Stredové tlačidlá – ASR a SET

Rovnako ako pri Fabia III, tak aj pri aktuálnej Octavia III sú namiesto niektorých tlačidiel iba prázdne pozície. Ovládanie niektorých menej často používaných vecí je presunuté do infotainmentu (rádia). Fyzické tlačidlá využívajú skôr nižšie výbavy.

Ináč tomu nie je ani v prípade tlačidla ASR a s tým čiastočne súvisiacim tlačidlom pre rest tlaku pneumatík (SET).

Najradšej by som článok rozdelil na dva samostatné, ale obe tlačidlá smerujú za určitých podmienok rovnakým smerom, ku rovnakému konektoru. Používanejšia funkcia je tlačidlo ASR, predovšetkým v zimnom období. Stále ma pobaví celkom pekné vysvetlenie zverejnené kedysi dávno na Facebooku.

Reset tlaku pneumatík niekto nepoužije ani raz za život. Aj napriek tomu, že by sa mali pneumatiky pri prezúvaní a po kontrole tlaku aktualizovať cez nastavenia auta v infotainmente (rádiu).

Teória a pripojenie

O oboch tlačidlách sme si niečo spomenuli kedysi v teoretickom článku o možnostiach stredových tlačidiel. Obidve tlačidlá (ASR aj SET) sa nachádzajú v hornom riadku, hornej lište tlačidiel 5E1 927 132 X, kde X je číslo indexu podľa výbavy. Presné rozdelenie je uvedené v článku.

E226 – reset tlaku pneumatík

Základné výbavy bez dotykového rádia tento úkon zvládnu jednoducho stlačením a krátkym podržaním tlačidla SET pred radiacou pákou. S príchodom faceliftu sa dokonca tlačidlo E226 stratilo nielen z návodu na obsluhu auta, ale aj zo schém zapojenia 🙁 . Našťastie je možné prehľadať staršie predfaceliftové schémy (roky 2012-2017).

Vysvetlivky v skratke:

  • EX23 – horná lišta tlačidiel
  • E226 – tlačidlo kontroly tlaku pneumatík
  • L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
  • J104 – riadiaca jednotka ABS

Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10f a prepoje sú nasledovné:

  • T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
  • T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
  • T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
  • T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17c/9 v spodnej časti A-stĺpika
E256 – ASR tlačidlo

Rýchly prístup k niektorým funkciám je niekedy na nezaplatenie. Predovšetkým v zime pri blbnutí na uzavretom parkovisku, alebo pri pokuse sa vyhrabať zo zapadnutia na snehu či blate. Preklikávať niekoľkokrát na dotykovom displeji infotainmentu (rádia) zaberie určite viac času, ako stlačenie tlačidla. Navyše je možné tlačidlo vidieť periférne alebo dokonca ho nahmatať aj po pamäti bez nutnosti odvrátiť zrak od diania pred autom.

Vysvetlivky v skratke:

  • EX23 – horná lišta tlačidiel
  • E256 – tlačidlo ASR a elektronického stabilizačného programu
  • L76 – žiarovka osvetlenia tlačidiel
  • J104 – riadiaca jednotka ABS

Pokiaľ niekoho zaujíma detailnejšie prepojenie, tak konektor má označenie T10f a prepoje sú nasledovné:

  • T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
  • T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
  • T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
  • T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17a/5 v spodnej časti A-stĺpika
ASR+SET

Z uvedených schém vieme zistiť hneď niekoľko vecí. Základ je si uvedomiť, že naprieč ročníkmi a výbavou sa menila celá ABS jednotka, a tým aj jej konektory a pripojenie. Existuje verzia pre 38 a 46 pinové zapojenie. Toto sa dá preveriť jednoducho odpojením konektora z ABS jednotky a skontrolovaním počtu pinov.

