ASR/ESC tlačidlo vedľa Štart/Stop

Ďalšia drobnosť, ktorá niekoho určite poteší. Nové autá majú niekedy nevýhodu pri nastavovaní funkcií cez infotainment (rádio). Jednou z nich je aj tlačidlo ASR (protisklzový systém). Už sa mi párkrát hlavne v zime stalo, že kolesá prehrabovali ináč ako by som chcel a potreboval. No preklikať sa k vypnutiu ASR cez rádio zaberie pár sekúnd. S tlačidlom jednu…

Inšpiráciou boli opäť Rusi na drive2, aj keď zatiaľ som to tam videl iba na Rapid-e. pri F3 boli inšpiráciou akurát fotky na Facebooku v Active výbave, s rádiom Blues. To nanešťastie nedisponuje možnosťami nastavenia niektorých vecí cez rádio, tým pádom má ASR a tlak v pneumatikách osobitne vedľa tlačidla SS pod ľavým výduchom kúrenia.

Teória

ASR, ESP, ESC a podobne nám majú pomáhať udržať auto na ceste. Občas je to ale proti zdravému sedliackemu rozumu a je nutné tieto systémy eliminovať.

ASR (Antriebsschlupfregelung / Traction Control System) – Trakčná kontrola pomáha vodičovi pri rozjazde na klzkých povrchoch, aby sa kolesá nepretáčali na mieste. Modernejšie systémy sú schopné rozdeliť krútiaci moment v prípade, že jedno z kolies je na klzkom povrchu a jedno na pevnom.

ESP, ESC (Electronic Stability Program / Dynamic Stability Control / Vehicle Dynamic Control) – Elektronický stabilizačný program má za úlohu proaktívne zabraňovať nekontrolovanému šmyku vozidla a pomáha vodičovi stabilizovať vozidlo ak sa do šmyku už dostane. Priamo spolupracuje so systémami ABS a ASR.

Prax

Štandardom pri modeli Fabia 3 je možnosť vypnúť iba ASR. Po dokódovaní cez diagnostiku je menu trošku iné, pribudne jedna funkcia navyše. Možnosti sú v tomto prípade 2:

  • aktivované / ASR vyp. / ESC Sport
  • aktivované / ESC Sport /ESC vyp.

Preferujem prvú možnosť. ESC Sport je vhodné hlavne v zime na vybláznenie sa…ale o tom tento článok nebude.

Ako som spomínal, od infotainmentu Swing a vyššie a ASR (ESC) nastavuje (vypína) priamo cez rádio. Základné rádio Blues túto možnosť nemá, k tomu slúži tlačidlo vedľa tlačidla Štart/Stop na ľavej strane od volantu. Kombinácii tlačidiel je viacero, líšia sa aj objednávacími číslami. Prioritne som chcel vyriešiť ASR, podarilo sa mi kúpiť tlačidlá 6V1 927 238 B. Samotné tlačidlá nie je zložité rozobrať a vyskladať podľa seba. Plošné spoje sú identické, rozdiel je v zapojení káblov v konektore. Štart/Stop a ASR (ESC) sú pripojené stále na tú istú pozíciu bez ohľadu na výbavu, tlačidlo úplne vpravo je rozdelené podľa výbavy. Na výber je buď reset tlaku v pneumatikách alebo vypnutie parkovacích senzorov. V tomto prípade nie je možné mať obe funkcie, nakoľko v konektore tlačidiel sú napojené na rovnaký pin, na opačnej strane smerujú podľa funkcie na svoje miesto. Ja mám biele podsvietenie interiéru, preto aj tu som rovno vymenil LED diódy. Štandardne je so zeleným podsvietením.

Zoznam materiálu

  • 6V1 927 238 X – 1x – tlačidlá podľa vyššie uvedenej tabuľky (namiesto X použite daný index)
  • 000 979 150 E – 1x – pin do ABS jednotky
  • 000 979 009 E – 3x – pin do tlačidiel
  • textilná izolačná páska
  • vodič, asi 180 cm

Potrebné náradie

  • plastové páčidlá
  • krimpovacie /odizolovacie /štikacie kliešte
  • vypichovák /2 špendlíky
  • malý plochý skrutkovač
  • gola sada (č. 10 a 13)

Schéma zapojenia

Zapojením som si v tomto prípade nebol veľmi istý, pomohlo mi spísanie jednotlivých káblov ku tlačidlám a prejdení viacerých schém.

