
- Modul 19 – CAN Gateway - Adaptation 10 Efficiency program display-Comfort use steering wheel heater zmeniť na activated
Aktualizácia klímy
Podarilo sa mi dohodnúť ešte aktualizáciu panelu kúrenia (jednotka 08), presný postup ale nemám, keďže som to nerobil ja. Ale Janovi ďakujem za pomoc 😉 .
Zatiaľ jediný rozdiel je vo verzii a v tom, že pri nastavovaní teploty sa ukazuje teplota aj v hornej časti infotainmentu (rádia).
Konečne teplo !!!
Pre správne ovládanie výhrevu volantu odporúčam prečítať návod k autu. Mňa zaujalo aj to, že výhrev volantu je možný aj pri manuálnej klíme, kde sa výhrev zapína cez položku CAR. Pri automatickej klíme je ponuka pre zapnutie volantu vyvolaná tlačidlom MENU priamo na paneli kúrenia.
Farba ikonky sa zmení na oranžovú, navyše sa v pravom hornom roku namiesto vonkajšej teploty zobrazí volant aj s indikáciou stupňa výhrevu (pomlčky pod symbolom volantu).
Po stlačení tlačidla Nastavenia priamo v menu klímy je možné upraviť niekoľko detailov podľa dostupného kódovania pre danú jednotku:
- Automatická aktivácia/deaktivácia – výhrev volantu sa zapne automaticky pri poklese pod 4°C. Podľa kódovania sa môže jednať o vonkajšiu teplotu alebo teplotu volantu.
- Spárovať vyhrievanie sedadiel a volantu – pre zapnutie/vypnutie výhrevu stačí zapnúť vyhrievanie sedadla vodiča.
- Teplota – dostupné sú tri režimy teploty výhrevu – Nízka, Stredná, Vysoká
Pri správnom kódovaní je možné vidieť zapnutie výhrevu aj cez komfortné spotrebiče v infotainmente, alebo aj na budíkoch (maxidot).
Výhrev volantu si osobne užívam už od polovice októbra. Momentálne to je asi najobľúbenejšia dorábka a funkcia, z ktorej mám radosť nielen každé ráno, ale aj každú jazdu 🙂 …predovšetkým v zimnom období je to na nezaplatenie, volant hreje behom chvíľky a po 5 km jazdy ho musím vypnúť a vystačí mi teplota volantu ďalších 7 km do roboty. Zapína sa mi automaticky pri teplote pod 4°C alebo pri zapnutí výhrevu sedačky. Samozrejme ak idem na dlhšiu trasu, viem si výhrev zapnúť/vypnúť kedykoľvek podľa svojej potreby, prípadne upraviť intenzitu (teplotu) výhrevu cez menu kúrenia.
Mimochodom, výhrev volantu má vplyv aj na bezpečnosť jazdy. Nikdy som nemyslel, že budem v zime držať volant oboma rukami poctivo podľa odporúčania trištvrte na tri alebo za desať minút dve hodiny 😀 .
Zdroje a info:
https://www.drive2.ru/l/522268848901062735/
https://www.drive2.ru/l/589263466771002717/ - popis výmeny Kostal na Valeo
https://www.drive2.ru/l/628235381539615341/ - Octavia 3
https://www.drive2.ru/l/527540457400436005/ - Octavia 3, výmena Kostal za Valeo, výmena spínacej skrinky
https://www.drive2.ru/l/609059348995390478/ - Octavia 3 FL
https://www.drive2.ru/l/536003673277334409/ - Octavia 3, vlastné tlačidlo
https://www.drive2.ru/l/553193987821797878/ - Octavia 3
https://www.drive2.ru/l/494417394735775788/ - Octavia 3
https://www.drive2.ru/l/551683258845234251/
https://www.drive2.ru/l/631135618335794585/ - Octavia 3, kódovanie v komentároch
https://www.drive2.ru/l/631777733126394513/ - Octavia 3
https://www.drive2.ru/l/653630526728459747/ - Octavia 3, info o rozdiele kódovania gen_2 a gen_2_mod
https://www.drive2.ru/l/636848130997901652/
https://www.drive2.ru/l/637565837212933868/
https://www.drive2.ru/l/637848686579176412/
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/25211/
https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/mk7-heated-steering-wheel-retrofit.520898/
https://www.drive2.ru/l/632027322265910724/ - obšitie vlastného volantu, externé tlačidlo, úprava krúžka
https://www.drive2.ru/l/494610359026450620/ - Yeti, úprava krúžku
https://www.drive2.ru/l/462910064408134206/ - Touran, úprava krúžku
https://www.drive2.ru/l/570406292598817560/ - Rapid, úprava krúžku
https://www.drive2.ru/l/574286469133238790/ - Rapid, pridanie gateway, úprava krúžku
https://www.drive2.ru/l/603994448682043801/ - Rapid
https://www.drive2.ru/l/6826301/ - Yeti, úprava krúžku
https://www.drive2.ru/l/6833977/ - Yeti, vlastné tlačidlo
https://www.drive2.ru/l/508547493542232207/ - Polo, vlastná indikácia výhrevu
https://www.drive2.ru/l/514391672721769653/ - Rapid, pripojenie na stredové tlačidlá
https://www.drive2.ru/l/461766847193153755/ - Golf
https://www.drive2.ru/l/610463425344066616/ - Leon, volant Cupra
https://www.drive2.ru/l/581925326167213269/ - Octavia 2
https://www.drive2.ru/l/576908804365484746/ - Octavia 2
Zdravim,funguje to i na systemu Kostal,staci krouzek 5Q0953549D,potom natahnout draty a prepinovat,pak jsem aktualizoval clima panel a gateway a vse vyhriva jak ma,akorat jeden poznatek nejde sparovat s vyhrevem sedacek a jen jedno stupnovy vyhrev
Re Tomas. Tiez som dorábal na systém KOSTAL vyhrievany volant ale dal som krúžok 5Q0953549B. Dokodoval sa cez VCDS. volant hreje,tempomat nefunkčný ale s tým som rátal ale vypisuje mi chybu 4714.neaktualizoval som ani clima panel ani gateway.neviete mi prosím poradiť?
Ahoj.menil som volant na systéme KOSTAL takže som len vymenil krúžok 5Q0953549B.
Dokodovalo sa cez VCDS. Vyhrev ide aj to vidieť v menu klimatizácie ale na diag vypisuje chybu: 4714 riadiaca jednotka elektroniky stĺpika riadenia.bez komunikácie.
Neviete poradiť? Ďakujem za hocijaké info