Tlačidlá nie sú závislé takmer na ničom, maximálne na zvyšku výbavy (SS, zámok). Konektor je čierny 10-pinový s označením 6R0 972 930 (bez indexu), piny 000 979 009 E (N 907 647 01). Jeho zloženie bude nasledovné:

  • T10f/3 – hnedý 0,35 mm – ukostrenie
  • T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
  • T10f/6 – sivo-modrý 0,35 mm – smer BCM jednotka T73c/62 (podsvietenie tlačidiel interiéru)
  • T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17a/5 v spodnej časti A-stĺpika
  • T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm – smer ABS jednotka cez konektor T17c/9 v spodnej časti A-stĺpika

Piny 3 a 6 sú spoločné a už pripojené v základe pre SS a zámok, tie nás momentálne trápiť nemusia. Ostatné tri vodiče ale chýbajú a ich doplnenie si popíšeme v časti venovanej montáži.

Zoznam materiálu

  • 1x – 5E1 927 132 H – vrchný rad tlačidiel, kompletný (zámok, SS, SET, prázdne, ASR)
  • 3x – 000 979 009 E (N 907 647 01) – pin pre tlačidlá
  • 1x – 000 979 034 E (A 021 545 01 26) – pin pre hnedý konektor prahu (napájanie)
  • 1x – 000 979 034 E (A 021 545 01 26) – pin pre čierny konektor prahu (ASR)
  • 1x – 000 979 034 E (A 021 545 01 26) – pin pre červený konektor prahu (reset pneu)
  • 1x – 000 979 035 E (12 52 7 512 135) – pin pre červený konektor prahu (reset pneu ku ABS jednotke)
  • 1x – 000 979 025 E (A 018 545 87 26) – pin ABS jednotky (000 979 150 E / A 018 545 86 26)
  • 1x – 357 972 740 D – tesnenie pre piny ABS jednotky
  • (1x – 000 979 151 E/000 979 026 E (A 013 545 76 26/A 015 545 04 26) – pin pre poistku – voliteľné)

Zoznam materiálu je spoločný pre obe tlačidlá, ASR aj SET. Pokiaľ niekomu stačí jedno z uvedenej dvojice, zoznam je možné zredukovať. Rovnako aj celý proces montáže.

Montáž a pripojenie v interiéri

Tlačidlá

Pôvodné tlačidlá musíme z auta pred ich výmenou vybrať. Tlačidlá už rozoberať vieme z článku o kompletnom rozoberaní stredového tunela.

Pre pohodlnejší prístup odporúčam demontovať celý stredový tunel. Samozrejme že sa to dá celé zapojiť aj bez toho – vlastná skúsenosť z iného auta. No ak chceme všetky vodiče pripevniť k pôvodným zväzkom kabeláže, s nasadeným tunelom je to komplikované.

Pri rozoberaní pozor na schovanú anténu pre systém Kessy, pokiaľ je ním auto vybavené. Nachádza sa v priestore pred radiacou pákou po demontovaní tunela.

Držiak tunela a vlastne aj Kessy antény odkloníme po uvoľnení dvoch matíc.

Konektor odpojíme potiahnutím od antény.

Táto rozoberacia práca navyše je z dôvodu prístupu ku káblovému zväzku tlačidiel, vychádzajú z jedného bodu.

Výmena tlačidiel pre ich spojazdnenie ale nestačí, pretože ku novým tlačidlám nemáme zatiaľ privedené vodiče. V celom článku sa budeme zaoberať iba hornou radou tlačidiel, v ktorom sa nachádzajú nami dopĺňané tlačidlá ASR a SET. Pokiaľ sa niekomu tlačidlo SET zdá zbytočné, môže ho vynechať a namiesto komplet obsadenej lišty 5E1 927 132 H objednať lištu 5E1 927 132 G.

Z teoretického článku už vieme, že pre horný rad tlačidiel je použitý čierny 10-pinový konektor s označením 6R0 972 930.

Poznáme už aj schémy zapojenia pre obe tlačidlá, uvedené aj v úvode tohto článku.

Konektor je síce 10-pinový, zaujímajú nás ale iba tri vodiče. Ak sa budeme baviť iba o ASR tlačidle, tak o jeden menej. Farby v zátvorke sú nami použité farby, len aby to bolo totožné pri sledovaní fotiek.