  1. hnedá (hnedo-sivá) – ukostrenie svorka 31 – spoločná pre SS, ASR/ESC, tlaky
  2. sivá – podsvietenie tlačidiel (J519 – T73c/67)
  3. zeleno-fialová – StartStop (J519 – T73a/26)
  4. modro-žltá – prepoj na jednotku ABS (J104 – T38A/22) (motorový priestor) – závislé na výbave auta
  5. čierno-sivá – prepoj na poistku č.30 (7,5A) – závislé na výbave auta
  6. sivo-modrá – výstup pre kontrolku Start/Stop (J519 – 73c/51)
  7. (nezapája sa)
  8. žlto-modrá – PDC (J446 – T26a/17)
  9. bielo-zelená – PDC (J446 – T26a/16) – závislé na výbave auta
    bielo-modrá – tlak pneumatík – prepoj na jednotku ABS (J104 – T38A/12) (motorový priestor) – závislé na výbave auta
  10. (nezapája sa)

Na základe zakúpených tlačidiel s indexom B riešime chýbajúce káble na pozícii 4, 5 (a 9). Dosť neskoro som si totiž uvedomil, že som mohol rovno doplniť aj tretie tlačidlo (pin 9), reset tlaku v pneumatikách. To možno neskôr (preto ostalo zvýraznené oranžovou farbou).

Postup

Podľa schémy zapojenia je nutné zapojiť 2 vodiče (resp. 3). Jeden z nich slúži na napojenie prívodu 12V. Druhý vodič je prepojený na ABS jednotku v motorovom priestor.

Diely na rozoberanie v interiéri

Pre prístup ku tlačidlám pod ľavým výduchom odporúčam demontovať:

  • prepínač svetiel – prepnutím do nulovej polohy, miernym zatlačením dnu a otočením smerom ku parkovacím svetlám
  • dekor palubnej dostky – stačí ten krátky, prsty alebo plastové páčidlo zo strany od budíkov a „vylúpnuť“
  • bočný kryt palubnej dosky – plastové páčidlo v spodnej časti
  • výduch kúrenia – po demontovanom bočnom kryte prístrojovej dosky strčíme dnu ruku a celý výduch vytlačíme von. V spodnej časti drží na kovových sponách, nie je problém ich nahmatať
  • tlačidlá – jednoducho zo zadnej strany vytlačíme smerom von

Nezabudnite poodpájať konektory, no to snáď netreba pripomínať.

Diely na rozobratie v exteriéri

Tu si stačí pomôcť iným mojim návodom. Nutné zbaviť sa tiež pár dielov:

  • stierače
  • plast pod stieračmi
  • mechanizmus stieračov (teoreticky sa dá aj bez toho, kto má štíhle ruky)
  • povoliť krycí plech motorového priestoru

 

Je to z dôvodu prepojenia vodiča ABS jednotky na tlačidlá ASR/ESC. ABS jednotka sa nachádza pod riadiacou jednotkou motora.

 

Odporúčam začať od motora a prestrčiť vodič (vodiče) cez gumovú priechodku do interiéru. Detailnejšie je to popísané v návode na snímač ostrekovačov. Ďalej ho treba poriadne zaizolovať a prestrčiť popri zvyšku káblov smerom dole pod jednotku motora až ku ABS jednotke.

Zapojenie v exteriéri, jednotka ABS

Konektor ASB jednotky je zaistený červenou poistkou. Tú stačí potiahnúť hore, následnej pretočiť sivú páku na uvoľnenie a konektor odpojiť. Jeho rozobratie dalo tiež zabrať, pomohol až obrázok na internet. Aj to iba čiastočne, pár plastov som doškriabal i polámal… Nevadí, na funkčnosť do našťastie vplyv nemá. Princíp pravdepodobne bude spočívať v strčení plieškov alebo tenkých skrutkovačov od pinov až ku vrchnému plastovému krytu z vnútra.

 

Ak sa to podarí, je potrebné povysunúť fialovú poistku. Následne vytiahnúť bielu gumovú záslepku (ihla, špendlíky alebo tenký skrutkovač).

Teraz už nič nebráni osadeniu (zakrimpovaniu) pinu a pripravený vodič (vodiče). Pin osadíme na pozícii  22 konektora  T38A ABS jednotky v prípade ASR/ESC. Ak sa rozhodnete aj pre tlak v pneumatikách, tak ten je na pozícii 12 toho istého konektora. Tu je nutné skontrolovať veľkosť a objednávacie číslo pinu !

 

Po napojení všetko riadne zaizolujeme napríklad obľúbenou textilnou izolačnou páskou. Konektor poskladáme späť a osadíme na svoje miesto. Ak máme istotu zapojenia, kľudne zložíme aj mechanizmus stieračov, plasty pod stieračmi a stierače.