  • T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm (červený 0,5 mm) – smer poistka 34 (7,5 A; svorka 15)
  • T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm (bielo-zelený 0,5 mm) – smer ABS jednotka cez konektor T17a/5 v spodnej časti A-stĺpika
  • T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm (bielo-modrý 0,5 mm) – smer ABS jednotka cez konektor T17c/9 v spodnej časti A-stĺpika

Kde sa nachádza poistka, to už vieme. Spomínaná pozícia 34 ale v sebe spája viacero zariadení, je vedená od poistky ku viacerým zariadeniam. Napríklad dielenská príručka spomína:

spínač světel -E1- , spínač světel zpátečky -F4- , snímač tlaku v chladicím okruhu -G805- , řídicí jednotka vyhřívání zadních sedadel -J786- , automaticky zastínitelné vnitřní zrcátko -Y7- , řídicí jednotka generátoru zvuku -J869- , snímač kvality vzduchu -G238-

Vieme si ale celú montáž uľahčiť tým, že nebudeme musieť poistkový box rozoberať vôbec. Vtedy si ušetríme aj nutnosť zháňať pin 151 E/026 E. Namiesto toho využijeme pripojenie k ovládaču svetiel alebo ku konektorom A-stĺpika?

Samozrejme že konektor A-stĺpika bude najvhodnejšia alternatíva, keďže k nim potiahneme aj zvyšné dva vodiče od tlačidiel. Ak sme na začiatku nerozobrali stredový tunel komplet, tak nové vodiče iba vložíme a na pár miestach prichytíme k pôvodnej kabeláži. Na fotkách nižšie je zapojenie bez stredového tunela, preto je ku vodičom lepší prístup. Aj na odmotanie pôvodnej izolačnej pásky.

Na pripravené vodiče zakrimpujeme piny 009 E, potrebujeme minimálne dva vodiče. Ak sa rozhodneme aj pre reset tlaku pneumatík, tak všetky tri. Následne ich osadíme na miesto podľa schémy, alebo podľa textového výpisu:

  • T10f/4 – čierno-sivý 0,35 mm (červený 0,5 mm)
  • T10f/8 – fialovo-zelený 0,35 mm (bielo-zelený 0,5 mm)
  • T10f/9 – čierno-biely 0,35 mm (bielo-modrý 0,5 mm)

Konektor má očíslované krajné pozície, preto nie je problém nájsť správne miesto pre všetky nové vodiče. V tomto prípade sa žiadny nevyberá a ani nestrihá.

Kompletne osadený a pripravený konektor podľa možností omotáme textilnou izolačnou páskou.

Pri spätnom skladaní vedenia vzduchu pre zadných pasažierov ma napadlo, že ani v predošlom článku a ani teraz sme nepovoľovali žiadne matice, ktoré by toto vedenie držali :O . Po montáži zadných elektrických okien na Fabia III ostali doma nejaké zvyšné matice M6 s označením N  015 082 10. Pasuje tam presne, navyše nie je nutná žiadna podložka pre pridaný nákružok.

Takže možno sme týmto eliminovali ďalšie chvenie a vibrácie interiéru? 🙂 

Umiestnenie vodičov

Všetky tri nové vodiče ochránené v textilnej izolačnej páske potrebujeme dostať ku spodnej časti A-stĺpika na strane vodiča. Plastové obloženie a jeho demontáž je popísaná napríklad v článku o kontrolkách.

Keď sme sa už plastovej časti A-stĺpika zbavili, nič nebráni nadvihnutiu koberca podlahy. Po jeho pridvihnutí možno prekvapí podobný poklad 😀 . Škoda len, že iba 20 centov 🙁 .

Nový zväzok pekne zapasuje do medzery medzi kobercami. Fotky sú použité z iného pokusného projektu, princíp sa ale nemení. Akurát v našom prípade ťaháme vodiče od stredového tunela (stredových tlačidiel) smerom ku prahu.

V originálnom riešení by mal zväzok smerovať smerom hore pod palubnú dosku, poza displej infotainmentu a budíkov a až následne smerom dole ku konektorom A-stĺpika. To by ale znamenalo podstatne viac rozoberania a možno aj demontovanie komplet palubnej dosky.

Konektory A-stĺpika

Dielenská príručka všeobecne v prahovom priestore zobrazuje celkovo šesť konektorov, označených číslicou 17 a príslušným koncovým písmenom (indexom).

Reálny počet konektorov sa môže líšiť podľa výbavy. Naša Octavia III 2017 využíva iba štyri zo šiestich možných.

Konkrétnejšie ide o konektory:

  • T17a – čierny (4)
  • T17b – hnedý (1)
  • T17c – červený (3)
  • T17d – modrý (2)

Čísla v zátvorke uvádzajú označenie na grafickom návrhu uvedenom vyššie.

Pre zopakovanie ešte schéma zapojenia. Opäť upozorňujem, že každý vodič budeme pripájať do iného 17-pinového konektora prahu – červený, hnedý, čierny.

Bod B157 v hornej ľavej časti je možné pripojiť priamo k poistke, či prepínaču svetiel. Pre rýchlejšie pripojenie ale využijeme možnosť napojiť sa priamo v konektoroch A-stĺpika, presnejšie do hnedého konektora T17b/12.

Konektor odpojíme stlačením poistky a potiahnutím. Hľadáme pozíciu 12, kde už je osadený čierno-sivý vodič od poistky 34.


Ten po posunutí fialovej poistky do strany vypinujeme, pôvodný pin odstrihneme a spolu s novým vodičom od tlačidiel (červeným) zakrimpujeme do nového pinu 000 979 034 E. Komu sa nepáči strihanie pinov, môže využiť aj iný bezpečný spôsob spojenia dvoch vodičov.

Podobný princíp použijeme aj pre ďalší, čierny konektor prahu T17a/5. Ten je určený na prepojenie ku tlačidlu ASR. Na privedený bielo-zelený vodič od tlačidiel zakrimpujeme opäť pin 034 E, vytiahneme fialovú poistku konektora a pin vložíme na pozíciu 5. Pri tomto pripojení sa nič nestrihá.

Ak sme sa rozhodli aj pre funkčné tlačidlo resetu tlaku pneumatík, rozoberieme posledný požadovaný konektor červenej farby, T17c/9. Ako pri čiernom konektore pre tlačidlo ASR, ani tu sa nič nestrihá. Iba do tretice vložíme osadený pin 034 E na bielo-modrom vodiči.

Po osadení jednotlivými vodičmi s pinom omotáme jednotlivé zväzky do textilnej izolačnej pásky. Čiastočný výsledok by mohol vyzerať nasledovne.

Podľa rôznych zdrojov a článkov ešte pravdepodobne nekončíme. Všetky schémy uvádzajú pripojenie oboch tlačidiel až ku ABS jednotke v motorovom priestore. Postačí si preveriť červený a čierny konektor na obsadenie pinov aj na opačnej strane konektorov po odpojení tých predných, do ktorých sme piny nedávno zapájali. Zaujímajú nás trčiace piny oboch konektorov.

Pre lepšiu predstavu ešte očíslované pozície.

Z uvedeného je možné pekne vypočítať požadované pozície. Čierny konektor v tomto prípade má priamo obsadenú pozíciu 5 v spodnom rade kolíkom 000 979 035 E. V červenom konektore kolík 000 979 035 E v hornom rade na pozícii 9 bohužiaľ chýba, musíme ho pre správnu funkčnosť doplniť a natiahnuť až ku ABS jednotke.

Prepoj k ABS jednotke

Pre prístup k zadnej strane červeného konektora je lepšie ich rozobrať a vybrať z držiaka. Začneme horným čiernym konektorom a plochým skrutkovačom zasunutým za držiak konektora a uvoľnením plastovej poistky priamo na konektore.

Podobne vyberieme aj červený konektor.

Prípadne rovno aj zvyšné konektory pre lepší prístup ku káblovému zväzku.

Na červenom konektore vysunieme do strany fialovú poistku a vložíme vodič s pinom 035 E.

Zväzok omotáme do textilnej izolačnej pásky.

Jednotlivé konektory vrátime na pôvodné pozície. Čierna krabička nad konektormi je iba modul pre ovládanie nového volantu z Octavia IV.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Začnite písať požadovaný hľadaný výraz a stlačte ENTER pre vyhľadávanie. Stlačením ESC hľadanie zrušíte.

Návrat hore