Zapojenie v interiéri, tlačidlá ASR/ESC

Pokiaľ máme vodič (vodiče) z motorového priestoru natiahnuté do interiéru, ostáva ich iba zapojiť. Ako som už vyššie spomínal, napájajú sa dva vodiče, jeden na prívod 12V, druhý na ABS jednotku (a prípadne aj tretí). Pre prívod 12V sú možnosti v podstate dve, priamo na poistku č.30, alebo ja som využil možnosť napojiť sa na prepínač svetiel, kde je privedený vodič priamo zo spomínanej poistky. Prepínač svetiel aj tlačidlá ASR/ESC/StartStop používajú zhodné piny 000 979 009 E. Ako aj pri iných zapojeniach, pôvodné piny strihám preč a nahrádzam ich novými s pripojením druhého požadovaného vodiča.

Prívod 12V od prepínača svetiel – na prepínači svetiel je napojený na pozíciu č. 4 (čierno-šedý vodič). Vedieme ho pozdĺž kabeláže smerom k najbližšej odbočke smerom ku konektoru tlačidiel ASR/ESC/Start/Stop na pozíciu číslo 5. Tu sa to zapája ako samostatný vodič, nespája sa s ničím iným.

 

Signálové vodiče, ak ich tak môžem nazvať, sú pripojené priamo od ABS jednotky. Pre tlačidlá ASR/ESC na pozíciu č. 4, kto sa rozhodne pre tlak v pneumatikách, tak pozícia č. 9. Opäť tu ide do pinu iba jeden vodič, farby podľa použitia. Originál sú viditeľné v schéme zapojenia.

Ak máte všetko napojené, stačí rýchly test. Napojiť ovládač svetiel a tlačidlá, zapnúť zapaľovanie. Nekóduje sa nič (ak netúžite po druhej možnosti).

A ako to funguje?

A. štandartne je od výroby možnosť vypnúť iba ASR – na to stačí krátke stlačenie tlačidla

B. po dokódovaní sú možnosti 2:

  • ASR vyp. / ESC Sport
  • ESC Sport /ESC vyp.

Používam prvú variantu. teda krátke stlačenie prvá možnosť (ASR), dlhé (asi 4 sekundy) stlačenie druhá možnosť (ESC Sport).

Viac možno napovie aj video. Prepínanie priamo medzi prvou a druhou funkciou som zatiaľ netestoval, stále som najprv jednu vypol, a až potom druhú zapol.

 

Zdroje: 
http://auto.sme.sk
https://www.drive2.com/l/463486758256902751
https://www.drive2.com/l/457842415315772146

 

10 komentárov článku “ASR/ESC tlačidlo vedľa Štart/Stop

  1. Zdravim,
    chtel bych se zeptat,jestli se tlacitko nemusi jeste nejak dodatecne aktivovat,protoze zapojeny to mam podle tohoto navodu. Nebo jsem koupil vadny tlacitko,protoze po zapojeni to nic nedela.Fabia r.v.2016 Dekuji za odpoved

    1. nijak som to neaktivoval, tlačidlo fungovalo na prvé zapojenie už na niekoľkých autách. akurát posledné montované sa nám nepodarilo rozchodiť. ale neprišli sme na to, prečo. káble kontrolované viackrát, menené aj piny, kontrolované schémy…reset pneumatík funkčný, no ASR nie 🙁
      doterajšie autá ale boli s manuálnou prevodovkou, to posledné automatická. netuším či to má na to vplyv

        1. len je to divné, ABS jednotka je osobitne od motorovej jednotky či DSG prevodovky. navyše na rádiu to normálne je možné meniť :/ nechápem…
          prešiel som teraz aj schémy na Rapid, ten aj od 2015 aj 2018 má ASR pripojene na pin 2 ABS jednotky (tlaky pin 7). O3 má využité piny 3 alebo 4 podľa ročníka a druhu ABS jednotky

  2. Zdravím, jak prosím řešíte velikost ledek, které měníte? Mám cca stejně velké, jako vy (podle fotky, kde píšete, že jste je měnil), ale ani za nic se mi to nepodařilo napájet. Na fotce to vypadá, jak když nahoře máte nějaký kabílky 😃 díky!

    1. Trafopajka, cin, kalafonia, ked treba tak drotiky. Nemam teplovzdusnu pajku, diody mam len v jednej velkosti tak improvizujem…

      1. Chápu, i tak respekt za tak čistou práci s trafopájkou. Ještě se zeptám – víte takhle z hlavy, jakou cca mají svítivost použité ledky do tlačítek? Díky

        1. Tak to vobec netusim. Jednu ci dve sady som mal kedysi z aliexpress, nieco zase z ebay. Navyze neviem ci sa da verit predajcom ohladom parametrov a odmerat to nemam ako 🙁
          Fabia 3 ma moznost nastavenia komplet podsvietenia interieru cez radio v pripade nudze.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore